PDA

View Full Version : het ohmage van een versterker



Emocide
3 juni 2006, 18:51
ik vroeg me eigenlijk af wat het uitmaakt als je een ander ohmage aan een cabinet geeft =O maakt dit enig verschil in geluid of wat ? en wat gebeurt er als je een cab het verkerede ohmage heeft :O
*bijv 4 ipv 16*

vester86
3 juni 2006, 20:03
bij transistor gaat dan het vermogen (watt) achteruit als je een 16 ohm cab op een 4 ohm versterker zet.
bij buizen (ook bij transistor trouwens) maak je het spul kapot als je te lang hard aan het spelen bent

Scali
3 juni 2006, 21:58
Ja, bij buizen is de speaker onderdeel van het circuit van de eindversterker.
Als de speaker niet de juiste impedantie heeft, dan is dit circuit niet meer in balans, en dan kunnen buizen, transformators etc te heet worden, en kapot gaan. Het is dus zeer schadelijk voor je versterker. Gebruik dus ook nooit je versterker zonder speakers!

Bij transistors is dit niet het geval. Daar kun je in principe alles aan hangen, die zijn niet kieskeurig. Ook zonder speakers zullen ze normaal gesproken geen schade oplopen. Eigenlijk net als bij gewone hifi-sets, waarbij eigenlijk nooit iemand op speaker-impedantie let, en vaak ook niet alle speaker-aansluitingen gebruikt.

Wormaap
3 juni 2006, 22:44
Let daarbij wel op dat de eindtrap van een transistorversterker toch zeker kapot kan gaan als je een speaker met een te lage impendantie eraan hangt.

tijs12
4 juni 2006, 14:42
Kben niet zeker maar kdacht altijd dat je op een 8 ohm versterker alle speakers mocht aansluitengroter dan 8 ohm
kleiner niet want dan kunnen door de kleinere weerstand van de impedantie de stromen binnenin hoger oplopen. en bij een ohmage dat hoger ligt zullen deze stromen kleiner zijn en ook het vormogen dacht ik ,

of ben ik verkeerd?

hubert
5 juni 2006, 11:24
zo heb ik het me ook laten vertellen.