PDA

View Full Version : Gibson Les Paul: Advies gevraagd



Pagina's : [1] 2

mauro
3 juni 2006, 16:57
Hallo,

Dit is mijn eerste echte post - op een introductiepost na - en voor mij een belangrijke. Ik ga binnen een maandje mijn eerste elektrische gitaar en versterker aanschaffen. Ik begin vanaf nul op het vlak van techniek en notenleer.

De gitaar die ik me zal aanschafffen is een Gibson Les Paul Studio (aan 1300 €) of Gibson Les Paul Standard (aan 2200 €). De versterken daar kan ik een 600 € voor uittrekken. Dat staat dus vast. Ze zijn nieuw en qua uitvoering kan ik nog kiezen (kleur), Gold of Chrome hardware meestal. Een case is inbegrepen.

Ik heb al veel gelezen over Gibson discussies en merkte dat het nogal subjectief is...of net weer niet volgens sommigen. In ieder geval, ik wil hier geen nieuwe anti-Gibson discussies enzo. Gewoon zo eerlijk mogelijk :)

Mijn vragen:


Welke gitaar zou jij kopen? Een Gibson LP Studio of Standard?
Welke versterker gaat het best bij een Gibson LP Studio of Standard?


Ik kan zelf niet echt gitaren testen in de winkel gezien ik nog niet kan spelen. Ik kan dus enkel afgaan op het geluid dat ik in de winkel kan horen, op de hopelijk eerlijke uitleg van de verkoper etc

Ik hou enorm van de klank die je in de muziek van Guns N Roses terugvind. Dat soort klank zou ik graag kunnen produceren. Ik weet dat ik hard zal moeten oefenen, lange dagen, vele maanden en jaren, maar ooit wil ik dat eruit krijgen :) Ook ZZTOP, ACDC, de betere rock / bluesrock vind ik te gek.

Welke versterker past in dat opzicht bij mijn LP? Waar moet ik specifiek op letten bij aankoop van mijn gitaar en versterker? Wat is bv het verschil tussen een 'buizenversterker' en 'lampenversterker' en wat met digitale amps? Ik zou graag de sound van bovenvernoemde band er uit willen kunnen halen. Het moet ook een versterker zijn die alle stijlen zowat aankan... Ik wil niet teleurgesteld zijn in mijn geluid als ik zo'n dure gitaar koop...de versterken moet dus ook goed zijn. Ik besef maar al te goed dat de gitarist bepaald wat uit zijn gitaar komt :) Ik wil enkel goed uitgerust zijn

Is het nuttig om als beginnend gitarist meteen al effectenpedalen aan te kopen en wat kan je daar precies mee doen? Kwestie van van bij het begin goed uitgerust te zijn.

Marshall heeft bv zoveel modellen dat ik echt niet weet welk model ik moet kopen. Andere merken ken ik ook weinig van.

Dat het een Gibson Les Paul wordt staat vast, maar ik wil niets over het hoofd zien en gericht naar de winkel gaan en een goeie versterker kiezen. Heb ik nog bepaalde soort kabels nodig om mijn gitaar en/of effectenpedalen etc (wat is whaa trouwens :p) aan te sluiten?

De gitaren die ik allicht zal kunnen kopen:
GIBSON LES PAUL Studio (Fire Burst, Gold Hardware + Case) aan 1300 €
GIBSON LES PAUL Studio (Swamp Ash, nieuwe uitvoering dus) ongeveer 1269 €
GIBSON LES PAUL Standard (50's Neck,2002, Honey Burst/Cayenne/Ebony AA Top, Chrome Hw. + Case) aan 2200€
GIBSON LES PAUL Standard (3 pickups, Seymour Duncan Pickups, Mahogany Top, Heritage Cherry + Case) aan 2400€



Ik hoop dat jullie van GitaarNet mij kunnen helpen door goed advies te verlenen. Dit is voor mij een belangrijke stap. Ik hoop dat niemand hier geïrriteerd is want ik kan me voorstellen dat wel meer mensen dergelijke threads maken.

Groetjes,

Mauro

krieke
3 juni 2006, 17:23
Hey, mooi start budget heb je.

Over de gitaar, zeer goede keuze vind ik althans. Het verschil tussen een Studio en een Standard is dat een Studio geen binding heeft en de gebruikte elektrische materialen van mindere kwaliteit zijn. Dit wil niet zeggen dat een Studio daarom een slechte gitaar is, integendeel. Het verschil tussen deze 2 gitaren ga je pas merken als je een gevorderde gitarist ben.

Ik ben dus van mening da je misschien nu beter een Studio kan kopen en dan vervolgens 900-1100 euro die je uitspaart t.o.v. een Standard beter kan spenderen aan de versterker.

Er is geen verschil tussen lampen -en buizenversterkers, in België noemen ze het meestal lampen en in Nederland buizen. Een lampenversterker is veel beter dan een digitale versterker, het geluid is zoveel keren beter. Het enige nadeel misschien, niet dat ik het er één vindt, is dat een lampenversterker moet onderhouden worden.

Voor de muziek die jij wilt spelen zijn de vintage versterkers van Marshall ideaal alsook de DSL serie. Nu ga je met het budget van de versterker zeker geen nieuwe kunnen kopen. Ik heb onlangs een DSL 401 2dehands gekocht voor 650 euro en ben er zeer tevreden van. Maar er zijn vast ook andere merken die zo een goeie oude rock sound hebben. Dit is gewoon een kwestie van smaak en zal je zelf moeten uitmaken.

Carpe Diem
3 juni 2006, 17:39
ik zou als ik jou was iets voor een iets minder dure gitaar gaan en wat meer geld steken in een goede versterker. je kan wel een hele mooie dure gitaar hebben maar zonder goede versterker komt die gitaar ook niet echt tot zijn recht.

Orpheo
3 juni 2006, 17:58
en de gebruikte elektrische materialen van mindere kwaliteit zijn.

dat is echt kul kerel. alsof ze bij gibson uit gaan zoeken 'nee dit is een goedkope pot, die gaat in de studio, en deze dure pot gaat in de customshop'. no way. de electronica is hetzelfde. alleen de pups zijn anders, en dat is een kwestie van smaak. ik prefereer de burstbuckers van de standard.

ikzelf zou gaan voor een tweedehands classic of standard (niet studio) vanwege looks en pups.i k vind de pups in de classic gewoon lekker. die in de studio echt minder.

qua amp zou ik gaan voor een marshall uit de DSL serie, of een tweedehands jcm800. als t een marshall moet zijn dan... anders een ENGL screamer/sovereign of een Koch powertone combo of studiotone. als ik eventjes t allemaal zo snel oplepel en er niet even langer dan 5 tellen over nadenk ;)

mauro
3 juni 2006, 18:08
Hallo,

Een Gibson Les Paul kopen lijkt me een goede investering. Ik ben weg van het design en de sound en dit zal me enorm motiveren om echt hard te gaan oefenen. Ik zou aanvankelijk voor een Studio gaan, maar ja, die Standard lijkt me wel :p

Voor een versterker zou ik meer willen besteden, maar dat zal afhangen van de prijs voor mijn Gibson Les Paul. Tweedehands durf ik dergelijke gitaren niet kopen. Ik ken er niet genoeg van en vrees van opgelicht te worden.

Sowieso wil ik die typische sound van een Gibson Les Paul, enkel of het een Studio wordt of een Standard ben ik nog niet uit. De kleur ook niet ;)

Voor een versterker wil ik tot een euro of 800-900 gaan (indien een Studio) en anders 750-800 als ik een Standard koop.

Weet iemand toevallig preciese modellen van Marshall en prijzen? Ik vind niet direct een shop in België die zijn prijzen vermeld op de website. Eén van de winkels waar ik geinformeerd heb raadt een Flextone III Plus aan van ofwel 600 of 750 euro (er zijn twee modellen) maar als ik me niet vergis zijn dat digitale?

Ik hoop dat ik jullie niet overstelp met vragen, maar ik doe het liever in één thread dan telkens één te starten voor vanalles :)

Ivm effectpedalen enzo, is er iets wat ik zeker moet kopen? Iets wat niet kan ontbreken om echt uitgerust te zijn om de muziek te spelen die ik wil spelen.

En wat met zo'n tremelo, weet iemand of dat makkelijk in gebruik is? En of dat standaard bij de gitaar geleverd zou worden of niet? Ik zie bv Slash vaak zo'n 'stokje' gebruiken op de DVD's van het oude Guns N' Roses.

En voor de mensen die zich afvragen waarom mijn startbudget redelijk hoog is. Ik studeer momenteel Sociaal Werk, doe een goeie vakantiejob deze zomer en heb twee jaar gewerkt tijdens de zomers om deze zaken te kunnen aankopen.

Ik heb ook al geïnformeerd voor privélessen om een goeie technische basis te verwerven, goede positie, linker-en rechterhandspel, akkoorden etc. Wordt een hels avontuur met ups en down, maar opgeven heeft nog nooit in mijn woordenboek gestaan :)

Ik vind het echt fijn dat jullie me helpen. Dit forum lijkt me echt de moeite voor gitaristen en liefhebbers.

Groeten,

Mauro

tomazz
3 juni 2006, 18:15
Ik denk dat je beter gewoon meer een beginnersgitaar koopt, dus wat minder geld uitgeeft. Je kan nu wel gemotiveerd zijn maar misschien staat hij binnen 2 maand wel in de kast en het is toch wel een pak geld waar je over spreekt.
Als je start met een beginnersgitaar en dan een wat duurder koopt naarmate je beter speelt zal het aanvoelen als een beloning voor je bloed zweet en tranen.Da's toch mijn bescheiden mening, ik heb zelf onlangs m'n 2e gitaar gekocht van 650euro en dat is meer dan voldoende voor het niveau dat ik heb. Binnen een paar jaar koop ik een mooie tele, maar nu eerst nog wat oefenen!

Floris1984
3 juni 2006, 18:27
Ken je niet iemand in je kennissen kring die wat van gitaren af weet? Of misschien kun je ook je komende leraar vragen om advies te geven.
Liefst neem je zo iemand mee naar de winkel, en ga je daarmee samen wat uitkiezen.

Het is namelijk als je zoveel geld uit wilt geven aan een gitaar en versterker, echt aan te raden om iemand met verstand er bij te hebben.
Een tweedehands Les Paul Studio kan soms beter zijn dan een nieuwe Standaard, om maar iets te noemen...

Ieder ander advies is naar mijn idee puur een 'mening' van de mensen hier op het forum, die voor jou misschien totaal niet van belang is. Probleem is dat diegene die jou gaat helpen om een gitaar + versterker te kopen, ook zijn accent op de aankoop zal leggen. Desalniettemin kan deze je behoeden voor een overduidelijke miskoop.

Johnny V
3 juni 2006, 18:27
Ik denk dat je beter gewoon meer een beginnersgitaar koopt, dus wat minder geld uitgeeft. Je kan nu wel gemotiveerd zijn maar misschien staat hij binnen 2 maand wel in de kast en het is toch wel een pak geld waar je over spreekt.
Als je start met een beginnersgitaar en dan een wat duurder koopt naarmate je beter speelt zal het aanvoelen als een beloning voor je bloed zweet en tranen.Da's toch mijn bescheiden mening, ik heb zelf onlangs m'n 2e gitaar gekocht van 650euro en dat is meer dan voldoende voor het niveau dat ik heb. Binnen een paar jaar koop ik een mooie tele, maar nu eerst nog wat oefenen!

+1 en nog eens 10 tekens :)

robert-gitarist
3 juni 2006, 18:28
+1 en nog eens 10 tekens :)

+2..................

Sora
3 juni 2006, 18:44
Als je toch nog absoluut niet kan spelen vraag ik me af of het wel verstandig is om meteen met zo'n duur materiaal te beginnen. Je geeft zelf aan dat je niet teleurgesteld wil zijn als je zo'n duur spul koopt, maar geloof me: de eerste tijd dat je speelt klinkt alles bagger :)
Kweet niet hoor, ik vind het altijd nogal onnozel als een beginnende gitarist altijd meteen zoiets duur wilt, terwijl ze meestal alleen maar Fendr, Gibson of Marshall kennen.

Ik zou zegen: begin eens rustig met een Epiphone LP standard (of custom als je toch geld genoeg hebt) en een roland cube. Het verschil tussen die Epi en de Gibson merk je als totale beginner toch amper en het zijn nog eens degelijke gitaren. En die cube is een zeer goede versterker voor thuis, daar zitten wat effectjes en een stuk of 6 verschillende amps in gemodeld, waaronder een Vox, een mesa-rectifier, een peavy, marshall, noem maar op. Zo kan je rustig thuis leren spelen en tegen dat je wat goed begint te worden weet je exact wat voor duur spul je wilt hebben en loop je niet de kans dat je met al je enthousiasme iets verkeerd aanschaft.

Johnny V
3 juni 2006, 18:48
Zo kan je rustig thuis leren spelen en tegen dat je wat goed begint te worden weet je exact wat voor duur spul je wilt hebben en loop je niet de kans dat je met al je enthousiasme iets verkeerd aanschaft.

En nog eens +1.

Vroeger vond ik Gibson echt gaaf maar uiteindelijk bleek dat Fender me gewoon veel meer lag qua 'sound' en 'feel'.

Quink
3 juni 2006, 19:00
Ik moet me ook bij de voorgaande meningen aansluiten. Het is wellicht niet wat je horen wil, maar voor een beginner lijkt een hele dure gitaar mij niet verstandig. Zie net iets te vaak duur spul te koop staan "wegens beïndiging hobby"....

Dus, begin met wat goedkoper, maar wel goed, spul. Als je het na een tijdje nog steeds leuk vindt kun je altijd nog voor de dure spullen gaan.

BartL
3 juni 2006, 19:23
Als je het geld niet op je rug hebt groeien zou ik ook zoeken naar een leuke 2dehands set. Dan kan je met 1000-1200 euro (hetgeen ik ook al gruwelijk veel geld vind) een prima set krijgen (gitaar EN versterker).

ENGL Thunder combo & Gibson Les Paul studio bijvoorbeeld!

Serieus, zoek tweedehands. Later kan je nog altijd kopen wat je ECHT wil! :rockon:

mauro
3 juni 2006, 19:27
Het is misschien niet wat ik wou horen, maar wel wat ik verwachte. Eigenlijk is het niet echt 'slim' in die zin dat er allicht veel zijn zoals ik die dan hun hobby beëindigen en hun dure gitaar toch van de hand moeten doen.

Ik wou gewoon een Gibson LP kopen omdat ik persoonlijk het weggegooid geld zou vinden om eerst 700-800 euro te geven voor een Fender Stratocaster bv om dan toch te veranderen naar mijn 'droomgitaar' :) Ik kan er wel inkomen dat het niet zo slim is. Beginnen met een goedkopere gitaar is misschien wel aangewezen.

Ik weet bv niet of ik met een Fender Telecaster Thinline '72 de sound zal kunnen produceren die ik graag zou willen... Deze gitaar (tele, 72) vind ik persoonlijk er mooi uitzien maar ik weet niet of ik daar de meeste stijlen mee zal aankunnen en vooral mijn lievelingsbands. Spreek me gerust tegen, jullie zullen het wel beter weten ;) Daarom vraag ik het ook aan jullie.

Ik ken heus wel andere merken, kheb vaak al op een forum zitten lezen en de meningen zijn vaak zo tegengesteld dat ik dacht, ik koop gewoon de gitaar die ik het liefst zou hebben en ik zie wel. (misschien niet de slimste keuze :))

Mijn voornaamste bekommernis is dat ik niet de sound zou kunnen halen die ik wil uit bv die Telecaster thinline '72 en dat ik daar teleurgesteld over zou zijn. Je wil toch zeker zijn dat je ALS JE BETER GEWORDEN BENT :) je favoriete songs kunt naspelen? Ik weet dat alles in het begin niet mooi zal klinken en dat je moet groeien. Ik vrees enkel dat ik die gitaren 'te licht' zal vinden qua klank omdat ik zo gefocust ben op die typische Les Paul sound. Kan best zijn dat dit een vooroordeel is.

Wat de Marshall amp betreft, kan ik daar iets mis mee doen? Een goede versterker kopen lijkt me niet echt weggegooid geld, of wel?

Ik ben al iemand die niet echt makkelijk kan kiezen en dacht dat mijn gitaar alvast zeker een Gibson LP zou worden, maar kan moeilijk naast jullie advies kijken natuurlijk.

Floris1984
3 juni 2006, 19:28
Serieus, zoek tweedehands. Later kan je nog altijd kopen wat je ECHT wil! :rockon:

En als je er toch na een half jaar mee stopt omdat je toch liever triangel wilt spelen, kun je 2e hands spul voor meestal de aankoop prijs weer verkopen....

Johnny V
3 juni 2006, 19:29
Ik zou als ik van jou was, van al dat geld dat je nu bezit, 2/3 opzij leggen voor een deftige setup later. En van dat 1/3 deel kan je dan een mooie beginnerssetup kopen. Een grote versterker moet dat helemaal niet zijn, aangezien je als zeer beginnende gitarist toch nog geen gigs doet...

Ik dacht aan: Epiphone gitaar --> ca. 400€
Fender, marshall, vox, etc. oefenversterker --> 450€

mauro
3 juni 2006, 20:02
Welke versterkers raad je dan aan van Fender, marshall, vox, etc.? Is er iets waar ik zeker op moet letten, zodat ik niets koop waar ik binnen een jaar van zeg: eigenlijk kan ik x en y niet en dat zou ik echt wel nodig hebben?

Misschien een domme vraag, maar kan je op alle versterkers een koptelefoon aansluiten zodat je zonder hels lawaai kunt oefenen thuis? En welke headset kan ik dan best kopen?

Ik moet eerlijk toegeven dat ik gewoon erg weg ben van het design en de sound van een Gibson. Dat is iets wat er moeilijk zal uitgaan. Mijn muzieksmaak heeft daar veel mee te maken ook.

Niemand zei iets over effectpedalen, is dat nog overbodig op dit moment of kan ik toch al iets aanschaffen wat mooi zal van pas komen? En zo'n tremelo is dat nuttig om te kopen al of zit dat eventueel standaard ook bij een nieuwe LP of andere gitaar?

Ik ga in ieder geval een paar shops bezoeken. De twee personen die les kunnen geven zijn allebei eigenaar van een shop, dus zij kunnen me al wat vertellen. Wat wel opviel is dat ze versterkers aanraden die zij net staan hebben.. de ene een Flextone III Plus dacht ik en de ander meer Fender en Marshall. Ook qua gitaren. Misschien best wat research doen nog voor ik daadwerkelijk koop.

Ik vind jullie tips wel bruikbaar, maar ik geef toe dat het mijn enthousiasme wat tempert. :) Maar ik begrijp jullie volkomen en ben blij dat jullie allemaal eerlijk jullie mening geven. En meningen mogen verschillen hé.

FruscianteFan
3 juni 2006, 20:11
Waarom ben je zo gefocused op óf een Gibson óf een Fender? Neem een Epiphone ofzo, dan heb je een gitaar voor 500 euro ofzo en is het tóch die Les Paul die je zo graag wilt.

En inderdaad: in het begin klinkt alles wat je zelf speelt kut en alles wat iemand anders op een kutgitaartje speelt geweldig.. Als je eenmaal echt kunt spelen merk je vanzelf wanneer je echt toe bent aan zo'n f*cking dure Gibson.

mauro
3 juni 2006, 20:22
Het zijn twee specifieke modellen die me aanspreken qua looks. Ook de vele reviews die ik gelezen heb sturen me in die richting. Het is niet enkel de looks, anders kon ik makkelijk één van de vele Gibson LP klonen aanschaffen. Daarvan weet ik echt niet zeker of het goed materiaal is. Een Standard leek me een goede investering nu. En naarmate ik beter wordt zou ik er meer uitkrijgen, maar blijkbaar is dat niet echt een redenering die jullie volgen. Ik weet het dus even niet meer. Maar hiermee maak ik misschien slapende honden wakker :)

Ik snap de combinatie starterskit-beginnende gitarist wel, maar op zich is een G LP toch een zeer goede gitaar. Ik ga voor een stuk wel akkoord met het feit dat ik goedkoper zou kunnen kopen NU en dan als ik echt weet wat me persoonlijk ligt, kopen wat ik wil.

Weet iemand of die fender telecaster thinline '72 de moeite is en of dat samengaat met mijn smaak van bands/muziek?

grayfink
3 juni 2006, 20:29
mwoah, als je dat geld nu eenmaal er voor over hebt, waarom niet? Het is jouw geld en jouw beslissing. Voor Guns 'n roses moet je wel een Les Paul heben. Studio of standard maakt niet zo veel uit. Een Epiphone LP voldoet ook hoor, trouwens. Maar goed je wil een "echte". No problem. Voor 600 kun je nauwelijks een goede buizenversterker vinden, wel een redelijke: Peavey Valveking, die heb je al voor 450 denk ik. Maar mijn advies: Neem de Gibson LP studio en trek wat meer uit voor de versterker. Maar ook voor een klein budget kun je prima spullen kopen hoor: Met een Epiphone LP (450€) of een Richwood LP (220€) en een Roland Cube30 (ca 230€) kun je jaren vooruit....

FruscianteFan
3 juni 2006, 21:33
Het zijn twee specifieke modellen die me aanspreken qua looks. Ook de vele reviews die ik gelezen heb sturen me in die richting. Het is niet enkel de looks, anders kon ik makkelijk één van de vele Gibson LP klonen aanschaffen. Daarvan weet ik echt niet zeker of het goed materiaal is. Een Standard leek me een goede investering nu. En naarmate ik beter wordt zou ik er meer uitkrijgen, maar blijkbaar is dat niet echt een redenering die jullie volgen. Ik weet het dus even niet meer. Maar hiermee maak ik misschien slapende honden wakker :)

Ik snap de combinatie starterskit-beginnende gitarist wel, maar op zich is een G LP toch een zeer goede gitaar. Ik ga voor een stuk wel akkoord met het feit dat ik goedkoper zou kunnen kopen NU en dan als ik echt weet wat me persoonlijk ligt, kopen wat ik wil.

Weet iemand of die fender telecaster thinline '72 de moeite is en of dat samengaat met mijn smaak van bands/muziek?Ik snap wel hoe je denkt.
Maar.. laatst merkte ik het weer: ik speel nu 3 jaar gitaar, en ik heb 4 gitaren op m'n kamer. Toen ik een nummer ging leren, pakte ik de gitaar, die ik op dat moment wou bespelen. Daarop heb ik dus voor mezelf uitgewerkt hoe ik het moest spelen. Na een tijdje dacht ik "laat ik het eens op de Strat spelen, want dat is op het album ook" en f*ck, dat gaf zo'n goed gevoel!

Wat ik wil zeggen: het is veel leuker om een echt goede gitaar te hebben, als je al goed kunt spelen. Dan klinkt ineens wat je allemaal al kunt spelen een stuk beter. Het geeft zo echt een veel beter gevoel, dan wanneer je gelijk begint op zo'n dure gitaar.. om het zo maar te zeggen: dan ben je al gelijk verwend..

future2future
3 juni 2006, 21:40
Zou voor een 2e hands standard gaan! gewoon veel vetter dan een studio, maar dan heb je meer geld over voor een goeie amp. Zou kijken naar een 2e hands Mesa, als je 2e hands ipv nieuw koopt kan je gewoon veel vettere shit kopen

mauro
3 juni 2006, 22:26
Ik snap wel hoe je denkt.
Maar.. laatst merkte ik het weer: ik speel nu 3 jaar gitaar, en ik heb 4 gitaren op m'n kamer. Toen ik een nummer ging leren, pakte ik de gitaar, die ik op dat moment wou bespelen. Daarop heb ik dus voor mezelf uitgewerkt hoe ik het moest spelen. Na een tijdje dacht ik "laat ik het eens op de Strat spelen, want dat is op het album ook" en f*ck, dat gaf zo'n goed gevoel!

Wat ik wil zeggen: het is veel leuker om een echt goede gitaar te hebben, als je al goed kunt spelen. Dan klinkt ineens wat je allemaal al kunt spelen een stuk beter. Het geeft zo echt een veel beter gevoel, dan wanneer je gelijk begint op zo'n dure gitaar.. om het zo maar te zeggen: dan ben je al gelijk verwend..

Ik begrijp wat je bedoelt. Ik had het zo nog niet bekeken. Volgens wat ik lees zeggen veel gitaristen die al een tijd spelen plots: jezus, die gitaar klonk super toen ik hem teste in de winkel, alles wat ik speelde klonk zoveel beter! Als ik mijn Les Paul nu koop ga ik dat niet echt hebben. Ik start van nul en ga stapje voor stapje beter worden...niet dat er geen gitaren zijn waarvan ik zal denken " woww" maar toch, ik begrijp wel je punt van starten met zo'n dure gitaar.

Maar als ik geen Gibson Les Paul kopen wil ik ook geen Les Paul kloon. En dan weet ik niet welke gitaar ik moet kopen voor een vergelijkbare sound.

Dus ik weten even niet meer. Sowieso begin ik zonder gitaarkennis, en zal ik hard moeten oefenen vooraleer iets goed klinkt. Ik denk gewoon dat het een grote kick zal geven als ik eindelijk een klein melodietje uit mijn Gibson krijg waar ik zelf al zovaak naar geluisterd heb op cd ofzo.

Ik denk dat ik iets meer geld zal uitgeven aan een versterker, dus mogelijks ga ik voor een Studio of een andere gitaar. Wordt een moeilijke keuze.

Voor de mensen die ooit ook zoals ik begonnen zijn (van 0 dus): heb ik het goed voor als ik denk dat ik eerst best een paar privélessen neem om mijn houding goed te krijgen, wat basistechniek met linker en rechterhand, goede positie, meest gebruikte akkoorden, locatie van de noten op het fretboard etc? Dat lijkt me een logische volgorde om echt goed de zaken te leren, maar spreek me gerust tegen. De artiesten die ik graag hoor gebruiken waarschijnelijk andere technieken (bend,hammer-on, pull-off en allicht nog meer) dus die zou ik ook onder de knie moeten krijgen. Tips zijn altijd welkom.

Mocht iemand goede versterkers weten van verschillende merken om die typische sound te krijgen die ik wil (warm, guns n roses-achtige sound, zztop etc) dan mag je het gerust zeggen. Ik kan dan opzoeken wat die zaken zoal kosten. Ook eventuele effectpedalen waarvan jij misschien weet dat ze door bepaalde artiesten vaak gebruikt worden.

Orpheo
3 juni 2006, 22:33
dat zei ik dus al:

www.katanaguitars.com en dan kijken naar de edwards les pauls! die krengen zijn echt top.maar waarom zoveel geld uitgeven aan zo'n dure gitaar? straks bak je er niks van, en heb je 1500++ euro uitgegeven aan gear....

FruscianteFan
3 juni 2006, 22:48
Beginnen met lessen voor je houding enzo lijkt me een goed idee. Zo heb ik het zelf nooit aangepakt en ik heb het mezelf toch goed aangeleerd, maar voor hetzelfde geld had ik nog steeds geen akkoord goed kunnen spelen :P

mauro
3 juni 2006, 23:03
Beginnen met lessen voor je houding enzo lijkt me een goed idee. Zo heb ik het zelf nooit aangepakt en ik heb het mezelf toch goed aangeleerd, maar voor hetzelfde geld had ik nog steeds geen akkoord goed kunnen spelen :P

:) Ik kies het zekere voor het onzekere door toch een aantal lessen te volgen tot ik wat weg kan. Dan hard oefenen en als ik vastraak terug lessen.

turboblues
4 juni 2006, 01:32
Koop gewoon die dure Gibson; als je er niks van bakt dan kan het zeker niet aan de gitaar liggen,haha..
En als gitaarspelen toch niet je ding blijkt te zijn, verkoop de Gibson nog niet direkt maar wacht tien jaar en je zult er nog meer voor krijgen dan je betaald hebt (mits ze nog in goede staat verkeerd; wat niet zo evident is bij beginnelingen).
Zo, dit lijkt al wat meer op wat je echt wilde horen!! :rockon:

Luca P
4 juni 2006, 10:20
Het probleem is altijd dat je altijd zal afvragen hoe een echte Gibson Les Paul zal spelen als je een ander merk Les Paul zal kopen.
Dat heb ik nu dan met acoustische gitaren.
Ik hoef alleen een jaartje of wat te sparen voor ik een Martin D35 of iets dergelijks kan kopen.
Maar nee hoor, je bent ongeduldig en ga dan voor een immitatie.
Die overigens prima kan werken maar het is niet de gitaar die je eigenlijk wilt hebben.
En ja, als je genoeg centen hebt koop er dan gewoon een.

FruscianteFan
4 juni 2006, 11:14
Het probleem is altijd dat je altijd zal afvragen hoe een echte Gibson Les Paul zal spelen als je een ander merk Les Paul zal kopen.
Dat heb ik nu dan met acoustische gitaren.
Ik hoef alleen een jaartje of wat te sparen voor ik een Martin D35 of iets dergelijks kan kopen.
Maar nee hoor, je bent ongeduldig en ga dan voor een immitatie.
Die overigens prima kan werken maar het is niet de gitaar die je eigenlijk wilt hebben.
En ja, als je genoeg centen hebt koop er dan gewoon een.Ik wou net zeggen, er is hier volgens mij geen sprake van 'doorsparen, dan heb je er meer aan'

future2future
4 juni 2006, 11:19
Haha als je het geld hebt, gewoon doen

Anders Destium
4 juni 2006, 11:50
Als je bij het testen iemand meeneemt die al langer speelt kan hij nagaan of je wel een goede koop doet of niet. Ik zou persoonlijk op zoek gaan naar een 2ehands, bijv op gitaarmarkt.nl . De reden is dat je als het hem toch niet wordt (qua gitaar of hobby) dat je dan de gitaar voor een vergelijkbaar bedrag weer van de hand kunt doen. Misschien niet wat je wil horen, maar wel iets om rekening mee te houden. Als je een nieuwe gitaar koopt is hij als je de winkel uitstapt al een paar honderd euro minder waard.

Voor Gibson LPs geldt net als voor veel andere gitaren dat het wel "jouw" type gitaar moet zijn. Als je naar een winkel gaat en de verkoper heeft door dat je een beginner bent zal hij je wellicht met een lulverhaal de slechtste LP die hij heeft hangen verkopen. Ik heb het bij winkels zien gebeuren (ik ga geen namen noemen) dat iemand helemaal naar een bepaalde gitaar toe werd gepraat. Daar word je niet vrolijk van, vandaar ook iemand anders meenemen :)

Verder: Als je een Gibson LP wilt dan moet je natuurlijk een LP gaan kopen, al het andere is het toch net niet.

jarninho
4 juni 2006, 11:56
Ik kan me deze situatie enigszins voorstellen. Ik ben zelf namelijk begonnen op een Gibson LP Standard. Ik heb een zomer werk verricht voor een vriend van me in Canada. In plaats van mij te betalen met geld, gaf hij me een van zijn gitaren, wat voor mij veel meer waard was. Daarvoor had ik wel een half jaar zitten pielen met een (hele goedkope en slechte) spaanse acoustiche gitaar, maar daar kreeg ik echt geen geluid uit.

Daarna een goedkope Behringer versterker gekocht (nog nooit van buizen gehoord) en zo wat lopen pielen. Na nog een half jaar toch maar op les gegaan en dat heeft me echt geholpen. Ik zit nu bijna een jaar op les (ik heb de Les Paul nu bijna anderhalf jaar en speel dus ook pas anderhalf jaar).

Ik heb ondertussen nog een JCM800 combo gekocht en een Fender Clapton, maar dat is omdat ik helemaal verslaafd ben geraakt.

Maar ik denk dat mijn beste investering een Zoom G2 pedaal is geweest. Daar zit een drummachine op en alle effecten die ik me kan bedenken. Tevens zitten daar ook nabootsingen op van allerlei verschillende versterkers. Van klassieke Marshalls en Fenders tot een moderne Peavey 5150. Voor nog geen 100 euro heb je al zo'n ding en dat maakt het gitaarspelen heel veel interessanter. Vooral de drummachine maakt het makkelijker omdat je dan je geen zorgen hoeft te maken over tellen (ene, tweeje, drieje, viere).

2 weken terug heeft een vriend van mij een Epiphone LP gekocht. Ik denk dat als ze mij geblindoekt de twee gitaren zouden laten bespelen, ik qua bespeelbaarheid echt heel erg veel moeite zou hebben de 2 uit elkaar te houden. De sound is compleet anders want ik heb EMG elementen. Maar de bespeelbaarheid kwam echt schrikbarend veel overeen. Ook qua afwerking was de Epi echt top.

Mijn advies voor een beginner: Epiphone LP Standard, Zoom G2 effectenpedaal, goedkope 15W oefenversterker zonder effecten of iets (goedkoopste Behringer ofzo). Je distortion en alles haal je uit je Zoom G2.

Dan ben je voor ongeveer 600 euro klaar en daar kun je mee vooruit totdat je het podium opgaat. Mocht je het helemaal niks vinden kun je het spul met weinig verlies verkopen.

Zo zou ik het doen als ik opnieuw moest beginnen. Maar iedereen is anders dus ik denk dat je alle adviezen moet combineren zodat er iets uitrolt wat jou bevalt. Succes en al vast veel plezier!

mauro
4 juni 2006, 13:06
Ik wou net zeggen, er is hier volgens mij geen sprake van 'doorsparen, dan heb je er meer aan'

Dat klopt. Ik heb namelijk al een hele tijd gespaard en eigenlijk de aankoop van mijn eerste elektrische gitaar uitgesteld om een Gibson LP te kunnen kopen. Voor de Gibson LP Standard zou het nu lukken, maar een heel goede versterker moet ik even doorsparen nog. Kan ook voor een Studio gaan en dan een duurdere versterker.


Het probleem is altijd dat je altijd zal afvragen hoe een echte Gibson Les Paul zal spelen als je een ander merk Les Paul zal kopen.
Ja, daarom zou ik liever ineens een 'echte' kopen en geen LP kloon van een ander merk, ook al zijn die misschien ook goed en zien ze er best mooi uit.


Zo zou ik het doen als ik opnieuw moest beginnen. Maar iedereen is anders dus ik denk dat je alle adviezen moet combineren zodat er iets uitrolt wat jou bevalt. Succes en al vast veel plezier!

Ik heb inderdaad al wat uiteenlopend advies gekregen, ook een paar zaken die toch telkens terugkeren. Ik zal alles goed moeten afwegen.

Ik zou iemand vragen om mee te gaan, ik denk dat ik met wat zoeken wel iemand kan vinden. Een neef van mij speelt al iets van 15 jaar gitaar en heeft denkik zelfs Gibsons staan. Alleen is het twee jaar geleden dat ik hem nog zag, maar misschien is dit een mooi moment om die familieband wat te versterken. Hij speelt alle muziek van zijn favoriete bands haast moeiteloos na en die bands zijn toevallig vaak in de stijl die ik wil spelen.

Ik begon te twijfelen doordat ik hier op het forum las over 'slechte Gibson LP's' en 'Maar 2 op 10 Gibson LPs zijn ECHT goed' etc. Ook mensen die klagen over de afwerking soms. Ook het feit dat - nog volgens sommigen op het forum - Gibson LP Standars totaal anders kunnen klinken. Dat maakt me een beetje bang om er één te kopen zonder iemand er bij.

Ivm die Zoom G2 pedaal, is dat makkelijk aan te sluiten op gelijk welke amp etc? En zijn er nog vergelijkbare pedalen?

Als iemand nog tips heeft, laat het me gerust weten. Zo kunnen specifieke modellen van amps handig zijn om te gaan vergelijken qua prijs en de winkelier wat uit te horen.

Groetjes en alvast allemaal bedankt voor de tips

Mauro

grayfink
4 juni 2006, 13:10
Nou, genoeg geluld. Bel je neef op, koop wat, vertel ons wat het geworden is en spelen maar!

FruscianteFan
4 juni 2006, 14:08
Inderdaad, je neef kan je wss het best verder helpen.

mauro
4 juni 2006, 14:08
Nou, genoeg geluld. Bel je neef op, koop wat, vertel ons wat het geworden is en spelen maar!

Ik zal hem in ieder geval contacteren en vragen om naar een aantal winkels mee te gaan om gitaren te testen.

Wat pickups betreft (2 of soms drie) en chrome/gold hardware, is er daar een groot verschil in?
Welke effectpedalen zou je aanraden om de stijl te spelen die ik wil? Ik lees veel goeds over Zoom, Dunlop etc. Is dit voor een beginner nuttig om aan te schaffen?

Grtz

Neals
4 juni 2006, 14:12
Als je echt een Gibson Les Paul wilt, gewoon doen! Je kan altijd achteraf zeggen dat je een hebt gehad, en weet zelf hoe kut het is om op de lange baan te schuiven (lees: eindelijk het geld ervoor liggen, maar mijn auto begint ook aan vervanging te geraken)

2e hands blijven zulke gitaren goed op waarde (misschien een tip: koop voor een goede prijs een 2e hands?) en je gaat jezelf niet veroordelen omdat je met kut-gear begonnen bent.

Ook wil ik je er op wijzen dat er nog een tussenmaat is tussen de LP studio en standaard, namelijk de LP Classic. Misschien iets voor jou?

Speeddemon
4 juni 2006, 15:14
Qua goeie oefenversterker kan ik je de Vox AD30VT aanraden. Klinkt iets veelzijdiger dan de Roland Cube 30, en je kan meer editen aan de effecten.

Heeft idd hoofdtelefoon/recording uitgang.

Qua gitaar, probeer eens voor de grap een Dean Vendetta 1.0 of 4.0.
Hardtail, 2 humbuckers, mahonie body. Klinkt behoorlijk als een LP, en cleaner vind ik 'm mooier.

Ik krijg wel 't idee dat je het MERK wil kopen ipv de beste gitaar. Want er zijn Gibson LP-'klonen' die even goed, zo niet beter zijn dan Gibsons zelf en maar een fractie kosten.
Kijk bijv. naar Tokai, Burny, Edwards, Orville en evt. Greco. Allemaal Japanse merken die met name in de jaren 80 superkwaliteit Les Pauls afleverden.
Heb onlangs m'n 2e Burny gekocht (komt nog wel een review van hier) en m'n 1e Burny is een cremekleurige LP Custom, die helemaal 'upgepimpt' is met nieuwe hardware. Niet omdat de oude SLECHT was, maar 25 jaar verwering en corrosie vond ik niet mooi.

Wat ook een goed idee is, is een goedkopere Epiphone te kopen, en daar een goeie topkam (been, of Tusq) op te zetten en nieuwe elementen en bedrading.
Bij Epiphone is 't namelijk zo dat van de 50 gitaren er 3-5 net zo goed spelen en afgewerkt zijn als een 'echte' Gibson. Alleen, je moet wel een aantal jaren ervaring hebben om dat aan te voelen.
Bij van Gorp in Roosendaal stond zo'n goeie Epiphone. Ontstemde enigzins snel (maar da's sowieso een LP kwaal in 't algemeen), maar speelde en klonk erg goed. Ik hoorde naderhand van meer mensen die DIE gitaar bespeeld hadden, dat ze 't zelfde merkten.

En als je een Gibson gaat kopen, neem een kenner mee, die snel ziet of er gebreken aan zijn. Want zoals Stumpy's recente topic aangaf, op een gitaar van 3000 euro kan zo maar iets mis zijn (stukkie minder snel kans op bij een PRS of Patrick Eggle, maar goed :sssh: :satisfie: ).

FruscianteFan
4 juni 2006, 15:22
Bij van Gorp in Roosendaal stond zo'n goeie Epiphone. Ontstemde enigzins snel (maar da's sowieso een LP kwaal in 't algemeen), maar speelde en klonk erg goed. Ik hoorde naderhand van meer mensen die DIE gitaar bespeeld hadden, dat ze 't zelfde merkten.Ik hoef mijn Epi Les Paul anders bijna nooit bij de stemmen. En ik ram echt heel hard.. en ik druk nog harder op.

Dude
4 juni 2006, 15:30
Groetjes,

Mauro


mag ik je een tip geven ?? Geen spam overgeens want ik heb niks met de zaak, maar kees dee heeft echt een WAANZINNIG mooie les paul custom staan momenteel, voor 2500 euro uit 2002, nieuw kost dat ding 4250... superdeal dus.
Winered, echt de meest vette top die ik ooit gezien heb qua houtnerf, ik kreeg bijna... jajabijna spijt van de jazzmaster die ik gekocht heb afgelopen maand.

FruscianteFan
4 juni 2006, 16:17
jajabijna spijt van de jazzmaster die ik gekocht heb afgelopen maand.ok da's echt ernstig!

jarninho
4 juni 2006, 16:17
Ivm die Zoom G2 pedaal, is dat makkelijk aan te sluiten op gelijk welke amp etc? En zijn er nog vergelijkbare pedalen?


De Zoom is eigenlijk net als elk ander pedaal aan te sluiten. Je plugt je gitaar in de Zoom en de Zoom stuur je door naar je versterker. Tevens zit er op de Zoom ook een tuner, dus die hoef je dan niet apart te kopen.

Volgens mij zijn vergelijkbare apparaten Behringer V-tone en de Line 6 POD. De Zoom is misschien iets beperkter qua mogelijkheden (niet aan te sluiten op PC) maar geeft voor weinig geld wel een paar hele mooie effecten af. En de drummachine is, zoals ik al zei, echt erg handig. Ik ben er een stuk beter van gaan spelen in ieder geval en ik gebruik hem dagelijks.

Ik kan me voorstellen dat je een échte Gibson wilt. Als je dat niet uit je kop kan krijgen, koop 'm lekker :) Ik ben precies zo en heb 't met mijn Fender en Marshall ook zo gedaan.

Dude
4 juni 2006, 16:19
ok da's echt ernstig!


bijna he..... bijna

Braindead
4 juni 2006, 19:02
Volgens mij kun je het beste gewoon een nieuwe gitaar kopen. Zoals je zelf al zegvt heb je er de balle verstand van, en als je straks met een 2 de handse miskoop thuiskomt kun je het verhaaltje over " de gitaar weer voor hetzelfde bedrag verkopen" wel vergeten.

En als je per see een Gibson Les PAul standard wilt kopen dan zou ik die maar gewoon kopen. De Standard is gewoon wel de luxere gitaar en dan krijg je in ieder geval later geen spijt dat je niet toch die Standard hebt gekocht i.p.v. die Studio.
QUa versterker zou ik eerst gewoon iets kopen van weinig watt en niet te duur. Dan koop je l;ater als je een beetje kunt spelen en in een band wilt gewoon een echte buizenversterker. Dat kan dan altijd nog.

oh en als je neef mee wil is dat natuurlijk de beste manier. Ook bij nieuwe gitaren is het goed dat er eventjes een "deskundige " naar kijkt. Je weet tenslotte maar nooit.. Ga trouwens wel op je eigen gevoel af qua bespeelbaarheid. Een gitaarhals is heel persoonlijk en dat kan je neef niet voor jou beslissen.

Rockmo(ther)
4 juni 2006, 21:32
Als je toch nog absoluut niet kan spelen vraag ik me af of het wel verstandig is om meteen met zo'n duur materiaal te beginnen. Je geeft zelf aan dat je niet teleurgesteld wil zijn als je zo'n duur spul koopt, maar geloof me: de eerste tijd dat je speelt klinkt alles bagger :)
Kweet niet hoor, ik vind het altijd nogal onnozel als een beginnende gitarist altijd meteen zoiets duur wilt, terwijl ze meestal alleen maar Fendr, Gibson of Marshall kennen.

Ik zou zegen: begin eens rustig met een Epiphone LP standard (of custom als je toch geld genoeg hebt) en een roland cube. Het verschil tussen die Epi en de Gibson merk je als totale beginner toch amper en het zijn nog eens degelijke gitaren. En die cube is een zeer goede versterker voor thuis, daar zitten wat effectjes en een stuk of 6 verschillende amps in gemodeld, waaronder een Vox, een mesa-rectifier, een peavy, marshall, noem maar op. Zo kan je rustig thuis leren spelen en tegen dat je wat goed begint te worden weet je exact wat voor duur spul je wilt hebben en loop je niet de kans dat je met al je enthousiasme iets verkeerd aanschaft.

Ben ik het wel mee eens. Ik ben zelf net ook begonnen met lessen en ik wilde ook het liefst een Gibson LP, maar dat is niet erg realistisch. Nu had ik persoonlijk het Gibson-geld ;) ook niet, maar ook niet de ervaring om zo'n geweldige gitaar in waarde te kunnen schatten. Ik adviseer je dan ook om rustig aan te beginnen en meer ervaring te krijgen. Des te meer geniet je straks als je echt kunt spelen en een gitaar naar je zin kunt kopen (kun je zelfs nog even doorsparen).

Iig: heel veel plezier met oefenen en succes met het kiezen!

Wizz
4 juni 2006, 21:46
Gewoon iets kopen waar je blij van wordt. Ik heb mezelf ook altijd verwend op iets te mooie spullen, om zeker te weten dat het niet aan m'n instrument kan liggen als iets niet goed klinkt.
Tweedehands raad ik met klem af : Veel gebruikte gitaren zijn nét niet wat je verwacht, en worden daarom verkocht.

Wizz

vidar
4 juni 2006, 21:51
Ik zou juist niet te duur beginnen. Ben zelf begonnen (na 3,5 jaar klassiek) met epiphone (sg kopie) een heel leuk gitaartje met een heel aardige sound en daar heb ik vervolgens 4,5 jaar veel en met heel veel plezier op gespeeld. Toen heb ik van de zomer flink gewerkt (ok op jou nu niet helemaal van toepassing maar goed) en heb ik een Gibson LP Custom kunnen kopen (2e hands). Ik heb echt de gitaar gekocht waarvan ik dacht dit is het helemaal, sound, looks, feel... alles en ik ben er echt helemaal weg van. Maar ik weet zeker dat als ik zou zijn begonnen met zo'n dure gitaar ik 1; het verschil niet zo zou waarderen als ik dat nu doe (hoewel die sg echt wel een heel leuk gitaartje blijft) en 2; ik er lang niet zo goed de weg op zou weten.

En vergeef me dat ik het zeg, maar het stoort mij altijd behoorlijk als ik iemand die nog geen noot kan spelen op zo'n, in potentie geweldige, dure gitaar zie spelen. Want je denkt 'zo die zal het wel aardig kunnen' en dan klinkt het nergens naar. Want ook al koop je nu een originele '50/'60 Les Paul standaard ( volgens velen het creme de la creme), jij zult er de komende 3/4 jaar niet veel beter op klinken dan op een Richwood kopie.

Daarbij duurt het ook nog een heel aantal jaar voordat de gitaar als 'investering' wat zou gaan oprengen want de eerste 10 jaar word ie echt nog niet meer waard. Als je voor een investering gaat, koop dan een mooie tweede hands standaard uit begin 90'ies. Kost je max 1600 euro en die word de komende 10 jaar in ieder geval niet minder waard, waarschijnlijk juist alleen maar meer.

kortom; je moet het vanzelfsprekend zelf weten, maar je moet jezelf afvragen of het verstandig is om 2200 euro uit te gaan geven aan een gitaar terwijl je het verschil tussen een 2000 euro goedkopere, goede kopie, de komende 3 jaar waarschijnlijk niet zult horen/voelen en die in die tijd nog aardig verminderd in waarde.

dit alles is natuurlijk slechts mijn mening over deze zaak :P,
groetjes en succes,
Vidar

Wizz
4 juni 2006, 21:54
het stoort mij altijd behoorlijk als ik iemand die nog geen noot kan spelen op zo'n, in potentie geweldige, dure gitaar zie spelen

Dat heet "jaloezie"...

Wizz

Speeddemon
4 juni 2006, 21:59
Tweedehands raad ik met klem af : Veel gebruikte gitaren zijn nét niet wat je verwacht, en worden daarom verkocht.

Wizz
Tja, hallo, wat is dat nou voor ... statement?

Wat de één niet tof vindt, vindt de ander misschiel wel tof.
En ooit wel eens bij stil gestaan dat mensen soms gitaren verkopen omdat ze er al zoveel hebben, en/of een nieuwe/iets anders willen kopen en 't geld kunnen gebruiken?

Orpheo
4 juni 2006, 22:00
Tweedehands raad ik met klem af : Veel gebruikte gitaren zijn nét niet wat je verwacht, en worden daarom verkocht.

Wizz

klopt. maar als t voor de vorige eigenaar t net niet was, en voor jou wel, ideaal toch? (ik denk opeens aan al mn ouwe gear die ik kocht en gehouden heb.. was t voor iemand anders NET niet, en voor mij precies wel! )

Wizz
4 juni 2006, 22:01
Want ook al koop je nu een originele '50/'60 Les Paul standaard ( volgens velen het creme de la creme), jij zult er de komende 3/4 jaar niet veel beter op klinken dan op een Richwood kopie.

En dat is dus ook gelul, om het verschil tussen een Gibson en een "Chinees" te horen hoef je maar één akkoord aan te slaan. Ik merk nogal eens scheve gezichten op als ik drie-akkoorden-punk sta te spelen op een LP Custom, als zou die muziek die gitaar niet waard zijn ; ik ben zelf van mening dat juist in eenvoudige muziek het geluid van de gitaar van levensbelang is. Als je vierentwintig noten per seconde door je 19" rack jaagt wordt de kwaliteit van de gitaar minder belangrijk, je sound komt uit het rekje.

Wizz

FruscianteFan
4 juni 2006, 22:01
Dat heet 'terechte jaloezie'.

Met dat laatste ben ik het ook niet eens. Het gaat erom dat híj het geluid er niet mooi uit zal krijgen (niet beledigend).

Speeddemon
4 juni 2006, 22:03
En dat is dus ook gelul, om het verschil tussen een Gibson en een "Chinees" te horen hoef je maar één akkoord aan te slaan. Ik merk nogal eens scheve gezichten op als ik drie-akkoorden-punk sta te spelen op een LP Custom, als zou die muziek die gitaar niet waard zijn ; ik ben zelf van mening dat juist in eenvoudige muziek het geluid van de gitaar van levensbelang is. Als je vierentwintig noten per seconde door je 19" rack jaagt wordt de kwaliteit van de gitaar minder belangrijk, je sound komt uit het rekje.

Wizz
Tweede bizar zwart-witte statement. Ik denk dat ik Nederland Muziek maar lekker laat voor wat 't is in de toekomst. :stop:

als 'het rekje' nou eens een Urei 1176 comp, TC 2290 delay, Eventide Orville en een Lexicon PCM90 galm is? Denk niet dat je daar een beroerde 'nep' gitaarsound aan overhoudt. :sssh:

Orpheo
4 juni 2006, 22:04
Ik merk nogal eens scheve gezichten op als ik drie-akkoorden-punk sta te spelen op een LP Custom, als zou die muziek die gitaar niet waard zijn ; ik ben zelf van mening dat juist in eenvoudige muziek het geluid van de gitaar van levensbelang is. Als je vierentwintig noten per seconde door je 19" rack jaagt wordt de kwaliteit van de gitaar minder belangrijk, je sound komt uit het rekje.

Wizz

ja helemaal mee eens.

Wizz
4 juni 2006, 22:10
Tja, hallo, wat is dat nou voor ... statement?

Wat de één niet tof vindt, vindt de ander misschiel wel tof.
En ooit wel eens bij stil gestaan dat mensen soms gitaren verkopen omdat ze er al zoveel hebben, en/of een nieuwe/iets anders willen kopen en 't geld kunnen gebruiken?

Da's nou net mijn punt. Als ik één van mijn Gibsons verkoop, zoek ik niet mijn mooiste uit, maar die ene waar ik nooit op speel, waar ik nooit vrienden mee geworden ben.
Ik zeg niet dat je altijd alleen maar problemen kunt verwachten als je iets tweedehands koopt -mijn Martin D 28 ging een jaar geleden voor een prikkie de deur uit omdat het gewoon mijn ding niet bleek te zijn, verder een prima gitaar en zelfs een uitmuntend exemplaar- maar als je er weinig of geen verstand van hebt, is het uitkijken geblazen.
Verder vind ik de prijzen die op MP etc. gevraagd worden, vaak schofterig hoog. Maar al te vaak zie ik dingen voor méér dan de nieuwprijs te koop, en dan heb ik het over doodgewone Koreaantjes en Chineesjes, geen collectors items of zo.

Wizz

Quink
4 juni 2006, 22:20
En dat is dus ook gelul, om het verschil tussen een Gibson en een "Chinees" te horen hoef je maar één akkoord aan te slaan.

Op zich misschien waar, maar in dit geval,..bullshit. Alsof de topic starter dat zou merken. Het gaat hier om een gitaar voor iemand die nog nooit een gitaar heeft bespeeld. Als je begint speelt *iedere* gitaar klote. Al die snaren, je vingers moeten veel te ver strekken, zo'n barré, dat kan toch geen normaal mens spelen, etc, etc. Single coil, humbucker, sorry watte???

Je weet nog helemaal niet of je gitaar spelen überhaupt leuk vindt, laat staan dat je je druk maakt om de dikte of het profiel van je hals. Al speel je op de gitaar en de apparatuur van Slash zelf, zo klink je toch niet. Kijk maar eens hier op het forum, hoeveel gevorderde, veel spelende/optredende gitaristen al om de haverklap iets nieuws willen omdat wat ze hebben het *net niet* is. Als beginner kun je, imo, beter beginnen met redelijk spul, waar je goed op kunt spelen, en pas als je beter in staat bent om *zelf* te bepalen wat je fijn vindt (en dus niet door anderen) op zoek te gaan naar beter.

Een beginner die al spelende verschil hoort tussen een Chinees en een Gibson.. http://smile.smilies.nl/367.gif

Neals
4 juni 2006, 22:34
Gewoon iets kopen waar je blij van wordt. Ik heb mezelf ook altijd verwend op iets te mooie spullen, om zeker te weten dat het niet aan m'n instrument kan liggen als iets niet goed klinkt.
Tweedehands raad ik met klem af : Veel gebruikte gitaren zijn nét niet wat je verwacht, en worden daarom verkocht.

Wizz

Jij was toch degenen die vond dat ze fooi moesten geven voor deskundig advies?? Of zie ik dat nu verkeerd?

Anyway, dat mensen een instrument niet hen smaak vinden, kan gebeuren. Ik ken genoeg die instrumneten hebben waarvan ik mijn plasser niet omhoog krijgen, en lui die ik een van mijn gitaren geef, waar ze geen noot uitkrijgen, terwijl ik er zelf met alle liefde op speel.

Het IS en BLIJFT een smaakkwestie.

Wizz
4 juni 2006, 22:37
Je weet nog helemaal niet of je gitaar spelen überhaupt leuk vindt

Maar als je om te beginnen de gitaar koopt die je leuk vindt, is de kans dat je het spelen leuk blijft vinden wel groter dan als je begint met iets wat meteen al je tweede of derde keus is !
Jezus, alsof je zo'n gitaar moet "verdienen" of zo...


Wizz

Wizz
4 juni 2006, 22:40
Ik ken genoeg die instrumneten hebben waarvan ik mijn plasser niet omhoog krijgen

Blijft toch moeilijk voor Friezen, dat Nederlands...

Wizz

Dude
4 juni 2006, 22:43
Dit topic eindigt vast weer in een bitchfight en dat lijkt me niet echt nodig.

De beste man vraagt om advies en Mr Wizz komt moeilijk doen ? of zie ik het verkeerd.

Mannen... effe kappen met dat haantjesgedrag en gewoon ontopic nu !!

mauro
4 juni 2006, 22:53
Ik vind dit een boeiende discussie, maar volg eerder het argument dat je best een gitaar kiest waar je graag op zult willen spelen en hard mee zult willen oefenen.

Voor alle duidelijkheid, ik denk niet dat ik als een gevorderde zal klinken omdat ik met een Gibson LP speel :) Het is enkel een gitaar waar ik al jaren het water van in mijn mond krijg en waar ik voor gespaard heb. Ik denk - persoonlijk - dat deze gitaar me net zal aanmoedigen om te blijven oefenen, met vallen en opstaan.

Ik kan er inkomen dat mensen denken 'begin nou maar gewoon met een epiphone of goedkopere maar daarom niet slechte gitaar, waarom direct zo'n dure gitaar kopen'. Daar hebben jullie zeker een punt. Toch denk ik dat ik nog nooit aan opgeven zou denken als ik een gitaar van 2000+ euro gekocht heb. Telkens ik naar die gitaar kijk weet ik waarom ik het ervoor over heb om zo te zwoegen, om te oefenen en te blijven oefenen, ook al klinkt het eerst nergens naar.

Dat ik zo'n gitaar eerst zou moeten verdienen, en deze misschien beter koop als ik al 'goed' ben als een soort beloning voor de jaren dat ik geoefend heb op een misschien minder goed model...ik weet het niet, ik heb er drie jaar voor gespaard en me ingehouden om een andere te kopen. Ik ben supergemotiveerd, opgeven heeft nog nooit in mijn woordenboek gestaan. Ik ga maar stoppen met oefenen de moment dat ik erbij neerval.

Ik heb wel al nagedacht over de hals (ronder of meer flat) en de pickups en vooral veel gelezen en rondgevraagd.Mijn gehoor is niet slecht, al zal het echte 'gehoor' zich moeten ontwikkelen. Dus het verschil horen tussen een chinees en een 'echte' daarvan kan ik niet zeggen of ik het zou kunnen, gezien ik nog nooit zo'n chinees in actie gehoord heb en een gibson les paul wel.

Desalnietemin geven jullie me wel heel wat nuttige tips en stof tot nadenken. Hoewel de meningen uiteen lopen, vind ik het toch een constructieve discussie, waarvoor alvast erg bedankt :satisfie:

Tips over geschikte amps, onderhoud van een gitaar en bruikbare tips om het leerproces te versnellen, ik hoor het graag. :)

Grtz

Wizz
4 juni 2006, 22:54
Dit topic eindigt vast weer in een bitchfight en dat lijkt me niet echt nodig.

De beste man vraagt om advies en Mr Wizz komt moeilijk doen ? of zie ik het verkeerd.

Mannen... effe kappen met dat haantjesgedrag en gewoon ontopic nu !!

Dat zie je inderdaad verkeerd. De beste man vertelt dat 'ie van plan is een Gibson te kopen, en vraagt daar advies over. Vervolgens roepen allerlei mensen dat hij dat niet waard is, en ook de aanschaf van iemands afdankertje wordt sterk gepropageerd. Daar plaats ik kritiese kanttekeningen bij.
Als Neals het vervolgens nodig vind om oude koeien uit de sloot te halen (wat is dat toch met Friezen en koeien ?) moet je mij niet verwijten dat ik moeilijk doe.

Wizz

Anders Destium
4 juni 2006, 23:00
Gewoon iets kopen waar je blij van wordt. Ik heb mezelf ook altijd verwend op iets te mooie spullen, om zeker te weten dat het niet aan m'n instrument kan liggen als iets niet goed klinkt.
Tweedehands raad ik met klem af : Veel gebruikte gitaren zijn nét niet wat je verwacht, en worden daarom verkocht.

Wizz

Als ik een gitaarwinkel had zou ik ook 2ehands kopen met klem afraden! Kun je me als je toch in dit topic post uitleggen waarom er zoveel Gibson Les Pauls op 2ehands sites te vinden zijn? Is dat omdat er zoveel Gibson Les Pauls worden verkocht of omdat er zoveel Gibson Les Pauls tegenvallen?

mauro
4 juni 2006, 23:01
....Daar plaats ik kritische kanttekeningen bij..
Wizz

Waarvoor dank, net als de anderen trouwens. Zolang het opbouwend is vind ik kritiek zeker kunnen.
Over Friesen en koeien laat ik me niet uit :) ik ken de mensen van Gitaarnet.nl niet echt en de opmerkingen die ik kreeg vond ik vrijwel allemaal opbouwend. Het leek even op haantjesgedrag, maar zolang ik nuttige tips uit jullie discussie kan halen mogen er hier gerust wat haantjes rondlopen.

Meningen verschillen nu eenmaal, dus laat ons er wat constructief mee omgaan :satisfie:

Anders Destium
4 juni 2006, 23:08
Verder vind ik de prijzen die op MP etc. gevraagd worden, vaak schofterig hoog. Maar al te vaak zie ik dingen voor méér dan de nieuwprijs te koop, en dan heb ik het over doodgewone Koreaantjes en Chineesjes, geen collectors items of zo.

Wizz

Prijzen zijn toch altijd onderhandelbaar, dat was een tijdje terug toch jouw punt? Wel consequent blijven makker, als jij het logisch vindt dat jij een relatief hoge prijs vraagt omdat er over de prijs gepraat mag worden waarom zou een ander dat dan niet mogen? Practice what you preach...



Dit is niet de eerste keer dat je zo duidelijk in je kaarten laat kijken.

Quink
4 juni 2006, 23:43
ik heb er drie jaar voor gespaard en me ingehouden om een andere te kopen.

Tsja, dus heb je ook al drie jaar geen gitaar gespeeld. Wat flauw gesteld, maar wat wil je nou, gitaar spelen, of een Gibson bezitten?

Als jij zegt dat je niet opgeeft, en als je een Gibson koopt, dat dat je extra motiveert, ik geloof je onmiddelijk. Maar mijn punt is, een Les Paul is geen Les Paul. Ook binnen een type zijn er veel verschillen. En jij weet gewoon nog niet wat je ligt. Wat voor type hals bijv. je fijn vindt. Misschien houd je er wel niet van om een té makkelijk spelende gitaar te hebben, wil je een beetje werken. Je koopt nu misschien op de naam een Les Paul, en zelfs een hele goede, maar dan nog is het misschien niet wat *jij* zoekt.

Maar goed, het is jouw geld, je mag het er mee doen wat je wilt.

Quink
4 juni 2006, 23:50
De beste man vraagt om advies en Mr Wizz komt moeilijk doen ? of zie ik het verkeerd.

Nou, moelijk doen? Hij heeft zijn mening, net zoals veel anderen. Maar moeilijk doen lijkt me wat kort door de bocht. Dus ja, je ziet het verkeerd!;)


Maar als je om te beginnen de gitaar koopt die je leuk vindt, is de kans dat je het spelen leuk blijft vinden wel groter dan als je begint met iets wat meteen al je tweede of derde keus is !


Ja, en waar is dat "leuk vinden" van hem nu op gebaseerd? Omdat hij een bepaalde gitaar zo fijn vind? Omdat hij er erg goed op uit de voeten kan? Omdat hij ze door de bank genomen lekker vindt spelen? Komop Wizz, iemand die nog nooit een gitaar in handen heeft gehad kiest toch op basis van heeel erg los zand??

Orpheo
4 juni 2006, 23:50
[QUOTE=mauro]ik heb er drie jaar voor gespaard en me ingehouden om een andere te kopen. /QUOTE]

Tsja, dus heb je ook al drie jaar geen gitaar gespeeld. Wat flauw gesteld, maar wat wil je nou, gitaar spelen, of een Gibson bezitten?

Als jij zegt dat je niet opgeeft, en als je een Gibson koopt, dat dat je extra motiveert, ik geloof je onmiddelijk. Maar mijn punt is, een Les Paul een geen Les Paul. Ook binnen een type zijn er veel verschillen. En jij weet gewoon nog niet wat je ligt. Wat voor type hals bijv. je fijn vindt. Misschien houd je er wel niet van om een té makkelijk spelende gitaar te hebben, wil je een beetje werken. Je koopt nu misschien op de naam een Les Paul, en zelfs een hele goede, maar dan nog is het misschien niet wat *jij* zoekt.

Maar goed, het is jouw geld, je mag het er mee doen wat je wilt.

precies. je voorkeur voor een gitaar komt met de 'jaren' en ervaring. als je les paul wilt, ok, maar wil je met p90? wil je humbuckers?minihumbuckers? de custom, de classic, de standard, studio? welke hals wil je? wil je bigsby? wil je een tussenweg tussen de standard en custom? limited edition bv? wil je een half holle les paul? de florentine? welke? dat weet je nu nog niet. dat weet je pas na spelen spelen spelen en nog eens spelen. en wellicht vind je een les paul klote spelen, en wil je een strat opeens! kan ook! al was t alleen maar vanwege de sound, dat JIJ er jou sound uit kunt halen, en NIET uit een les paul, zeer goed mogelijk! moet je allemaal rekening mee houden, daarom is het een domme zet om nu dus zo'n dure gitaar te kopen. maar he, wie zijn wij nou, wie ben ik nu? ik zie 'm wel op marktplaats of gitaarmarkt verschijnen, en wellicht 'sla ik mijn slag' dan wel. of iemand anders, en sla jij je voor je kop 'klote klote, ik had t heel anders kunnen aanpakken, en veel minder geld verliezen!"

MusicManMaestro
4 juni 2006, 23:51
Die Wizz moet maar eens een keer opzouten met zijn zijn " kritische kanttekeningen " bij het kopen van tweedehands gitaren , dat is echt van dat achterbakse verkopergelul. Elke post van hem zit wel weer zo'n verkoperspraatje in verweven en eigenlijk ben je gewoon een ordinaire spammer.
Dus bewaar je verkoperspraatjes maar voor in de winkel en donder hier maar op met je "goedbedoelde" adviezen :stop:

Anders Destium
4 juni 2006, 23:52
Ik ben het helemaal met je eens MMM, ik zie hetzelfde steeds gebeuren :)

>Orpheo

Ga jij nu over ervaring praten? Hoeveel jaar speel je nu gitaar, al bijna 2 of al bijna 3? :seriousf:

future2future
4 juni 2006, 23:53
Ja hallo je moet die gozer ook niet te gek maken met termen en shit he! 90% gaat gewoon voor humbuckers, en Florebtines zijn praktisch niet te krijgen en hij haf al aan dat ie daar niet voor ggaat, ook al heeft ie nog geen ervaring en weet ie eigenlijk niet wat het allemaal inhoud. En als ie het in zijn kop heeft en het geld heeft en het gewoon wil doen, moet ie het lekker doen

Anders Destium
4 juni 2006, 23:55
Je gaat Orpheo toch ook niet serieus nemen? Dat is bijna het laatste wat je doet als je om advies over gitaren vraagt. Orpheo heeft vaak de tiet horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt.

future2future
4 juni 2006, 23:57
Orpheo heeft vaak de tiet horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt.

Whaha dat is er een om in te lijsten!!!

K vind btw ook bullshit over dat 2e hands, ik zou zelfs eerder 2e hands kopen denk ik dan nieuw!

Speeddemon
5 juni 2006, 00:01
en ook de aanschaf van iemands afdankertje wordt sterk gepropageerd.
Als dat op mijn Cort S2900 slaat, volgens mij heb je er zo één nog NOOIT in je klauwen gehad, anders zou je er wel minder denigrerend over doen. :stop:

Cort is ook Koreaans, maar kun je NEVER NOOIT NIET over 1 kam scheren met Keiper, Richwood, J&D, Silvertone etc.


@Mauro; weet je waarom wij je aanraden een goedkopere gitaar als 1e gitaar te kopen? Omdat, wanneer je 'klaar bent' voor een dure gitaar, je die ook beter zal waarderen en de nuances merken.

Als jij begint met spelen op een Gibson Les Paul, en iemand duwt jouw over een jaar een PRS of een Dean Hardtail Select in je handen, zul je denk ik niet zo snel horen dat zo'n gitaar een ander timbre heeft, meer of minder complexe sounds, betere sustain of juist niet, etc.

Voor minder dan 500 euro heb je Simon S's gitaar (wat ook een erg goeie is) of mijn Cort, of een Dean Vendetta 4.0, en voor nog eens 250 euro extra heb je een Vox AD30VT, een erg leuke, goeie, veelzijdige oefenamp.
(10W transistor amps met speakers kleiner dan 10" klinken door de regel genomen brak en laten het karakter van je gitaar niet naar buiten kopen. 30W is dan al beter, al is 't maar vanwege de extra headroom. Buizen zou natuurlijk nog toffer zijn.) Ben je voor 750 euro klaar, en met rustig sparen kan je over een jaar of 2 altijd nog aan de Les Paul.

Orpheo
5 juni 2006, 00:04
Whaha dat is er een om in te lijsten!!!

K vind btw ook bullshit over dat 2e hands, ik zou zelfs eerder 2e hands kopen denk ik dan nieuw!

over 2ehands heb ik niks gezegd.... iig niets negatiefs.

over de tepel en tiet; ik weet maar goed genoeg waar 'ie hangt hoor..

en over ervaring; ik ben wat dat betreft geen goed voorbeeld ik weet het, maar de afgelopen jaren hebben wel weer duidelijk aangewezen voor MIJ wat de gitaar is voor MIJ. op t forum krijgt men alleen maar flarden mee van het proces van mijn ontwikkeling van smaak en gitaarkeuze. daardoor LIJKT het heel erg gebaseerd op willekeur, maar is het wel degelijk niet.



Ja hallo je moet die gozer ook niet te gek maken met termen en shit he! 90% gaat gewoon voor humbuckers, en Florentines zijn praktisch niet te krijgen en hij haf al aan dat ie daar niet voor ggaat, ook al heeft ie nog geen ervaring en weet ie eigenlijk niet wat het allemaal inhoud. En als ie het in zijn kop heeft en het geld heeft en het gewoon wil doen, moet ie het lekker doen
ja is ook zo. maar ik noemde die waslijst om alleen maar aan te tonen dat je zoveel mogelijkheden en opties hebt...

de hele kern van mijn vorige post wordt, as usual, weer eens over t hoofd gezien...en dat noemt zich dan 'intelligent/intellectueel' en gaat tekeer als ik even iets mis heb


(is gericht naar anders D. )

future2future
5 juni 2006, 00:07
Btw kan je eigenlijk een Florentine krijgen hier in de buurt? Lijkt me zo vet, net als die Al Di Meola custom shop, is eigenlijk gewoon een Florentine, alleen dan in de standard variant. Maar zijn die hier te krijgen?

Orpheo
5 juni 2006, 00:09
Btw kan je eigenlijk een Florentine krijgen hier in de buurt? Lijkt me zo vet, net als die Al Di Meola custom shop, is eigenlijk gewoon een Florentine, alleen dan in de standard variant. Maar zijn die hier te krijgen?

kheb een keer een florentine gezien... en dat ding had een headstockbreuk :( heel jammer. was nl wel een mooie gitaar, maar niet aan mij besteed.

ik weet zelfs niet meer WAAR ik 'm zag, was echt al lang geleden. deze gitaar is nu onderhand ook uit productie... de supreme komt in de buurt, met z'n soundholes. ze mist alleen de f gaten i.v.m. de florentine. vind ik wel zo mooi eigenlijk.

Anders Destium
5 juni 2006, 00:11
Je zegt zoveel domme dingen rondom de dingen die wel nuttig zijn dat inderdaad de essentie van je posts meestal verdwijnt, maar dat is je eigen schuld. Ik maak je graag belachelijk op basis van de onzin die je post, je vraagt er dan ook om.

Die deal die je van de week hebt gemaakt was verbluffend trouwens!

kassie
5 juni 2006, 00:22
epi les paul vind ik helemaal geen gibson kloon. ze hebben er niet voor niets zo'n andere kop op gezet. iedereen weet dat epi een dochtermerk van gibson is en dat de gitaren een stuk goedkoper zijn. dat is bij iedereen bekend. het doel van epi is gewoon betaalbaarder spul te brengen. maar slecht klinkt het zeker niet hoor. ik moet altijd een beetje lachen om mensen die een dure gibson nodig achten om indruk te maken maar als rassechte drent ben ik daar te nuchter voor. Een gibson is geweldig no doubt about that. en als ik de loterij zou winnen zou ik er ook meteen 10 kopen. maar mijn advies is koop pas een dure gibson als je echt wat te vertellen hebt op zo'n ding anders ga je af. zo was ik laatst in een oefenruimte en ik kwam met m'n gibson koffer met een epi les paul standard erin. toen vroeg zo'n gozer of ik ook een 'echte' gitaar erin had. ik zei natuurlijk het is een epiphone. ''jammer'' zei die vent. ''maar je koffer is tenminste wel echt''. wat ik dan wel weer jammer vond is dat hij zijn instrument nog helemaal niet vaardig was om het maar zo uit te drukken.

plus tegen de tijd dat jij alle 'kampvuur akkoordjes' onder de knie hebt en duizenden keren gespeeld heb kunnen je frets ook al weer gevlakt worden. conclusie een goedkopere gitaar is voor een beginneling beter

future2future
5 juni 2006, 00:28
Kijk epi is best leuk, maar ik zou er geen kopen, omdat ik gewoon nog nooit, maar dan ook nooit op een heb gespeeld die maar in de schaduw mag staan van mijn Gibson. Maar voor beginners is het leuk, gewoon voor het geld goeie LP kloon

FruscianteFan
5 juni 2006, 07:23
Ik heb mijn Epi ooit vergeleken met een Gibson SG (special faded) en op alle vlakken won die Epiphone het voor mij.

Cris
5 juni 2006, 10:54
Ik heb mijn Epi ooit vergeleken met een Gibson SG (special faded) en op alle vlakken won die Epiphone het voor mij.

Waarom?


123456

future2future
5 juni 2006, 10:57
Dat zeggen mensen die een epi hebben altijd, dat het veel beter is dan gibson

Cris
5 juni 2006, 11:10
Totdat ze eindelijk wel een echte hebben. :P

future2future
5 juni 2006, 11:11
Precies, maar tot die tijd is er niks zo goed als een epi ;p

Wizz
5 juni 2006, 11:13
Kun je me als je toch in dit topic post uitleggen waarom er zoveel Gibson Les Pauls op 2ehands sites te vinden zijn? Is dat omdat er zoveel Gibson Les Pauls worden verkocht of omdat er zoveel Gibson Les Pauls tegenvallen?

Omdat er ontzettend veel verkocht worden, het is een "rock-ikoon".
En ja, een bepaald percentage daarvan valt tegen. Dat hoeft niet aan de kwaliteit van de gitaar te liggen, het kan ook gewoon "je ding niet zijn", zoals ik zelf ook pas nà de aanschaf van een Martin D 28 er achter kwam dat rosewood zij- en achterkanten niet voor mij zijn.
In verhouding tot het verkochte aantal is het aantal tweedehands aangeboden PRS'sen ook niet bepaald laag...

Overigens verkopen wij als winkel veel tweedehands spullen, dus de zielige suggestie dat ik hier voor eigen parochie zou preken is totaal misplaatst.

Wizz

Wizz
5 juni 2006, 11:24
Ja, en waar is dat "leuk vinden" van hem nu op gebaseerd? Omdat hij een bepaalde gitaar zo fijn vind? Omdat hij er erg goed op uit de voeten kan? Omdat hij ze door de bank genomen lekker vindt spelen? Komop Wizz, iemand die nog nooit een gitaar in handen heeft gehad kiest toch op basis van heeel erg los zand??

Helemaal waar, maar geldt dat niet in mindere mate voor ons allemaal ?
De kleur is toch vaak een reden om een bepaalde plank wel of juist niet te kopen ; de associatie met een bepaalde artiest, het merk, het land van herkomst, de afwerking, allemaal dingen die met het geluid en de bespeelbaarheid nìets te maken hebben, maar die ik dagelijks een grote rol zie spelen bij de aanschaf, ook bij zeer ver gevorderde gitaristen, zeker ook bij mij.

Wizz

Wizz
5 juni 2006, 11:28
Prijzen zijn toch altijd onderhandelbaar, dat was een tijdje terug toch jouw punt? Wel consequent blijven makker, als jij het logisch vindt dat jij een relatief hoge prijs vraagt omdat er over de prijs gepraat mag worden waarom zou een ander dat dan niet mogen?

Waar haal je dat in godsnaam vandaan ? Volgens mij lees jij alleen maar wat je wìlt lezen. Geen bewijs van hoge intelligentie. Maar je bent in ieder geval wel consequent stompzinnig, "makker".

Wizz

Anders Destium
5 juni 2006, 11:36
Omdat er ontzettend veel verkocht worden, het is een "rock-ikoon".
En ja, een bepaald percentage daarvan valt tegen. Dat hoeft niet aan de kwaliteit van de gitaar te liggen, het kan ook gewoon "je ding niet zijn", zoals ik zelf ook pas nà de aanschaf van een Martin D 28 er achter kwam dat rosewood zij- en achterkanten niet voor mij zijn.
In verhouding tot het verkochte aantal is het aantal tweedehands aangeboden PRS'sen ook niet bepaald laag...

Overigens verkopen wij als winkel veel tweedehands spullen, dus de zielige suggestie dat ik hier voor eigen parochie zou preken is totaal misplaatst.

Wizz

Ik zie je vooral argumenten geven waarom om het juist wel verstandig is om naar 2ehands gitaren te kijken. Pas na aanschaf blijkt of iets het écht is of niet, dat is wat je hier zelf zegt. Wat is er dan vervelender dan geconfronteerd worden met een kostenpost van een paar honderd euro omdat je zo nodig een nieuwe moest hebben?

Je hebt het eerst over 2ehands gitaren die afdankertjes van een ander zijn, en en nu opeens hoeft dat niet aan de kwaliteit van de gitaar zelf te liggen?Hoe rijm je jouw bovenstaande post met deze twee, terwijl je zelf ook soortgelijke ervaringen hebt?


Tweedehands raad ik met klem af : Veel gebruikte gitaren zijn nét niet wat je verwacht, en worden daarom verkocht.



en ook de aanschaf van iemands afdankertje wordt sterk gepropageerd. Daar plaats ik kritiese kanttekeningen bij.


Gelukkig spreek je jezelf niet gigantisch tegen...

taylor
5 juni 2006, 11:37
het maakt natuurlijk geen reet uit wat je koopt je kunt niet spelen dus al koop je een gitaar van 150 euro je zult geen verschil merken.

maar beginnen met een LP standaard dan weet ik het wel dat word niks,je hele insteek om een instrument te leren spelen is dan al fout.
die gasten geven altijd na een paar lessen wel op is mijn ervaring.

Anders Destium
5 juni 2006, 11:58
Waar haal je dat in godsnaam vandaan ? Volgens mij lees jij alleen maar wat je wìlt lezen. Geen bewijs van hoge intelligentie. Maar je bent in ieder geval wel consequent stompzinnig, "makker".

Wizz

Waar ik het vandaan haal? Uit jouw posts natuurlijk, waar anders. Als iemand je confronteert met je inconsequente en ambivalente gedrag dan ligt dat aan de intelligentie van de ander? Interessant!

Misschien ben ik niet zo heel slim, maar met mijn geheugen is weinig mis. Daarnaast heeft dit forum een zoekfunctie. Dat zul jij wel zien als oude koeien uit de sloot halen, maar dat krijg je ervan als je jezelf zo overduidelijk tegenspreekt. In jouw eigen winkel heb je nogal eens de adviesprijs ipv de echte prijs op de sticker staan, maar als iemand 2ehands iets aanbiedt en datzelfde doet dan heb je er opeens iets op aan te merken? Dat is gewoon de 2ehands adviesprijs die ze op MP zetten, niet de echte...


Verder vind ik de prijzen die op MP etc. gevraagd worden, vaak schofterig hoog. Maar al te vaak zie ik dingen voor méér dan de nieuwprijs te koop, en dan heb ik het over doodgewone Koreaantjes en Chineesjes, geen collectors items of zo.



Effe wat kleine nuanceringen...
Vaak worden "appels met peren" vergeleken. Ik zag net dat onze Mesa/Boogie Lonestars nog een prijsstickertje met de adviesprijs hebben. Daar worden ze niet voor verkocht. Zonder erom te hoeven vragen, zullen we op alles altijd de maximale korting geven. Jammer genoeg komt het nogal eens voor dat mensen ons niet eens de kans geven om de echte prijs te noemen.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=795029, post 1503.

Guitarik
5 juni 2006, 12:20
Als je toch nog absoluut niet kan spelen vraag ik me af of het wel verstandig is om meteen met zo'n duur materiaal te beginnen. Je geeft zelf aan dat je niet teleurgesteld wil zijn als je zo'n duur spul koopt, maar geloof me: de eerste tijd dat je speelt klinkt alles bagger :)
Kweet niet hoor, ik vind het altijd nogal onnozel als een beginnende gitarist altijd meteen zoiets duur wilt, terwijl ze meestal alleen maar Fendr, Gibson of Marshall kennen.

Ik zou zegen: begin eens rustig met een Epiphone LP standard (of custom als je toch geld genoeg hebt) en een roland cube.

Precies. Het kan ook goed dat je als je eenmaal een jaar of 2 gitaar speelt ineens die Gibson helemaal niet zo vet meer vindt. Mijn ervaring is dat ik in het begin alleen een gitaar kocht om de looks terwijl je de verschillen tussen de modellen nog helemaal niet goed kent. Zo vond ik de telecaster altijd oerlelijk, maar nu het mooiste wat er is. Vond Gibsons ook altijd erg cool, maar ik hoef er nu geen meer te hebben. Vind ze niet zo fijn spelen.

Wizz
5 juni 2006, 12:28
Die Wizz moet maar eens een keer opzouten met zijn zijn " kritische kanttekeningen " bij het kopen van tweedehands gitaren , dat is echt van dat achterbakse verkopergelul. Elke post van hem zit wel weer zo'n verkoperspraatje in verweven en eigenlijk ben je gewoon een ordinaire spammer.
Dus bewaar je verkoperspraatjes maar voor in de winkel en donder hier maar op met je "goedbedoelde" adviezen :stop:

Tegen zoveel wijsheid ben ik niet opgewassen ! Ben iig wel blij dat ik tien jaar geleden uit Groningen ben "opgezout" als ik zoiets lees...

Wizz

mauro
5 juni 2006, 12:31
Hmm, misschien kunnen jullie rekeningen elders vereffenen. Ik heb de indruk dat in het verleden frustraties zijn opgebouwd - al dan niet terecht - en dat dit hier bovendrijft. :)

Jullie tips vind ik zeker bruikbaar, maar ik heb toch enkele vragen:

1) Ivm fretwear of het feit dat het fretboard zal afzien als ik bv telkens dezelfde akkoordjes honderden keren oefen en misschien niet op een 'slimme' manier omga met mijn gitaar:

Wat kan ik doen om op een zachte manier om te gaan met mijn gitaar zodat hij na een paar jaar niet versleten is (fretboard)? Ik ga sowieso lessen volgen ivm techniek en heb hier ook gevraagd wat ik dan precies wel en niet moet doen en wat belangrijk is qua onderhoud zodat je gitaar mooi blijft (ok, krasjes zijn moeilijk te vermijden tenzij je de gitaar opbergt en er nooit op speelt)

2) Wat me nu het beste ligt, een rondere hals of meer flat, dat weet ik nog niet. Het is mijn bedoeling om dat in de winkel te testen, wat het best in mijn hand ligt, maar uiteraard zal dat in grote mate moeten blijken naarmate ik beter leer spelen... Kans zit er altijd in dat je ooit een gitaar tegenkomt met een ander profiel waarvan je zegt "Dit is ECHT wat ik wil"...

3) Ik twijfel er niet aan dat er tweedehands mooie koopjes te vinden zijn. Alleen, ik ken er niet genoeg van om te vertrouwen op verkopers die iets tweedehands aanbieden. (Dit geldt ook voor nieuwe gitaren hoor...) Ik moet dus al iemand meehebben om 'zeker' te zijn. Daarom kies ik liever voor een spiksplinternieuwe gitaar die in de winkel mooi afgesteld is..

4) Wat doorweegt is de stijl van muziek die ik wil gaan spelen. Als ik Guns N Roses, ZZTOP, ACDC en de betere rock en bluesrock bands als voorbeeld zie, is een Gibson LP dan een goede keuze? Ik dacht van wel. Zou ik met eender welke gitaar die stijlen aankunnen? (ZOU want eerst moet ik leren spelen). Ik denk dat het motiverend zal werken als ik met een Gibson LP een sound kan produceren, hoe beperkt qua skills het ook is, die gelijkt op de sound die ik wil kunnen halen uit een gitaar.. Mocht ik bv met een Fender telecaster thinline '72 een guns n roses sound kunnen halen...maar dat weet ik dus niet.

5) Ivm humbuckers of niet etc heb ik al nagedacht (hoewel ik het niet uit ERVARING weet, heb ik toch erg veel gelezen en advies gevraagd dus ik ken wel de globale verschillen, niet uit ervaring, dat is waar....

6) Het is altijd moeilijk kiezen. Ik begrijp volledig het advies om niet onmiddelijk een dure te kopen. Toch heb ook ik een voorkeur qua looks, feel en afwerking, al ben ik de grootste beginner hier op het forum.

7) Het is niet dat ik drie jaar gewacht heb om ENKEL EN ALLEEN een 'echte' gibson LP te kunnen kopen. Er speelden nog andere zaken mee zoals studies, andere hobby, financiële mogelijkheden en timing, etc. Ik wil enkel een gitaar kopen waarvan ik denk: ja, daarvoor wel ik echt betalen..ook al zouden andere gitaren me beter liggen, ik zou me er niet goed bij voelen mocht ik mijn 4e of 5e keus kopen. Dat is subjectief en misschien niet slim, maar toch. Als je lang gewacht hebt - door omstandigheden - dan wil je toch je gevoel volgen.

Tips ivm gitaar leren spelen, verzorging van mijn gitaar en types snaren bv, alsook tuning apparaatjes zijn steeds welkom.

Alvast bedankt voor jullie inbreng, is erg boeiend.

Groetjes,

Mauro

mauro
5 juni 2006, 12:33
Precies. Het kan ook goed dat je als je eenmaal een jaar of 2 gitaar speelt ineens die Gibson helemaal niet zo vet meer vindt. Mijn ervaring is dat ik in het begin alleen een gitaar kocht om de looks terwijl je de verschillen tussen de modellen nog helemaal niet goed kent. Zo vond ik de telecaster altijd oerlelijk, maar nu het mooiste wat er is. Vond Gibsons ook altijd erg cool, maar ik hoef er nu geen meer te hebben. Vind ze niet zo fijn spelen.

Daar volg ik je wel in. Maar je moet ergens mee beginnen. Of dat dan direct een Gibson mag zijn dan wel een goedkoper model (uit allerhande veiligheidsoverwegingen) daar is niet iedereen het mee eens. Dat je pas na jaren weet wat JOU persoonlijk ligt, daar kan ik volledig inkomen.

G.G.
5 juni 2006, 12:43
Mijn advies, als je toch een groot budget hebt:

Koop een tweedehands Epi Les Paul en een tweede hands Squire strat, speel een half jaartje op beide en doe er eentje weg (2e handsprijzen blijven lekker constant). De ander blijft je back-up en koop dan je droom gitaar.

Orpheo
5 juni 2006, 12:43
Hmm, misschien kunnen jullie rekeningen elders vereffenen. Ik heb de indruk dat in het verleden frustraties zijn opgebouwd - al dan niet terecht - en dat dit hier bovendrijft. :)

Jullie tips vind ik zeker bruikbaar, maar ik heb toch enkele vragen:

1) Ivm fretwear of het feit dat het fretboard zal afzien als ik bv telkens dezelfde akkoordjes honderden keren oefen en misschien niet op een 'slimme' manier omga met mijn gitaar:

Wat kan ik doen om op een zachte manier om te gaan met mijn gitaar zodat hij na een paar jaar niet versleten is (fretboard)? Ik ga sowieso lessen volgen ivm techniek en heb hier ook gevraagd wat ik dan precies wel en niet moet doen en wat belangrijk is qua onderhoud zodat je gitaar mooi blijft (ok, krasjes zijn moeilijk te vermijden tenzij je de gitaar opbergt en er nooit op speelt)


je moet wel heel raar spelen wil je je fretboard laten slijten...fretwear is onvermijdelijk met veel spelen, maar zelfs dan hangt t af van je speeltechniek.

Wizz
5 juni 2006, 12:51
[QUOTE=Anders Destium]Je hebt het eerst over 2ehands gitaren die afdankertjes van een ander zijn, en en nu opeens hoeft dat niet aan de kwaliteit van de gitaar zelf te liggen?Hoe rijm je jouw bovenstaande post met deze twee, terwijl je zelf ook soortgelijke ervaringen hebt? [QUOTE]

Wat ik wil zeggen is dat het kopen van een tweedehands gitaar, zeker partikulier, een behoorlijke kennis van zaken vereist en dus voor beginners af te raden. Alleen een gevorderde kan het kaf van het koren scheiden. Bij een nieuwe kun je je veel minder gauw een buil vallen, omdat je in de eerste plaats al uit meerdere exemplaren kunt kiezen, en in de tweede plaats heb je een jaar garantie (of meer) en een mogelijkheid om terug te gaan als er een probleem zou opduiken.

Ik wil hier absoluut geen "Bitchfight" van maken, en betreur het in hoge mate dat sommige mensen -ik bedoel jou niet, Anders- verkopers als criminelen willen zien. Ik heb enkele duizenden Les Pauls per jaar in mijn handen, dus enige kennis van zaken zal me niet vreemd zijn. Als ik hier adviseer om een aantal gitaren te proberen, is dat alleen maar in mijn nadeel (als verkoper) omdat het oppoetsen, snaren verversen etc. allemaal extra werk en kosten voor mij met zich meebrengt, en ook als ik adviseer geen tweedehandsje te kopen, adviseer ik dus om vele tientallen gitaren die bij ons in de rekken hangen niet te kopen.

En "to cut the crap" en weer even on-topic te gaan :

De LP Classic is wel iets om even te overwegen, Mauro :
-Hij zit in prijs keurig tussen de Studio en de Standard in, terwijl het in feite gewoon een Standard ìs ;
-De hals is dunner dan bij zowel de Studio als de Standard het geval is, dus hij speelt makkelijker ;
-De elementen zijn wat "makkelijker" dan bij de Studio en Standard waarmee ik wil zeggen dat het minder rechterhand-techniek vereist om er een goed geluid uit te halen ; als je over een paar jaar aan wat anders toe bent, kun je er voor een appel en een ei alsnog Burstbuckers o.i.d. inzetten en hem zo tot Standard "op-pimpen" ;
-Ik vermoed dat 'ie binnenkort uit produktie gaat om plaats te maken voor de nieuwe Standard Faded. Het bezuinigen op lakwerk is erg de trend bij Gibson op dit moment, en -kwestie van smaak !- ik vind hoogglans toch mooier.
In ieder geval is de Classic eigenlijk "te goedkoop" voor wat 'ie is, en het is een kwestie van tijd voor Gibson dat zelf ook ontdekt. De LP '58 is bijvoorbeeld kort geleden even 25 % duurder geworden, hetzelfde gebeurde een jaar of wat geleden met de BB King Lucille.

Wizz

Wizz
5 juni 2006, 13:00
Hmm, misschien kunnen jullie rekeningen elders vereffenen. Ik heb de indruk dat in het verleden frustraties zijn opgebouwd - al dan niet terecht - en dat dit hier bovendrijft.

Die indruk heb ik zeker ook !
Je weet welke gitaar je wilt, iig een Gibson LP, en dan ben je dus al een heel eind. Ik denk niet dat anderen dan mogen zeggen dat je het nog niet waard bent. Gewoon je hart volgen.

Wizz

mauro
5 juni 2006, 13:04
Bedankt voor de tips. Als ik een paar winkels bezoek ga ik ook polsen naar die Classic. Misschien is dat ook wat.

Ik heb net ontdekt dat mijn neef het volgende verkoopt (ik weet niet of het al verkocht is):

MesaBoogie rectifier cabinet 2x12 voor 500 €.
En een MesaBoogie V-twin pedaal voor 300 €

Nu, Ik ken MesaBoogie niet, maar wat is dat precies? Ik heb al foto's gezocht maar dat ziet er gewoon een zwart vierkantig ding uit. Is dat een amp of iets anders? Ik kan allicht nog een stuk van de prijs krijgen gezien ik familie ben, maar zijn deze prijzen ok en ben ik er wat mee in combinatie met bv een Gibson LP/Epiphone LP/andere gitaar? Sorry voor de allicht domme vraag.

Hij speelt/speelde in verschillende bands en doet nu blijkbaar een paar dingen weg. Ik heb zijn emailadres nu gevonden en ga alvast eens mailen.

Orpheo
5 juni 2006, 13:08
Bedankt voor de tips. Als ik een paar winkels bezoek ga ik ook polsen naar die Classic. Misschien is dat ook wat.

Ik heb net ontdekt dat mijn neef het volgende verkoopt (ik weet niet of het al verkocht is):

MesaBoogie rectifier cabinet 2x12 voor 500 €.
En een MesaBoogie V-twin pedaal voor 300 €

Nu, Ik ken MesaBoogie niet, maar wat is dat precies? Ik heb al foto's gezocht maar dat ziet er gewoon een zwart vierkantig ding uit. Is dat een amp of iets anders? Ik kan allicht nog een stuk van de prijs krijgen gezien ik familie ben, maar zijn deze prijzen ok en ben ik er wat mee in combinatie met bv een Gibson LP/Epiphone LP/andere gitaar? Sorry voor de allicht domme vraag.

Hij speelt/speelde in verschillende bands en doet nu blijkbaar een paar dingen weg. Ik heb zijn emailadres nu gevonden en ga alvast eens mailen.

de combi in sound van die gear is ok. voor sommige muziek zeer goed zelfs. t probleem is alleen dat de v twin alleen maar een preamp is, en je nog een eindtrap nodig hebt, om 'm aan te kunnen sluiten op die kast.

Cris
5 juni 2006, 13:08
Je hebt zeker flink gespaard denk.

mauro
5 juni 2006, 13:18
Mijn totaalbudget dat ik aan een gitaar + amp wil besteden is normaal 2200 euro. Maar als ik een Standard koop zal dat niet lukken om het te combineren met een goeie versterker. Dus deze zomer werk ik terug een maand als jobstudent en krijg ik aardig wat geld binnen. In ruil ervoor moet ik wel de volledige maand augustus zwaar afzien :)

Is het nuttig om die v-twin pedaal dan niet te kopen of lijkt jullie dat dan zonde? Ik heb geen verstand van die pedalen, laat staan van pre-amps etc. Ik vraag alvast uitleg aan mijn neef.

Qua combinatie met bv een LP, zou ik niet beter Marshall nemen of is dat weer een typisch vooroordeel? Ik wil de sound zo dicht mogelijk kunnen benaderen van bepaalde bands (gnr etc)

;)

Orpheo
5 juni 2006, 13:24
Mijn totaalbudget dat ik aan een gitaar + amp wil besteden is normaal 2200 euro. Maar als ik een Standard koop zal dat niet lukken om het te combineren met een goeie versterker. Dus deze zomer werk ik terug een maand als jobstudent en krijg ik aardig wat geld binnen. In ruil ervoor moet ik wel de volledige maand augustus zwaar afzien :)

Is het nuttig om die v-twin pedaal dan niet te kopen of lijkt jullie dat dan zonde? Ik heb geen verstand van die pedalen, laat staan van pre-amps etc. Ik vraag alvast uitleg aan mijn neef.

Qua combinatie met bv een LP, zou ik niet beter Marshall nemen of is dat weer een typisch vooroordeel? Ik wil de sound zo dicht mogelijk kunnen benaderen van bepaalde bands (gnr etc)

;)

ja welke marshall, daar ligt t aan! voel jij je lekker bij marshall! ik ken gitariste die een echte GNR tone halen uit een ENGL powerball (ik noem maar een zijspoor).

dat pedaal KAN handig zijn voor bv als je een singlechannel marshall hebt (bv de plexi, of een jcm800) om wat veelzijdigheid in je rig te krijgen, en te kunnen shcakelen tussen clean en overdrive. tis immers gewoon niets meer of minder dan een uit de kluiten gewassen overdrivepedaal. maar ik zou eerder gaan voor een simpel versterkertje...

Speeddemon
5 juni 2006, 13:43
Die indruk heb ik zeker ook !
Je weet welke gitaar je wilt, iig een Gibson LP, en dan ben je dus al een heel eind. Ik denk niet dat anderen dan mogen zeggen dat je het nog niet waard bent. Gewoon je hart volgen.

Wizz
Spoken like a true salesman.
Als je kloten hebt, betaal je Mauro het verschil terug tussen de nieuwprijs van z'n mogelijke Les Paul en de 2e hands verkoopprijs die hij vangt, als blijkt dat een Les Paul (of zelfs gitaarspelen) niet z'n ding is.

Wij achten hem niet 'minderwaardig' voor een Les Paul. Wij willen hem behoeden voor financiële tegenvallers!

Welk persoon die NOG NOOIT electrische gitaar heeft gespeeld, kan NU met zekerheid zeggen 'de Les Paul is helemaal mijn ding!' ?
In dat stadium ga je puur op 't uiterlijk en evt. naamsbekendheid af (anders zou je nl. de evengoede LP-kopieën zoals ESP Navigators, 80's Burny's, Tokai's, Edwards of Orville's ook wel overwegen).

Laat voor de grap bij Orpheo thuis Mauro komen, blinddoek hem en laat 'm een paar noten spelen op Orpheo's Edwards en z'n 2 Les Pauls.
Knappe jongen als ie dan gelijk de Gibsons als beter ervaart. Ik zeg niet dat 't niet mogelijk is, maar de kans is klein.

mauro
5 juni 2006, 13:46
Van versterkers ken ik niet zoveel. Er zijn blijkbaar zoveel Marshalls en over ENGL heb ik ook al veel goeds gehoord.
Singlechannel etc daar zal ik ook op moeten letten. Ik wil eigenlijk een heel degelijke versterker waarbij ik dan later een aantal extra's zou kunnen kopen. Wat ik niet wil ik dat ik iets koop dat stukken minder kost maar waarvan ik dan toch moet zeggen: ja, ik sta er nu mee. X of Y daar heb je een ...voor nodig en dat heb ik niet.

Ik weet niet of dat kan :)

future2future
5 juni 2006, 13:49
Ja is ook zo. Mensen kijken ook snel naar namen. Ik heb een handgemaakte tele waarvan ik niet weet wat voor hout het is of wat voor elementen er in zitten,maar heb hem meteen gekocht omdat ie gewoon echt goed klinkt en speelt. als ik nou wist dat er Ibanez elementen oid in zouden zitten had ik het waarschijnlijk niks gevonden

1959SLP
5 juni 2006, 14:12
Mauro: gewoon lekker voor een Gibson Les Paul gaan. 2e hands Marshall JCM800 combootje erbij (rond de 5-600 euri) en een wahpedaaltje en dan.....

rocken maar!!!

In jouw geval is een stemapparaatje ook wel handig ;). Met een beetje prevelen krijg je die er bij de LesPaul ook nog gratis bij. Voor extra (en mooie) gain misschien nog een Tubescreamertje erbij en that`s it!!

Belangrijkste punten bij aanschaf van een LesPaul:

-hou er rekening mee dat ze over het algemeen in gewicht vrij zwaar zijn.
-let op eventuele beschadigingen.
-laat je goed voorlichten over de neckprofielen. Een neck moet lekker in de hand liggen.
-Elementkeuze is nu niet direct van belang. Alle Gibson elementen zijn OK. Is puur smaakafhankelijk.
-ga naar een shop met een ruim aanbod. Daar kun je de verschillende neckprofielen en elementtypes uitproberen.
-neem een ervaren en objectieve gitarist mee.

Zo knullen, was dat nou zo moeilijk?? :mad:

mauro
5 juni 2006, 16:39
:)

Ik ga me laten informeren over nekprofielen. Als ik in de winkel kom en die gitaar ligt me echt niet goed in de hand, dan zou het dom zijn om die te nemen. Ook het gewicht, mocht hij te zwaar zijn voor mij enzo.

Mijn neem raadt me een Mesa/boogie Mark IV als versterker aan. Maar die dingen kosten stukken van mensen.

Weet iemand een goede vesterker van Marshall of ander merk, dit meer dan goed genoeg is voor iemand die thuis speelt. Ik wil er mooie sound uitkrijgen en luid genoeg, maar optreden is toch nog niet voor de eerste jaren. Eerst wat goed worden voor ik me op een podium waag.

Mijn budget is 600 a 800 euro voor de versterker. Ik wil deze nieuw kopen, niet tweedehands. Omdat ik dan tweedehands moet gaan zoeken en weer iemand nodig heb.

Dus als je een goed merk weet, een bepaalde versterker die jij geschikt acht voor mijn gitaar en de stijl die ik wil, laat het me gerust weten. Het is om thuis deftig te kunnen oefenen. Eventueel een effectpedaaltje ofzo erbij en ik kan weg.

Ik zag een JCM800 Marshall tweedehands aan 700 euro in een advertentie. Ik zal wat uitkijken en dan hopen dat er niets aan de versterker is die ik tweedehands koop.

Groeten,

Mauro

Orpheo
5 juni 2006, 16:46
:)


Mijn neem raadt me een Mesa/boogie Mark IV als versterker aan. Maar die dingen kosten stukken van mensen.




:seriousf: een mark4 voor zz top, guns n roses en slash?! :D lol. daar moet ik eventjes om lachen. slash is haast de belichaming van les paul en marshall (en ZEKER niet mesa) en billy gibbons speelt ook op van alles, maar zijn sound haal je bijna niet uit een mark4.

en waarom niet 2ehands? vaak vind je daar een amp echt spotgoedkoop; ik heb mijn mark4 gekocht voor een spotprijsje (en voor een dito prijs door verkocht haha).

als je een leuke buizenmarshall wilt, ga dan voor een 2ehands jcm800 combo (die is niet nieuw te koop) of rip jezelf, en neem een nagelnieuwe jcm2000 DSL combo.

mauro
5 juni 2006, 16:49
Ok, ik kijk uit voor zo'n JCM800 combo. Tot hoeveel zou je gaan voor een tweedehandmodel daarvan?
En zijn er modellen die je aanraadt die ik nieuw kan kopen en die onder de 700-800 euro liggen? Een goede versterker voor deze gitaar zodat ik hard kan oefenen thuis, nog niet om te gaan optreden.

En zo'n pedaal, ik vind zodanig veel Waha of wha pedalen oa van Dunlop etc, welke neem ik dan best. Ik weet niet of ik nog andere effect-toestanden nodig heb om slash achtige muziek te spelen?

Wizz
5 juni 2006, 16:51
[QUOTE=Speeddemon]Wij willen hem behoeden voor financiële tegenvallers![QUOTE]

Hij vraagt niet om een babysitter, maar om advies.
En dankzij het feit dat ik "salesman" ben kan ik hem denk ik een goed advies geven. Dat gekat over mijn beroep komt me ongelooflijk de strot uit. Ik vraag me af of jij de kloten hebt om me in m'n gezicht te zeggen wat je hier op het forum durft. Genoeg hierover. Laten we het over Les Pauls hebben. Ik nodig iedereen uit om in "off-topic" over mijn beroep te discussiëren, maar niet hier.

Wizz

Speeddemon
5 juni 2006, 16:53
Ok, ik kijk uit voor zo'n JCM800 combo. Tot hoeveel zou je gaan voor een tweedehandmodel daarvan?
En zijn er modellen die je aanraadt die ik nieuw kan kopen en die onder de 700-800 euro liggen? Een goede versterker voor deze gitaar zodat ik hard kan oefenen thuis, nog niet om te gaan optreden.

En zo'n pedaal, ik vind zodanig veel Waha of wha pedalen oa van Dunlop etc, welke neem ik dan best. Ik weet niet of ik nog andere effect-toestanden nodig heb om slash achtige muziek te spelen?
Als je een JCM800 koopt, koop i.i.g 2 leuke Boss pedaaltjes 2e hands:
de Boss OD-3, die je als boost kan gebruiken, om meer scheur uit de Marshall te halen, en de GE-7, welke Slash ook gebruikt (Equalizer).

Verder is een Delay altijd aan te raden als 1 van de eerste pedalen, omdat je er zoveel mee kan. Qua wah zou ik Dunlop links laten liggen, en als je weinig budget hebt, een Tech 21 Killer Wail kopen, en bij veel budget een Teese wah (www.realmccoycustom.com) Daar spelen alle topartiesten zo'n beetje op.

Quink
5 juni 2006, 16:57
de Boss OD-3, die je als boost kan gebruiken,

Tsja, als ik zie waar het zo'n beetje naar toe lijkt te gaan qua spullen, kan hij dan niet het beste gelijk voor een Klon of zo gaan? Of iets van Way Huge of zo? ;)

Speeddemon
5 juni 2006, 16:57
[ Ik vraag me af of jij de kloten hebt om me in m'n gezicht te zeggen wat je hier op het forum durft.
geen probleem hoor, zolang je niet met fysiek geweld of andere consequenties gaat dreigen.

Feit is dat ik niet alleen sta in m'n mening over jou. Je adviezen zijn gekleurd, d'r zit vaak een 'kijk mij eens effe, ik verkoop al 25 jaar gitaren, ik ben 'the man' toontje in je posts.

En op een blauwe maandag je winkel binnen stappen en je dat out of the blue tegen je zeggen heeft ook weinig nut, want dan leg je een slechte 'face-to-face' basis, die geen context heeft.

Je maakt hier discutabele uitspraken, waarbij -zoals A.D. terecht opmerkt- je jezelf ook nog eens tegenspreekt, dus OP DIT FORUM spreken wij je erop aan.

En nee, dit berichtje had ik niet per PM willen sturen, puur zodat iedereen weet hoe ik hier tegenover sta.

Orpheo
5 juni 2006, 17:00
Ok, ik kijk uit voor zo'n JCM800 combo. Tot hoeveel zou je gaan voor een tweedehandmodel daarvan?
En zijn er modellen die je aanraadt die ik nieuw kan kopen en die onder de 700-800 euro liggen? Een goede versterker voor deze gitaar zodat ik hard kan oefenen thuis, nog niet om te gaan optreden.

En zo'n pedaal, ik vind zodanig veel Waha of wha pedalen oa van Dunlop etc, welke neem ik dan best. Ik weet niet of ik nog andere effect-toestanden nodig heb om slash achtige muziek te spelen?

rond de 700/800 euro nieuw:

jcm2000 dsl401 als je mazzel hebt (vast weer duurder)
laney VH100 (100 watt combo, echt TOPdingen. tis geen marshall, maar klinkt wel heel lekker! bijna instant slash sound, en veel veelzijdiger dan een jcm800).

maar als je een 800 wilt nemen, let dan op of t de singlechannel is (2203 of 2204). geld ook voor de combo's.

ik gebruik ook een 800 thuis, en nog niet optreden. je moet alleen dus pielen met je mastervolume, eitje.

qua pedalen, tja daar ben ik heel erg onbekend in... wat ik weet is dat slash een wah heeft en een chorus, ik dacht meer niet. en WELKE je dan nemen moet? geen idee. ik heb daar echt geen verstand van.

future2future
5 juni 2006, 17:02
Mark IV haal je alles uit man! maar zit toch boven zijn budget. En je ziet maar weer dat alles subjectief is, want Speeddemon zegt geen dunlop wah te nemen terwijl ik er tevreden over ben! dus wordt toch testen!

Orpheo
5 juni 2006, 17:07
Mark IV haal je alles uit man! maar zit toch boven zijn budget. En je ziet maar weer dat alles subjectief is, want Speeddemon zegt geen dunlop wah te nemen terwijl ik er tevreden over ben! dus wordt toch testen!

dat is een mening! ik vond het een verschrikking; is kanaal 1+3 lekker, is kanaal 2 klote. is kanaal 1+2 lekker, is 3 weer niet te harden, dus je bleef bezig. en een lekkere britse, ongecompliceerde sound, dat lukte me al helemaal niet... wellicht had ik een lesje nodig in een mark4 afstellen :P

future2future
5 juni 2006, 17:12
Ja ik ben wel met je eens dat je er niet 1,2,3 een goeie sound uit krijgt, je moet echt de tijd nemen om serieus te tweaken. Ben nu niet tevreden over mijn kanaal 2...

Anders Destium
5 juni 2006, 17:18
Mij lijkt een Mesa Mark series veel te ingewikkeld voor een beginner. Een no nonsense bak als een JCM800 of een modeler als de Line 6 Flextone II (door de patches krijg je ook een goed beeld van verschillende versterkers) liggen meer voor de hand IMO. Een andere versterker die de moeite waard zou kunnen zijn is een Koch Studiotone, lekker handzaam en veelzijdig. Niet zo veelzijdig als een Flextone maar ook weer geen one trick pony als de JCM800.

Misschien is het een idee om je eens te laten voorlichten ergens, samen met je neef het eea uit te proberen. Dan schrijf je op welke spullen je het beste bevielen zo in eerste instantie, dan kunnen wij erna alsnog aangeven of het de moeite waard is of niet :)

future2future
5 juni 2006, 17:21
Ja of een Mesa caliber..ook no nonsense, alleen misschien niet de sound die hij zoekt

hendrix2
5 juni 2006, 18:52
ik heb niet het gehele topic gelezen, maar heb wel een bedenking. Ten eerste ga ik hier niet zeggen dat je geen les paul moet kopen...
maar je zegt dat je daar drie jaar speciaal voor gespaard hebt... toen ik gitaar wou spelen, wou ik ook een fender, maar drie jaar wachten om te spelen kon ik niet hoor, want ik wou echt gitaar leren... dus ik vind het wat raar dat je zooooo graag gitaar wilt spelen, maar er wel drie jaar mee wacht omdat je een gitaar van gibson wilt...

mauro
5 juni 2006, 19:06
Klopt. Maar ik heb eerder al aangegeven dat die 3 jaar wachten niet enkel omwille van die Gibson was maar dat heel wat andere zaken meespeelden. Zo had ik mijn studies, andere hobby's, een vriendin en andere verplichtingen.

Mijn studies en vriendin heb ik nog steeds (al 4 jaar dezelfde vriendin) maar met wat ouder te worden heb ik geleerd om wat aan time-management te doen en te leren kiezen in het leven. Zo kies ik er nu voor om mijn tijd beter in te delen. Ongeloofelijk hoeveel tijd ik niet verloor aan nutteloze zaken. De vrijgekomen tijd gaat nu integraag naar gitaar leren spelen en oefenen.

Dus samengevat: nu is het moment gekomen dat ik de hoeveelheid tijd er kan insteken die nodig is. Voorheen was dat niet zo. Ik hoe niet van maar iets half en half te leren. Nu kan ik er vol voor gaan. :satisfie:

Hopelijk is dat een antwoord op je vraag ;)

Wie nog amps weet beneden de 700-800 euro die geschikt zijn voor deze gitaar, laat het gerust weten. Dan kan ik gericht net deze modellen testen in de winkel. Als ik dat gedaan heb raadpleeg ik jullie sowieso want hier krijg ik gevarieerde feedback ;)

hendrix2
5 juni 2006, 19:19
Klopt. Maar ik heb eerder al aangegeven dat die 3 jaar wachten niet enkel omwille van die Gibson was maar dat heel wat andere zaken meespeelden. Zo had ik mijn studies, andere hobby's, een vriendin en andere verplichtingen.

Mijn studies en vriendin heb ik nog steeds (al 4 jaar dezelfde vriendin) maar met wat ouder te worden heb ik geleerd om wat aan time-management te doen en te leren kiezen in het leven. Zo kies ik er nu voor om mijn tijd beter in te delen. Ongeloofelijk hoeveel tijd ik niet verloor aan nutteloze zaken. De vrijgekomen tijd gaat nu integraag naar gitaar leren spelen en oefenen.

Dus samengevat: nu is het moment gekomen dat ik de hoeveelheid tijd er kan insteken die nodig is. Voorheen was dat niet zo. Ik hoe niet van maar iets half en half te leren. Nu kan ik er vol voor gaan. :satisfie:

Hopelijk is dat een antwoord op je vraag ;)

Wie nog amps weet beneden de 700-800 euro die geschikt zijn voor deze gitaar, laat het gerust weten. Dan kan ik gericht net deze modellen testen in de winkel. Als ik dat gedaan heb raadpleeg ik jullie sowieso want hier krijg ik gevarieerde feedback ;)
als je het echt wil, moet je zoiezo kopen wat je wil... niemand kan of mag je daarin tegenhouden volgens mij. ik zou zeggen, kies je er een mooie gitaar uit (en laat ze wel even testen door iemand met verstand van zaken). Probeer er ook nog wat kleinigheidjes bij te krijgen zoals een stembakje wat plectrum, een strap...
voor een versterker ben ik zelf voorstander voor marshall combos. Ik heb zelf een van de MG serie en een van de valvstate serie... maar versterker heeft toch veel met eigen smaak te maken, ik weet bv dat meer dan de helft op het forum de Marshall MG serie helemaal niets vind, terwijl ik voor mezelf daar het perfecte live geluid kan uithalen...
ik denk dat je best in de winkel eens wat versterkers laat testen door iemand. Dan kan je kiezen wat je zelf het mooiste klinken vind. Voor het budget dat je hebt moet je echt een amp kunnen vinden met een zeer goed geluid lijkt mij...
veel succes en laat weten wat het geworden is,

Anders Destium
5 juni 2006, 19:25
>Mauro

Er heeft laastst iemand bij moderne versterkers hetzelfde soort vraag gesteld en ook met jouw budget. Dus als je naar een winkel gaat om te proberen kun je tenminste kijken of ze de versterkers hebben die hierbij (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=74580) worden genoemd!

mauro
5 juni 2006, 19:39
Erg bedankt. Daar staan een aantal tips op. Een aantal namen keren terug.
Als er staat: "...met een x kan je geen ac/dc sound krijgen..." moet ik dat dan geloven of?

Mijn favoriete sound is meer guns n roses, slash's snakepit, acdc, zztop etc, bluesrock/rock/metal en de betere pop.

Bij amps lijkt het net als bij gitaren vaak van persoonlijke smaak af te hangen. Best een paar testen dan.

MichaelSS
5 juni 2006, 19:42
Erg bedankt. Daar staan een aantal tips op. Een aantal namen keren terug.
Als er staat: "...met een x kan je geen ac/dc sound krijgen..." moet ik dat dan geloven of?

Mijn favoriete sound is meer guns n roses, slash's snakepit, acdc, zztop etc, bluesrock/rock/metal en de betere pop.

Bij amps lijkt het net als bij gitaren vaak van persoonlijke smaak af te hangen. Best een paar testen dan.

Nee.

Als ik zeg dat ik miljonair ben, geloof je dat dan ??

mauro
5 juni 2006, 20:30
Daar heb je een punt.
Ik ben enkel iemand die lang twijfelt, en als iemand dan zou zeggen: die amp is te metal-achtig voor x of y ja dan twijfel ik snel.

Anders Destium
5 juni 2006, 21:11
Maar als diegene dan weer een andere gitaar heeft dan valt de vergelijking ook al weer weg. Gewoon zelf testen met hulp van verkoper en/of neef, je merkt al snel wat je wel mooi vindt klinken en wat niet. Je hebt nu al wat opties, maar het kan ook zijn dat in de winkel iets heel anders lekkerder klinkt.

mauro
5 juni 2006, 23:05
Ik zal er zeker trachten te testen of toch iemand laten spelen en horen hoe het klinkt. Probleem is dat ik geen shop weet in België waar ze echt heel veel keuze hebben en waar je bv kan testen in een geluidsdichte kamer (zoals bij feedback in nederland?) Dat zou wel handig zijn.

Ivm MARSHALL DSL-401. In de thread waarnaar iemand verwees voor versterkers binnen mijn budget komt Laney en Koch regelmatig voor, ook ENGL.
De DSL 401 stond er ook bij en die persoon heeft hem uiteindelijk gekocht.
Is dat mogelijks een goede combinatie met een Gibson LP? Bij musik-schmidt.de vond ik hem aan 800 €..om eens te vergelijken, met een shop in België waar een groot aanbod is kost hij 1000 €. De verzending van die duitse is 20 euro dus als je rekent. Ik zou graag weten of musik schmidt betrouwbaar is en of jullie al eens zaken lieten overkomen uit duitsland en jullie bevindingen.

Als ik op die manier wat euro's kan uitsparen zou het wel mooi meegenomen zijn.

Boss OD-3 en GE-7 die hier vermeld stonden, kan ik dat in feite combineren met gelijk welke versterker? Die andere pedalen enzo, zijn er misschien versterkers waar je dat niet nodig hebt?

Les Paul
5 juni 2006, 23:32
Mijn eerste gitaar was een USA Fender Strat. Het was de beste gitaar die ik kon betalen. Achteraf heb ik alleen spijt gehad van het feit dat ik er niet snel een goede versterker bij had. Dus mijn mening is, dat als jij een Gibson Les Paul met een goede amp wilt en kunt kopen, dan moet je dat gewoon doen!

De Slash sound is een combinatie van een Les Paul en een Marshall Silver Jubilee. Die versterker is nieuw niet meer te koop. Je kan ze wel 2e hands vinden voor rond de 700-800 euro (de 1x12 combo).
De JCM800 is misschien niet zo handig voor thuis, omdat die niet zo goed is in lagere volumes.
De DSL401 is een prima amp. Hij staat bij NL Muziek voor 799 op de website.
Ook voor een goede Les Paul kan ik je NL Muziek aanraden (ik ben daar een zeer tevreden klant). Wouter zoekt de Les Pauls zorgvuldig uit. Ik heb er nog nooit een slechte Les Paul in mijn handen gehad.

schizo910
6 juni 2006, 11:02
Je kan er van zeggen en van vinden wat je wilt, maar spam was het niet. Wizz heeft niet over zn toko geluld totdat er gezeken werd over zn post.
Mauro die het topic opende is een nieuwkomer hier en kon dat ook niet weten. Verder is het een belg en Wizz zal heus niet in de veronderstelling zijn dat die als beginner even naar Nederland Muziek rijdt voor een gitaar.
Verder zou ik een beginnende gitarist ook niet aanraden een 2e hands gitaar te kopen. Een beginner weet niet waar hij op moet letten en je kunt niet meer terug zoals bij een winkel, hebt geen garantie etc... etc.. Dat Wizz dat wat vreemd uit zn bek laat komen is meer een kwestie van verkeerde woordkeus dan van gebrek aan kennis of moedwillig foute info geven...

Doctor Who
6 juni 2006, 12:00
Mijn advies, als je toch een groot budget hebt:

Koop een tweedehands Epi Les Paul en een tweede hands Squire strat, speel een half jaartje op beide en doe er eentje weg (2e handsprijzen blijven lekker constant). De ander blijft je back-up en koop dan je droom gitaar.

Bovenstaande lijkt mij het beste advies. Voor als je er nog niet uit was.
Voor de Squire strat misschien een Mex Strat.

mauro
6 juni 2006, 16:59
Hehe. Naar mijn gevoel was er niemand met een dubbele agenda, maar ik ben dan misschien naïef of ken de voorgeschiedenis - als die er is - niet. Dus bij mij krijgt iedereen sowieso het voordeel van de twijfel. Ik vind jullie tips echt bruikbaar.

NL Muziek werd vermeld, is daar een website van? Ik vind dat namelijk niet terug op google. Enkel vreemde websites waar niet echt amps en prijzen te vinden zijn.

Ik zou eventueel de DSL401 kopen. Misschien is het niet zo slim om dat voor de aanschaf van mijn gitaar te doen. Mocht ik een koopje vinden - nieuw - dan zou ik het wel doen.

Een pedaaltje erbij en een leuke gitaar en ik kan binnenkort van start gaan :)

Weet iemand of ik best gewoon de standaard snaren op de gitaar laat liggen of bv andere op laat leggen (elixir ofzo?) zoals bv snaren die meer voor beginners zijn (want misschien gevoelige vingers in het begin :)) Misschien is het wat vooruitlopen op de feiten, maar beter vooruit dan achter de feiten aanhollen.

Ook qua plectrum, ik las op het forum dat hardere dikke plectra ervoor zorgen dat je snaren sneller verslijten. Dit klinkt ergens logisch, maar klopt dit? :)

En weet iemand als een shop officiele dealer is van Gibson en een Standard bestelt of daar standaard een case bij zit. Omdat ik soms winkels zie die dezelfde prijs vragen...terwijl bij een andere shop staat 'uiteraard met bijgeleverde kwaliteits gibson case' en bij bepaalde winkels dus niet... houden ze die dan achter of is dat niet standaard erbij?

Ik vind als ik een gitaar van 2000 euro koop dat er toch één bij zou mogen zitten, alsook een strap, maar dat zal allicht niet lukken :)

Ook bv bij de aankoop van een versterker, zit daar een kabel bij om mijn gitaar in te pluggen? Of bij de gitaar?

krieke
6 juni 2006, 17:21
NL Muziek werd vermeld, is daar een website van? Ik vind dat namelijk niet terug op google. Enkel vreemde websites waar niet echt amps en prijzen te vinden zijn.

NL muziek (http://www.nederlandmuziek.com/) voila

mauro
6 juni 2006, 17:27
Bedankt voor de link.
Staan best leuke gitaren op aan leuke prijzen. Mocht het wat dichter bij de deur zijn ik kocht hem misschien daar :) Enige vrees is wat als er iets aan is en ik iets moet laten herstellen. Dan moet ik helemaal terug naar Nederland want hier zullen aanvaarden de meeste shops enkel herstellingen voor gitaren die bij hen gekocht zijn :)

Klinken die Gibsons allemaal evengoed als ze eruit zien? ;) En wie van het forum werkte daar ook al weer? WizZ?

pimmetje
6 juni 2006, 17:44
Weet iemand of ik best gewoon de standaard snaren op de gitaar laat liggen of bv andere op laat leggen (elixir ofzo?) zoals bv snaren die meer voor beginners zijn (want misschien gevoelige vingers in het begin :)) Misschien is het wat vooruitlopen op de feiten, maar beter vooruit dan achter de feiten aanhollen.

Ook qua plectrum, ik las op het forum dat hardere dikke plectra ervoor zorgen dat je snaren sneller verslijten. Dit klinkt ergens logisch, maar klopt dit? :)
Met jouw budget zou ik me niet te veel blindstaren op dit soort probleempjes :D.
Sowieso is dat fine-tunen en dan nog heb je kans dat je voorkeur flink verandert (heb je ook met gitaren en versterkers, maar dan heb je nog de de prijs als rem).

Snaren moet je gewoon achter komen. Het kan zijn dat jij enorme zure klauwen hebt, waardoor bepaalde snaren binnen de kortste keren wegroesten. Dan is je keuze al iets meer beperkt.
Allereerst zou ik gewoon voor 0.009 of 0.010 gaan van een willekeurig merk en iedere keer ff kijken of een ander merk fijner is/langer meegaat/etc. Die twee diktes kan je ook redelijk straffeloos verwisselen zonder je hele gitaar echt opnieuw af te moeten stellen (wel iets fijner, maar ok).

Qua plectrum kan ik me echt niet voorstellen dat 't veel uitmaakt. Ik speel op 2mm plectra en volgens mij slijten m'n plectra harder van m'n snaren dan andersom. Maar ik heb 't nooit gemeten.



Ik vind als ik een gitaar van 2000 euro koop dat er toch één bij zou mogen zitten, alsook een strap, maar dat zal allicht niet lukken :)

Ook bv bij de aankoop van een versterker, zit daar een kabel bij om mijn gitaar in te pluggen? Of bij de gitaar?
Niet te bang zijn om gewoon tegen de verkoper te zeggen dat je dat soort crap aan kleingoed erbij wilt. Bij nieuwkoop altijd korting en crap vragen.

Speeddemon
6 juni 2006, 17:58
Weet iemand of ik best gewoon de standaard snaren op de gitaar laat liggen of bv andere op laat leggen (elixir ofzo?) zoals bv snaren die meer voor beginners zijn (want misschien gevoelige vingers in het begin :)) Misschien is het wat vooruitlopen op de feiten, maar beter vooruit dan achter de feiten aanhollen.

Ook qua plectrum, ik las op het forum dat hardere dikke plectra ervoor zorgen dat je snaren sneller verslijten. Dit klinkt ergens logisch, maar klopt dit? :)

En weet iemand als een shop officiele dealer is van Gibson en een Standard bestelt of daar standaard een case bij zit. Omdat ik soms winkels zie die dezelfde prijs vragen...terwijl bij een andere shop staat 'uiteraard met bijgeleverde kwaliteits gibson case' en bij bepaalde winkels dus niet... houden ze die dan achter of is dat niet standaard erbij?

Ik vind als ik een gitaar van 2000 euro koop dat er toch één bij zou mogen zitten, alsook een strap, maar dat zal allicht niet lukken

Ook bv bij de aankoop van een versterker, zit daar een kabel bij om mijn gitaar in te pluggen? Of bij de gitaar?
Mauro, paar dingen:

Als je voor een modelling versterker gaat, zoals de Vox AD**VT serie (15,30,50 of 100), dan zitten daar al effecten in, en hebben losse pedaaltjes weinig nut. Een boost-pedaal werkt niet hetzelfde op een modelling amp (overstuurt nl. heel lelijk de A/D converters) dan op een buizenamp (overstuurt de preamp buis/zen). Een wah-wah is zo'n beetje de enige die wel kan (en evt. een compressor of een phaser, maar dat zijn niet echt 'beginners-effecten'. Een compressor moet je pas gebruiken, als je zelf echt MERKT dat je er 1 nodig hebt, ofwel voor smooth sustain, ofwel voor typische country/funk sounds. Als je nl. als een beginner een compressor gebruikt, lijdt je speeltechniek er onder; je hebt nl. makkelijker sustain, die je uit een pedaal haalt en niet uit je vingers, waardoor je mogelijk te zacht 'fret'.

Een fatsoenlijke kabel (liefst langer dan 4.5m, maar niet (veel) langer dan 6m) zou er wel bij mogen ja. Kost een kleine 20 euro, voor 1 met Neutrik pluggen (de Rolls Royce onder jack-connectoren, samen met Switchcraft).

Qua plectra kun je het beste een paar verschillende diktes (tussen 0.6mm en 1.14mm) er bij vragen, dan kan je naderhand zelf bepalen wat lekker speelt. Als je veel akkoorden 'strumt', zijn dunnere plectra vaak fijner. Speel je heel percussief/rhytmisch in rock/metal (vette riffs) of jazz/blues (veel expressie), zijn iets dikkere plectra vaak wenselijk.
Verder zijn er verschillende type materialen, waarvan ikzelf en een hoop pro's de Dunlop Tortex (effen regenboog kleuren met schilpadje erop) plectra het fijnst vinden. Deze hebben een licht ruw oppervlak (dus niet de gladde paarse en roze Tortexs. Da's een andere serie), waardoor ze niet snel uit je hand glijden, en slijten veel minder snel dan de Dunlop Nylons.
De laatste rafelen ook heel erg als je 'pick-slides' doet.


Qua snaren lijkt het me wel netjes als een winkel (bij een gitaar van 2000 euro) er een verse set op legt en de gitaar op die set goed afstelt en intoneert.
Elixirs klinken wat langer goed, maar die coating kan bij intensief spelen ook rafelen. Daarbij zijn ze 3-5x zo duur als 'normale' snaren.
Aanraders zijn Ernie Ball, GHS en Dean Markley Blue Steel. Aan Ernie Ball kun je zeker geen buil vallen. D'addario vind ik persoonlijk ruk, DR te duur (klinkt 1 week HEEL goed, en daarna is de rek eruit), en Stay In Tune vond ik niet erg 'Stay On Guitar', met m'n Ibanez Lo Pro Edge trem. Die sprongen er telkens uit.
Aan Boston, Fender en Gibson snaren zou ik niet beginnen, maar da's mijn bescheiden mening.

Zou niet willen dat ik hier 'bullshit-adviezen' loop te verkopen. :roll:

bert k
6 juni 2006, 17:59
Maak je nog geen zorgen over snaren en plectra, neem gewoon iets gemiddelds, dat is het beste voor de beginner, dus 010-042 snaren, niet te dik plectrum. Je mag met jouw budget echt wel een kabel, en een handje plectrums verwachten. En meer, of korting, laat je niet naaien.

ruurd
6 juni 2006, 21:03
[QUOTE=Speeddemon]Wij willen hem behoeden voor financiële tegenvallers![QUOTE]

Hij vraagt niet om een babysitter, maar om advies.
En dankzij het feit dat ik "salesman" ben kan ik hem denk ik een goed advies geven. Dat gekat over mijn beroep komt me ongelooflijk de strot uit. Ik vraag me af of jij de kloten hebt om me in m'n gezicht te zeggen wat je hier op het forum durft. Genoeg hierover. Laten we het over Les Pauls hebben. Ik nodig iedereen uit om in "off-topic" over mijn beroep te discussiëren, maar niet hier.

Wizz

hoi Wizz niet dat ik je gitaren kennis en ervaring in twijfel wil trekken, maar soms is het gewoon slimmer en handiger om als verkoper alleen te lezen wat er hier op het forum staat.
mensen zullen toch wel iets vinden waaruit ze kunnen op maken dat je aan het spammen bent of jezelf tegen spreekt.
ben zelf ook gitaren verkoper en dwing me zelf nergens op te reageren (wat nu dus niet lukt)

en mauro gewoon lekker naar een winkel gaan en iets kopen waar je een goed gevoel bij hebt tweedehands of nieuw maakt niet uit succes met je zoektocht

Wizz
6 juni 2006, 23:37
soms is het gewoon slimmer en handiger om als verkoper alleen te lezen wat er hier op het forum staat.
mensen zullen toch wel iets vinden waaruit ze kunnen op maken dat je aan het spammen bent of jezelf tegen spreekt.

Hee, kollega !
Je hebt helemaal gelijk, en het is me ook al wel eerder gezegd door vrienden die ik gelukkig ook nog wel heb op het forum -ik zal hun namen niet noemen, uit bescherming (net zo min als ik, al ben ik heel nieuwsgierig, van jou vraag te vertellen waar je werkt)- MAAR :
Af en toe zijn de adviezen aan goedwillende amateurs wel tenenkrommend onjuist of onvolledig... meer zeg ik er ècht niet meer over want nogmaals, je hebt gelijk en ik probeer voor de zoveelste keer mijn lesje geleerd te hebben.

Wizz

Anders Destium
7 juni 2006, 00:03
Ha Wizz

Misschien is het voortaan handig om in plaats van gelijk te roepen dat anderen bullshit advies geven uit te leggen waarom een bepaald advies verkeerd is en dat van jou wel goed. Jouw manier van uitleggen wordt door sommige mensen (waaronder ik) ook als tenenkrommend ervaren namelijk. Niemand vindt het erg als je uitlegt waarom ander advies misschien niet volledig is, de toon waarop dat gebeurt (of zelfs achterwege blijft) stuit redelijk wat mensen tegen de borst.

Het is voor de gemiddelde gebruiker hier niet leuk om alleen een opmerking als "ik verkoop al 25 jaar gitaren en jullie niet dus ik heb gelijk" voor de kiezen te krijgen in plaats van dat je uitlegt waarom mensen in jouw ogen het niet bij het rechte eind hebben. Dat doet namelijk geen recht aan de expertise van de gemiddelde gitaarnetter. Je houdt ervan om zwart-wit te redeneren, maar dat heeft als consequentie dat mensen dat ook bij jou gaan doen. Als je dat niet begrijpt dan heb je wat mij betreft niet eens het recht om hier te posten, iedereen is namelijk gelijk op gitaarnet. Dat kan jij zijn met jouw jarenlange verkoopervaring, of ik of zelfs iemand die net een jaar of wat speelt. Als mensen onzin verkopen dan wordt daar wat van gezegd, dus ook als jij dat doet. Dat heb je aan de lijve kunnen ervaren, en volkomen

Mijn mening zal vast veranderen als ik je een keer irl meemaak, maar tot dan baseer ik me op jouw posts hier en daar word ik niet vrolijk van. Dan kan je wel heel hard dingen gaan roepen over humor of het gebrek daaraan maar zo grappig zijn jouw posts nu ook weer niet bedoeld, of wel?

Speeddemon
7 juni 2006, 00:19
Mijn mening zal vast veranderen als ik je een keer irl meemaak, maar tot dan baseer ik me op jouw posts hier en daar word ik niet vrolijk van. Dan kan je wel heel hard dingen gaan roepen over humor of het gebrek daaraan maar zo grappig zijn jouw posts nu ook weer niet bedoeld, of wel?
+1! Ben ook zeer benieuwd wat Wizz vind van mijn laatste advies aan Mauro.
Is dat ook bullshit?

Wizz
7 juni 2006, 17:21
+1! Ben ook zeer benieuwd wat Wizz vind van mijn laatste advies aan Mauro.
Is dat ook bullshit?

Had gezegd er niets meer over te zeggen dus ga nou niet roepen dat ik mezelf weer tegenspreek, maar jouw laatste advies was goed en grondig. En nu ben ik serieus.
@Anders, Over humor gesproken, om jouw humor kan ik doorgaans wel lachen hoor.

Wizz

Speeddemon
7 juni 2006, 17:27
Had gezegd er niets meer over te zeggen dus ga nou niet roepen dat ik mezelf weer tegenspreek, maar jouw laatste advies was goed en grondig. En nu ben ik serieus.
@Anders, Over humor gesproken, om jouw humor kan ik doorgaans wel lachen hoor.

Wizz
Dank je. En je kan in real life behoorlijk lachen met mij. :satisfie:

mauro
7 juni 2006, 17:32
+1! Ben ook zeer benieuwd wat Wizz vind van mijn laatste advies aan Mauro.
Is dat ook bullshit?

Ik vond je advies goed ;) Concreet, recht voor de raap en tegelijk erbij zeggen wanneer het om persoonlijke voorkeuren gaat :) En nuttige tips. Daar doen we het voor hé ;)

Anders Destium
7 juni 2006, 17:42
Eind goed al goed, hou ons op de hoogte van je vorderingen :)

Punt
8 juni 2006, 00:27
Bij zo'n budget is een R7 het meeste waar voor je geld.

Wizz
8 juni 2006, 10:51
Dank je. En je kan in real life behoorlijk lachen met mij. :satisfie:

Dan moeten we in real life maar eens een biertje gaan drinken, samen !
Volgende gitaarnet-meeting ?

Wizz

mauro
8 juni 2006, 11:18
Bij zo'n budget is een R7 het meeste waar voor je geld.

Ik dacht dat die meer kost dan mijn budget? Ongetwijfdeld een leuke gitaar, maar misschien net iets te duur? ;)

Epic
8 juni 2006, 11:25
Er is denk ik al genoeg gezegd over het kopen van een Gibson LP als je net begint met gitaarspelen, dus daar zal ik niks aan toevoegen (ik heb tenslotte ook gelijk een ferrari gekocht toen ik net mn rijbewijs had ;) (http://misc.php?do=getsmilies&wysiwyg=1&forumid=0#) ;) (http://misc.php?do=getsmilies&wysiwyg=1&forumid=0#) ;) )

Maar over de versterker, ik wil je ernstig adviseren om over een (goede) modeling versterker na te denken. Als je van plan bent een 100W buizenbak te kopen worden iig je buren er niet blij van, niet alleen van het volume (buizenversterkers klinken op laag volume vaak niet) maar ook omdat je slash-imitaties nog niet zo vloeiend klinken.
Verder hen je bij modeling gelijk veel keus in het aantal geluiden + effecten en het klinkt ook goed door een koptelefoon.
Heb je je geluid gevonden, en ben je van plan te gaan optreden na een paar jaar dan zou ik dan om een buizenversterker zoeken.

mauro
8 juni 2006, 11:40
Er is denk ik al genoeg gezegd over het kopen van een Gibson LP als je net begint met gitaarspelen, dus daar zal ik niks aan toevoegen (ik heb tenslotte ook gelijk een ferrari gekocht toen ik net mn rijbewijs had ;) (http://misc.php?do=getsmilies&wysiwyg=1&forumid=0#) ;) (http://misc.php?do=getsmilies&wysiwyg=1&forumid=0#) ;) )

Maar over de versterker, ik wil je ernstig adviseren om over een (goede) modeling versterker na te denken. Als je van plan bent een 100W buizenbak te kopen worden iig je buren er niet blij van, niet alleen van het volume (buizenversterkers klinken op laag volume vaak niet) maar ook omdat je slash-imitaties nog niet zo vloeiend klinken.
Verder hen je bij modeling gelijk veel keus in het aantal geluiden + effecten en het klinkt ook goed door een koptelefoon.
Heb je je geluid gevonden, en ben je van plan te gaan optreden na een paar jaar dan zou ik dan om een buizenversterker zoeken.

Zeker het overwegen waard. Alleen, welk model is dan echt goed en voor welke prijs zou ik die kunnen kopen nieuw? Mocht dat een stuk minder zijn dan bovenvermeldde Marshalls dan kan ik dat doen. Mijn hoofdbekommernis is de sound, de buren - en nu klinkt het misschien brutaal - daar lig ik niet wakker van. Het gaat om een bejaard koppel dat niet vaak thuis is. Niet dat ik er GEEN rekening mee zal houden :) Ook andere inwonende individuen hier zullen me allicht niet graag horen komen met gebrekkige slash probeersels

bert k
8 juni 2006, 12:03
Ik zou zeggen Line 6 Flextone. Prima modelingamp, veel verschillende versterkersimulaties, allerlei effecten aan boord, en klinkt ook lekker als je hem zacht zet, of over een koptelefoon. En voor livegebruik voldoende power. (Vox en Fender maken trouwens vergelijkbare bakken.)

Je zou kunnen stellen dat een buizenamp wat mooier klinkt, maar dat een modelingamp veel flexibeler en gevarieerder is.

future2future
8 juni 2006, 12:34
Ja ben ik het mee eens, Ik denk dat modeling het is voor jou. Buizen gaan gewoon loeihard en aangezien je nog moet leren spelen heb je daar niet zo veel aan, en de modeling wordt steeds beter

Speeddemon
8 juni 2006, 18:01
Dan moeten we in real life maar eens een biertje gaan drinken, samen !
Volgende gitaarnet-meeting ?

Wizz
Wie weet, al ligt 't voor mezelf meer voor de hand om de volgende Pedalendag (nr 5 alweer) bij te wonen. :hippie:

Wizz
8 juni 2006, 21:16
Pedalendag ? Wanneer ? Waar ?

Wizz

Speeddemon
8 juni 2006, 23:06
Daarvoor moet je bij Mitch zijn. Rond de herfst zal er wel weer 1tje komen.

Punt
8 juni 2006, 23:09
Ik dacht dat die meer kost dan mijn budget? Ongetwijfdeld een leuke gitaar, maar misschien net iets te duur? ;)

Ik heb er eens een zelf uit de states laten komen, dat valt dan reuze mee.

TIMBER
13 juni 2006, 15:13
Ik kan het mis hebben hoor maar volgens mij behoud een dure gitaar beter zijn waarde dan een goedkope. Dus als je het budget hebt dan waarom niet gelijk een goede gitaar. Denk dat als je na een half jaartje stopt het ding sneller en met minder tot geen verlies kwijt kunt dan een kloon.

fred dons
13 juni 2006, 15:25
als je het over 2ehands gitaren hebt wel (een 2e hands fender of gibson is redelijk stabiel in prijs) maar het prijs verschil nieuw -naar 2e hands is op een "dure" gitaar in absolute zin toch wat groter

nickbongers
13 juni 2006, 16:43
2ehands marshall + 2ehands epi lp custom + setje SD's ?

LaurentB
13 juni 2006, 17:35
Ik vind dit een boeiende discussie, maar volg eerder het argument dat je best een gitaar kiest waar je graag op zult willen spelen en hard mee zult willen oefenen.

Voor alle duidelijkheid, ik denk niet dat ik als een gevorderde zal klinken omdat ik met een Gibson LP speel :) Het is enkel een gitaar waar ik al jaren het water van in mijn mond krijg en waar ik voor gespaard heb. Ik denk - persoonlijk - dat deze gitaar me net zal aanmoedigen om te blijven oefenen, met vallen en opstaan.

Ik kan er inkomen dat mensen denken 'begin nou maar gewoon met een epiphone of goedkopere maar daarom niet slechte gitaar, waarom direct zo'n dure gitaar kopen'. Daar hebben jullie zeker een punt. Toch denk ik dat ik nog nooit aan opgeven zou denken als ik een gitaar van 2000+ euro gekocht heb. Telkens ik naar die gitaar kijk weet ik waarom ik het ervoor over heb om zo te zwoegen, om te oefenen en te blijven oefenen, ook al klinkt het eerst nergens naar.

Dat ik zo'n gitaar eerst zou moeten verdienen, en deze misschien beter koop als ik al 'goed' ben als een soort beloning voor de jaren dat ik geoefend heb op een misschien minder goed model...ik weet het niet, ik heb er drie jaar voor gespaard en me ingehouden om een andere te kopen. Ik ben supergemotiveerd, opgeven heeft nog nooit in mijn woordenboek gestaan. Ik ga maar stoppen met oefenen de moment dat ik erbij neerval.Grtz

Ik vind dat je hier heel goed aangeeft hoe je motivatie is, en ik word er helemaal blij van.

Ik zal je dit vertellen: meer dan twintig jaar geleden kocht ik een Ibanez Musician, mijn eerste goede electrische gitaar. Ik was wel al een enigszins gevorderde gitarist toen, moet ik erbij zeggen.
Maar het was dus een goede gitaar die nog niet eens de uitstraling (en zeker niet de prijs) had van een Gibson Les Paul (waar ook veel van mijn favoriete gitaristen op speelden), maar die mij niettemin steeds als ik er naar keek hem weer deed oppakken. Ook omdat hij erg fijn speelde en goed klonk. Dientengevolge heb ik toen een flinke sprong vooruit gemaakt met mijn gitaarspel.

Als ik jou zo lees denk ik dat je het gewoon moet doen, die Gibson. Anders zal het je dwars blijven zitten. De moeite die je er tot nu toe voor gedaan hebt zegt ook wat.
Maar zorg inderdaad dat je een deskundige meeneemt bij de aankoop.

Technisch wil ik er wel het volgende bij zeggen: de versterker is belangrijker voor de kwaliteit van het geluid dan de gitaar. Een middelmatige gitaar klinkt op een heel goede versterker nog heel behoorlijk, maar andersom geldt dit niet. Zeker niet bij het vette Gibsongeluid, dat heeft een goede versterker nodig. Met een Stratocaster is het nog iets anders; dat transparante tinkelgeluid komt er bij bijna elke versterker nog wel doorheen. Maar dat is een compleet ander soort gitaar.

tijs12
13 juni 2006, 18:10
Ik ben begonnen met een stagg gitaar ( klote seg :d) en een Carlsbro versterkertje , ben daarna over gegaan op een line 6 spider 2 ( na drie jaar)
en heb nu een tele lite ash gekocht ( nuja ook niet zoon dure gitaar maar een pak beter ) ben nu aant sparen voor een les paul , en een lampen versterker ( Engl fireball of een tweedehands marshall ) tzal uiteindelijk eerst de versterker worden en dan de lespaul ,

Dus aanrader begin niet te groots ,, na jaar kan je nog altijd je bullen verkopen en " the real" stuff kopen (Naar mijn mening dan )

TIMBER
14 juni 2006, 07:55
2ehands marshall + 2ehands epi lp custom + setje SD's ?

Raad je wel aan om die SD's nieuw te kopen..!!!

heavy-metal-thunder
14 juni 2006, 10:33
ik zou toch ook eens uitzien naar de vox valvetronix vt (30 of 50). Voor iemand die begint is de 30W voldoende. Het is een digitale versterker, met een lampje in de eindtrap (dat dan nog eens versterkt wordt). Dit is écht een aanrader voor iemand die begint!!!! Je kan kiezen uit 11 versterkers. Elk versterkermodel heeft een fabriekssetting die goed klinkt of je kan ook telken manueel gaan bijregelen. Als beginnend gitarist weet je geen bal van versterkers afstellen en dan is het leuk als je met 1 draai aan de knop een goeie klank hebt.

Voor de puristen die zweren biij lampen: forget it for at home!! Ik heb Fenders, Marshalls met en zonder mastervolume gehad... dit is het beste wat ik tot heden in mijn bezit heb.

er zitten ook enkele goed doordachte effecten op, zodat je niet direct pedalan moet kopen.

Wat betreft gitaar:
ik vind een Les Paul studio niet minder klinken dan een standaard. Maar een Epiphone of vb. de Ibanez SZ 520 of die nieuwe (ff naam vergeten, maar is eigenlijk een reïssue van de oude Artist) moeten toch ook ruim voldoende zijn voor de klank die je wil.

Mijn voorstel: een vox valvetronix (2dehands 175 euro, nieuw een 300 dacht ik) en daarbij een gitaar van 600 euro. Dan hou je veel geld over voor gitaarles te nemen en dan ge je leren spelen en er plezier aan beleven.

heavy-metal-thunder
14 juni 2006, 10:39
op mijn vox vt 30 heb ik met mijn Les Paul direct de sound van Led Zep, Free, of radar Love... als ik UK70's kies (is een simulatie van een Marshall Plexi). Voor zaken als Guns... draai ik de knop 1 standje verder ( UK 80's (jcm 800), nekelement kiezen, tone knop wat dichtdraaien en het klinkt echt wel goed voor Slash's bekendste solo's

joey-t
14 juni 2006, 13:51
Klinkt interessant.... meer mensen ervaring met een dergelijke amp?

Agent_Smith
14 juni 2006, 14:51
Raad je wel aan om die SD's nieuw te kopen..!!!

Hoe dat zo?

Punt
14 juni 2006, 18:53
Klinkt interessant.... meer mensen ervaring met een dergelijke amp?

VT 30 gehad, heel leuk voor het geld, kan niet op tegen een echte (buizen) amp.

heavy-metal-thunder
14 juni 2006, 21:18
VT 30 gehad, heel leuk voor het geld, kan niet op tegen een echte (buizen) amp.
ik ga hier maar deels mee akkoord:
- mijn vox klinkt op uk80 nagenoeg hetzelfde dan mijn echte jcm800.
- maar een echte buizenversterker heeft meer dynamiek...

als je hem hard zet, wel te verstaan.


Voor thuis klinkt de vox minstens evengoed. Tenzij je een zolderruimte hebt van pakweg 100m² waar je lekker kan gas geven.

Punt
14 juni 2006, 23:12
ik ga hier maar deels mee akkoord:
- mijn vox klinkt op uk80 nagenoeg hetzelfde dan mijn echte jcm800.
- maar een echte buizenversterker heeft meer dynamiek...

als je hem hard zet, wel te verstaan.


Voor thuis klinkt de vox minstens evengoed. Tenzij je een zolderruimte hebt van pakweg 100m² waar je lekker kan gas geven.

Voor thuis gebruik in een Studiotone, daar kan een VT30 echt niet aan tippen. Vergeleken met m'n podium amp is de VT30 speelgoed.
Maar het blijft leuk speelgoed voor the money hoor:)

grayfink
1 juli 2006, 20:12
Gewoon een buizen-Marshall, kom je met de meeste dingen een heel eind in de richting. Eerst een beetje redelijk leren spelen, dan kom je er vanzelf achter wat je specifiek in een amp wil. De Queen sound zul je er niet uithalen. Dan moet je een Red Special hebben, een Vox AC30 met een booster, een penny als plectrum, en natuurlijk de feel van Brian May.. ;)

mauro
2 juli 2006, 11:52
;) Er zijn wel veel Marshall buizenversterkers. Met al die verschillende series weet ik niet echt wat te kiezen. Ik hoopte dat er voor een 800 € nieuw wel een goeie te koop zou zijn. Voor dat geld mag dat wel.

Het zou zonde zijn mocht ik een 'slechte' koop doen als amp. Mijn gitaar kost geld genoeg dus kan ik maar beter ineens een goeie amp kopen binnen mijn budget.

Dus gitaristen die Gibson LP's bespelen en misschien vertrouwd zijn met Slash zijn werk alsook Guns N Roses en ZZTOP etc, laat gerust weten welke combinatie voor jullie werkt en de sound geeft die jij verwacht.

LaurentB
2 juli 2006, 12:13
;) Er zijn wel veel Marshall buizenversterkers. Met al die verschillende series weet ik niet echt wat te kiezen. Ik hoopte dat er voor een 800 € nieuw wel een goeie te koop zou zijn. Voor dat geld mag dat wel.

Het zou zonde zijn mocht ik een 'slechte' koop doen als amp. Mijn gitaar kost geld genoeg dus kan ik maar beter ineens een goeie amp kopen binnen mijn budget.

Dus gitaristen die Gibson LP's bespelen en misschien vertrouwd zijn met Slash zijn werk alsook Guns N Roses en ZZTOP etc, laat gerust weten welke combinatie voor jullie werkt en de sound geeft die jij verwacht.

Ik heb niet zo'n brede ervaring met versterkers, maar wil je wel de algemene tip geven hier veel aandacht aan te besteden. De versterker is veel sneller een bottleneck voor het geluid dan de gitaar.

Probeer versterkers uit, let vooral op dat men, als je dat in de winkel doet, niet allerlei leuke effectjes als galm en ingebouwde chorus of weet ik wat voor je inschakelt. Sommige verkopers doen dat om het lekker gladjes te doen klinken maar het verdoezelt de ware klank van de versterker. Effecten kun je altijd later nog kopen, is niet afgrijselijk duur. Maar een goede versterker kost flink wat geld.

mauro
2 juli 2006, 12:18
Volledig mee akkoord. Ik wou eigenlijk zoveel mogelijk informatie opdoen hier, zodanig dat ik gericht een aantal modellen kan gaan beluisteren. Eén van de shops die ik op het oog heb daar heeft de winkelier alvast gezegd dat ik een hele middag kan komen luisteren en oefenen als ik dat wil. Hij zal me diverse amps laten horen dus dat zal ook helpen.

Ik weet dat amps veel kosten (meer dan de gitaar soms..) maar ik had gehoopt met 800-900 euro tot een zeer degelijke te kunnen vinden die deze sound aankan. Misschien is dat niet zo realistisch, ik vind het alleszins al redelijk wat geld :)

Punt
2 juli 2006, 13:13
Probeer in ieder geval de Koch studiotone.

Agent_Smith
2 juli 2006, 13:24
Dus gitaristen die Gibson LP's bespelen en misschien vertrouwd zijn met Slash zijn werk alsook Guns N Roses en ZZTOP etc, laat gerust weten welke combinatie voor jullie werkt en de sound geeft die jij verwacht.

Ik ben een gitarist van het pure type Les Paul --> Marshall, dus ik zal laten weten wat voor mij werkt.
Er zijn idd veel Marshall series door de jaren heen. Ik gebruik een oude jaren70 Marshall 4x12 cab met greenbacks. Het maakt niet zo heel veel welke Marshall buizentop ik hier op zet. Het is eigenlijk altijd goed.
De jcm800 is erg duur tegenwoordig. De 900 wordt heel veel afgezeikt door mensen, maar daar kun je een heel erg goed geluid uit halen als je met de knoppen om kan gaan (en GEEN g12t75 speakers). SLX is natuurlijk ook erg vet. Eén van de beste keuzes in dit geval denk ik.
Dan nog de jcm600: ik heb m jaren gehad en ik denk bijna de beste die ik heb geval. Supercool ding! Jcm2000 vind ik dan zelf wat minder, maar is zeker goed bruikbaar.

mauro
2 juli 2006, 14:44
JCM 900 wordt die nog nieuw verkocht? De Marshall DSL401 (800 euro)
Marshall TSL601 1x12" combo (1050 euro) heb ik voorlopig genoteerd. In de shop waar ik naartoe zal gaan ga ik daarover informeren en vragen om te demonstreren. Voor de TSL600 vind ik voorlopig geen prijs in België/Nederland.

Ik vond ook een Marshall JCM 900 Hi Gain Mk3 50W Head.
6 maand garantie, voor 650 euro. Ik weet niet of dat een redelijke prijs is? En wat ik dan nog nodig zou hebben. (Cabinet?)

De Koch Studiotone zal ik trachten te checken in een shop waar ze die staan hebben, al las ik al van veel mensen dat ze die 20watt net iets te weinig vinden.

Iemand die nog een amp weet die ik zeker eens moet testen om die typische GNR sound te krijgen?

Mensen die me verder willen helpen met de AMP, gelieve dit in deze thread te doen ;)
Volg deze link aub (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=76729)

Rormo
2 juli 2006, 15:03
Je link werkt niet.

ik hoop dat ik je kan helpen. Allereerst: koop gewoon je droomgitaar. ALs je het geld hebt, gewoon doen. Ik heb het ook gedaan en het werkt alleen maar motiverend. Elke keer als ik naar mijn gitaar keek, dan voelde ik weer het verlangen om beter te leren spelen en het volle potentieel te benutten. Inmiddels speel ik 6 jaar en ben helemaal verslaafd.
Guns n Roses vind ik fantastisch en speel er zelf ook redelijk wat dingen van. Ik speel zelf op een Gibson Les Paul Classic, ik gebruik een BOSS ME33 effect bak en een Marshall JTM 30 buizenversterker. Dit werkt echt perfect. Het geluid van Sweet child of mine of de solos van November rain zijn echt geen probleem en identiek qua klank. De JTM wordt echter niet meer nieuw verkocht. Als je hem bij een winkel tweede hands kunt kopen moet je het echt doen. Hij kost maar tussen de 300 en 400 euro en is het echt waard. Maar je moet geluk hebben om hem tegen te komen.
Ik ben van mening dat een Marshall DSL401 ook perfect zou zijn. Voor 800 euro heb je een hele goede gitaar. Nu een Marshall stack kopen lijkt me belachelijk. Eigenlijk te hard voor thuis en je gaat voorlopig echt nog niet optreden. Een Marshall buizen versterker van 30 of 40 watt is echt zat qua volume.
Bij die JCM 900 die jij noemt heb je idd een cabinet nodig. En een goed cabinet is ook niet goedkoop. Dus uiteindelijk ben je dan toch nog wel wat geld kwijt.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

BLOK182
2 juli 2006, 15:10
Mijn 2 cents: als je 3000 euro niet veel geld voor je is, koop dan gewoon wat je wil. Als je voor 3000 euro toch redelijk wat geld voor je is, zou ik eerlijk gezegd met wat goedkoper beginnen. Natuurlijk klinkt een Epiphone LP minder als een Gibson, en is een kleinere Marshall buizenbak wat minder imposant als een halfstack, maar de eerstkomende tijd zal je tòch niet klinken als guns n' roses. Ontwikkeling duurt gewoon een hele tijd, voordat je een bepaalde feeling hebt gekregen voor gitaarspelen enzo, onderschat dit niet. Ik ken genoeg mensen die zijn begonnen (ook met stikdure spullen), en waar het spul na anderhalve maand alweer stond te verstoffen omdat het toch wel ff tegenviel zo. Zoals ik al zei, niet erg als je geld als water hebt, maar toch wel zonde als je der hard voor hebt moeten werken, tweedehands vang je voor zo'n LP standard 1500 euro, voor de afschrijving kan je op vakantie:-)

mauro
2 juli 2006, 15:49
Je link werkt niet.

ik hoop dat ik je kan helpen. Allereerst: koop gewoon je droomgitaar. ALs je het geld hebt, gewoon doen. Ik heb het ook gedaan en het werkt alleen maar motiverend. Elke keer als ik naar mijn gitaar keek, dan voelde ik weer het verlangen om beter te leren spelen en het volle potentieel te benutten. Inmiddels speel ik 6 jaar en ben helemaal verslaafd.
Guns n Roses vind ik fantastisch en speel er zelf ook redelijk wat dingen van. Ik speel zelf op een Gibson Les Paul Classic, ik gebruik een BOSS ME33 effect bak en een Marshall JTM 30 buizenversterker. Dit werkt echt perfect. Het geluid van Sweet child of mine of de solos van November rain zijn echt geen probleem en identiek qua klank. De JTM wordt echter niet meer nieuw verkocht. Als je hem bij een winkel tweede hands kunt kopen moet je het echt doen. Hij kost maar tussen de 300 en 400 euro en is het echt waard. Maar je moet geluk hebben om hem tegen te komen.
Ik ben van mening dat een Marshall DSL401 ook perfect zou zijn. Voor 800 euro heb je een hele goede gitaar. Nu een Marshall stack kopen lijkt me belachelijk. Eigenlijk te hard voor thuis en je gaat voorlopig echt nog niet optreden. Een Marshall buizen versterker van 30 of 40 watt is echt zat qua volume.
Bij die JCM 900 die jij noemt heb je idd een cabinet nodig. En een goed cabinet is ook niet goedkoop. Dus uiteindelijk ben je dan toch nog wel wat geld kwijt.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Daar heb ik zeker wat aan. Ik ben dus vooral op zoek naar mensen die spelen wat ik wil gaan spelen. Ook mensen die andere muziek spelen zijn meer dan welkom, maar ik zoek toch een stuk 'zekerheid' qua sound.

De link heb ik gefixt, misschien kan je nu eens proberen. Er stond 2 keer http in.

Op marktplaats staat een Marshall JTM 30 Stack te koop. 30 Watt buizenversterker. Stack bestaat uit 2 x 12" Celestion Heritage speakers.
Prijs: 500 euro. Misschien is dit wat?

Blij te horen dat een DSL401 het ook moet kunnen ;) Ivm de BOSS ME33, die kost een 355 euro ongeveer. Iemand die in een Guns N Roses tribute band speelt (hollywoodrose.com) zei me dat ik enkel een Boss Chorus nodig heb. Klopt dit? Zo'n BOSS ME33 lijkt wel imposant :)

Die JCM900 zou ik dan beter niet kopen.

Lenweë Míriel
2 juli 2006, 16:00
die jtm 30 is zeker wel een leuk aanbod, ik heb erzelf ook een en daar kan je zeker wel een leuk geluid uit halen, en ook het gnr geluid moet wellicht wat pedaaltjes er echt wel uit te persen zijn.
nou zit er bij die aanbieding ook een 12" buikkastje bij en die zal je waarschijnelijk thuis niet echt nodig hebben, maar als je ooit mocht gaan optreden kan die wel erg handig zijn.
dus ik zou zeggen probeer wellicht nog wat van die prijs af te snoepen maar voor de rest moet het toch wel een leuke aanbieding zijn mits het in goede staat verkeert.

Rormo
2 juli 2006, 17:55
Je volume schijnt niet echt toe te nemen door die tweede 12" speakerkast. Het is dus ook niet echt een stack want het bovenste gedeelte is gewoon een combo. Wel een hele goede amp. Ik kan deze zeker aanraden. Geweldig geluid.

Je hebt niet per se een BOSS ME33 nodig. Ik schreef gewoon op wat ik gebruik. Maar met een goedkope versterker kan ik niet alle geluiden maken die ik wil maken. Met de ME33 kan dit wel. Maar je kunt ook voor een ander effect pedaal gaan. De ME33 heeft wel als voordeel dat je ook gelijk wah e.d. hebt voor solos. Dit gebruikt slash ook regelmatig en uiteraard allerlei soorten clean en distortion.

Luke-wannabe
2 juli 2006, 18:33
2 speaker t.o.v. 1 speaker is 3dB harder. Niet zo veel maar het kan tog net even dat ene zijn..

Rormo
2 juli 2006, 18:44
3db is twee keer zo hard. En dat is zeker niet het geval. Een versterker levert een bepaald wattage. Als je er dan een extra speaker aan koppelt, dan wordt dit wattage verdeeld over de verschillende speakers en neemt het volume niet toe.

LaurentB
2 juli 2006, 19:43
3db is twee keer zo hard. En dat is zeker niet het geval. Een versterker levert een bepaald wattage. Als je er dan een extra speaker aan koppelt, dan wordt dit wattage verdeeld over de verschillende speakers en neemt het volume niet toe.

Nou, ik weet niet of dat zo simpel werkt.
Ik merk een duidelijk verschil in volume als ik twee luidsprekers ipv één gebruik. Misschien is het ook zo dat er meer vermogen wordt afgenomen als er twee luidsprekers aangesloten zijn?
Nu heb ik wel een stereoversterker, moet ik erbij zeggen. Dat kan wel een essentieel verschil zijn natuurlijk.

B-Style
3 juli 2006, 09:06
Ik zou als ik jou was beginnen met een Epiphone Les Paul Standard. Zo kun je toch je stijl muziek spelen, en hoef je wat minder geld uit te geven. Het kan wel zijn dat je nu denkt: "Ik ga jaren lang gitaar spelen" maar als je even speelt en het valt tegen, kun je toch de neiging krijgen hem aan de kant te zetten.

Speeddemon
3 juli 2006, 10:32
3db is twee keer zo hard. En dat is zeker niet het geval. Een versterker levert een bepaald wattage. Als je er dan een extra speaker aan koppelt, dan wordt dit wattage verdeeld over de verschillende speakers en neemt het volume niet toe.
Sorry, maar dat is fout.

Bij een verdubbeling van wattage (power) heb je een geluidsdruktoename van 3dB, een verschil dat je weliswaar hoort, maar niet echt een flinke sprong in volume is.
Als je letterlijk 2x zo hard wil qua volume, moet er een vermeerdering van 10dB vinden, wat toevallig een factor 10 aan wattage toename is.
Dus een 300W versterker klinkt 2 x zo hard als een 30W versterker.

Verder, bij meerdere speakers speelt ook 'koppeling' van de speakers onderling mee, welke tot 6dB geluidsdruk kunnen verhogen, dus een 100W 1x 12" klinkt wel degelijk een stuk (maar niet 2x) zachter dan een 100W 2x 12" of 4x12". De bas-weergave heeft hier met name profijt van.

Tenslotte is er ook nog de kwestie van headroom om rekening mee te houden;
een 100W amp zal misschien niet zoveel harder gaan dan een 30W amp, maar hij kan wel een stuk harder CLEAN.

heavy-metal-thunder
3 juli 2006, 11:04
Wat jouw keuze van een LP Standard betreft, deze wordt niet direct als beginnersgitaar beschouwd, maar je kan er zeker op leren spelen. Er bestaan echter heel waardige alternatieven, onder de vorm van Epiphone, ESP, Ibanez, maar als je echt een Gibson wil en je hebt het geld… tja… Why not? Toch zou ik bij de aankoop van een Les Paul zeker 2de hands durven gaan. Prijzen liggen toch een pak lager dan nieuw. En op zich kan er weinig mis mee zijn, als je geen breuken vaststelt en als de frets nog niet ingelopen zijn. Het verbaast me trouwens dat je een LP Standard nieuw zou scoren voor 2200 euro. Je gaat immers toch voor een sunburst, als Slash-fan?

Wat jouw versterkerkeuze betreft, toch wat bedenkingen. Eerst en vooral moet je zeer goed weten dat de sound van een gitarist door vele factoren wordt bepaald:
- de gitaar
- de versterker
- het speakercab waar de pro’s over spelen
- de afstelling en vooral de decibels dat de grote jongens mogen produceren
- en niet te vergeten: de vingers en de aanslag!

Ik heb dit weekend de JTM 60 met een 2*12 cab uitvoerig getest. Goede versterker, een behoorlijk clean (voor Marshall), een lekkere crunch, maar voor echte overdrive vond ik het niet zo goed. Daarvoor is een jcm 800 beter.

Een DSL401 heb ik maar even gehoord. Dus toch enig voorbehoud wat ik hierover schrijf, maar ik vind het niet echt die typische Marshall-sound. Als ik me niet vergis zitten er geen EL34 lampen in, maar EL84.

De jcm 900 is nou niet bepaald de slash-sound. Een JCM 800 combo, komt beter in de buurt, maar maken ze niet meer nieuw. Maar zelfs een 50W lampencombo is vééél te luid voor thuis, tenzij je een gigantische zolderruimte hebt waar je echt kan scheuren. Loop zeker in een grote bocht rond heads met een apart 2*12 of 4*12 cab. Kost aardig wat geld en is veel te luid.

Ik heb je een vox Valvetronix vt30 al geadviseerd. En ik herhaal dit nogmaals. Voor thuis is het super. Ik heb de JCM800 settings vergeleken met mijn échte jcm800 combo en dat was verduiveld dicht in de buurt. Uiteraard krijg je niet die dynamiek van een full tube, maar hou rekening dat je dat maar met een lampenversterker verkrijgt, als hij hard staat. In de Valvetronix reeks biedt vox nog andere modellen aan, vb. de vt60 of vtx60, die klinken door hun betere luidspreker beter, maar persoonlijk vind ik dit al vrij veel geld voor een semi-digitale versterker.

Bovendien wil je ook wel Brian May-sound. Dat is vox AC30 met delay. Awel, zowel een vox AC30 als een Chorus zit in de vox vt 30.

Bijkomend voordeel aan de Vox: hij heeft per versterkertype een goede fabriekssetting, maar je kan ook handmatig instellen. Als beginner ga je al ver komen met die fabriekssettings. Geloof me, je zal niet de eerste noch de laatste gitarist zijn , die zijn spullen verkoopt omdat hij geen goeie sound heeft omdat hij verkeerd staat afgesteld.

Met de restanten van jouw budget neem je gitaarles. Als je nog geen ander instrument bespeelt, lijkt me dit een noodzaak. Ook hier nog een grote kanttekening: ik vermoed dat je eerstdaags je te pletter gaat oefenen op die Slash-solo’s. Dit is echter geen goed idee! Leer eerst de basis van muziek en gitaar: akkoorden, strummen… Ongeveer 25 jaar geleden heb ik me als beginner gek geoefend op die veel te moeilijke Richie Blackmore solo’s. Na een jaar kende ik enkele van zijn solo’s (maar niet goed), maar ik wist niet wat ik eigenlijk aan het doen was. Ik kon dat niet plaatsen binnen de muziek en kon dan ook het geleerde niet toepassen in andere nummers.

Veel succes.

mauro
3 juli 2006, 12:59
Toch zou ik bij de aankoop van een Les Paul zeker 2de hands durven gaan. Prijzen liggen toch een pak lager dan nieuw. En op zich kan er weinig mis mee zijn, als je geen breuken vaststelt en als de frets nog niet ingelopen zijn.

Heb ik al aan gedacht. Ik heb al gekeken naar tweedehands LP's maar dat was toch net dat niet. Meestal was er ook iets aan (scratches bv of fretwear) en dan heb ik zoiets van 'nee, dan maar niet'. Als ik veel geld uitgeef wil ik ook een gitaar waar niets op aan te merken is. En dan is er nog het emotionele aspect nl. dat een nieuwe gitaar helemaal van jou is (je bent de eerste eigenaar) en dat schept toch een band. (Don't shoot me als je niet akkoord gaat :))


Het verbaast me trouwens dat je een LP Standard nieuw zou scoren voor 2200 euro. Je gaat immers toch voor een sunburst, als Slash-fan?

Ik heb heel wat shops afgegaan en prijzen opgevraagd. Ik vond uiteindelijk deze prijzen als de goedkoopste. Het is een winkel die ook prima service heeft:

- Gibson LP Standard (2002, 50's neck, Ebony, Chrome Hardware + case) : 2200 euro
- Zelfde gitaar ook in Cayenne of Root Beer : 2200 euro
- Gibson LP Standard (2002, 50's neck Honey Burst AA TOP, Chrome Hardware + case) : 2200 euro
- Gibson LP Standard (Heritage Sunburst, Chrome Hardware + case) :2400 euro
- Gibson LP Standard 3 Pickup (Seymour Duncan Pickups, Mahogany Top, Heritage Cherry + Case) : 2395 euro
- Gibson LP Standard Limited (50's Neck, Trans Amber w/Cream Bound, Chrome Hardware. + Case) : 2600 euro

Qua kleur vind ik ze vrijwel allemaal mooi, behalve die Gecko en Latte Cream. De andere zijn allemaal om af te likken :p Mijn voorkeur gaat naar Honey Burst en Cayenne. Al wordt ik beslist verliefd op een andere uitvoering eens ik ze in mn handen heb


Ik heb je een vox Valvetronix vt30 al geadviseerd. En ik herhaal dit nogmaals. Voor thuis is het super.

Als ik kan zal ik die zeker testen in één of andere shop. Qua sound is GNR voor mij het belangrijkste, slash solo's, dat geluid zo'n beetje. Ook ZZTOP geluid, Led Zeppelin ook, zaken als Pink Floyd. Ook Steve Vai sound bv. En ja, ik weet dat ik niet zo goed zal klinken ;)
Om een paar vbn te geven:
Scorpions - No one like you (main solo)
Pink Floyd (David Gilmour)- Comfortably Numb solo
Steve Morse (Deep Purple) "Vavoom"

De sound van die solo's vind ik echt super. Ze staan allemaal op freelicks.net (:geen spam!). De instructor gebruikt een Line6 Pod 2.0. Ik vraag me af of de sound die hij kan produceren, of dat (naast zn techniek..) mede dankzij die Pod 2 komt. Ik weet niet echt wat dat doet. Want zo te zien speelt hij met dezelfde gitaar en die Pod 2 zowat al die solo's. Iemand?


Met de restanten van jouw budget neem je gitaarles. Als je nog geen ander instrument bespeelt, lijkt me dit een noodzaak. Ook hier nog een grote kanttekening: ik vermoed dat je eerstdaags je te pletter gaat oefenen op die Slash-solo’s. Dit is echter geen goed idee! Leer eerst de basis van muziek en gitaar: akkoorden, strummen…

Dat was ik van plan ;) Ik ga niet halsoverkop te werk, wat mijn thread wel bewijst (zie ook Elektrische gitaar - sectie) Zodra ik mijn gitaar en amp heb kan ik thuis hard oefenen. Vanaf dat moment neem ik privélessen. Elke week minimum een uur. (Kost 9 à 10 euro per 30 min). Ik ga beginnen met techniek (linker- en rechterhand, strummen, akkoorden en wat basic notenleer allicht. Dan bends, hammerons, pulloffs etc. Dus eerst echt wel een serieuse basis leggen. Voor ik een les neem zoek ik veel op, zodat ik gericht vragen kan stellen. Dan oefen ik in wat ik geleerd heb. Ik ga telkens oefeningen/tips meekrijgen die ik dan kan uitproberen.

LaurentB
3 juli 2006, 13:32
Als ik kan zal ik die zeker testen in één of andere shop. Qua sound is GNR voor mij het belangrijkste, slash solo's, dat geluid zo'n beetje. Ook ZZTOP geluid, Led Zeppelin ook, zaken als Pink Floyd. Ook Steve Vai sound bv. En ja, ik weet dat ik niet zo goed zal klinken ;)
Om een paar vbn te geven:
Scorpions - No one like you (main solo)
Pink Floyd (David Gilmour)- Comfortably Numb solo
Steve Morse (Deep Purple) "Vavoom"

De sound van die solo's vind ik echt super. Ze staan allemaal op freelicks.net (:geen spam!). De instructor gebruikt een Line6 Pod 2.0. Ik vraag me af of de sound die hij kan produceren, of dat (naast zn techniek..) mede dankzij die Pod 2 komt. Ik weet niet echt wat dat doet. Want zo te zien speelt hij met dezelfde gitaar en die Pod 2 zowat al die solo's. Iemand?.

Even geluisterd;

Een POD kan diverse versterkers simuleren. Vooral bij opnamen gaat dat heel goed. In zoverre geeft dat een zekere veelzijdigheid in geluid.

Een versterker kleurt het geluid heel duidelijk. Echter, het karakter van de gitaar blijft er wel degelijk doorheen klinken, als het een goede versterker is. De POD is erop gemaakt te functioneren als een normale versterker, maar dan wel met de keuzemogelijkheden uit meerdere versterkers.

Deze man gebruikt een gitaar met veel output en veel hoog, en dat hoor je wel steeds er doorheen bijvoorbeeld. Een scherpe attack in de klank.

David Gilmour gebruikt vaak Stratocasters en die hebben ook veel hoog maar niet zoveel output, waardoor e.e.a. wel transparanter klinkt dan bij dit voorbeeld.

Een Les Paul klinkt dikker dan deze gitaar, als je bijvoorbeeld naar dat intro van 'Sweet Child of Mine' (of hoe heet dat ook alweer?) van GNR luistert (ook wel weer een kwestie van geluid afstellen, maar goed).

Steve Vai gebruikt moderne Ibanezzen, die hebben veel output en veel hoog.

Ik gebruik in mijn coverband ook een POD, maar tevens meerdere gitaren om bepaalde geluiden goed te krijgen. Voor het werk dat iets zwaarder moet klinken mijn (oudere, niet zo agressief klinkende) Ibanez, en voor andere nummers weer een Stratocaster.

Maar ook de speeltechniek bepaalt voor een deel het geluid, zeker.

mauro
3 juli 2006, 13:41
Wat ik me dan afvraag, die gitaren met veel output en veel hoog, ik vind dat persoonlijk erg goed klinken. Erg snedig, ik weet niet hoe ik het moet noemen. Vinnig zo :) Bv bij dat stukje van Yngwie en andere ook, Sweet Child O Mine. Ik vraag me dan af, dat stukje Yngwie, Scorpions of The Eagles, zal dat ook lukken met de gitaar die ik koop (Gibson LP standard) en amp?

Technisch klopt het misschien niet wat ik nu zeg, maar het klinkt allemaal wat hoger, snediger, scherper. En dat lust ik wel voor die songs.

Stel ik wil een stukje van Vai of dat van Yngwie spelen, heb ik daar iets speciaals voor nodig? (Naast skills, techniek etc ;)) Veel hoog en output, ik vraag me af hoe dat zou klinken op een Gibson LP Standard en pakweg een Marshall DSL401 om maar iets te noemen. Zo'n zaken weet ik dus niet, dus ik veronderstel dat dit pas komt met de jaren als je veel gehoord en gespeeld hebt :)

heavy-metal-thunder
3 juli 2006, 13:55
yngwie en slash gebruiken alvast gitaren met niet ontzettend hoge output. Niet te vergelijken met vb. de EMG 's van Metallica.

Die sweet singing tones van slash solo's simuleer je vrij goed door het nekelement te kiezen en dan de tone nog dicht te draaien. Led zep is dan weer veel snediger, scherper, maar de gitaren van Jimmy Page ontlopen slash's niet zo veel. Is gewoon andere afstelling.

Rormo
3 juli 2006, 15:24
Sorry, maar dat is fout.

Bij een verdubbeling van wattage (power) heb je een geluidsdruktoename van 3dB, een verschil dat je weliswaar hoort, maar niet echt een flinke sprong in volume is.
Als je letterlijk 2x zo hard wil qua volume, moet er een vermeerdering van 10dB vinden, wat toevallig een factor 10 aan wattage toename is.
Dus een 300W versterker klinkt 2 x zo hard als een 30W versterker.

Verder, bij meerdere speakers speelt ook 'koppeling' van de speakers onderling mee, welke tot 6dB geluidsdruk kunnen verhogen, dus een 100W 1x 12" klinkt wel degelijk een stuk (maar niet 2x) zachter dan een 100W 2x 12" of 4x12". De bas-weergave heeft hier met name profijt van.

Tenslotte is er ook nog de kwestie van headroom om rekening mee te houden;
een 100W amp zal misschien niet zoveel harder gaan dan een 30W amp, maar hij kan wel een stuk harder CLEAN.

Andere mensen op dit forum waren een andere mening toegedaan op dit forum toen ik hier naar vroeg. En ook de mensen van feedback beweren iets anders dat wat jij hier beweert.

Speeddemon
3 juli 2006, 15:35
Tja, het is mijn studie, en ik geloof de schrijvers van het Yamaha Sound Reinforcement Handbook, de leraren van de SAE/Rockacademie etc. iets meer dan de gemiddelde Feedback-medewerker. :stop:

Rormo
3 juli 2006, 15:37
ok, zou je dan dit topic willen doorlezen en mij vertellen wat nu waar en wat onwaar is? http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=75751
dank.

Speeddemon
3 juli 2006, 15:59
Hey Rormo,

de volgende tips zijn het bruikbaarst:
-versterker tilten naar je hoofd toe. (en ook haaks op 't podium, dus niet naar voren (naar de zaal) maar vanaf de zijkant richting de band)
-2e combo erbij, want 2 cabinetten op 1 30W amp geeft meer druk, maar niet echt meer volume. Een 2e combo heeft weer z'n eigen 30W power-amp, die z'n eigen speaker kan voeden.
-een 4x12" cabinet regelen. 12" speakers hebben meer geluidsdruk ivm groter oppervlak en meer laag-weergave. De keerzijde is dat ze losser klinken dan 10" speakers. Minder strak en direct dus.

En persoonlijk zou ik ook denken dat die ME33 meer afbreuk doet aan je geluid dan positief bijdraagt, in termen van TONE-kwaliteit. Ik heb het dus niet over de effecten.

Orpheo had het nog 't vaakst bij 't rechte eind; 60W vs. 30W is een volumetoename van 3dB (A). Niet niks, maar niet veel. 10dB toename vertaalt zich in "2x zo hard kunnen gaan".

En ja, home/car-stereo's die 8000W kunnen doen, ik geloof er niet zo in. 8000W RMS (!!!) is een middelgrote P.A. voor zalen tot 200-300man ofzo, als 't niet meer is. Als je dat voluit zou zetten in je auto, gaan je oren letterlijk bloeden.

Wat die pijngrens trouwens is, zijn de meningen over verdeeld. Zou i.i.g. tussen de 135 en de 147dB SPL moeten liggen. Zo schijnt een Saturnus V raket tegen de 160-165dB SPL te produceren op 1m, maar ja, ivm enige vlam-ontwikkeling onder de motor (*kuch*understatement*kuch*) is het technisch niet te meten.

En speakers die op 1m afstand 135dB SPL doen, is niet zo gek, bij grote P.A.'s. Maar vandaar dat die banaan-vormige line-arrays ook niet 1m van je oren hangen, maar 4m boven je en al gauw 6m voor je.
Als ik me niet vergis, was elke verdubbeling van de afstand tot de speaker een geluidsdrukafname van 6dB (kwadratisch, want geluid verspreidt zich 'bolvormig', ipv 2-dimensionaal).

hudson
3 juli 2006, 16:07
hm als je de kans krijgt een gibson te kopen zou ik die zeker niet laten schieten. een Les Paul is (vindt ik persoonlijk) een van hun beste gitaren , naast de SG. ik zou dus kiezen voor een SG of een Les Paul, maar dewelke moet je zelf weten. De gitaren hebben allemaal een andere look en een verschil in spelen, door de nek. Als je bv. snel wilt spelen over heel je nek zou ik opteren voor een Goddess maar bv. niet voor ene Studio +. Zo zie je maar!

mauro
3 juli 2006, 17:48
Ivm een Gibson LP Standard.
Wat is het verschil in tone/kwaliteit tussen Chrome en Gold Hardware? Soms kan ik kiezen tussen ofwel Chrome ofwel Gold Hardware voor dezelfde prijs, in andere (meeste) winkels die ik tegenkwam kost Gold Hardware precies meer.

Ik heb ook een LP Standard gezien met 3 pickups (Seymour Duncan Pickups) voor ongeveer 90 euro meer. Is dit nuttig voor mij of niet op letten voorlopig?

Voorts denk ik dat ik qua gitaar erg veel bruikbare tips gekregen heb. Advies was soms uiteenlopend, maar ik ben er toch in geslaagd om er bruikbare zaken uit te halen.
Ik wens jullie hiervoor dan ook te bedanken. Tips zijn nog steeds welkom, je weet me zijn (PM of in deze thread).

Mocht ik nog een prangende vraag hebben over de gitaar, dan zal ik ze stellen.

Ik verwacht dat de komende weken het hele zaakje in een stroomversnelling zal komen, dus hopelijk binnen paar weekjes de eerste foto's op gitaarnet.nl zetten ;)

Bedankt allemaal!

LaurentB
3 juli 2006, 18:07
Ivm een Gibson LP Standard.
Wat is het verschil in tone/kwaliteit tussen Chrome en Gold Hardware? Soms kan ik kiezen tussen ofwel Chrome ofwel Gold Hardware voor dezelfde prijs, in andere (meeste) winkels die ik tegenkwam kost Gold Hardware precies meer.

Ik heb ook een LP Standard gezien met 3 pickups (Seymour Duncan Pickups) voor ongeveer 90 euro meer. Is dit nuttig voor mij of niet op letten voorlopig?


Chrome of Gold is puur een uiterlijk verschil, wat je mooier vindt dus. Nadeel van goudkleur is dat het na verloop van jaren afslijt, afhankelijk van de agressieve stoffen in je zweet :-)

3 pickups geeft nog iets meer/andere keuzemogelijkheden in geluid. Maar de standaard op een Les Paul is 2 pickups, moet je mee uit de voeten kunnen hoor (je kunt nl. ook het geluid variëren door met beide elementen aan een van de twee iets zachter te zetten).

mauro
3 juli 2006, 19:48
Chrome of Gold is puur een uiterlijk verschil, wat je mooier vindt dus. Nadeel van goudkleur is dat het na verloop van jaren afslijt, afhankelijk van de agressieve stoffen in je zweet :-)

3 pickups geeft nog iets meer/andere keuzemogelijkheden in geluid. Maar de standaard op een Les Paul is 2 pickups, moet je mee uit de voeten kunnen hoor (je kunt nl. ook het geluid variëren door met beide elementen aan een van de twee iets zachter te zetten).

Alweer iets bijgeleerd :) Soms vind ik die chrome hardware mooier, het is te zien bij welke uitvoering. Nu, ik ga daar dan niet teveel over denken, als het dat maar is ;)

Kan iemand me uitleggen waarom je precies mij een Gibson LP een 'streep' ziet onderaan, dus aan de voorkant, die de gitaar in twee 'helften' verdeeld. Ik heb hier al eens de uitleg gelezen, maar vind het met de zoekfunctie maar niet terug. Bij sommige uitvoeringen zie je die streep niet. Ligt dat dan aan een extra laag die er op ligt of aan het hout/constructie? Dat is iets wat ik me al heel de tijd loop af te vragen.

LaurentB
3 juli 2006, 21:25
Kan iemand me uitleggen waarom je precies mij een Gibson LP een 'streep' ziet onderaan, dus aan de voorkant, die de gitaar in twee 'helften' verdeeld. Ik heb hier al eens de uitleg gelezen, maar vind het met de zoekfunctie maar niet terug. Bij sommige uitvoeringen zie je die streep niet. Ligt dat dan aan een extra laag die er op ligt of aan het hout/constructie? Dat is iets wat ik me al heel de tijd loop af te vragen.

Men heeft dan op de bovenkant twee zgn. 'kwartiergezaagde' stukken hout naast elkaar gelegd. Bij akoestische gitaren is het nodig hout op die manier te zagen vanwege de benodigde sterkte-eigenschappen van het bovenblad, maar omdat het er mooi uitziet maakt men de bovenkant van solid-body electrische gitaren ook wel eens zo. Dus in dat geval ook vooral uiterlijk belangrijk, maar wel iets wat een gitaar duurder maakt.

mauro
4 juli 2006, 19:55
Bedankt voor de info. Ik vroeg me dat al een tijdje af.
Het belangrijkste blijft dat ie lekker speelt en klinkt, maar het oog wil ook wat. Heel veel zelfs als ik de echte gitaarfreaks hoor ;)

grayfink
2 augustus 2006, 22:49
had je dat niet even kunnen zeggen hier....




Ik kon niet achterblijven, dus bij deze enkele foto's van mijn eerste gitaar.
In het echt is ze nog mooier :)

Bedankt Marc_Odijk voor het gitaaradvies en de leuke testnamiddag

http://www.zenndex.com/sk/Cayenne%20-%20Foto%201.jpg

http://www.zenndex.com/sk/Cayenne%20-%20Foto%202.jpg

http://www.zenndex.com/sk/Cayenne06.jpg
__________________
Gitaar: Gibson Les Paul Standard (Cayenne)
Amp: komt er binnenkort aan

grayfink
2 augustus 2006, 22:58
Stond in moderne versterkers, Marc Odijk heeft meegeholpen met de uiteindelijke keuze:



Hallo jongens,

Ik wens Marc nogmaals te bedanken om me te vergezellen naar Limit. Bleek wel erg handig te zijn om iemand mee te hebben met ervaring. Dus Marc, bedankt ;)

Ik denk dat het bezoek aan de winkel een echt succes was. De gitaar die ik het mooist vond qua looks en waarvoor ik eigenlijk naar Limit was gegaan, bleek gewoon de beste te zijn. Inderdaad vrij grote verschillen in sound tussen de verschillende Gibson LP's. Dat gaf Marc onmiddelijk aan en het was voor mij ook duidelijk na één keer luisteren. Dus het waren best wel grote verschillen aangezien ik het ook duidelijk merkte. Ik ging het denk ik niet gehoord hebben zonder onze virtuoos Marc :)

Limit had toch een tiental LP's staan, normaal 25. We hebben er toch redelijk wat getest. Vriendelijke mensen trouwens bij Limit en ook gitaarliefhebbers dus wat wil je meer.

Ik ga zeker een aantal foto's plaatsen op gitaarnet, ik denk dat er hier wel ergens een thread is à la "Show your guitar!" dus dat zal ik zeker doen. Ik wou nog even wachten tot ik mijn amp erbij had. Mijn gitaar is echt wel een beauty.

Mocht je je nogmaals kunnen vrijmaken Marc dan had ik graag met je enkele amps gaan testen. Dan moeten we even een winkel afspreken. Deze keer misschien iets dichter bij huis voor jou zodat je niet anderhalf uur moet rijden. Dan moet ik wel nog uitzoeken of men die amp kan verzenden op één of andere manier aangezien ik geen auto heb om hem in te vervoeren. Ik kan natuurlijk ook dezelfde amp kopen dicht bij huis na ze eerst elders te testen.

Ik ga deze middag alvast eens een kijkje nemen bij Rudy's Music Shop in Oostende. Ik ga uitleg vragen en men gaat mij de verschillen tussen verschillende amps demonstreren. Dat moet me al een idee geven. Voor het echte testwerk spreken we dan af Marc.

Modelling is bij mij zeker nog niet afgeschreven. Ik heb voorkeur voor de Marshall DSL401 omdat ik al wat sound samples enzo gehoord heb. Nu, mocht er een leuke combo zijn die het voor mij ook doet, dan is dat zeker een optie.


Nogmaals bedankt iedereen voor de handige tips, to do's en not to do's ivm de aankoop van een gitaar en bijhorende amp. Sommige posts van mij irriteerden soms mensen, waarvoor mijn excuses. Toch denk ik dat dit niet zou gebeuren mocht het face to face gebeuren omdat je in geschreven tekst nu eenmaal nuances mist enzo :) Dus no hard feelings.

Mauro

LaurentB
3 augustus 2006, 11:47
Jee, gefeliciteerd man! Wat een mooie gitaar!!

Ik vind het mooi hoor, dat je zolang van tevoren een doel vaststelt en er dan vastberaden op af gaat en het ook realiseert!

Laurent

glacius
3 augustus 2006, 11:50
tjah , gewoon testen en kopen wat jij het beste vind ..

een amp tjah .. een 2e handse jcm 900 zou een leuke amp zijn of 2e handse dsl

Anders Destium
3 augustus 2006, 11:58
Gefeliciteerd! Inderdaad een erg mooie gitaar :)


En ook tof van Marc!

Punt
3 augustus 2006, 18:59
Gefeliciteerd, da's geen speelgoed :)

jacatutu
1 april 2007, 16:56
Ik speel gitaar vanaf mijn 14e en op mijn 16e trad ik op (semi prof) Nu ben ik bijna 65 jaar en vind dat ik nu mijn eerste Gibson-gitaar mag kopen. Zo'n gitaar moet je verdienen ! Dinsdag koop ik bij Rock Palast mijn eerste Gibson Les Paul Fire burst ....

jacatutu
1 april 2007, 17:02
Ik vind dat je zo'n gitaar moet verdienen ! Zelf speel ik vanaf mijn14e gitaar en treed vanaf mijn16e jaar op en nu ben ik bijna 65 jaar en ga dinsdag mijn eerste Gibson Les Paul fireburst gitaar kopen.

jacatutu
1 april 2007, 17:08
Vanaf mijn 14e speel ik gitaar en van mijn16e treed ik op Nu ben ik bijna 65 jaar en koop a.s. dinsdag mijn eerste Gibson Les Paul (Fire burst) gitaar. En als ik daar op speel horen de mensen dat het een Gibson is. Zo'n gitaar daar moet je niet op zitten klooien, die verdiend respekt..dat is mijn mening

fred dons
1 april 2007, 17:18
respect dat je zo lang gewacht heb, maar even voor de record, je gaat hem dinsdag kopen en nu weet je al dat mensen wanneer ze hem horen dat weten dat het een gibson is ? sorry maar het enige wat ze zullen horen is jouw 51 jaar aan ervaring en daar kan geen gibson tegen op

(en mochten mensen als Clapton, Slash, John Sykes, Les Paul :D om een paar namen te noemen zo lang gewacht hebben om hun eerste gibson aan te schaffen dan zou ons dat toch een heleboel leuke muziek gescheeld hebben)

kassie
1 april 2007, 23:03
(en mochten mensen als Clapton, Slash, John Sykes, Les Paul :D om een paar namen te noemen zo lang gewacht hebben om hun eerste gibson aan te schaffen dan zou ons dat toch een heleboel leuke muziek gescheeld hebben)

niets is minder waar fred. Slash heeft het appetite for destruction album met geen enkele gibson opgenomen. de eerste gitaarpartij met een goedkope les paul, epiphone of stagg ofzo.... en toen hij met de overdubs begon kwam de manager aangelopen met een handgebouwde gibson kloon door een vioolbouwer. No gibson for slash dus op Appetite! 't zit hem gewoon in de vingers en in het koppie.

heavy-metal-thunder
1 april 2007, 23:19
Vanaf mijn 14e speel ik gitaar en van mijn16e treed ik op Nu ben ik bijna 65 jaar en koop a.s. dinsdag mijn eerste Gibson Les Paul (Fire burst) gitaar. En als ik daar op speel horen de mensen dat het een Gibson is. Zo'n gitaar daar moet je niet op zitten klooien, die verdiend respekt..dat is mijn mening

Het verschil tussen een middelmatige, goeie of hele goeie gitaar komt het best tot uiting in de handen van een goed gitarist.

Absoluut, een Gibson moet je verdienen. De vraag is op welke manier? Mag enkel Michaël Schumacher, Fernando Alonso... met een Ferrari rijden?? Of mag een chirurg die hard werkt er zich ook eentje permiteren??? Het is natuurlijk een beetje gek om iemand die net van de rijschool komt, in zo een bolide te stoppen.

Ik ben geen goed gitarist en heb toch een goeie gitaar. Soms vind ik het "parels voor de zwijnen", maar een Gibson is een goede geldbelegging en dat sust mijn geweten. Mijn echtgenote gaat jaarlijks op reis en dat kost me snel een paar Gibsons en dat is na 14 dagen foetsie... mijn Les Paul maakt me dagelijks gelukkig en laat me net ietsje beter spelen.

Veel succes met je Les Paul en je mag je gelukkig achten dat je op je 65ste nog gitaar kan spelen. Ik wou dat risico niet nemen, mijn vader lag op zijn 60ste al "met gras op zijnen buik"

Dirkdewaard
1 april 2007, 23:30
Het verschil tussen een middelmatige, goeie of hele goeie gitaar komt het best tot uiting in de handen van een goed gitarist.

Absoluut, een Gibson moet je verdienen. De vraag is op welke manier? Mag enkel Michaël Schumacher, Fernando Alonso... met een Ferrari rijden?? Of mag een chirurg die hard werkt er zich ook eentje permiteren??? Het is natuurlijk een beetje gek om iemand die net van de rijschool komt, in zo een bolide te stoppen.

Ik ben geen goed gitarist en heb toch een goeie gitaar. Soms vind ik het "parels voor de zwijnen", maar een Gibson is een goede geldbelegging en dat sust mijn geweten. Mijn echtgenote gaat jaarlijks op reis en dat kost me snel een paar Gibsons en dat is na 14 dagen foetsie... mijn Les Paul maakt me dagelijks gelukkig en laat me net ietsje beter spelen.

Veel succes met je Les Paul en je mag je gelukkig achten dat je op je 65ste nog gitaar kan spelen. Ik wou dat risico niet nemen, mijn vader lag op zijn 60ste al "met gras op zijnen buik"


De waarheid als een koe, ik zou het zelf niet beter kunnen zeggen.

fred dons
2 april 2007, 07:43
@ Kassie
je hebt gelijk Slash was een soort van foutje (hij speelde overigens niet op een stagg of een epi maar op BC rich en Jackson, contrary to popular belief kwam Slash namelijk van tamelijk rijke ouders en kon wel een goede gitaar betalen) punt is wel dat hij daarna niet tot zijn 65 gewacht heeft om na zijn Derrig Les Paul een echte 59 te kopen (die van Joe Perry) :D

Dirkdewaard
2 april 2007, 10:17
@ Kassie
je hebt gelijk Slash was een soort van foutje (hij speelde overigens niet op een stagg of een epi maar op BC rich en Jackson, contrary to popular belief kwam Slash namelijk van tamelijk rijke ouders en kon wel een goede gitaar betalen) punt is wel dat hij daarna niet tot zijn 65 gewacht heeft om na zijn Derrig Les Paul een echte 59 te kopen (die van Joe Perry) :D

Maar die gaf hij een paar jaar later weer terug aan Joe......

fred dons
2 april 2007, 10:36
maar Joe verdien het wel :D

Dirkdewaard
2 april 2007, 10:45
maar Joe verdien het wel :D

Ik verdien het!! :)

Danny_Hungar
2 april 2007, 10:59
En anders ik wel, ja ik :stop: :D

marc_o
2 april 2007, 12:32
Ik vind dat je zo'n gitaar moet verdienen ! Zelf speel ik vanaf mijn14e gitaar en treed vanaf mijn16e jaar op en nu ben ik bijna 65 jaar en ga dinsdag mijn eerste Gibson Les Paul fireburst gitaar kopen.

Ik vind dat flauwekul. Word zo moe van iedereen die zegt dat je zoiets moet verdienen. Waar moet je op beginnen dan? Een bezemsteel met een touwtje, en als je dan Vader Jacob kan spelen, mag je een Stagg ofzo? Jeetje, en bij 14 liedjes, mag je dan de goedkoopste Squier?

LaurentB
2 april 2007, 12:55
Ik vind dat flauwekul. Word zo moe van iedereen die zegt dat je zoiets moet verdienen. Waar moet je op beginnen dan? Een bezemsteel met een touwtje, en als je dan Vader Jacob kan spelen, mag je een Stagg ofzo? Jeetje, en bij 14 liedjes, mag je dan de goedkoopste Squier?

Ik vind dat iemand die Vader Jacob uit een bezemsteel met een touwtje kan krijgen een Les Paul verdient, hoor.

kassie
2 april 2007, 20:40
@ Kassie
je hebt gelijk Slash was een soort van foutje (hij speelde overigens niet op een stagg of een epi maar op BC rich en Jackson, contrary to popular belief kwam Slash namelijk van tamelijk rijke ouders en kon wel een goede gitaar betalen) punt is wel dat hij daarna niet tot zijn 65 gewacht heeft om na zijn Derrig Les Paul een echte 59 te kopen (die van Joe Perry) :D

bc rich en jackson? oké weer wat geleerd. Nee slash wachte niet tot zijn 65e. hoeft ook niet. gibson drukte hem graag de eerste custom shop les paul in de handen en marshall maakte ook graag de eerste sig. amp voor hem. Maar ken je dat verhaal van die 59 les paul van Joe Perry? ik zie namelijk zo'n smiley erachter. Slash heeft wel een 59 Flying V maar nog geen 59 les paul, alhoewel hij er hard naar op zoek is.

Dirkdewaard
2 april 2007, 20:49
bc rich en jackson? oké weer wat geleerd. Nee slash wachte niet tot zijn 65e. hoeft ook niet. gibson drukte hem graag de eerste custom shop les paul in de handen en marshall maakte ook graag de eerste sig. amp voor hem. Maar ken je dat verhaal van die 59 les paul van Joe Perry? ik zie namelijk zo'n smiley erachter. Slash heeft wel een 59 Flying V maar nog geen 59 les paul, alhoewel hij er hard naar op zoek is.

Er staan er in ieder geval 2 van hem in beauty of the 'burst, waarvan hij er dus een weer heeft weg ge geven.

kassie
2 april 2007, 20:51
Ik vind dat flauwekul. Word zo moe van iedereen die zegt dat je zoiets moet verdienen. Waar moet je op beginnen dan? Een bezemsteel met een touwtje, en als je dan Vader Jacob kan spelen, mag je een Stagg ofzo? Jeetje, en bij 14 liedjes, mag je dan de goedkoopste Squier?

Ben het met je eens dat iedereen een goede gitaar verdient. Hetzij wel in zijn eigen huis. maar dan moet je ook consequent zijn en zeggen dat iemand die met een gibson op podium stapt en er niks van bakt ook keihard uitgelachen mag worden. Een beginnend schaatser trekt toch ook niet meteen een aerodynamisch pak met klapschaatsen aan.

Zolang je als gitarist maar weet dat alle gitaristen in de zaal extra kritisch worden als je met een gibson in je klauwen op podium komt. En die kritiek is volledig gepast. Als het Nederlands elftal slecht speelt dan zeurt iedereen ook gelijk dat ze hun inkomen niet waard zijn en dat is gemeenschappelijk ook gewoon geaccepteerd.

Orpheo
2 april 2007, 20:54
bc rich en jackson? oké weer wat geleerd. Nee slash wachte niet tot zijn 65e. hoeft ook niet. gibson drukte hem graag de eerste custom shop les paul in de handen en marshall maakte ook graag de eerste sig. amp voor hem. Maar ken je dat verhaal van die 59 les paul van Joe Perry? ik zie namelijk zo'n smiley erachter. Slash heeft wel een 59 Flying V maar nog geen 59 les paul, alhoewel hij er hard naar op zoek is.

slash heeft volgens mij heus wel een '59er hoor...

RRRobin
2 april 2007, 21:27
Mijn echtgenote gaat jaarlijks op reis en dat kost me snel een paar Gibsons en dat is na 14 dagen foetsie... mijn Les Paul maakt me dagelijks gelukkig en laat me net ietsje beter spelen.


Geweldige tekst!

Vind de gelukfactor zelf ook een stuk belangrijker dan de 'heb je het wel verdiend' factor. Als je het kan betalen en je vindt het helemaal geweldig, waarom dan niet?

Henk_De_Wombat
2 april 2007, 22:05
Is de OP nog geslaagd? Heeft 'ie foto's van zijn gitaar? :)

(Sorry als ze al gepost zijn)

kassie
2 april 2007, 22:37
slash heeft volgens mij heus wel een '59er hoor...

maand geleden nog een radiointerview geluisterd met hem op camp freddy radio in Amerika. hij had er geen. maar wilde er wel heel graag een. en het is natuurlijk ook niet alsof de 59ers voor het oprapen liggen.

fred dons
3 april 2007, 08:41
er zijn er anders op dit moment 4 59's te koop waarvan 1 in duitsland
(niet super goedkoop, maar de christoper cross burst is al voor 1 ton te koop)

Dirkdewaard
3 april 2007, 08:58
er zijn er anders op dit moment 4 59's te koop waarvan 1 in duitsland
(niet super goedkoop, maar de christoper cross burst is al voor 1 ton te koop)

Er zijn meer Bursts die te koop staan, Slash moet eens goed zoeken ipv zeggen dat hij er een wil......

marc_o
3 april 2007, 09:12
Ben het met je eens dat iedereen een goede gitaar verdient. Hetzij wel in zijn eigen huis. maar dan moet je ook consequent zijn en zeggen dat iemand die met een gibson op podium stapt en er niks van bakt ook keihard uitgelachen mag worden. Een beginnend schaatser trekt toch ook niet meteen een aerodynamisch pak met klapschaatsen aan.

Zolang je als gitarist maar weet dat alle gitaristen in de zaal extra kritisch worden als je met een gibson in je klauwen op podium komt. En die kritiek is volledig gepast. Als het Nederlands elftal slecht speelt dan zeurt iedereen ook gelijk dat ze hun inkomen niet waard zijn en dat is gemeenschappelijk ook gewoon geaccepteerd.

Wat een onzin. Ik weet niet in wat voor kringen jij verkeert, maar mensen uitlachen die niet zo goed spelen op een gitaar die in jouw ogen te mooi/luxe/duur of wat dan ook is, lijkt me meer een kleuterklasreactie. Kun je zelf spelen dan, en waar speel jij op? Misschien moet ik jou ook wel uitlachen?

cas121
3 april 2007, 09:20
+ 1234567890

Ik vind het alleen maar vet als ik een gitarist met goeie gear op het podium zie staan, helemaal als iemand er ook echt een goeie sound uithaalt. Ik heb inmiddels denk ik > 1000 bands zien optreden maar ik geloof niet dat ik ooit dacht "kan je wel goed genoeg spelen voor die gitaar?".... wat een crap...










heb wel vaak gedacht "kan die uberhaubt wel spelen?" maar das los van de gitaar...

Kim Wilson
3 april 2007, 09:21
+1 voor Marc.

Als je in een band speelt, en daar geld voor vraagt, ben je in zekere zin professioneel met muziek bezig. Daar horen goeie spullen bij. Ik wil het niet aan het toeval overlaten, dus koop ik goeie spullen. Weliswaar geen '59 LP, maar wel spul waar ik goed mee kan werken. Als iemand vindt dat ie graag een '50 LP wil hebben, omdat ie daarmee lekker speelt, moet ie dat vooral doen. Wat een flauwekul zeg, dat je een aankoop voor de rest van de wereld moet verantwoorden.

Ik ben absoluut geen wereldgitarist, ik kan nauwelijks een solo spelen. Het blijft dan ook grotendeels beperkt tot ritmegitaar en wat likjes, en hier en daar een solootje. Maar ik heb wel een Bandmaster Reverb. Moet ik me nu gaan schamen?

Je gear verdien je door ervoor te werken, niet door muzikaliteit. Met je muzikale talent kun je geen gitaar kopen, dat doe je met geld. Als je daar genoeg van hebt, en je hebt het ervoor over, moet je het vooral niet laten.

rickert
3 april 2007, 09:37
Ben het met je eens dat iedereen een goede gitaar verdient. Hetzij wel in zijn eigen huis. maar dan moet je ook consequent zijn en zeggen dat iemand die met een gibson op podium stapt en er niks van bakt ook keihard uitgelachen mag worden. Een beginnend schaatser trekt toch ook niet meteen een aerodynamisch pak met klapschaatsen aan.

Zolang je als gitarist maar weet dat alle gitaristen in de zaal extra kritisch worden als je met een gibson in je klauwen op podium komt. En die kritiek is volledig gepast. Als het Nederlands elftal slecht speelt dan zeurt iedereen ook gelijk dat ze hun inkomen niet waard zijn en dat is gemeenschappelijk ook gewoon geaccepteerd.

+1 voor vrind Marc. WAT een klinkklare onzin zeg. Waarom vinden zoveel mensen op dit forum dat ineens? Ik lees het steeds meer, terwijl het inderdaad helemaal nergens op slaat. En ik heb nog noooooit gezien dat iemand uberhaupt werd uitgelachen "omdat hij niet goed gitaar kon spelen". Vergelijking met de schaatser slaat ook nergens op, als iemand net auto kan rijden bitch je toch ook niet als-ie een Bentley koopt?

FruscianteFan
3 april 2007, 09:43
als iemand net auto kan rijden bitch je toch ook niet als-ie een Bentley koopt?Jawel, maar uit pure jaloezie.

Als iemand met een Gibson op het podium komt denk ik even "hé vet, een Gibson", als iemand met een Epiphone of Squier op de planken staat denk ik "hé grappig, een Epiphone/Squier". De muziek die vervolgens gespeeld wordt, staat compleet los van de spullen die ervoor gebruikt worden. Natuurlijk, ik let op wat voor geluid eruit komt enzo, maar dat heeft vrijwel niets te maken met de muziek an sich.

kassie
3 april 2007, 11:46
Wat een onzin. Ik weet niet in wat voor kringen jij verkeert, maar mensen uitlachen die niet zo goed spelen op een gitaar die in jouw ogen te mooi/luxe/duur of wat dan ook is, lijkt me meer een kleuterklasreactie. Kun je zelf spelen dan, en waar speel jij op? Misschien moet ik jou ook wel uitlachen?

ik probeer altijd te spelen. ik zal nooit zeggen dat ik het goed kan want smaken verschillen. Als je een gibson hebt moet je ook gewoon wat te vertellen hebben. en niet alleen met je portemonnee. Je mag me best uitlachen. maakt me geen schijt uit. verder speel ik gewoon op een epiphone. Het maakt verder niks uit allemaal, jij gaat uit van de portemonnee, ik ga uit van de ziel, zaken moeten betekenis hebben. Jij weet waarschijnlijk precies wat alles kost, maar nu moet je nog de waarde ervan inzien haha. We praten wel even over een gitaar waar ik een jaar lang kamerhuur van kan betalen. en dan stel jij dat het in mijn ogen te duur is? get a life.

Kim Wilson
3 april 2007, 11:53
ik probeer altijd te spelen. ik zal nooit zeggen dat ik het goed kan want smaken verschillen. Als je een gibson hebt moet je ook gewoon wat te vertellen hebben. en niet alleen met je portemonnee. Je mag me best uitlachen. maakt me geen schijt uit. verder speel ik gewoon op een epiphone. Het maakt verder niks uit allemaal, jij gaat uit van de portemonnee, ik ga uit van de ziel, zaken moeten betekenis hebben. Jij weet waarschijnlijk precies wat alles kost, maar nu moet je nog de waarde ervan inzien haha. We praten wel even over een gitaar waar ik een jaar lang kamerhuur van kan betalen. en dan stel jij dat het in mijn ogen te duur is? get a life.
Wat ben jij een zielig mannetje zeg. Ten eerste hoor je niemand uit te lachen vanwege de kwaliteit van het spelen. Ten tweede maakt het geen donder uit waar iemand op speelt. Als ik graag een Gibson wil spelen, moet ik dat zelf weten. Daar hoef ik tegenover jou helemaal geen verantwoording af te leggen.

Alleen al het feit dat jij mensen afrekent op het feit dat ze een Gibson hebben, is te zielig voor woorden.

Orpheo
3 april 2007, 11:53
ik probeer altijd te spelen. ik zal nooit zeggen dat ik het goed kan want smaken verschillen. Als je een gibson hebt moet je ook gewoon wat te vertellen hebben. en niet alleen met je portemonnee. Je mag me best uitlachen. maakt me geen schijt uit. verder speel ik gewoon op een epiphone. Het maakt verder niks uit allemaal, jij gaat uit van de portemonnee, ik ga uit van de ziel, zaken moeten betekenis hebben. Jij weet waarschijnlijk precies wat alles kost, maar nu moet je nog de waarde ervan inzien haha. We praten wel even over een gitaar waar ik een jaar lang kamerhuur van kan betalen. en dan stel jij dat het in mijn ogen te duur is? get a life.

ah. je bent dus jaloers op mensen (van je eigen leeftijd) die t wel kunnen betalen. nu snap ik 'm :)

marc_o
3 april 2007, 12:04
ik probeer altijd te spelen. ik zal nooit zeggen dat ik het goed kan want smaken verschillen. Als je een gibson hebt moet je ook gewoon wat te vertellen hebben. en niet alleen met je portemonnee. Je mag me best uitlachen. maakt me geen schijt uit. verder speel ik gewoon op een epiphone. Het maakt verder niks uit allemaal, jij gaat uit van de portemonnee, ik ga uit van de ziel, zaken moeten betekenis hebben. Jij weet waarschijnlijk precies wat alles kost, maar nu moet je nog de waarde ervan inzien haha. We praten wel even over een gitaar waar ik een jaar lang kamerhuur van kan betalen. en dan stel jij dat het in mijn ogen te duur is? get a life.

Je snapt 'm niet, geeft niks, komt met de jaren.
Ik denk niet vanuit de portemonnee, ik denk vanuit het feit dat een ieder moet weten wat ie voor zijn geld koopt en over het feit dat jij zielig reageert wanneer iemand die in JOUW ogen een dure gitaar heeft en vervolgens in JOUW ogen niet goed genoeg speelt, het vervolgens verdient om uitgelachen te worden....over get a life gesproken, dam'n!
Ik speel al langer dan jij alive bent. En laat die tegeltjeswijsheden maar achterwege, ze snijden geen hout namelijk.

Nashville6120
3 april 2007, 12:15
Ik speel met een Gibson Les Paul Studio en een Fender Bandmaster Reverb (Kim Wilson heeft me gewoon gefaket, ik was eerst ;)) en ik ben helemaal geen 'fantastische' gitarist. Ik vind het gewoon fijn om met goeie spullen te spelen. Iemand die graag golft gaat toch ook geen 'slechte' golfstokken komen omdat hij nog niet zo goed speelt.. Iemand die graag breit moet toch ook niet wachten totdat ze het wereldrecord aantal-dubbelsteken-in-een-half-uur benadert vooraleer ze goede naalden mag kopen?..

Kim Wilson
3 april 2007, 12:18
Hihi. :D


(ik heb trouwens een Fender MIJ strat van €300 :sssh: )

Punt
3 april 2007, 12:48
Ik speel hoofdzakelijk voor mezelf, ook op het podium. Ik ben gewoon gek op gitaren en op de toon van eengoede gitaar. Als ik op een goede gitaar kan spelen vind ik dat fantastisch. Dat is het mooiste wat er is (muzikaal gezien dan) op een top gitaar spelen die helemaal bij je past en die alle nuances die je erinlegt hoorbaar maakt. Als ik jaren moet sparen en/of een paar keer niet op vakantie ga om zo'n gitaar te kunnen kopen dan doe ik dat gewoon omdat ik er zoveel plezier van heb dat ik die nadelen op de koop toe neem.

In dat licht bezien is wat types als Kassie of wie dan ook verwachten of vinden als ik op het podium stap totaal niet relevant :)

Overigens vind ik het wel relevant wat de rest van het publiek vind. Ik bedoel dus de mensen die onbevooroordeeld zijn en geen notie hebben van Gibsons, Fenders en Marshalls maar gewoon een leuke avond willen.

kassie
3 april 2007, 13:34
Je snapt 'm niet, geeft niks, komt met de jaren.
Ik denk niet vanuit de portemonnee, ik denk vanuit het feit dat een ieder moet weten wat ie voor zijn geld koopt en over het feit dat jij zielig reageert wanneer iemand die in JOUW ogen een dure gitaar heeft en vervolgens in JOUW ogen niet goed genoeg speelt, het vervolgens verdient om uitgelachen te worden....over get a life gesproken, dam'n!
Ik speel al langer dan jij alive bent. En laat die tegeltjeswijsheden maar achterwege, ze snijden geen hout namelijk.

tegeltjeswijsheden?

marc_o
3 april 2007, 13:50
Ik had het al speciaal vet gemaakt voor je, dus lees je post nog maar eens door.

kassie
4 april 2007, 00:36
ja dat snap ik. maar dat zijn geen tegeltjeswijsheden

Orpheo
4 april 2007, 00:51
ja dat snap ik. maar dat zijn geen tegeltjeswijsheden

in jou geval wel. jij hebt teveel nog in je hoofd zitten dat alleen een 'slash' of 'zakk wylde' of 'jimmy page' een GIBSON LES PAUL mag bezitten. WOW big deal. kom op, als je t kunt betalen, wat is dan t probleem? en al heb je dan al moeite met kortjakje, boeiend? het feit dat jij zo van leer trekt hiertegen, riekt heel erg naar jaloezie.

Baker
4 april 2007, 09:35
ik probeer altijd te spelen. ik zal nooit zeggen dat ik het goed kan want smaken verschillen. Als je een gibson hebt moet je ook gewoon wat te vertellen hebben.

inderdaad nogal een zielige reactie kassie.

Ik heb ook een gibson, maar ik heb helemaal niets te vertellen.

Ik speel een leuk stukkie gitaar,
in een coverbandje, en ik treedt 12 keer per jaar op.

En daarbij gebruik ik graag goede spullen, die lang meegaan.
That's it.

Baker
4 april 2007, 09:40
Ben het met je eens dat iedereen een goede gitaar verdient. Hetzij wel in zijn eigen huis. maar dan moet je ook consequent zijn en zeggen dat iemand die met een gibson op podium stapt en er niks van bakt ook keihard uitgelachen mag worden.

Ik zit nog even terug te lezen, maar wat zit jij ernaast zeg.
bijna lachwekkend.