PDA

View Full Version : Het zoveelste ik-zoek-een-versterker topic



timgte
3 juni 2006, 12:57
Beste gitaarnetters,

Ik heb al vele topics gelezen van mensen die een versterker zoeken, maar toch wil ik er graag één wijden aan mijn situatie.

Ik zoek een nieuwe buizenversterker en mijn budget is maximaal 2200,- (en ik moet in het geval van een top+cab combinatie er ook een cab (2x12) voor kunnen kopen...). Maar het hoeft niet op natuurlijk ;)

Ik heb tot nu toe overwogen:

Koch powertone II + Koch 2x12" --> Nog niet geprobeerd, moet daarvoor naar Boekel

Marshall JCM2000 TSL 100 --> Alleen iemand anders horen spelen
Marshall JCM2000 TSL 122(?) --> Combo uitvoering van bovenstaande

Brunetti XL R-evo --> Uitgeprobeerd, niet mijn ding.

Muziek die ik maak... issehm... hardrock met melodieuze invloeden.. geen metal, maar moet wel stevig zijn. Ik zoek vooral vol en warm geluid (duh).

Nou lees ik alleen op harmony central dat marshall nogal eens uit elkaar vallen en ontploffen en zo?

Ik sta open voor alles en heb een week of 5 / 6 uitgetrokken om verschillende muziekwinkels af te gaan om dingen te testen.

Of is 2e hands misschien beter...? Ik heb zelf 0,0 ervaring met buizenversterkers...

Dus... alle hints en tips zijn welkom

Scali
3 juni 2006, 13:06
Vergeet je niet de DSL serie van Marshall?
De TSL is wat moderner gevoiced, neigt wat meer naar metal. Met de DSL heb je misschien meer de hardrock-sound die je zoekt.
Het zal trouwens wel meevallen qua ontploffen etc.
Ik heb zelf een 6101, dat is het 30th anniversary model... beetje de voorloper van de TSL, maar dan kwalitatief beter (alle klassieke Marshall-geluiden in 1 versterker gepropt, en meer) en meer functies (oa midi-switching). Voor jouw budget moet je wel een goede tweedehands 6100 (top) of 6101 (combo) kunnen vinden, in de originele blauwe uitvoering.

Verder heb je ook Laney, versterkers die ook wel een redelijk hoog Marshall-gehalte hebben in hun geluid.
En onze Duitse vrienden maken ook leuke versterkers. Engl en Hughes & Kettner bijvoorbeeld.
Ik vind persoonlijk de H&K Triamp een fijne crunch hebben. En Engl kan ook meer dan alleen die moderne nu-metal-geluiden waar ze beetje bekend om staan. Misschien een Screamer proberen?

Of juist de andere kant op... Amerikaanse viezigheid uit een Mesa Boogie Mark?

Ibanez RuleZ
3 juni 2006, 13:22
ik wacht op AART met zijn mark IV lofrede???

ik zou zeggen tegen de topicstarter:

Je hebt een leuk budget, dus je kan vrij veel. bepaal eerst eens wat je wil en maak een lijst van merken en daarbij versterkers die jou boeiend lijken.

korte greep uit de mogelijkheden:
1. Marshall
2. Engl
3. Hughes & Kettner
4. Mesa Boogie
5. Laney
6. Vox
7. Koch
8. Fender
9. Bogner (eventueel een tweedehands combo zou wel in jouw categorie kunnen denk ik)
10. Line6 (is welliswaar geen buizen maar digitaal)

ga eens kijken wat je wil en welke amps ze hebben en maak daar een lijstje van wat je wil testen.

Harrald

AART
3 juni 2006, 13:31
ik wacht op AART met zijn mark IV lofrede???




Mag ik? :cooler:

AART
3 juni 2006, 13:31
Ze vallen alleen een beetje buiten zijn budget...

timgte
3 juni 2006, 13:41
Bedankt voor de input, ik ga binnenkort meerdere testrondes houden.

Ik ben zelf niet zo'n fan van ENGL en Hughes & Kettner, voor onze muziekstijl tenminste. Andere merken heb ik nog weinig ervaring mee, maar ik zal even een lijstje gaan maken in de gitaarwinkels de komende week en kom dan weer terug.

Wel makkelijk zo'n klankbord!

edit: Ik heb trouwens een Ibanez RG2550 prestige (niks aan aangepast verder, dus Dimarzío's erin) , een boss gt8 en een hughes & kettner WARP7 (2x12"), maar die laatste twee zijn zo goed als verkocht. De lat ligt dus al wel op een leuke hoogte na heel wat tweaken... maar het is geen buizensound natuurlijk.

Ibanez RuleZ
3 juni 2006, 13:57
heb je dan die engls en hughes & kettners allemaal al getest? Engl gaat van metal naar classic, dus lijkt het me voorbarig om te zeggen dat ze je allemaal niet liggen en nee, ik ben geen Engl speler, maar een mesa liefhebber :p

Harrald

Djiszi
3 juni 2006, 14:02
Hallo,

Wat voor muziek speel je en wat heb je allemaal nodig.Je kunt het zo duur mogelijk maken als je zelf wil.Laat ik je een advies geven, laat je niet gek maken door verkopers.Zij lullen over de nieuwste snufjes en wat er allemaal mogelijk is en welke bekende muzikanten op een bepaald merk spelen.Maar je moet goed onthouden dat sound erg persoonlijk is en dat jij uiteindelijk bepaald.Er zijn diverse goede merken ik speel zelf op Rivera.Maar er zijn goede merken zoals: Bogner, Custom Audio Electronics, Guytrone, Koch, Matchless, Brunetti, Soldano en nog vele anderen.Je moet jezelf de tijd geven en alles goed uitproberen en vergeet nooit je eigen gitaar mee te nemen.Voor ik het vergeet zoek je mono of stereo.

timgte
3 juni 2006, 14:14
@Ibanez Rulez: Nee, ik heb niet alles getest natuurlijk. Van ENGL heb ik getest:

Ritchie Blackmore, Screamer(combo), en Savage (head). Die Savage vond ik wel vet, maar is weer wat prijzig.

Hughes&Kettner heb ik WARP7 zelf, maar verder niks getest. Ik wil gewoon graag wat anders.

@Djiszi: Bedankt voor de tips. Ik speel zelf muziek in de stijl van Green Lizard bijvoorbeeld, goed stevig dus... Maar ook met veel melodieuze invloeden (Dream Theater, maar dan niet zo ingewikkeld ;) Ik speel ook in een band. Ik zag laatst een clinic van Michael Romeo Batio, en hij speelde op Marshall TSL 100 head + cab met alleen maar Ibanez TS ertussen! Dat klonk toch wel goed.

Ik wil eigenlijk van allerlei effecten af en gewoon spelen met een clean geluid, stevige distortion en een mooi solo geluid.

Maar inderdaad... ik moet gewoon veel gaan testen, maar ik heb hier wel wat merken gehoord die ik nog niet kende. En, ik zal m'n eigen gitaar meenemen idd.

Ow ja... mono of stereo... ? Ik heb geen idee. Het lijkt me dat stereo beter klinkt? Ik wil goed geluid, zal geen stereo-effecten gebruiken of zo. Ik wil wel minimaal 2x12". (Ik lijk wel een klein kind :P ik wil dit... ik wil dat... )

TNX, I'll keep in touch.

AART
3 juni 2006, 15:56
Green Lizard?

Neem een 5150, zelf ook gehad, en speel zelf ook wel eens wat Greli stuff en dat ding pakt het erg lekker op.

Probeer wel een 5150 II te krijgen voor dat soort werk, die heeft gescheiden eq voor clean en lead.

Bovendien heft de II een footswitchable crunch functie op het clean kanaal die ook erg stevig kan rocken, dus je hebt dan eigelijk 3 kanalen.

Voor de nieuwste greli plaat zijn ook 5150's gebruikt.

timgte
3 juni 2006, 15:57
Thanks! Een kenner!

Ga ik zeker proberen

Outrage
3 juni 2006, 16:03
de vh100r van laney heeft clean en overdrive, en elk kanaal heeft daarbij nog eens een 'footswitchable gain'. Beide kanalen hebben een aparte toonregeling.

caliban
4 juni 2006, 14:28
ENGL savage zo duur??
Voor een budget van 2200 euro heb je die in duitsland al nieuw en heb je
600 euro over voor een cab
Trouwens een TSL als je er een occasie wil kopen moet je bij mijn zijn daarvoor :p:p

Ritch
4 juni 2006, 15:31
Koch heeft ee heel aarsenaal aan amps die hardrock makkelijk aankan: de Power-, Multi- en de Twintone. Zoek anders even wat draadjes over Koch via de zoekfunctie op, leesvoer zat over Koch!

Bijl
8 juni 2006, 12:08
Peavey 5150 II of 6505 (is dezelfde versterker) en laat de rest van je budget op de bank staan. Kijk maar op www.harmonycentral.com wat ze er van vinden.

Hector_Tsolodimos
8 juni 2006, 17:42
Beste gitaarnetters,

Ik heb al vele topics gelezen van mensen die een versterker zoeken, maar toch wil ik er graag één wijden aan mijn situatie.

Ik zoek een nieuwe buizenversterker en mijn budget is maximaal 2200,- (en ik moet in het geval van een top+cab combinatie er ook een cab (2x12) voor kunnen kopen...). Maar het hoeft niet op natuurlijk ;)

Ik heb tot nu toe overwogen:

Koch powertone II + Koch 2x12" --> Nog niet geprobeerd, moet daarvoor naar Boekel

Marshall JCM2000 TSL 100 --> Alleen iemand anders horen spelen
Marshall JCM2000 TSL 122(?) --> Combo uitvoering van bovenstaande

Brunetti XL R-evo --> Uitgeprobeerd, niet mijn ding.

Muziek die ik maak... issehm... hardrock met melodieuze invloeden.. geen metal, maar moet wel stevig zijn. Ik zoek vooral vol en warm geluid (duh).

Nou lees ik alleen op harmony central dat marshall nogal eens uit elkaar vallen en ontploffen en zo?

Ik sta open voor alles en heb een week of 5 / 6 uitgetrokken om verschillende muziekwinkels af te gaan om dingen te testen.

Of is 2e hands misschien beter...? Ik heb zelf 0,0 ervaring met buizenversterkers...

Dus... alle hints en tips zijn welkom

in Boekel zit Jukebox
en Jukebox ownt, daar kunnen ze je van alles vertellen over buizenamps!

hassent
12 juni 2006, 08:08
Ik heb een TSL100 met een 2x12" cab en ben erg tevreden, op het clean kanaal na dan.

In tegenstelling tot wat Scali beweert vindt ik de TSL helemaal niet zo Metal gevoiced. Zowel uit het crunch als leadkanaal kun je prima rocksounds krijgen.
Gain is ruim voldoende voorradig. Daarnaast heb je ook nog eens 2 FX loops en wat voicing mogelijkheden.
Ik speel in een cover band en daar is ie prima voor te gebruiken.

Het enige wat ik een beetje jammer vind van de TSL is het cleane kanaal. Het blijft een beetje dat Marshall 'platte' geluid, ondanks dat je dmv een schakelaar om kan schakelen naar een 'Fender' toonregeling (alleen High/Bass, geen Mid).

Om dit op te lossen heb ik een Zoom G9.2TT gekocht als preamp via m'n FX-loop. Nu heb ik wel de beschikking over erg mooie cleane geluiden en als bonus nog een berg effecten en andere preamps.

Het schijnt dat de TSL nog beter gaat klinken als je 'm re-tubed naar JJ's. Dat is het volgende op m'n verlangenlijstje.

Scali
12 juni 2006, 09:15
In tegenstelling tot wat Scali beweert vindt ik de TSL helemaal niet zo Metal gevoiced. Zowel uit het crunch als leadkanaal kun je prima rocksounds krijgen.

Natuurlijk, het blijft een Marshall. Maar voor Marshall-begrippen is de TSL redelijk metal. Dat bedoelde ik.


Het schijnt dat de TSL nog beter gaat klinken als je 'm re-tubed naar JJ's. Dat is het volgende op m'n verlangenlijstje.

Eindbuizen misschien wel, ik heb zelf ook JJ E34L... en die bevallen wel... hoewel ik nog niks anders heb geprobeerd.
In de preamp van m'n 6101 vind ik JJ ECC83S helemaal niks. Klinken veel te dof, veel te saai. Ik hou meer van het wat wildere karakter van EHX of Chinese 12AX7A.

hassent
12 juni 2006, 09:34
In de preamp van m'n 6101 vind ik JJ ECC83S helemaal niks. Klinken veel te dof, veel te saai. Ik hou meer van het wat wildere karakter van EHX of Chinese 12AX7A.

Bedankt voor de tip, ik neem 'm mee :) .

Anders Destium
12 juni 2006, 10:47
Het is een kwestie van een aantal proberen en kijken welke je zelf het lekkerst vindt klinken. De versterkers die hier worden genoemd zijn allemaal goed en goed geschikt. Een Engl, Koch, 5150, Mesa of een Marshall (of welke van de anderen dan ook) zal steeds een ander karakter hebben.

Ik heb zelf een 5150 en een Koch Powertone en ondanks dat ze allebei hetzelfde werk aankunnen is het een wereld van verschil. Rauw en ranzig (op een goede manier ;) ) bij de 5150 en gepolijst en donker bij de Powertone. Als je een vol en warm geluid zoekt dan zit je met een Powertone goed, het clean is daarnaast prachtig. Je moet alleen wel van het Koch sausje houden, ik vind het geweldig terwijl anderen er helemaal niets aan vinden!