PDA

View Full Version : gecompliceerd riffje



Jax
4 juni 2006, 20:57
Hey,

Ik heb even een riffje (http://www.xs4all.nl/~epedel/riffje.mp3) opgenomen waar ik al een tijdje mee worstel, aangezien het volgens mij een redelijk gecompliceerd riffje is, theoretisch gezien dan. Het begint geloof ik in B harmonisch mineur, dan spring ik even naar even naar fis majeur, en kom ik uit in Dis mineur, vandaar spring ik naar B majeur en eindig ik weer in Fis majeur. Qua maatsoort klinkt het alsof het steeds eerst drie tellen zijn en dan vijf tellen per maat, maar dit zou dus ook acht kunnen zijn, maar met de nadruk op de 4de tel.... Hoe dan ook, luister er even naar zou ik zeggen.... :)

Lacrimosa
5 juni 2006, 14:31
ik vind em vet...het zou helemaal lijp zijn als je het uit zou werken tot een nummer :o!!

Rude Perception
5 juni 2006, 14:59
ik zou hem uitwerken als ik jou was!!

Jax
5 juni 2006, 16:11
Thnx, het was idd het idee om het uit te werken tot een volledig nummer, maar ik weet van mezelf dat ik nu een hele hoop riffjes in mijn hoofd en op mijn pc heb staan, waar ik allemaal echte nummers van wil maken, maar het komt er niet echt van. Ten eerste ben ik zo iemand die aan 12 dingen begint, en er dan uiteindelijk 1 afmaak, ten tweede heb ik niet echt de programma's en de kennis van opname om van die ideeën en riffjes echte producties te maken zoals jij, Ismar. Riffjes schrijven is in die zin een stuk makkelijker dan die riffjes uit te werken tot volledige nummers ;)

Ik ben op het moment erg bezig met het combineren van verschillende toonladders in riffjes, soms in eigenaardige maatsoorten enzo, dit biedt erg veel nieuwe mogelijkheden. Waarschijnlijk post ik nog weleens een riffje als ik hem de moeite waard vind :)

Negative K3 fan
5 juni 2006, 16:46
als je het vanuit zon theorie benaderd dan komt het vast gecompliceerd over, maar echt gecompliceerd klinkt het niet :)

ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken!

Sim-Simon
5 juni 2006, 16:50
Klinkt wel vet, vooral die laatste 7 seconde.. dat eerste stuk is een beetje te rommelig met die wisselingen.

meul
5 juni 2006, 17:20
Klinkt wel vet, vooral die laatste 7 seconde.. dat eerste stuk is een beetje te rommelig met die wisselingen.

eerste stukje is niet rommelig, maar een beetje jazzy, hele lickje wel trouwens.
mooi lijntje Jax

gr,
j

Jax
5 juni 2006, 18:00
@negk3fan - Ja, daar heb je wel gelijk in :)

@Sim-Simon - Het eerste loopje vond ik juist de moeite waard, omdat ik had geprobeerd wat extra nootjes erin te gooien, die het riffje wat kleur zou geven. Maar ieder z'n ding :)

@ Meul - precies, dat was idd het idee. Thnx.

Bedankt iedereen voor de replies!

the joshua tree
8 juni 2006, 21:09
Klinkt natuurlijk aardig bloot, maar ik hoor vooral in het begin niet zo veel gevoel en bezieling in de noten. Meer alsof je het als een toonladder zelf benadert, in plaats van dat je hem uit je vingers perst. Pas aan het einde begin je voor mijn gevoel met muziek maken, maar dat is niet zo een heel originele riff. Hoe schrijf jij dit soort riffs trouwens?