PDA

View Full Version : Nieuwe recording setup



Dridon
4 juni 2006, 18:17
Ik heb een vraagje betreffende de aanschaf van een nieuwe recording setup. Ik kan momenteel met mn behringer ub1204fx pro, met semi akkoustische gitaar goed zat opnemen, maar zou toch ook wel een keer willen opnemen met nylon, en toch meer de echte akoustiek van mn semi akkoustische erbij willen opnemen ipv van het standaard piezo geluid. Nu heb ik nog niet echt een heel breed budget als 18 jarige, maargoed wil toch eens gaan kijken voor een leuke mic voor mijn nylon. Wil er ongeveer 80 euro aan uitgeven. Hij moet wel gebruik maken van de phantoom voeding die uit het paneel komt. dus tja.

Hier een paar mics die ik had gevonden, is het wat? Maar vooral, waarom het niks is, of misschien wel. Ik heb er verder geen ervaring mee, alleen dat ik weet dat sennheiser, neumann, en akg heel goed zijn. Maar van superlux heb ik dus geen flauw idee.

Superlux HO 8 (http://www.feedback.nl/?id=55&b=SHO8)

Behringer B 5 (http://www.feedback.nl/?id=55&b=B5)

Superlux CM H 8 K/U (http://www.feedback.nl/?id=55&b=SCMH8KU)

Superlux CM H8 K/U/H/O (http://www.feedback.nl/?id=55&b=CMH8KUHO)

Weten jullie er nog meer, goede microfoons in deze prijsklasse?

Dridon
4 juni 2006, 18:22
Of moet ik miscshien nog iets tussen het mengpaneel en de mic plaatsen? Of juist tussen het mengpaneel en mijn computer (het mengpaneel gaat gewoon in de line in).

Solidkick
4 juni 2006, 19:19
Hm, 80 Euro budget....

Ik zou voor een condensator microfoon kiezen.
Kwa prij kwaliteit is dit een aardige: Behringer C1 (http://www.feedback.nl/?id=55&b=BC1)

Als je iets meer wilt besteden is dit ook niet een onaardige aanbieding voor 99,-:
Samson C01C02 (http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/9777.html)
Je kunt dan goed experimenteren met stereo opstellingen.

Wellicht ten overvloede:
Experimenteer met de plaatsing van de mics. Dit beinvloed je geluid in hoge mate.

Dridon
4 juni 2006, 19:24
Hmm ok bedankt. 100 euro is nog te doen, ik bedoel, dan geef ik idd liever iets meer uit, en dan heb ik wat redelijks OK's.

Stereo setups lijkt me wel intressant, maar mijn mixer geeft het alsnog maar in een signaal de computer binnen. Wat wel een optie zou zijn is iedere mic een een pan te geven naar links en rechts, en deze in de computer splitsen voor onderlinge tweaking of werkt dit kut?

Heb je heel toevallig ook ervaring zelf met de mics? De c-1 lijkt me namelijk ook wel voordelig, maar als die echt heel veel ten onder doet in vergelijking tot de stereo mics, laat ik deze toch liever liggen...

Solidkick
4 juni 2006, 19:48
Stereo setups lijkt me wel intressant, maar mijn mixer geeft het alsnog maar in een signaal de computer binnen. Wat wel een optie zou zijn is iedere mic een een pan te geven naar links en rechts, en deze in de computer splitsen voor onderlinge tweaking of werkt dit kut?...

Je mixer heeft een stereo uitgang dus als je geluidskaart een stereo ingang heeft dan kun je in principe uit de voeten.
De stereo mix maak je dan met je Behringer mixer. Het gemixte stereo signaal gaat daarna naar de comp.

Je kunt inderdaad het signaal ook splitsen (bijv. door het signaal links/rechts te pannen) en daarna in de comp naar 2 separate sporen te zetten en dan alsnog uit te balanceren.




Heb je heel toevallig ook ervaring zelf met de mics? De c-1 lijkt me namelijk ook wel voordelig, maar als die echt heel veel ten onder doet in vergelijking tot de stereo mics, laat ik deze toch liever liggen...

Ik heb een C1 en die voldoet prima.
Is z'n geld wel waard.

Het stereosetje van Samson heb ik geen ervaring mee.
Daar heb ik andere mics voor :D

Mijn ervaring is dat het opnemen van een acoustische gitaar met een stereo-opstelling erg goede resultaten kan opleveren als je er wat tijd in investeert.
Je geluid zal breder klinken dan wanneer je mono opneemt.
Een klassieke opstelling is bijv. 1 mic richten op de hals & 1 naar de body.

harrie-beton
4 juni 2006, 19:50
aangezien we low-budget werken zou ik geen stereo opname adviseren.
Koop gewoon 1 mic, die Behringer is best o.k.
Je kunt daar hele redelijke dingen mee doen!

Han S
4 juni 2006, 20:59
Je kunt ook twee Behringer ECM8000 mics kopen voor die 100 euri. Dit zijn omni's, dus rondomgevoelig, redelijk rechte karakteristiek. Niet de stilste microfoons, maar redelijk makkelijk te plaatsen. ls je die twee een cm of 50/60 uit elkaar zet maak je een prima stereo opname.

Disclaimer: stereo opnamen met plaatsingen als XY, ORTF, DIN, NOS oid kun je alleen met uni's maken, dus richtinggevoelige mics (cardioid)

Maar met een Jecklin disc, een grote ronde met schuimplastic beklede plaat met aan weerskanten een omni, maak je weer prachtige stereo opnamen.

Solidkick
4 juni 2006, 22:18
aangezien we low-budget werken zou ik geen stereo opname adviseren.

Stereo betekent niet automatisch high budget zoals uit de voorgestelde mics wel blijkt. Er is duidelijk rekening gehouden met het budget.
Vanwaar jou opmerking?

Die ECM8000's zag ik laatst een keer hangen tijdens een jamsessie.
Dus die zijn wel ok?
Zijn toch meet mics?

Han S
4 juni 2006, 22:37
Het zijn de 'meetmicrofoons' welke worden geleverd bij de Ultracurve roomcorrector. Maar het zijn gewoon microfoons, een nagemaakte Earthworks, zoals alles van Behringer van anderen is gejat. Maar kwalitatief is de Eartworks een stuk beter.

Ik gebruik hem wel eens op de hi hat of onder het staartstuk van een contrabas. Je hebt dan wel wat meer overspraak, maar die klinkt bij een omni sowieso beter dan bij een uni.

Hij is een beetje onrustig, ruist wat, maar ik lees op de pro forums lovende dingen over dit goedkope barreltje en daarom heb ik er gewoon een gekocht.

Dridon
4 juni 2006, 23:34
In een review over de c1 las ik het volgende:


Always use the Behringer tube pre-amp for best warm sound.

Dan vind ik deze bij feedback:

Pre amp (http://www.feedback.nl/?id=55&b=MIC100)

Zou ik met zon setje dus een pre amp, en c1 een goed resultaat krijgen, of kan ik dan beter voor stereo setup gaan. Het lijkt me inprincipe ook wel een mooi resultaat geven, om akoustische delen 2 keer in te spelen, een voor rechts en een voor links...

En is het kopen van 2 c1's een optie, om die als stereo mics te gebruiken? Of zou ik dan beter voor een kant en klare stereo set kunnen gaan?

Han S
5 juni 2006, 00:41
In een review over de c1 las ik het volgende:

Always use the Behringer tube pre-amp for best warm sound.


Dan vind ik deze bij feedback:

Pre amp (http://www.feedback.nl/?id=55&b=MIC100)

Zou ik met zon setje dus een pre amp, en c1 een goed resultaat krijgen, of kan ik dan beter voor stereo setup gaan. Het lijkt me inprincipe ook wel een mooi resultaat geven, om akoustische delen 2 keer in te spelen, een voor rechts en een voor links...

En is het kopen van 2 c1's een optie, om die als stereo mics te gebruiken? Of zou ik dan beter voor een kant en klare stereo set kunnen gaan?

Dat is nou je reinste crap, met elke goede mic pre zul je een goed geluid hebben en buizen klinken niet warm. Eigenlijk klinken buizen alleen anders als je ze kapot gooit.

In een andere schakeling als bijvoorbeeld een gitaarversterker, zal de buis op een andere manier vervormen en dat wordt omschreven als warm. In een mic pre is vervorming zeer ongewenst en kan de buis heel clean klinken.

Ik ken de Behringer tube pre amp niet, maar die bewering van Ulli Behringer slaat nergens op.

Solidkick
5 juni 2006, 00:57
Over die preamp:
Klinkt mij in de oren als reclame gelul.
Het is een leuk ding maar niet noodzakelijk voor jouw toepassing.
Bovendien kan je met je mixer het geluid (indien nodig) al redelijk boosten & "boetseren".

Als je een echt gematched stereo-setje wilt kopen kun je eens naar een setje Behringer C2's kijken (of iets vergelijkbaars).
Nadeel: je hebt dan 2 dezelfde mics.

Met een beperkt budget zou ik persoonlijk liever een cardoide grootmembraan condensator en een cardioide kleinmembraan condensator kopen (dus bijv een Behringer C1 en een C2).
Je hebt dan 2 type mics met ieder verschillende eigenschappen om mee te experimenteren. Samen kunnen ze een prima (stereo) opname van een acoustische gitaar opleveren.

@ Han: Da's een mooie tip. Dank.

Han S
5 juni 2006, 01:20
Je weet dat ik op veel recording forums kom en daar vind je regelmatig discussie obver de goedkopere microfoons. Ik heb de indruk dat de Studio Project microfoons het over het algemeen beter doen dan de Behringers en dan zit je in ongeveer dezelfde prijsklasse.

harrie-beton
5 juni 2006, 01:23
@ solic kick,

Waarom vind ik mono genoeg?

Ik vind zelf dat een student van 18 die gewoon een akoestische gitaar wil opnemen nog niet uitgebreide stereo opnamen hoeft te maken.
1 microfoon lijkt me gewoon een antwoord op zijn vraag in zijn eerste post plus we blijven dan binnen budget.

Het kan altijd beter en mooier, daar ben ik het ook mee eens.

Solidkick
5 juni 2006, 11:41
Ik vind zelf dat een student van 18 die gewoon een akoestische gitaar wil opnemen nog niet uitgebreide stereo opnamen hoeft te maken.


Tsja, da's een verschil in perceptie mbt de ambities van de vraagsteller.
Toen ik 18 was hield ik me daar al wel mee bezig.

@Han: Ik had de indruk dat die Studio Project mics kwa prijs weer een tandje hoger zitten dan Behringer.
Hun goedkoopste grootmembraan (de B1) zit rond de 100,-.
Nog geen geld natuurlijk.....
Hoe wordt er door de profs overigens gedacht over de MXL's?
Ik zie dat zij ook een leuk setje hebben voor weinig: MXL 990 en 991 set (http://www.feedback.nl/?id=55&b=MXL990991)

Han S
5 juni 2006, 11:51
Tsja, da's een verschil in perceptie mbt de ambities van de vraagsteller.
Toen ik 18 was hield ik me daar al wel mee bezig.

@Han: Ik had de indruk dat die Studio Project mics kwa prijs weer een tandje hoger zitten dan Behringer.
Hun goedkoopste grootmembraan (de B1) zit rond de 100,-.
Nog geen geld natuurlijk.....
Hoe wordt er door de profs overigens gedacht over de MXL's?
Ik zie dat zij ook een leuk setje hebben voor weinig: MXL 990 en 991 set (http://www.feedback.nl/?id=55&b=MXL990991)

MXL heeft een goede naam onder de pro's en vooral ook om de uitstekende garantie en service. Ik heb de MXL V69M en de MXL V77S, beiden buizen grootmembraan condensators. Vorige week had ik een Amerikaanse band binnen en de zanger koos voor de V77S omdat die beter bij zijn stem paste dan de peperdure Neumenn M149.

De V69 klinkt gekleurd, maar dat is vaak wat mensen willen en de V77 is een neutraal klinkende mic.

Toen de V69 na een jaar grappige geluiden uit zichzelf ging maken belde ik mijn leverancier en die zei: stuur hem maar terug, er is een nieuwe onderweg.
Dat noem ik garantie, geen gezeik, gewoon een nieuw zonder bijbetaling.

Helaas zijn deze mics een stuk duurder en ver boven het budget van de topicstarter. De SP B1 is een goed alternatief, ook een neutraal klinkende mic, doet het niet overal goed op maar erg veelzijdig.

De MXL 990 is wel budget maar die ken ik verder niet.

bert k
5 juni 2006, 13:44
Ik zou ook niet beginnen met stereo-opnamen. Waarom? Ten eerste is een gitaar een enkele geluidsbron, dus goed in mono weer te geven, ten tweede is een mooie stereo-opname best moeilijk. Vraag je maar eens af wat je dan precies in stereo wilt weergeven. De akoestiek van de kamer? Die is vast niet bijzonder.

Doe nou eerst eens ervaring op met een enkele microfoon, en oefen in het plaatsen ervan, dan ben je al een hele tijd bezig. Bijkomend voordeel is dat je beter één goeie mic kan kopen dan twee matige, voor hetzelfde geld.

Verhaaltje over de pre-amp is bullshit, er zit al een pre in je mengtafel.

Mijn micadvies: Behringer B1, is rond de 100 euro, en klinkt mooi!

Dridon
5 juni 2006, 13:45
Als ik voor 100 euro een goede stereo setup kan kopen, ga ik daar voor. Mag dan wel 18 zijn, maar als de kwaliteit en de sound veel mooier is, waarom dan niet iets meer uitgeven. En het lijkt me gewoon intressant om ermee te expirimenteren.

Als jullie mics noemen, zouden jullie er misschien een linkje bij kunnen zetten naar de desbetreffende mic, dan kan ik het allemaal wat makkelijker vergelijken. Want ik hoor nu allemaal namen en termen waar ik persoonlijk niet heel veel mee kan.

De behringer C-1 is toch ook een groot membraam condensator mic? Waar kan ik de C-2 kopen en hoeveel kost deze? Dan denk ik persoonlijk dat ik wel een aardig setje heb, als ik de C-1 en C-2 in stereo setup gebruik.

EDIT: Net jou advies gelezen bert. En misschien heb je wel een punt. Ik zal nog eens wat over het internet struinen... :)

bert k
5 juni 2006, 13:46
Ik herhaal, waarom stereo?

Dridon
5 juni 2006, 13:47
Lees mijn reactie hierboven :P, we waren net tegelijk :)

Dridon
5 juni 2006, 13:54
Lees net wat reviews over de b-1 en die zijn allemaal wel redelijk lovend. Soms lees je dat ze knake zijn, maar om heel eerlijk te zijn denk ik dat die lui gewoon geen phantoom voeding gebruiken en een degelijke mixer, en hem rechtstreeks in de geluidskaart stoppen. En lees ook dat hij acoustische gitaar heel mooi opneemt.

Dus tja, misschien dat mijn keus toch wel bij de b-1 komt te liggen.

Han S
5 juni 2006, 14:08
Lees net wat reviews over de b-1 en die zijn allemaal wel redelijk lovend. Soms lees je dat ze knake zijn, maar om heel eerlijk te zijn denk ik dat die lui gewoon geen phantoom voeding gebruiken en een degelijke mixer, en hem rechtstreeks in de geluidskaart stoppen. En lees ook dat hij acoustische gitaar heel mooi opneemt.

Dus tja, misschien dat mijn keus toch wel bij de b-1 komt te liggen.

Heb je het nou over de Behringer B1 of de Studio Projects B1?

Dridon
5 juni 2006, 14:13
Behringer B-1, valt ook nog redelijk in het budget, dus dat lijkt me wel een redelijke keuze.

Wil de mic dus voornamelijk voor vocals en gitaar gebruiken, en dat komt heel mooi uit in deze mic lees ik overal.

Han S
5 juni 2006, 14:16
Ik herhaal, waarom stereo?

Omdat we twee oren hebben Bert en dus stereo horen. Het maken van een stereo opname is helemaal niet moeilijk. Zelf heb ik de beste resultaten met ORTF en DIN. ORTF is kapsels 17 cm uit elkaar en de mics onder een hoek van 110 graden, DIN is 20 cm en 90 graden. XY vind ik geen stereo.

Als je zo'n paartje op een cm of 60 van de gitaar zet in een goed klinkende ruimte en je luistert naar de opname, dan zit die gitarist ahw daar voor je te spelen. Wat je ook kunt doen is dat stereopaartje iets boven en voor je hoofd.

Als je een gitaar ergens in een mix stopt is mono prima, als je het instrument solo opneemt is stereo een stuk echter.

Al;s je een ORTF paartje buiten zet, in de tuin of op het platte dak en je gaat met je kabeltjes naar binnen, op het mengpaneel en je zet een koptelefoon op, zit je voor je gevoel gewoon buiten. Probeer het maar eens.

bert k
5 juni 2006, 15:05
Lees net wat reviews over de b-1 en die zijn allemaal wel redelijk lovend. Soms lees je dat ze knake zijn, maar om heel eerlijk te zijn denk ik dat die lui gewoon geen phantoom voeding gebruiken en een degelijke mixer, en hem rechtstreeks in de geluidskaart stoppen. En lees ook dat hij acoustische gitaar heel mooi opneemt.

Dus tja, misschien dat mijn keus toch wel bij de b-1 komt te liggen.
Tja, als ze zo een B1 aansluiten diet hij dus helemaal niets. Een condensatormic heeft fantoomvoeding nodig om te werken. Maar dat is geen probleem met jouw tafel.

bert k
5 juni 2006, 15:07
in een goed klinkende ruimte . .
Je mikt te hoog, Han. Het zal wss wel de slaapkamer van topicstarter worden.
Begin nou bij het begin, en niet halverwege.

Han S
5 juni 2006, 15:53
Een slaapkamer kan ook goed klinken Bert en als hij erg droog klinkt zet je er een mooie room op.

Het valt wel mee hoor. :D

Dridon
5 juni 2006, 15:59
Nu word het idd mijn slaapkamer. Maar ik wil in de loop van de tijd gewoon een leuk setje bij elkaar krijgen. Broer gaat hoogst waarschijnlijk binnenkort verhuizen, en dan ben ik het paneel ook kwijt. Dus ga ik die denk ik vervangen door een xynyx of iets dergelijks van behringer. Wil gewoon in de loop der tijd een recording set krijgen, waarmee ik zonder ruis, en redelijk aan te horen kwailiteit een nummer kan opnemen...

bert k
5 juni 2006, 16:00
Een slaapkamer kan ook goed klinken Bert en als hij erg droog klinkt zet je er een mooie room op.

Het valt wel mee hoor. :D
Ja, met een mooie galm erop heb je reuze veel lol van je exacte stereo-opname...:???:

Han S
5 juni 2006, 16:42
Bert toch! Een galm moet je eigenlijk niet horen, dat weet je toch? Een mooie room uit een goedkope Lexicon MPX110 werkt gewoon prima, als je het hoort heb je te veel.

bert k
5 juni 2006, 17:51
Ja, dat snap ik, maar zo krijg je een mono opname ook wel smakelijk.

Het gaat hier niet om een studio, maar om iemand die voor het eerst een microfoonopname wil gaan maken. Begin dan niet aan het eind.

Solidkick
5 juni 2006, 18:04
..., maar om iemand die voor het eerst een microfoonopname wil gaan maken. Begin dan niet aan het eind.

Het maken van een goede stereo opname is redelijk basic imho.
Echt niet te hoog gegrepen voor iemand die interesse heeft in het maken van opnames.

Han S
5 juni 2006, 18:06
@ Bert Accoord, maar nou doe je net of het zo moeilijk is om twee microfoons neer te zetten inplaats van één.Zet er maar eens een paar in de tuin en zet je koptelefoon op, weet je precies wat ik bedoel.

Een goede stereo opname maken is niet moeilijk.

bert k
5 juni 2006, 20:43
Je hebt gelijk.

Han S
5 juni 2006, 21:02
Je hebt gelijk.

Heel tof van je Bert, ik kom hier niet om gelijk te krijgen, maar wat zou het mooi zijn als meer mensen gewoon konden toegeven dat ze zo nu en dan.........

Respect!

Dridon
5 juni 2006, 23:15
Ja, dat snap ik, maar zo krijg je een mono opname ook wel smakelijk.

Het gaat hier niet om een studio, maar om iemand die voor het eerst een microfoonopname wil gaan maken. Begin dan niet aan het eind.

Het is niet zo alsof ik compleet nieuw ben met geluid. In tegen stelling. Heb al wat ervaring opgedaan als geluidsman bij een korte film. En leen ook regelmatig mics van school, maar die zijn mij iets te duur, dus zoek ik een goedkoper alternatief. Ik ben geintresseerd in muziek, en het opnemen ervan, en trek er rustig een middag voor uit om alles goed te regelen, en een goede setup te krijgen. Dus stereo opnames zie ik alleen als een heel leuk extra gedeelte van het opnemen. Nu is mijn vraag.

Kan ik beter een behringer b-1 mic kopen, of een zelfde geprijsdse set, met 2 mics? Ik wil uiteindelijk natuurlijk het mooiste resultaat...

bert k
5 juni 2006, 23:45
Ok, dan zou ik mijn uitspraken niet zo zwart-wit nemen.

Mijn ervaring met Behringer is goed. Het is uiteraard zo dat een mic van 100 euro beter is dan twee van 50. (Uitzonderingen daargelaten.) Dat is ook een reden om te beginnen met één mic, kan je later een tweede bijkopen.

De B1 klinkt erg prettig. Ik heb zelf de B2, die is zowel richting-gevoelig als rondom gevoelig. De B1 is alleen richtinggevoelig.

Ik heb met mijn twee B2's mooie stereo-opnamen gemaakt, maar ook in de studio is hij fijn. Luister maar op de microfoontest (http://www.studiohetpand.nl/mictest.htm) die ik ookt heb gemaakt.

Het eindresultaat is gedaan met twee Behringer B2's voor de begeleiding en een Audio Technika voor de solo.

Han S
6 juni 2006, 00:10
Er is geen enkele microfoon die alles goed kan en als je een Neumann KM184 vergelijkt met een goedkope chinese klein membraan condensator, snap je meteen waarom die minder kost.

Dat neemt niet weg dat je met een goedkope microfoon heel nette opnamen kunt maken, Harrie beton postte hier laatst een opname welke hij met twee goedkope mics (ik dacht de NT1) heeft gemaakt, welke een stuk beter klonken dan opnamen die ik uit studio's heb horen komen.

Je vindt in studio's soms meer dan 100 microfoons, een Behringer koop je voor 100 euri, een Neumann M50 kostte 6500 euri en inderdaad klinkt die in de meeste toepassingen beter.

Ik heb zangers gehad die de SP B1 van €100 beter vonden klinken dan de Neumann M149 van bijna €5k. En ik heb ook mensen gehad die het verschil niet hoorden.

Probeer jij gewoon lekker in de winkel een paar van die microfoons uit, koptelefoontje op en gitaar spelen, met je sleutelbos er voor rammelen is ook een goede test, kan vreselijk klinken. En je eigen stem ken je ook goed.

Shakertje, eitje, tamborine, gewoon goed luisteren naar wat ie doet, koptelefoon een beetje hard, kun je goed horen wat die mic in het hoog doet en in het middengebied, hoeveel proximity hij heeft als je er bovenop kruipt met je stem.

Proximity is die laagboost welke je krijgt als de mic dicht bij de bron komt.

Dridon
6 juni 2006, 00:21
Er is geen enkele microfoon die alles goed kan en als je een Neumann KM184 vergelijkt met een goedkope chinese klein membraan condensator, snap je meteen waarom die minder kost.

Dat neemt niet weg dat je met een goedkope microfoon heel nette opnamen kunt maken, Harrie beton postte hier laatst een opname welke hij met twee goedkope mics (ik dacht de NT1) heeft gemaakt, welke een stuk beter klonken dan opnamen die ik uit studio's heb horen komen.

Je vindt in studio's soms meer dan 100 microfoons, een Behringer koop je voor 100 euri, een Neumann M50 kostte 6500 euri en inderdaad klinkt die in de meeste toepassingen beter.

Ik heb zangers gehad die de SP B1 van €100 beter vonden klinken dan de Neumann M149 van bijna €5k. En ik heb ook mensen gehad die het verschil niet hoorden.

Probeer jij gewoon lekker in de winkel een paar van die microfoons uit, koptelefoontje op en gitaar spelen, met je sleutelbos er voor rammelen is ook een goede test, kan vreselijk klinken. En je eigen stem ken je ook goed.

Shakertje, eitje, tamborine, gewoon goed luisteren naar wat ie doet, koptelefoon een beetje hard, kun je goed horen wat die mic in het hoog doet en in het middengebied, hoeveel proximity hij heeft als je er bovenop kruipt met je stem.

Proximity is die laagboost welke je krijgt als de mic dicht bij de bron komt.

Ja idd, dat wil ik sowieso wel gaan doen. Moet zeggen dat ik de Behringer b2 behoorlijk goed vond klinken op bert zijn site. Ik weet niet of er een groot verschil in zit tussen de B2, en de B1.

Bert, je hebt geen sampje van de B1? Gezien ik uit je verhaal kan opmaken dat je ooit met een B1 hebt gewerkt, of zelf bezit, of vergis ik me hierin.

In ieder geval al bedankt voor de vele hulpzame feedback :)

Solidkick
6 juni 2006, 00:29
Ik wil uiteindelijk natuurlijk het mooiste resultaat...

Wie niet? :D

bert k
6 juni 2006, 13:36
Bert, je hebt geen sampje van de B1? Gezien ik uit je verhaal kan opmaken dat je ooit met een B1 hebt gewerkt, of zelf bezit, of vergis ik me hierin.

In ieder geval al bedankt voor de vele hulpzame feedback :)
:( Ik was al bang dat die vraag zou komen... Nee, ik moet uit mijn geheugen werken, de B1 klonk volgens mij precies als de B2 in richtinggevoelige stand.
Het nadeel van een richtinggevoelige mic is het proximity-effect, Han noemde het al. Als je heel dicht op de mic zit, klinkt het laag veel harder, dan gaat hij 'boemen'. Een rondom gevoelige mic heeft dit effect veel minder. Vandaar dat ik met de B2 wat flexibeler ben. Ik kan de mic dichtbij zetten, en toch een goede kwaliteit houden.
Voor veel stereo opstellingen zoals XY of ORTF heb je juist wel richtinggevoelige mics nodig.

Dridon
6 juni 2006, 17:30
Dan ga ik denk ik beginnen met een B1 mic, en dat later uitbreiden met een B2 voor stereo opnames...

Ik hoor trouwens ook veel mensen bij voorbaat behringer afzeiken. Ik moet moet ik zeggen heel erg tevreden over behringer. Mn broer heeft er een mengpaneel van, en monitors, en het echt een prima setje... Dus heb wel vertrouwen in de mics...

Solidkick
6 juni 2006, 17:38
Ik hoor trouwens ook veel mensen bij voorbaat behringer afzeiken.

Ja da's typisch van dat populaire gelul.
Je moet er (net als bij veel andere merken) de leuke dingen wat tussen uit zoeken.
Marshall heeft ook de nodige crap op de markt gebracht.
Om over Fender & Gibson maar te zwijgen.

Anyway, succes met je opnames.

bert k
6 juni 2006, 18:07
Dan ga ik denk ik beginnen met een B1 mic, en dat later uitbreiden met een B2 voor stereo opnames...
.
Hm, wacht effe... als je mooie stereo opnames wil maken is het belangrijk dat allebei je microfoons gelijk zijn. Dus een B1 en een B2 is raar, dat werkt niet. Laat je trouwens niet te veel weerhouden door dat rondomgevoelige verhaal, de meeste opnamen maak je richtinggevoelig, dus met een B1 kom je echt een heel eind.

Dat gescheld op Behringer is vaak wel kort door de bocht. Zoiets van 'het kost weinig dus het kan niet goed zijn' Maar veel spul is gewoon waar voor het geld. Mics zijn goed, mengtafels zijn goed, digitale effecten zijn vaak kut. Kwaliteiscontrole is matig, dus vaak kapot bij aflevering. Zorg dat je zeker weet dat je een kapot exemplaar mag ruilen, dan gaat alles goed.

Dridon
6 juni 2006, 20:35
Heb eens een recording gemaakt vanmiddag met een sennheiser mic van school. Zouden jullie eens kunnen zeggen wat er beter zou kunnen qua geluid...

Nummer is nogal in zijn begin fasen en was meer als concept opgenomen. maargoed ben m nu even op soundclick aan het laden, dan post ik m :)

Dridon
6 juni 2006, 20:50
Well here it is. Gitaar werk is niet heel fantistisch, veel fetbuzz, maargoed...

Wat kan er beter?

Tear Drop (http://www.soundclick.com/bands/pagemusic.cfm?bandID=528283)

bert k
6 juni 2006, 21:13
Dat is helemaal geen verkeerde opname. Laat me raden: je hebt de mic precies op het klankgat gericht? Als je weer gaat opnemen moet je expirimenteren met de plaats. Als je meer naar de hals gaat krijg je wat minder laag, en wat meer aanslaggeluid en fretbuzz. Meer naar rechts word doffer en boemerig. Zo kan je je eigen sound maken.

Sennheiser is een prima merk, maar ze maken mics in alle prijsklassen, van super dure topdingen tot cheapo plasticzooi. Daar is dus niks van te zeggen.

Dridon
6 juni 2006, 21:20
Dat is helemaal geen verkeerde opname. Laat me raden: je hebt de mic precies op het klankgat gericht? Als je weer gaat opnemen moet je expirimenteren met de plaats. Als je meer naar de hals gaat krijg je wat minder laag, en wat meer aanslaggeluid en fretbuzz. Meer naar rechts word doffer en boemerig. Zo kan je je eigen sound maken.

Sennheiser is een prima merk, maar ze maken mics in alle prijsklassen, van super dure topdingen tot cheapo plasticzooi. Daar is dus niks van te zeggen.

Ok thanks, zal binnenkort nog eens wat proberen.

Ik weet niet precies welk type het was, maar het is een richt microfoon, en op de uitleenbon staat dat de waarde 375 euro is, dus dat is wel een kwaliteit mic denk ik.

Heb m inderdaad op het klankgat gericht, wel schuin, dus zodat ie niet voor mijn hand zat. Maar ik ga zeker eens proberen wat je zegt...

Han S
6 juni 2006, 22:17
Uitgangspunt bij het opnemen van een akoestische gitaar is richten op de 12e fret. Experimenteren met de afstand tot het instrument.

Dridon
6 juni 2006, 22:38
Ok thanks!

Even een heel ander vraagje. Hoe doen andere artiesten dat tijdens optredens, als ze hun gitaar met mic versterken, en toch geen feedback krijgen bij die hoge geluidsniveaus...

Han S
6 juni 2006, 23:35
Ok thanks!

Even een heel ander vraagje. Hoe doen andere artiesten dat tijdens optredens, als ze hun gitaar met mic versterken, en toch geen feedback krijgen bij die hoge geluidsniveaus...

Met een microfoon is dat zo goed als onmogelijk, daarom wordt meestal een gitaar gebruikt met een pickup in de brug.

Ic3gl0vE
7 juni 2006, 00:10
Of ze spelen gewoon niet live, dat gebeurt ook veel hoor...

Dridon
7 juni 2006, 00:14
Heb Jose Gonzalez bijna altijd live zien spelen met mic's, en dat is wel live...

Han S
7 juni 2006, 00:19
In een rockband met een drummer kun je het vergeten met een mic.

imlikeajungle
7 juni 2006, 11:10
Heb Jose Gonzalez bijna altijd live zien spelen met mic's, en dat is wel live...

Zonder drummer is dat.

Dridon
7 juni 2006, 18:35
Ok:

Het volgende :)

Ben naar feedback geweest vanmiddag. En eerst even een half uurtje op verscheidene gitaren gespeeld, en ook voor de eerste keer op een 12 snarige waar ik echt verliefd op ben geworden, klinkt echt heel cool :)

Nu het andere, het wat belangrijkere :D. Heb de behringer B2 geprobeerd. Niet echt heel erg over te spreken, verkoper rade mij dan oko aan om de AKG perception te kopen, van 129. Die ook nog even geprobeerd. En die klonk wel beter als de B2. Dus voorlopig staat mijn keuze daar op :)

Solidkick
7 juni 2006, 21:51
verkoper rade mij dan oko aan om de AKG perception te kopen, van 129. En die klonk wel beter als de B2. Dus voorlopig staat mijn keuze daar op :)

Daarmee is je budget met bijna 40% overschreden :D

bert k
7 juni 2006, 22:47
Precies. En microfoons lopen door tot meer dan 5000 euro, dus er is altijd wel een betere. Slimme verkoper.

Hoe heb je ze getest?

Dridon
7 juni 2006, 23:25
Je kunt wel zeggen slimmem verkoper, uiteindelijk geef ik gewoon liever iets meer uit, en heb ik hoorbaar beter resultaat.

Heb er in feite gewoon met een gitaar voor gespeeld. Ik heb niet echt heel erg uit gebreid getest, gezien ik hem toch nog niet wou gaan kopen, en dan voel ik mij altijd redelijk opgelaten om daar dan een half uur dingen uit te testen, en dan te zeggen, ok ik weet genoeg, dus het testen komt wel als ik daadwerkelijk ook een microfoon kan/ga kopen. Ik wou alleen even de B1 horen, maar die was er niet, dus toen de b2 even getest, toen zij hij b2 is bout, zou deze nemen (AKG perception). Uiteindelijk had ie wel gelijk, b2 klonk wat holler dan de AKG, akg had iets meer hoog, en daar hou ik persoonlijk wel van...

Han S
7 juni 2006, 23:35
Ga nou eens testen zoals dat hoort, AKG maakt al jaren in de budget klasse microfoons die ook weinig voorstellen, komen ook uit Taiwan, China of verweggistan, niks bizonders.

Heb je de Studio Projects B1 ook ergens gezien? Proberen dat ding, met je eigen stem, sleutelbos, percussie dingen als shaker, eitje, tamborine. Goed luisteren. sommige goedkopere condensators vervormen als de hel in het hoog met je sleutelbos.

Effe gitaar spelen voor een willekeurige microfoon is geen test. Een goede en betrouwbare winkelier laat je gewoon even goed testen.

Solidkick
7 juni 2006, 23:41
Je kunt wel zeggen slimmem verkoper, uiteindelijk geef ik gewoon liever iets meer uit, en heb ik hoorbaar beter resultaat.


LOL! No problem dude maaruh, geef volgende keer dan ff je echte max budget.
Tip: het blad SoundOnSound heeft regelmatig heldere reviews van budget mics.
Check hun website www.soundonsound.com en gebruik de zoekfunctie om reviews te zoeken.

Dridon
7 juni 2006, 23:49
Ja idd, maar ik dacht voor 80 euro heb ik een redelijke mic, kennelijk niet dus, dus ja, dan kan ik wel iets crappies kopen, maar uiteindelijk schiet je er nog niks mee op...

En bedankt voor de site! Zal hem even door kijken

El Capitain
7 juni 2006, 23:58
hey maar je kunt ook op marktplaats kijken en dan alsnog aan je budget voldoen... ;)

Dridon
8 juni 2006, 00:06
Ja idd, idee, zal eens kijken.

Post wel wat leuke advertenties als ik ze heb gevonden :)