PDA

View Full Version : Upgraden Fender Strat



Bruce
2 juni 2006, 20:57
Ik ben van plan om mijn Fender strat te gaan upgraden.
Ben niet tevreden over de stemvastheid (vooral bij tremelo gebruik)

Zat te denken aan betere tuners (evt. locking)
Topkam en zadels vervangen (Graph tec?)

Ook wil ik humbucker kunnen splitsen doormiddel van
een push/pull pot. (heb een S-1 systeem erop die ik wel wil behouden)

Zijn er hier mensen die ook zulke aanpassingen aan hun strat
hebben gedaan, en hierover evt wat tips hebben? (merken/types enz)

Robbert
2 juni 2006, 21:05
Nope. Maar uit diverse bronnen komt wel naar voren dat stemvastheid met een tremolo vaak aan de topkam ligt. Dus lockingtuners icm. een betere topkam zou een hele verbetering zijn.

10Man
2 juni 2006, 21:42
ik heb een graphtech topkam op m'n strat en hij is gelijk een stuk stemvaster
binnenkort ga ik er graphtech zadels op zetten (Ferra Glide)

Chris Winsemius
2 juni 2006, 22:34
Ik ben van plan om mijn Fender strat te gaan upgraden.
Ben niet tevreden over de stemvastheid (vooral bij tremelo gebruik)

Zat te denken aan betere tuners (evt. locking)
Topkam en zadels vervangen (Graph tec?)

Ook wil ik humbucker kunnen splitsen doormiddel van
een push/pull pot. (heb een S-1 systeem erop die ik wel wil behouden)

Zijn er hier mensen die ook zulke aanpassingen aan hun strat
hebben gedaan, en hierover evt wat tips hebben? (merken/types enz)

Hoi Bruce

Welke tremolo (2 punts of 6 punts) heb je nu?
Graphtec topkam helpt zeker 'n beetje maar veel mensen vinden "bone" wat lekkerder klinken, idem voor de zadels (metaal vs. grafiet). Imho hebben locking-tuners vooral 'n voordeel qua snel snaren wisselen.
Zelf ga ik in dit soort gevallen even bij 'n prof. gitaarbouwer langs om de zaak zo goed mogelijk te laten afstellen.

Succes!

Bruce
2 juni 2006, 22:58
Hoi Bruce

Welke tremolo (2 punts of 6 punts) heb je nu?

2 punts
http://www.2ndopinion.nu/logo's/tremelo strat.jpg http://www.2ndopinion.nu/logo's/tremelo.jpg

Chris Winsemius
2 juni 2006, 23:03
Hoi Bruce

(Mooie Strat!)

Qua stemming zou ik zeker even bij 'n goeie gitaarbouwer langs gaan, mocht je nog wat meer sustain en resonantie willen: vraag dan even of stickers en lak tussen de hals en body weggehaald kunnen worden.
Als er "reguliere" tone-pots in je gitaar zitten dan is 'n push-pull of push-push pot 'n handige optie voor het enkelspoels schakelen.

Succes/fijn pinksterweekend,

Bruce
4 juni 2006, 19:43
mocht je nog wat meer sustain en resonantie willen: vraag dan even of stickers en lak tussen de hals en body weggehaald kunnen worden.
Dat hoor ik voor het eerst, kun je er wat meer over vertellen?

Chris Winsemius
5 juni 2006, 00:03
Dat hoor ik voor het eerst, kun je er wat meer over vertellen?

'n "Hout-hout-verbinding" op dat punt geeft de trillingen beter door dan wanneer er 'n sticker/label/papier/lak/verf tussen zit.

Ik wou het niet snel doen bij 'n originele 50s/60s Fender ivm de vintage-waarde maar ik heb hier zeer duidelijke verbeteringen ervaren met deze truuk.

Orpheo
5 juni 2006, 00:07
met stickers en evt lak weghalen heb ik niet zo'n probleem. maar met het weghalen van een stukje papier wel. dat KAN een shimmetje zijn; een klein ding dat bedoeld is om de halshoek te verbeteren/optimaliseren... ik zou er dus heel voorzichtig mee zijn.

edit: voorzichtig met t loshalen van de hals dus; kijken of er n papiertje losvalt, en zo ja, waar ie vandaan komt.

Chris Winsemius
5 juni 2006, 09:30
als er papier of 'n sticker om de hoek v/d hals aan te passen is gebruikt zou je het beste 'n zeer dun stukje esdoorn kunnen gebruiken

nogmaals: al het papier en/of stickers tussen de hals en de body hebben helaas 'n negatieve invloed op je sound. De impact is natuurlijk (bijvoorbeeld) wat kleiner dan die van houtsoorten of elementen maar 't speelt zeker mee als je alles uit je bolt-on wilt halen.

drap
5 juni 2006, 10:19
als er papier of 'n sticker om de hoek v/d hals aan te passen is gebruikt zou je het beste 'n zeer dun stukje esdoorn kunnen gebruiken

nogmaals: al het papier en/of stickers tussen de hals en de body hebben helaas 'n negatieve invloed op je sound. De impact is natuurlijk (bijvoorbeeld) wat kleiner dan die van houtsoorten of elementen maar 't speelt zeker mee als je alles uit je bolt-on wilt halen.

Wellicht dat daarom de Highway strats ook beter resoneren gezien de ongelooflijk dunne laklaag?

Chris Winsemius
5 juni 2006, 10:27
Wellicht dat daarom de Highway strats ook beter resoneren gezien de ongelooflijk dunne laklaag?

Speelt zeker 'n rol! Bij 1 gitaar die gebouwd werd heb ik zelfs lopen twijfelen over wel of geen lak maar om (in dit geval) die mooie plank honduras mahonie wat te beschermen tegen zweet/etc. is er 'n soort olie of was gebruikt.

De dingen die ik in deze thread heb gepost zijn mij ervaringen met bolt-on-neck gitaren.

De ontstemmingsvraag heb ik zelf niet kunnen beantwoorden omdat ik zelf eigenlijk nooit tremolo's gebruik en de trem plat op de body laat rusten bij m'n Strats. Hopelijk kunnen andere GitaarNetters wat wijze tips posten.

Outrage
5 juni 2006, 17:54
Carvin heeft, geloof ik een topkam die uit 'n speciale mengeling bestaat, waardoor de snaren erg soepel glijden. Zij gebruiken die topkam (en dus geen locking nut) ook in combinatie met een floyd (en locking tuners natuurlijk).

Bruce
9 juni 2006, 23:17
Welke tuners zijn aan te raden voor een strat?

Tupelo
10 juni 2006, 00:20
Ik ben van plan om mijn Fender strat te gaan upgraden.

Inruilen voor een Blade dan!! :D

Bruce
10 juni 2006, 10:08
Waarom zou ik dat doen?! :-\

bass blom
19 juni 2006, 10:40
ik heb mijn 1991 mexico strat gister opgezadeld ;) met graph tech piezo's.

niet te geloven, wat een universele gitaar het nu geworden is, geweldig!
ik moet hem wel nog goed opnieuw intoneren enzo, maar het is heel maf,
je hebt ineens een spaanse, acoustische, ES achtige sound erbij.
heel mooi cleab hifi gitaargeluid, modelonafhankeleijk.

helaas had ik niet genoeg research gedaan, zag te laat dat ik ze ook met midi
had kunnen nemen, maar die moeten dan maar een keer op een goeiekoopje.
oof op mn volcano ministratje :D

echt aan te raden!

Dick Wolkendeck
19 juni 2006, 10:51
Welke tuners zijn aan te raden voor een strat?

Ik heb Sperzel locking tuners. Erg fijn.

hassent
19 juni 2006, 10:56
Het is inderdaad al voorbij gekomen; Sperzel locking tuners, Graphtech zadels en misschien een roller-nut zoals die op een strat+ zit.

Ik heb een strat+ met de tremolo strak tegen de body (kan dus alleen duikvluchten maken). Bergen sustain en het ding onstemt praktisch niet.
Er zitten geen graphtech zadels op, maar die heb ik wel op een japanse strat gehad en dat gaf nogal wat verbetering mbt sustain en het breken van snaren (al had dat laatste vooral te maken met de ingesleten oude zadels die daar op zaten).

Dick Wolkendeck
19 juni 2006, 10:57
als er papier of 'n sticker om de hoek v/d hals aan te passen is gebruikt zou je het beste 'n zeer dun stukje esdoorn kunnen gebruiken

nogmaals: al het papier en/of stickers tussen de hals en de body hebben helaas 'n negatieve invloed op je sound. De impact is natuurlijk (bijvoorbeeld) wat kleiner dan die van houtsoorten of elementen maar 't speelt zeker mee als je alles uit je bolt-on wilt halen.

Ik heb geloof ik 2 metrokaartjes (Parijs) tussen de hals en de body zitten bij mijn Charvel model 4. Ik hou nu eenmaal van een "tilt" - achterover. En dan de snaren iets omhoog. Klinkt prima, sustain is goed. En een super actie! Veel te laag ;)

Bij mijn USA Fender strat echter zit er een tilt schroefje op de halsverbinding, naast de 4 gewone schroeven die de verbinding maken.

Nu is daar de sustain eigenlijk niet zo best. Heeft dat tiltmechanisme nog een negatieve invloed?

artnaz
25 november 2006, 19:06
ik heb mijn 1991 mexico strat gister opgezadeld ;) met graph tech piezo's.

niet te geloven, wat een universele gitaar het nu geworden is, geweldig!
ik moet hem wel nog goed opnieuw intoneren enzo, maar het is heel maf,
je hebt ineens een spaanse, acoustische, ES achtige sound erbij.
heel mooi cleab hifi gitaargeluid, modelonafhankeleijk.

helaas had ik niet genoeg research gedaan, zag te laat dat ik ze ook met midi
had kunnen nemen, maar die moeten dan maar een keer op een goeiekoopje.
oof op mn volcano ministratje :D

echt aan te raden!

Sorry voor de vraag, maar wat doet die MIDI interface?

En verder, als ik het goed begrijp is dit de besteformule voor een stemvaste gitaar???

- Sperzel Locking Tuners
- Graphite Nut
- Graphite Zadels

And what about a spring tree? Zie ze zelden op een Strat (vind ik ook niet mooi), maar hebben ze enige merkbare pluspunten?

bass blom
25 november 2006, 19:36
midi, als in de 13 polige? output voor roland gitaarsynths