PDA

View Full Version : Nieuw project: 2x12" kast



thieske
3 juni 2006, 00:37
Goedendag..
Ik ben van plan een nieuwe 2x12" kast te gaan bouwen.. Ik had een 4x12" london city kast..maar twee van de speakers hebben de geest gegeven..waardoor ik er nog maar twee over heb..die het geweld van die 100w top eigenlijk niet aankunnen..dus toen is het idee ontstaan om dan maar een hele nieuwe te bouwen..Nieuwe speakers zoeken en nieuwe kast bouwen..Dus hierbij gaarne jullie hulp.
Over speakers moet ik nog een hoop leren.. moet dus eerst maar eens een beetje rondkijken en lezen..daarover later meer..
Wat ik nu nodig heb is een soort van technische tekening van een speakerkast.. zodat ik m zelf kan nabouwen..
Ik wil de speakers naastelkaar hebben, en verder..weet ik nog niets..
Een nieuw project in wording dus..
ik heb er zin an! :rockon:

ijzerbroot1
3 juni 2006, 11:13
Ik denk dat TS bedoelt dat hij graag een houvast wil. Ik zou zelf bv geen idee hebben hoe diep zo'n kast moet zijn, hoe werkt dat met een baffle, welk materiaal etc.......tenminste ik denk dat ie dat bedoelt.

chennie
3 juni 2006, 12:39
Inderdaad, een 2x12 is naast een 18 watter en een simpele effectenpedaal het favouriete onderwerp bij de zelfbouwers.

Maar goed, ik zou eerst denken wat voor geluid je eruit wilt. Wil je juist heel veel oompf, of wat minder, beetje een rock kast of meer open voor blues/clean. Dit in combinatie met welke speaker. Ja je zult toch moeten nadenken over welke speaker erin komt. Ik denk dat dit toch wel een bepalende factor is. Je bouwt de kast om je speaker en niet andersom denk ik. Dan heb je al heel wat hoofdzaken klaar zoals, wil je een normale 2x12 of een oversized, closed of (half) open back etc etc en kan je eventueel nadenken over de aanlsuitingsmogelijkheden en de impedanties van de kast zelf.

Verder zou ik nadenken of er merken zijn van kasten die je goed vindt. Misschien dat je daar goede foto's van kan vinden op kan bekijken bij je gitaarboer. Vervolgens zou je dan kunnen terug denken hoe zoiets is
opgebouwd.
Dan kan je ook denken aan hoe de kast is opgebouwd: met of zonder latjes, deuvel verbinding, vinger verbinding, zwalustaart verbinding, vastgeschroefde baffle, gelijmde baffle, geklemde baffle. etc etc. Hoe is de achterkant gemonteerd, hoe is de voorkant met het speakerdoek gemonteerd. Handvat boven op, of twee aan de zijkant etc etc En welke methodes zijn er gebruikt om de kast die uiterlijk te geven zoals die heeft, bv een kast met planken zo dik als 3 cm zijn niet echt 3 cm. (zie ook ergens mijn 2x12 topic)

Daarna kan je denken aan materialen en afwerkingen enzo. Ook andere praktische zaken komen dan bod. (zie wederom de 2x12 topics, ik heb mijn verhaal zekers in 3 verschillende topics getiept)

De meeste tijd gaat zitten in het ontwerpen, maar dit is misschien wel het leukst omdat je zoveel vrijheden hebt in het ontwerpen.

thieske
3 juni 2006, 12:58
tnx voor de reacties.. ik heb wel gezocht naar de onderwerpen.. maar vond veel 4x12 onderwerpen.. en weinig 2x12 materiaal..
Ik wil de kast vooral gebruiken voor opnames..Ik ga m weinig gebruiken voor clean, en komt bijna altijd wel een overdrive /fuzz of dist overheen..
En natuurlijk bouw ik de kast om de speaker heen.. maar de maten vd speakers zijn toch hetzelfde?
Er moeten iig wel 2x100w speakers in..vanwege de 100 wat top.
Verder denk ik dat ik gesloten kast wil met de twee speakers naast elkaar.. en het geheel moet allemaal niet te groot zijn.
De top heeft 8 en 16 ohms aansluitingen.
En kasten die ik goed vind..dat is lastig.. dit is de eerste die ik bouw.. en heb daarvoor alleen een london city kast gehad..
Ik zelf wel een zwak voor vox..maar dat is meer uiterlijk..weet niet hoe hun speakerkasten zijn.. heb wel een ac30..maar die vind ik te schel..
Ik moet de zaken maar eens stap voor stap aanpakken.. daarom ook het verzoek om een bouwtekening.. kan ik die eventueel naar mijn wensen aanpassen..

thieske
3 juni 2006, 12:59
en wtf is een baffle(me noob)
(een ijzerbroot.. jij snapt wat ik bedoel :hippie: )

Negative K3 fan
3 juni 2006, 13:21
baffle is de voorplaat van een box, waarin de speakers zijn bevestigd.

thieske
3 juni 2006, 13:21
aha.. duidelijk.. tnx
(ik leer elke dag weer wat nieuws)

chennie
3 juni 2006, 13:49
...
En natuurlijk bouw ik de kast om de speaker heen.. maar de maten vd speakers zijn toch hetzelfde?
Er moeten iig wel 2x100w speakers in..vanwege de 100 wat top.
...




Dat bedoel ik niet, elke speaker heeft zijn eigenlijk tonale karakteristiek. M.a.w elke speaker klinkt anders en zijn voor andere doeleinden bruikbaar. Je zal dan een speakerkast bouwen met dat karakter in het achterhoofd. Bv ik zal een greenback (warme speaker, goed voor clean of een licht randje) niet zo snel bouwen in een zwaar oversizde kast met een gesloten back (veel bass). Dit lijkt mij dat het gauw modderig wordt. Natuurlijk kan het wel, dat zeg ik niet, maar het is goed om je bij zulke dingen stil staat.

Je kan ook genoegen nemen met 2x50 Watt speakers. Vermogens kan je gewoon bij elkaar op tellen. Ik zou dan overigens voor 2x60W gaan minimaal voor de zekerheid.

Ps. voornamelijk 4x12 topics ?? Heb ik wat gemist ?

thieske
3 juni 2006, 13:51
nee sorry.. verkeerd gezocht...

thieske
5 juni 2006, 21:00
heb al een hoop info verzameld..alleen nog geen bouwtekening gevonden.. kan iemand me daarbij helpen..of gewoon maar beginnnen?

AART
6 juni 2006, 16:04
zelf een bouwtekening maken?

chennie
6 juni 2006, 16:56
Serieus, een bouwtekening ?
Als je zelf niet het ruimtelijk inzicht hebt hoe een kast eruit ziet en hoe dat in elkaar steekt naar aanleiding van de vele foto's die te vinden zijn alleen al in dit forum ....

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=59018&highlight=2x12
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=71144&highlight=2x12
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=62610&highlight=2x12
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=59873&highlight=2x12
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=59422&highlight=2x12
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=53382&highlight=2x12
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=53883&highlight=2x12

etc etc...
...dan weet ik het ook niet meer.


hey, maar ik ben de beroerdste niet. Ik wil je zelf mn schets voor mn zelfbouw cab posten. Maar dat is ook niet meer dan een ruimtelijke rechthoek met wat maten en aantekeningen erbij.
Nu alleen even herinneren in welke hoek ik dat ding heb gesmeten.

thieske
6 juni 2006, 18:07
sorry als ik teveel vraag..
punt een-nee ik heb geen ruimtelijk inzicht/ ik ben een zogenaamd alpha persoontje..
Punt twee-als ik een stomme vraag post spijt dat me..maar ik ben serieus wel aan het zoeken geweest..en ben ook echt bezig met uitzoeken lezen enz enz..
Als jullie het goed bedoelen lees ik het misschien verkeerd..maar t komt een beetje op me over van"stomme lul leer eens technisch te wezen"
Nogmaals..misschien verkeerd begrepen..
tnx
ps..mn speakers zijn misschien toch al gerepareerd dus is het hele gebeuren voorlopig nog niet aan de orde..

chennie
6 juni 2006, 19:37
Echt niet lullig bedoeld hoor en zekers niets persoonlijks, maar als je niet technisch bent en problemen hebt om een rechthoek ruimtelijk in te zien, hoe wil je dan cab zelf in elkaar timmeren ?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zekers niet "de oude knoest die het weer beter weet dan iedereen en dat moeten laten blijken door iemand met vragen keihard af te branden" ,maar juist dat bouwtekenen is het halve werk. Misschien wel meer nog. Als je daar al problemen mee heb, dan is de rest zo twijfelachtig.

Maar nogmaals, ik zal mijn schetsen opzoeken.

thieske
6 juni 2006, 19:43
Ok sorry.. dan heb ik het allemaal verkeerd begrepen..Ik snap wat je zegt..maar mijn projectjes doe ik altijd samen met een vriend. Hij tekent en rekent.. ik zaag timmer enz enz..
Op die manier doen we beiden waar we goed in zijn en het resultaat is best aardig..
Sorry als ik lullig deed.. en ben benieuwd naar de tekeningen.. :hippie: