PDA

View Full Version : extreem hoge tonen bij 7de vakje ofzo



davidof
4 juni 2006, 00:16
Wel, onlangs zag ik een video van iemand die gitaar speelt en hij speelde op de 2de snaar en er kwamen van die Extreem hoge tonen uit^^. Is dit een effect? of een techniek ? :) zo ja hoe doe je dat

Thom TK
4 juni 2006, 01:00
Techniek, zijn harmonics.
Ik hou er niet van om te zeggen, maar in dit geval is de zoekfunctie een handig middel.

Pinchharmonic, artificial harmonic, natural harmonic...

Wat jij bedoeld is waarschijnlijk een pinch harmonic, je speelt dan gewoon de noot en drukt dan tegelijkertijd je duim- of wijsvingernagel tegen de snaar.
Dus van je rechterhand, aannemende dat je rechts bent.

Bl44t44p
4 juni 2006, 01:37
Inderdaad, pinch harmonics, zoek hier even op (binnen dit forum), is al gruwelijk veel over geschreven ;)

davidof
4 juni 2006, 10:27
http://video.google.com/videoplay?docid=1491516901670441597&q=canon

Hier heb ik een voorbeeld op 02:18 vvan het filmpje, is dat dan pinch harmonic ?

sambora
4 juni 2006, 11:43
Yep, dat is een pinch harmonic .

davidof
5 juni 2006, 00:53
yéy :) het lukt met men duim, alleen snap ik niet hoe je met de nagel van je wijsvinger (bij downstroke) de snaar aanraakt :)

Thom TK
5 juni 2006, 01:00
yéy :) het lukt met men duim, alleen snap ik niet hoe je met de nagel van je wijsvinger (bij downstroke) de snaar aanraakt :)

Ik persoonlijk gebruik altijd mijn wijsvingernagel, vind ik fijner.
De meesten gebruiken trouwens hun duim hoor.
Tjah, zo zou ik zeggen, doe wat je het fijnst vind.
Ik kan met mijn wijsvinger het makkelijkst de snaar raken en doe het praktisch nooit met mijn duim, maar het ligt er aan wat je het fijnst vindt ;).

davidof
5 juni 2006, 01:08
ohja nog iets:$
Wat is het verschil tussen artificial harmonic en pinch harmonic ?

Bedankt voor jullie hulp al :)

Thom TK
5 juni 2006, 01:19
Oke.
Ik leg het uit zoals ik het weet, dwz fouten voorbehouden :p.

Een pinch harmonic is een artificial harmonic, dus geen natural harmonic.
Een natural harmonic krijg je door niet de toets, maar de snaar boeven de fret licht in de drukken, en bij aanslaan los te laten.
Dit effect is het sterktst op de 5e, 7e en 12e fret.
Oke er zijn nog wel meer plaatsen, maar ik gebruik ze niet zo vaak (jammer eigenlijk :) ).

Dus een pinch harmonic is een artificial harmonic, als ik het niet verkeerd heb.

sambora
5 juni 2006, 09:40
Wat is het verschil tussen artificial harmonic en pinch harmonic ?

Geen verschil, zoals Thom ook al aangaf. Op Wikipedia (http://en.wikibooks.org/wiki/Guitar:Harmonics) (waar anders ;) ) vond ik nog wel een interessant artikel. Duidelijk stukje over harmonics, met een paar voorbeelden van liedjes waarin je pinch harmonics (/artificial harmonics :) ) kan horen.

hendrix2
5 juni 2006, 10:10
hmm, volgens mij is er wel een verschil hoor.
bij artificial harmonics druk je je snaar gewoon in, en plaats je een vinger van je rechterhand 12/17/19 frets verder (niet indrukken, gewoon er tegen gaan)

Trocar
5 juni 2006, 17:11
hmm, volgens mij is er wel een verschil hoor.


Ik geloof dat sommigen pinch harmonics en tapped harmonics allebei zien als een vorm/een soort van artificial harmonics (dus die twee scharen onder de noemer artificial), terwijl anderen pinched en artificial harmonics zien als twee namen voor hetzelfde, en tapped harmonics zien als een losse groep.
Belangrijk? Mwoah...

Bram+
5 juni 2006, 17:33
hmm, volgens mij is er wel een verschil hoor.
bij artificial harmonics druk je je snaar gewoon in, en plaats je een vinger van je rechterhand 12/17/19 frets verder (niet indrukken, gewoon er tegen gaan)

Volgens mij zit het zo:
Harmonics draaien om sinusbewegingen van de snaar, het is dus de bedoeling dat je snaar i.p.v. een gewone trilling van brug tot de plek waar 'm fret (of tot aan de topkam) een golfbeweging maakt, met een (aantal) dode punt(en). Hoe regelmatiger die golf, hoe helderder en harder de toon en hoe korter de golf, hoe hoger. Als je dus de snaar aanraakt bij de 12e fret (a.k.a. op de helft van de snaar) en wegtrekt bij het aanslaat, onstaan er twee golven, bij de 7e (da's op éénderde geloof ik) 3 en bij de 5e vier. Omdat je de sinusbeweging niet forceert en ze regelmatig zijn spreken ze dan van een natural harmonic.

Nu kun je dat dode punt en daardoor de golfbeweging ook forceren, de artificial (niet natuurlijke dus) harmonics. Bij de pinch techniek, dus aanslaan en gelijk dempen met bijvoorbeeld duim, creëer je óók een dood punt en dus een golfbeweging. De tonen hieruit klinken vaak niet regelmatig, en dat komt door onregelmatige of extreme sinusbewegingen. Door andere invloeden klinken deze op een electrische gitaar vaak wel 'goed'.

De tap harmonic zit hier inderdaad een beetje tussen. Je verkort de snaarlengte door 'm te fretten, maar daarna halveer je de snaar in twee nette golven door een octaaf hoger 'm te tappen. Eigenlijk hetzelfde als een natural harmonic, maar dan met een gefrette snaar.

Pin me er a.u.b. niet op vast.

Lucky1975
19 juni 2006, 15:58
Geen verschil, zoals Thom ook al aangaf. Op Wikipedia (http://en.wikibooks.org/wiki/Guitar:Harmonics) (waar anders ;) ) vond ik nog wel een interessant artikel. Duidelijk stukje over harmonics, met een paar voorbeelden van liedjes waarin je pinch harmonics (/artificial harmonics :) ) kan horen.

Ik neem aan dat pinch harmonics gewoof flagoletten zijn ?

Bijl
19 juni 2006, 17:50
Ja.

(minimaal 10 karakters oke hier)

ibanez-freak
30 juni 2006, 13:44
Er is nog een manier om een hoge toon op de lage snaren te krijgen. Die techniek gebruikt machine head nog wel eens. Dan leg je je vinger niet op de fret waar je normaal speeld maar op het metaal. Dus niet de hokjes maar de stukjes metaal. Daar leg je je vinger gewoon op. Niet indrukken!! alleen op de snaar leggen, en dan aanslaan en je vinger gewoon laten staan. Je hoeft je vinger er verder niet af te halen.

Groeten

Bram+
30 juni 2006, 13:48
Er is nog een manier om een hoge toon op de lage snaren te krijgen. Die techniek gebruikt machine head nog wel eens. Dan leg je je vinger niet op de fret waar je normaal speeld maar op het metaal. Dus niet de hokjes maar de stukjes metaal. Daar leg je je vinger gewoon op. Niet indrukken!! alleen op de snaar leggen, en dan aanslaan en je vinger gewoon laten staan. Je hoeft je vinger er verder niet af te halen.

Groeten
Dat is de natural harmonic die al besproken is in deze thread.

tabmaniac
5 juli 2006, 12:13
ik heb ook is geprobeerd..
klinkt wel vet en ik voreg me ook al die tijd al af hoe je dat nou moest doen!:D
dus bedankt