PDA

View Full Version : Welk brugelement voor mijn nieuwe gitaar?



Mauser
4 juni 2006, 11:46
Over een maandje heb ik m'n nieuwe Dean '79 V, en ik ben van plan na de zomervakantie het brugelement te vervangen. Natuurlijk duurt het nog wel even, maar ik wil gewoon genoeg tijd om erover na te denken ;)

Ik vind EMG's echt heel vet klinken, maar ik heb liever passieve PU's. Ik zit vooral te denken aan de Seymour Duncan SH-8 Invader, maar ik lees vaak dat ze vooral in Alder gitaren goed klinken. De Dean die ik ga kopen is van Mahogany.. Weet iemand misschien wat voor effect dit hout heeft op de Invader? Ik wil namelijk niet dat het te modderig gaat klinken.

Andere elementen waar ik over denk zijn:

DiMarzio X2N
Seymour Duncan SH-5 Custom
Seymour Duncan SH-6 Distortion

Als jullie nog andere ideeën hebben, ik sta er voor open :)


Het (brug)element moet goed klinken met Mahogany, en moet goed klinken op zowel een Solid State (thuis) als een buizenbak (oefenruimte/podium).

Wat misschien ook wel handig is om te vermelden, ik ga de gitaar gebruiken in mijn band, en zal er dus voornamelijk death metal mee spelen. We tunen nu naar D, misschien gaan we over een tijdje zelfs wat lager (wat mij betreft niet, maar goed :P ).

Mauser
4 juni 2006, 12:33
Niemand die me kan helpen? :(

bert k
4 juni 2006, 12:39
Beetje ongeduldig? Nog geen uur...:confused:

Mauser
4 juni 2006, 12:47
Oh, nee hoor, maar ik zag dat er best veel mensen online zijn in dit sub-forum, en dat er maar heel weinig gekeken is naar mijn wanhopige topic :p

Agent_Smith
4 juni 2006, 12:51
Je hebt die gitaar nog niet en je weet nu al dat het brugelement gaat vervangen?
Maar goed, de Duncan Custom kan ik je van harte aanbevelen.

Lord Abortion
4 juni 2006, 12:55
Als het voor lage stemmingen moet zijn zeker ook de DiMarzio D-Sonic overwegen, dat is één van de beste pickups op de markt voor die doeleinden!

Wormaap
4 juni 2006, 13:04
Of een DiMarzio MegaDrive, waar de Drop-Sonic op gebaseerd is ;)

Mauser
4 juni 2006, 13:51
Je hebt die gitaar nog niet en je weet nu al dat het brugelement gaat vervangen?
Maar goed, de Duncan Custom kan ik je van harte aanbevelen.

Ik kon uit de reviews opmaken dat de pickups van de gitar best OK zijn, maar det het (vooral voor metal) aan te raden is ze te vervangen. Ook heb ik op een Dean VX van een maat van me gespeeld, en ik vond ze niet echt beter klinken dan de BC Rich pickups van m'n Warlock, en die in de '79 schijnen hetzelfde te zijn ;)

Orpheo
4 juni 2006, 16:41
dimarzio superdistortion... just my 2 cents.

Mauser
4 juni 2006, 16:43
DiMarzio Super Distortion heb ik ook naar gekeken ja, maar wat mij meteen opviel was dat hij vooral gebruikt werd voor hardrock en minder zware metal..

Edit: Nog een vraagje: Hoe klinkt Mahogany ten opzichte van bijvoorbeeld Alder? Lichter, zwaarder?

Reigor
4 juni 2006, 17:01
Edit: Nog een vraagje: Hoe klinkt Mahogany ten opzichte van bijvoorbeeld Alder? Lichter, zwaarder?
Mahogany klinkt wat voller..

Mauser
4 juni 2006, 17:03
Ok :)

Ik kreeg net te horen van iemand op een ander forum dat een Invader heel goed klinkt in Mahogany.. heeft iemand hier ervaring mee?

Speeddemon
4 juni 2006, 17:54
Volgens mij gaat een DiMarzio Evo geweldig klinken in je mahonie gitaar.

Zit in mijn mahonie Ibanez S540FM TTS (flame maple top), en klinkt super!

Evt. een Duncan JB.

@Agent-Smith en anderen: Hoe zou een Duncan Custom Custom (SH-11) zich verhouden tot de JB en de Custom (SH-5) in een mahonie gitaar?
Alnico II magneet zou toch iets romiger moeten klinken? Of wordt 't te zompig/vol icm mahonie?

Orpheo
4 juni 2006, 18:40
DiMarzio Super Distortion heb ik ook naar gekeken ja, maar wat mij meteen opviel was dat hij vooral gebruikt werd voor hardrock en minder zware metal..

Edit: Nog een vraagje: Hoe klinkt Mahogany ten opzichte van bijvoorbeeld Alder? Lichter, zwaarder?

dan moet je nog eens goed kijken kerel. de superdistortion is immens hot (een van de hotste pups, zelfs hotter dan de dimarzio evo, de SH5 en SH6) en perfect voor heavy metal. zakk wylde speelt heel graag en heel veel op de superdistortion de laatste tijd, randy rhoads ook, Paul Gilbert ook, en iron maiden en metallica (in de beginperiode) ook. tis in een les paul echt super: heel zwaar, dik, romig, brullend, vol power, en de lage noten worden geen mush, en de hoge noten hebben flink wat body. in die '79 dean van je gaat ie ook lekker klinken, maar iets meer scheur en iets minder brul dan in vergelijking tot een les paul.

althans, das mijn ervaring met deze pup.

Mauser
4 juni 2006, 20:06
Kijk, dat bedoel ik, Randy Rhoads (Black Sabbath), Iron Maiden en Metallica hebben/hadden een geweldige sound, maar niet de sound die ik zoek voor m'n band ;)

Misschien dat ik de SS een keer koop voor m'n Warlock, waarmee ik meer thrash mee wil gaan spelen in E, maar voor m'n Dean wil ik meer een sound richting bands als Severe Torture, Nile en Vader.

Agent_Smith
4 juni 2006, 20:27
Kijk, dat bedoel ik, Randy Rhoads (Black Sabbath)

Randy Rhoads heeft nooit bij Black Sabbath gespeeld maar bij Ozzy.
Ik dacht niet dat hij in zijn beroemste (en mooiste) gitaar, de witte LP Custom dus, superdistorions had.

Agent_Smith
4 juni 2006, 20:30
Nou dit is natuurlijk een beetje zeiken van mij...
Maar het gaat erom dat Randy natuurlijk een grote held is (van mij wel iig) en dat vele groten Dimarzio SD's gebruik(t)en. En terecht. Ik heb m ook, maar ik vind m zeker de power geven die ik wil maar toch iets minder karakter hebben dan een Duncan.

Orpheo
4 juni 2006, 20:36
Nou dit is natuurlijk een beetje zeiken van mij...
Maar het gaat erom dat Randy natuurlijk een grote held is (van mij wel iig) en dat vele groten Dimarzio SD's gebruik(t)en. En terecht. Ik heb m ook, maar ik vind m zeker de power geven die ik wil maar toch iets minder karakter hebben dan een Duncan.

lol, ik precies andersom. ik ben gek van de superdistortion, en ik verfoei (beetje overdreven :P ) de meeste duncans.

Mauser
4 juni 2006, 20:36
Haha, ok, sorry, mijn fout ;)

Orpheo
4 juni 2006, 20:37
Randy Rhoads heeft nooit bij Black Sabbath gespeeld maar bij Ozzy.
Ik dacht niet dat hij in zijn beroemste (en mooiste) gitaar, de witte LP Custom dus, superdistorions had.

nee, in zijn polkadot sandoval Vee had hij een s.d. zitten...

ace frehley van kiss had ook een superdistortion in zn les pauls zitten btw...

Agent_Smith
4 juni 2006, 21:39
nee, in zijn polkadot sandoval Vee had hij een s.d. zitten...

ace frehley van kiss had ook een superdistortion in zn les pauls zitten btw...

Nou, begrijp me goed: ik zal zeker niet beweren dat een superdistortion slecht is. Er is heel veel (hardrock-)historie mee geschreven (gespeeld dan natuurlijk).
Ik heb m zelf ook liggen (een hele oude) en een tijdje in 1 van m'n LPs gehad. En zoals ik zei, hij gaf me zeker de power die ik zocht, maar miste in dat geval net iets qua klank. Sindsdien een Duncan erin.
Kortom, ik denk dat het ten eerste een kwestie van smaak is en ook zeker per geval (gitaar/amp) zal verschillen.
Anyway, het is en blijft natuurlijk een super PUP!

Orpheo
4 juni 2006, 22:09
Nou, begrijp me goed: ik zal zeker niet beweren dat een superdistortion slecht is. Er is heel veel (hardrock-)historie mee geschreven (gespeeld dan natuurlijk).
Ik heb m zelf ook liggen (een hele oude) en een tijdje in 1 van m'n LPs gehad. En zoals ik zei, hij gaf me zeker de power die ik zocht, maar miste in dat geval net iets qua klank. Sindsdien een Duncan erin.
Kortom, ik denk dat het ten eerste een kwestie van smaak is en ook zeker per geval (gitaar/amp) zal verschillen.
Anyway, het is en blijft natuurlijk een super PUP!

allicht, allicht! ik neem ook niks kwalijk, als je dat op dacht te maken uit mijn post! (of aanstoot nam aan mijn post, dan ook daarvoor mijn excuses).

even nieuwsgierigheid; welke duncan zit erin dan? de distortion? jb?

Agent_Smith
5 juni 2006, 09:00
allicht, allicht! ik neem ook niks kwalijk, als je dat op dacht te maken uit mijn post! (of aanstoot nam aan mijn post, dan ook daarvoor mijn excuses).

even nieuwsgierigheid; welke duncan zit erin dan? de distortion? jb?

Je hoeft je niet te verontschuldigen. Je bent toch een Les Paul player! Dat zit wel goed! :-)
Nee, maar serieus. ik heb de Custom-Custom erin. Verder heb ik ook nog een oude duncn custom. Altijd in m'n LP classic gehad. Echt een aanrader! En kheb ook nog een Custom5 liggen. Klinkt ook goed, maar net iets meer bright.
De JB is natuurlijk ook een monster! Helaas heb ik de duncan distortion nog nooit geprobeerd.

Davidian
5 juni 2006, 10:43
Als je extreme metal wilt spelen, neem dan de x2n.

Mauser
5 juni 2006, 10:47
Als je extreme metal wilt spelen, neem dan de x2n.

Kun je er misschien wat meer over vertellen? :)

Davidian
5 juni 2006, 10:53
Kun je er misschien wat meer over vertellen? :)

Het is de meest hete passive pick up die er is, al is wel wat scherp dus je moet wel ff je sound tweaken.

Muhammed van necrophagist gebruikt ze ook misschien moet je dat maar even checken.

Mauser
5 juni 2006, 10:56
Nouja, zoals ik al eerder zei, ik zoek een element die geschikt is voor alle soorten versterkers/volumes, dus als het iets is waarvoor ik alles apart moet afstellen lijkt het me ook niks :(

Ik twijfel in ieder geval nog steeds tussen de Duncan Invader, Duncan Custom en DiMarzio X2N.. Maarja, het is lastig om ze eerst alle drie uit te proberen (in dezelfde gitaar) :P

Davidian
5 juni 2006, 10:59
Wanneer ik de tijd/geld heb zet ik een x2n in mijn rg dat weet ik zeker.


Trouwens heb je de dimebucker al gecheckt? die vind ik ook heel lekker maar die is wat voller van geluid.

Mauser
5 juni 2006, 11:01
Dimebucker heb ik ook naar gekeken, maar is denk niet wat voor mij (heb heel wat revieuws gelezen ;) )

Davidian
5 juni 2006, 11:06
Een dimebucker is wel heel lekker voor downtunen, ik vind de x2n meer goed voor wat hogere stemmingen.


Trouwens wat voor rol vervul je in de band of thuis? wat wil je bereiken? want een x2n is wel wat overkill als je alleen rythm speelt ;)

Ik zat zelf eerst aan een dimbucker/evo combo te denken maar de wiring van dimarzio is dan heel vreemd.

idno
5 juni 2006, 11:17
kijk ook eens naar de Lundgren Model M 6 (http://www.lundgren.se/index.asp?folid=22&micid=92)
is gebaseerd op de Model M 7. de M7 is ontworpen in samenwerking met Fredrik Thorendal van Meshuggah. Het element heeft een erg hoge output. Alleen hij is wel erg duur (200 euro ofzoiets)

Davidian
5 juni 2006, 11:49
Neem dan een bareknuckle lol.

Mauser
5 juni 2006, 13:14
Een dimebucker is wel heel lekker voor downtunen, ik vind de x2n meer goed voor wat hogere stemmingen.


Trouwens wat voor rol vervul je in de band of thuis? wat wil je bereiken? want een x2n is wel wat overkill als je alleen rythm speelt ;)

Ik zat zelf eerst aan een dimbucker/evo combo te denken maar de wiring van dimarzio is dan heel vreemd.

Zowieso voorlopig alleen rythm ;) En tjah, zoals ik al had vermeld zal m'n Dean in D gestemd worden, en later misschien zelfs nog lager :) Maar ik zit ook steeds meer te twijfelen of ik toch maar wel een setje actieve EMG's erin zet..

Speeddemon
5 juni 2006, 13:45
@Agent-Smith en anderen: Hoe zou een Duncan Custom Custom (SH-11) zich verhouden tot de JB en de Custom (SH-5) in een mahonie gitaar?
Alnico II magneet zou toch iets romiger moeten klinken? Of wordt 't te zompig/vol icm mahonie?
:???: iemand?

Mauser
5 juni 2006, 13:56
Wat ik me eigenlijk net bedenk.. Welk passief element komt qua sound het dichts in de buurt van een EMG 81?

Davidian
5 juni 2006, 16:02
Wat ik me eigenlijk net bedenk.. Welk passief element komt qua sound het dichts in de buurt van een EMG 81?
Een x2n is beter als een emg 81.

Maar emg's doen het goed mahonie, neem dan wel een 81/60 of een 85/60

Mauser
5 juni 2006, 16:30
Toevallig was ik ook van plan 81/60 te nemen (als ik EMG's neem uiteindelijk ;) )


Ik denk dat dit uiteindelijk toch het beste zal zijn aangezien ik EMG's erg vet vind klinken, en het houtsoort dan weinig uitmaakt :)

Edit: Nadeel vind ik dat ik de plug steeds uit de gitaar moet halen als ik niet speel (lui :p ). Weet iemand misschien hoe lang een batterij meegaat met EMG's?

Davidian
5 juni 2006, 16:34
lang en het is weinig moeite om te vervangen.

Ik denk dat je keuze al hebt gemaakt veel plezier ermee.

Orpheo
5 juni 2006, 16:42
Een x2n is beter als een emg 81.

Maar emg's doen het goed mahonie, neem dan wel een 81/60 of een 85/60

vind ik niet. ik vind een emg81 stukken lekkerder dan de x2n. in een les paul dan! de x2n is veel te donker voor een LP...

dit topic ging toch over een pup in n les paul??of ben ik nu in de war..

Mauser
5 juni 2006, 16:47
lang en het is weinig moeite om te vervangen.

Ik denk dat je keuze al hebt gemaakt veel plezier ermee.

Nou, ik weet dus nog niet zeker of ik EMG's neem ;) Maar waarschijnlijk wel tenzij het lastig gaat worden met de centen :P

Davidian
5 juni 2006, 16:48
vind ik niet. ik vind een emg81 stukken lekkerder dan de x2n. in een les paul dan! de x2n is veel te donker voor een LP...

dit topic ging toch over een pup in n les paul??of ben ik nu in de war..

Nee een dean geloof ik.

Maar een x2n is echt een scheurbak ik vind hem soms juist tikkeltje te schel als de amp te veel treble heeft.