PDA

View Full Version : Ibanez STL super tube



interessander
3 juni 2006, 13:21
Deze week ben ik min of meer toevallig aan twee Ibanez STL super tube's gekomen, bedoeling is dat een hiervan mijn maxon od-808 zou kunnen vervangen als booster, ik denk dat de STL wat meer gain heeft maar wat vooral handig is is de "bite" knop waarmee je het middengebied regelt dat wordt geboost. De STL is zover ik weet de Master/L series reincarnatie van de erg zeldzame ST9 super tube screamer die ook diezelfde bite knop heeft.

Ik heb hem nog niet uitvoerig kunnen testen, hierover later meer maar ik ben benieuwd of hier nog meer STL gebruikers zijn en wat hun bevindingen zijn.

Mitch
3 juni 2006, 16:35
Naar mijn smaak (en ik ben niet de enige) is dit de lekkerste Tubescreamer-variant van Ibanez zelf. Lekker veel growl inderdaad door het regelbare middengebied. Prima bakkie !

Lucluc
3 juni 2006, 19:33
Als ik hem instelde hoe ik hem mooi vond, dan had ie te weinig outputvolume naar mijn smaak. Daar is vast wel wat aan te doen.

Ik ben het verder helemaal eens met Mitch.

interessander
3 juni 2006, 19:36
Bedoel je daarmee dat je hem niet lekker vond klinken met de level knop volop open?

Lucluc
3 juni 2006, 20:26
nee, klonk prima, maar ik wil mijn overdrive altijd veel harder dan m'n clean en dat ging dus niet.

up-guitarman
3 juni 2006, 21:55
Dat is bij wel meer pedalen het geval heb ik de indruk ...
Helpt het bvb. niet als je een SHO-achtig achter je distortion keten zet? Of zijn die dingen eerder gemaakt om helemaal vooraan in de keten te pleuren?

Mitch
3 juni 2006, 22:38
Als het met de SML te doen was is het vast ook met de STL te doen, maar daar weet D_H meer over neem ik aan !

BamBuFan1
5 juni 2006, 17:10
Ik heb hem nog niet uitvoerig kunnen testen, hierover later meer maar ik ben benieuwd of hier nog meer STL gebruikers zijn en wat hun bevindingen zijn.

Lekker pedaal, maar de beste tubescreamer blijft de Mostortion.

interessander
5 juni 2006, 17:17
Daar zijn de meningen over verdeeld geloof ik.
De STL is erg lekker als booster in ieder geval, ik moest even wennen aan de bite knop maar omdat ik er toch twee heb nu kan ik ze met andere instellingen snel a/b-en en kijken wat het beste werkt. Ik boost er ofwel het leadkanaal van mn 5150 mee ofwel een gemodde ibanez metal charger naar het clean kanaal van de 5150.

BamBuFan1
6 juni 2006, 01:31
Daar zijn de meningen over verdeeld geloof ik.
De STL is erg lekker als booster in ieder geval, ik moest even wennen aan de bite knop maar omdat ik er toch twee heb nu kan ik ze met andere instellingen snel a/b-en en kijken wat het beste werkt. Ik boost er ofwel het leadkanaal van mn 5150 mee ofwel een gemodde ibanez metal charger naar het clean kanaal van de 5150.

Welke MS10 mod heb je toegepast? Alleen de diodes lossen, of ook leds plaatsen of misschien zelfs TS10/9/808-en? (is dat trouwens een werkwoord?) Ik heb momenteel alleen de diodes losgehaald en da's al een mooi verschil met mijn originele MS10, maar leds plaatsen lijkt me ook een interessant experimentje.

Ik heb hier nog een 'extra' DS10 liggen (eentje uit Japan en inmiddels ook eentje uit Taiwan). Ik wou ook eens op zoek gaan naar wat leuke mods voor dat ding...

(Hee, als iemand vijf 10-serie pedalen op de rommelmarkt aanbiedt voor €25 dan zou jij ze ook meenemen en lekker modden, ook al heb je ze eigenlijk al ;o)

interessander
6 juni 2006, 09:22
De diode mod inderdaad, weet even niet meer welke, maar het klinkt inderdaad een stuk beter. Wat hij nu vooral goed doet is reageren op je aanslag, hij gaat van clean met een behoorlijk randje (cleaner gaat een 5150 niet) naar een dikke scheur, dit had ik nog in geen enkel pedaal (ik heb dan ook geen mega-boetiek-collectie) Ik moet de andere diode mod nog op mn reserve MS10 toepassen om het verchill te horen, de LED mod ken ik niet.
Het pedaal heeft ook een enorme hoeveelheid bas beschikbaar, alleen de HM-2 had nog meer maar dat klinkt ronduit belachelijk op een 5150 (op een goede manier, doch onbruikbaar)

BamBuFan1
6 juni 2006, 14:52
De diode mod inderdaad, weet even niet meer welke, maar het klinkt inderdaad een stuk beter. Wat hij nu vooral goed doet is reageren op je aanslag, hij gaat van clean met een behoorlijk randje (cleaner gaat een 5150 niet) naar een dikke scheur, dit had ik nog in geen enkel pedaal (ik heb dan ook geen mega-boetiek-collectie) Ik moet de andere diode mod nog op mn reserve MS10 toepassen om het verchill te horen, de LED mod ken ik niet.
Het pedaal heeft ook een enorme hoeveelheid bas beschikbaar, alleen de HM-2 had nog meer maar dat klinkt ronduit belachelijk op een 5150 (op een goede manier, doch onbruikbaar)

Boss pedalen moeten sowieso per definitie door de pl** gespoeld worden. Schril en saai klinkende dingen. Zelfs een CE-2 heb ik weg gedaan omdat mijn Ibanez SC10 (met jrc's) gewoon een stuk beter klonk.

Over de MS10 mods, ik meen dat dit op harmony staat:

"Thanks to Giancarlo in Italy for his tip of removing two pairs of diodes, these are D3 D4 D5 D6. This is the first basic mod to do.
Then it's a very good pedal overdrive till soft distorstion, but no metal. I did change the last pair of clipping diodes D1 & D2 for two small 3mm standard red leds. This gives more output power and a different tone (not at all more agressive, for me more subtil, I preffer). Then I did remove two OP JRC4558D IC3 & IC4, replace them by DIP8 sockets. Then I did try a lot of OPamps, there I have to say there is a risk of oscillation if you are not carefull in the choice... You can get till a realy powerfull hot metal sound with a pair modern chips like the BurrBrown OPA2134PA or OPA2604PA and still can use it as overdrive with dist at 1 oclock. Moded MS10 respects the original character of your guitars & pickups. The next mod for me would be change the good resistor to get more bottom end (I know where to do this on the TS10) I you know how, send me a mail !"

Unicron
7 juni 2006, 12:43
Boss pedalen moeten sowieso per definitie door de pl** gespoeld worden. Schril en saai klinkende dingen. Zelfs een CE-2 heb ik weg gedaan omdat mijn Ibanez SC10 (met jrc's) gewoon een stuk beter klonk.


Nou, ik vond die SC-10 behoorlijk schel en dun, dan heb ik liever een CE-3....

En Sander, die STL moet ik rap eens op de bas horen... Heb je hem toevallig nog vergeleken met de Maxon SD-9? Die is 'uit' namelijk exact zo hard als 'aan', ideaal. Ik snap ook werkelijk niet waarom sommige overdrive pedalen 'aan' met de level vol alsnog zachter zijn dan je clean signaal, dan heb je toch niets aan zo'n ding...?

BamBuFan1
7 juni 2006, 14:25
Nou, ik vond die SC-10 behoorlijk schel en dun, dan heb ik liever een CE-3....

Da's echt de slechtste chorus die ik ooit gehoord heb. Zelfs onbruikbaar met een Fender buizenbak erachter. Mijn Sc10 is trouwens wel voorzien van jrc4558d's, maar of dat nou echt verschil maakt.

Dirk_Hendrik
7 juni 2006, 19:43
Lekker pedaal, maar de beste tubescreamer blijft de Mostortion.

Kreun,

Een MT-10 en een tubescreamer hebben zo ongeveer niets met elkaar gemeen.

BamBuFan1
7 juni 2006, 22:40
Kreun,
Een MT-10 en een tubescreamer hebben zo ongeveer niets met elkaar gemeen.

Anti-kreun,
dat zeg ik ook niet, ik zeg alleen dat het de beste tubescreamer is...
Om je buizen over de zeik te laten gaan (Fender 75) is een standaard Mostortion veel lekkerder dan een willekeurige TS (ik heb de 9,10 en STL, al dan niet gemod). Persoonlijke smaak heet dat ;o)


PS: het schijnt dat Stevie op 21 oktober 1985 tijdens een bezoek aan een gitaarzaak in Austin (weliswaar per ongeluk terwijl hij achteruit liep) op een MT-10 is gaan staan, en sinds die tijd heeft de MosTortion dus ook gewoon zijn mojo!

Lucluc
8 juni 2006, 14:49
PS: het schijnt dat Stevie op 21 oktober 1985 tijdens een bezoek aan een gitaarzaak in Austin (weliswaar per ongeluk terwijl hij achteruit liep) op een MT-10 is gaan staan, en sinds die tijd heeft de MosTortion dus ook gewoon zijn mojo!

Stevie Wonder is blind, dus die ziet sowieso niet waar hij loopt. En wat moest hij in een gitaarzaak?

Mitch
8 juni 2006, 15:16
Jawel, maar daarna heeft Stevie 'm cadeau gedaan aan Jimi. Hij gebruikte 'm ook op zijn dertigste obscure posthume verzamelalbum, ben effe de titel kwijt.
Samen met de Big Muff de beste pedalen voor de echte Stevie meets Jimi vibe.

Hé, zullen we een ebay-advertentie bureautje beginnen ?

BamBuFan1
8 juni 2006, 18:36
Stevie Wonder is blind, dus die ziet sowieso niet waar hij loopt. En wat moest hij in een gitaarzaak?

met zijn mojo uit z'n broek lopen zwaaien, wat anders?

BamBuFan1
8 juni 2006, 18:38
Jawel, maar daarna heeft Stevie 'm cadeau gedaan aan Jimi. Hij gebruikte 'm ook op zijn dertigste obscure posthume verzamelalbum, ben effe de titel kwijt.
Samen met de Big Muff de beste pedalen voor de echte Stevie meets Jimi vibe.

Hé, zullen we een ebay-advertentie bureautje beginnen ?

Lijkt me geen gek idee. Trouwens, zo'n Mostortion is eigenlijk best wel een playertje hè! En nog pre-lawsuit ook. Ze waren namelijk zo goed dat meneer Mostortion zelf ze een proces wilde aandoen, en sindsdien werden er alleen nog maar mindere modellen gemaakt met een groen ipv een wit-groen draadje op de print!