PDA

View Full Version : MusicMan Luke info gevraagd



tnijland
2 juni 2006, 17:52
Hallo,

Ik zoek op termijn een passende vervanger voor mijn Ibanez JEM77 gitaar voor het betere rock en pop werk. Nu hoorde ik van iemand dat een MusicMan Luke II gitaar hier heel erg geschikt voor is. Het schijnt dat deze actieve elementen heeft en optioneel zelfs een piezo element in de brug t.b.v. acoustische geluiden.

Ik ben dus wel geinteresseerd geraakt en wil voor ik hem ga uitproberen wat meer informatie inwinnen (hoort bij het proces:).)

Zou iemand zijn ervaringen met de Luke gitaar ook willen doorgeven? Verder was ik wel benieuwd wat er voor eventuele alternatieven zijn (Ibanez, PRS, Hamer etc).

arjanb01
2 juni 2006, 19:01
Hi dude,

De luke 2 is er inderdaad met piezo element. Standaard heeft deze gitaar aan boord: EMG elementen (waarvan een EMG85 in de brug, erg vet en een volle solo sound met veel mids en 2 single coils die erg warm klinken en toch stratocaster achrig), schaller locking tuners en een musicman vintage brug (optioneel met piezo tegen meerprijs. Nieuwprijs is rond de 2000 euro maar ik zie hem op gitaarmarkt/marktplaats tweedehands voor 1200 euro. Beetje afdingen en je hebt em voor 1000.
Ik heb hem zelf in het zwart en ik heb em nu ruim 2 jaar en doe hem NOOIT NEVER meer weg ! Birdseye maple halsje, V-shaped, erg ergonomisch dus !
Veel succes met testen !
Tip: stel je amp in de crunch stand en schakel de hals single-coil in, echt een lekkere bluesy sound ! Top een 1 woord !

Albertj
2 juni 2006, 23:11
Hi dude,
Top een 1 woord !

Juist ja ! :satisfie: Ik heb mijn musicman Luke 2 (blauwe) nu ongeveer 4/5 maanden. Maar echt.. hij speelt zo fijn, super lekkere hals en klinkt heerlijk (warm)!
Als je na het spelen op de luke weer een strat in je handen neemt dan voelt dat toch ff een stuk zwaarder en ongemakkelijker aan.
Ik zou hem zeker een keer gaan uitproberen. Super gitaar ! :)

tnijland
3 juni 2006, 15:40
Inmiddels heb ik nog wat verder gekeken en op de website:

http://www.planetguitar.net/tests/luke_mm/mm_luke.html

staan een aantal leuke samples. Wat mij opviel is dat de Luke wel heel erg high gain-achtig overkomt. Heel mooi, maar wel een heel specifiek geluid.

Daarna zag ik bij Musicman ook nog een andere top-gitaar die ook erg goed klonk en dat was de Axis Super Sport (verbeterde ex-EVH gitaar):

http://www.planet-guitar.de/tests/MM_axis/axis.html

Wat opvalt in deze vergelijking is dat de Axis clean wat natuurlijker klinkt maar dat hij overstuurd meer op een Les Paul lijkt.

Commentaar?

arjanb01
3 juni 2006, 15:44
Inmiddels heb ik nog wat verder gekeken en op de website:

http://www.planetguitar.net/tests/luke_mm/mm_luke.html

staan een aantal leuke samples. Wat mij opviel is dat de Luke wel heel erg high gain-achtig overkomt. Heel mooi, maar wel een heel specifiek geluid.

Daarna zag ik bij Musicman ook nog een andere top-gitaar die ook erg goed klonk en dat was de Axis Super Sport (verbeterde ex-EVH gitaar):

http://www.planet-guitar.de/tests/MM_axis/axis.html

Wat opvalt in deze vergelijking is dat de Axis clean wat natuurlijker klinkt maar dat hij overstuurd meer op een Les Paul lijkt.

Commentaar?

Mee eens, de axis klinkt wat voller, vanwege de di marzio humbuckers die er standaard opzitten. De emgs hebben de neiging voor sommigen wat 'kil' te klinken clean. Ik vind het strak klinken clean en wel mooi, omdat ik ook veel disconummers speel. En dus veel funky slagjes speel.
De humbucker van de Luke vind ik daarentegen mooier dan de Dimarzio humbuckers die op de Axis zitten, strakker, meer mid en minder laag en echt lekker als je je versterker aan het werk wil hebben ! Daarentegen heb ik als backup gitaar een Gibson LP Standard, dus misschien later iets voor jou om naast je eventuele Luke 2 te gebruiken ?

MusicManMaestro
3 juni 2006, 17:48
Ik ben in het gelukkige bezit van beide gitaren (MM Luke I en de orginele MM EVH ) en in mijn beleving is de Luke een behoorlijk stuk veelzijdiger dan de EVH , want de MM EVH is eigenlijk een rock gitaar pur sang en ik vind hem niet echt geschikt voor het cleanere werk ( al heb ik nog nooit op één gespeeld met een piezo erin dus daar kan ik niks over zeggen)

Helter Skelter
3 juni 2006, 18:02
Inmiddels heb ik nog wat verder gekeken en op de website:

http://www.planetguitar.net/tests/luke_mm/mm_luke.html

staan een aantal leuke samples. Wat mij opviel is dat de Luke wel heel erg high gain-achtig overkomt. Heel mooi, maar wel een heel specifiek geluid.

Daarna zag ik bij Musicman ook nog een andere top-gitaar die ook erg goed klonk en dat was de Axis Super Sport (verbeterde ex-EVH gitaar):

http://www.planet-guitar.de/tests/MM_axis/axis.html

Wat opvalt in deze vergelijking is dat de Axis clean wat natuurlijker klinkt maar dat hij overstuurd meer op een Les Paul lijkt.

Commentaar?

De 'verbeterde' EVH is een Axis, dat is de versie met 2 Humbuckers en alleen een volumeknop, 3-standenschakelaar en een Floyd trem

De Axis Super Sport is de versie met 2 humbuckers, 5 standenschakelaar (om de humbuckers naar singlecoil te schakelen), volume - en tonepot en een vintage trem en eventueel piëzo

Als je van de eerder opgenoemde MM's de meest veelzijdige wilt hebben moet je zeker niet de Axis hebben, dat is een pure rockplank en in dat perspectief vergelijkbaar met een Gibson LP.

Ik heb zelf een Axis en een Axis Sport uit de eerste serie, de sport heeft net als de Luke een H/S/S configuratie, veelzijdiger heb je ze niet :)

tnijland
3 juni 2006, 18:39
Het wordt dus wel moeilijk kiezen tussen een Luke en een Super Sport begrijp ik.... Waarschijnlijk is de Luke het meest geschikt voor die speciale solo zoals ook een Soldano of Custom Audio amp dat kunnen. Ik vond op de beide clipjes de Super Sport er wel iets eerlijker uitkomen zonder band. Heb overigens wel gehoord dat de 1e axis (niet de Super Sport dus) clean iets minder is.

Aan de ander kant, ik heb al een Ibanez Steve Vai en een Gison Les Paul en verwacht dus dat de Luke misschien wel het meeste aanvult. Wel moeilijk want er is vrijwel geen zaak waar je ze beide kunt uitproberen.

Wat zouden jullie nemen een Super Sport Axis of toch maar die Luke????

arjanb01
3 juni 2006, 18:55
Het wordt dus wel moeilijk kiezen tussen een Luke en een Super Sport begrijp ik.... Waarschijnlijk is de Luke het meest geschikt voor die speciale solo zoals ook een Soldano of Custom Audio amp dat kunnen. Ik vond op de beide clipjes de Super Sport er wel iets eerlijker uitkomen zonder band. Heb overigens wel gehoord dat de 1e axis (niet de Super Sport dus) clean iets minder is.

Aan de ander kant, ik heb al een Ibanez Steve Vai en een Gison Les Paul en verwacht dus dat de Luke misschien wel het meeste aanvult. Wel moeilijk want er is vrijwel geen zaak waar je ze beide kunt uitproberen.

Wat zouden jullie nemen een Super Sport Axis of toch maar die Luke????

American guitarstore Enschede !!! Vraag Kay, die heeft ze NU beide in de zaak ! Tenminste, toen ik er laatst was wel ! Ik zou in jou geval voor de Luke gaan ! Succes met testen !

tnijland
19 oktober 2008, 23:28
Hey,

Beetje laat maar ik heb inmiddels (zo'n jaartje geleden) een prachtige MusicMan SuperSport Axis gitaar in naturel kleur gekocht en ben er ongelofelijk tevreden mee. Wat een veelzijdige gitaar! De elementen zijn een mix tussen Gibson (brug, hals) & Fender sounds (in-between) en zijn heel bruikbaar i.v.m. mijn "oude" Steve Vai gitaar (die overigens wel de beste Dimarzio elementen heeft).

Wat echter het mooiste is aan de MusicMan is de subliem spelende hals. Ik heb helaas geen lange piano vingers maar op een of andere manier is deze hals dan voor mij gebouwd. Het is echt een fijne hals die qua feel heel prettig blijft en ook zeer geavanceerde solos (zoals Lukather, Landeau etc) goed laat spelen.

Daarom wil ik via deze weg dan ook iedereen bedanken die mij op MusicMan heeft gewezen.

AxisSS
20 oktober 2008, 10:51
Momenteel ben ik in het bezit van een MM Axis Super Sport, daar waar ik voorheen op een MM Luke 1 speelde. Mijn ervaring is dat de hals van de Luke prettiger in de hand ligt en nog (!) meer gemaakt is om snel te kunnen spelen. De vorm van de hals is ook anders waardoor het natuurlijk zeer persoonlijk is welke fijner is. Wel moet ik vermelden dat ik met de Luke nooit de tubescreamer aan had bij het spelen op laag volume terwijl ik dat met de Axis wel steeds vaker doe. De Luke heeft met de actieve elementen toch wat meer boost voor de versterker.

LP_CL
20 oktober 2008, 13:27
Ik ben in het gelukkige bezit van beide gitaren (MM Luke I en de orginele MM EVH ) en in mijn beleving is de Luke een behoorlijk stuk veelzijdiger dan de EVH , want de MM EVH is eigenlijk een rock gitaar pur sang en ik vind hem niet echt geschikt voor het cleanere werk ( al heb ik nog nooit op één gespeeld met een piezo erin dus daar kan ik niks over zeggen)

De EVH is niet hetzelfde dan de Axis SS hoor. De SS heeft een 5-way switch met een coilsplit configuratie die de gitaar een HEEL STUK veelzijdiger maakt. Ik denk dat je met de EMG's in de Luke lang niet zo'n veelzijdige gitaar hebt als de Axis SS.
Ik heb ook voor de SS gekozen omdat je er echt ALLES op kan spelen, en voor de overheerlijke hals. Die bak speelt alles: jazz, blues, pop, rock, hardrock, metal, ...

Braindead
20 oktober 2008, 13:51
Je moet ze sowieso eerst eens uit gaan proberen want er is nogal een verschil in neck tussen de Axis en de Luke.(Wat AxisSS ook al zegt)De Luke zal nog iets lichter spelen. Ik heb zelf 2 MM Axis gitaren en ben er onwijs gek mee. Voorheen had ik 2 Silhouettes die qua neck wat meer richting Luke gaan maar ik vind de Axis toch een groot verschil (vooral ook in geluid) evenals tussen de Axis en Luke.

In ieder geval geldt dat de Musicman gitaren onwijs top zijn. Als je daar een keer aan gewend bent zijn de meeste andere gitaren ineens niet zo prettig meer is mijn ervaring. haha. Gij zijt gewaarschuwd.

arjanb01
20 oktober 2008, 14:07
Je moet ze sowieso eerst eens uit gaan proberen want er is nogal een verschil in neck tussen de Axis en de Luke.(Wat AxisSS ook al zegt)De Luke zal nog iets lichter spelen. Ik heb zelf 2 MM Axis gitaren en ben er onwijs gek mee. Voorheen had ik 2 Silhouettes die qua neck wat meer richting Luke gaan maar ik vind de Axis toch een groot verschil (vooral ook in geluid) evenals tussen de Axis en Luke.

In ieder geval geldt dat de Musicman gitaren onwijs top zijn. Als je daar een keer aan gewend bent zijn de meeste andere gitaren ineens niet zo prettig meer is mijn ervaring. haha. Gij zijt gewaarschuwd.

Ik kan het alleen maar beamen. Ik heb al bijna 5 jaar mn mm luke 2 (zwart) en het is mn main gitaar voor optredens. Voor repetities gebruik ik meestal mn vd Haar strat, ook fijn maar toch anders. Ik heb altijd de neiging meer op de luke te spelen dan de vd Haar. Oorzaak? De hals denk ik. Daarnaast klinkt hij gewoon top en kan ik er alles op spelen, disco, jazz, rock, bluesrock, zelfs metal.

De luke 2 is er sindskort ook met een maple top, dus klinkt nog wat warmer, les paul achtiger. Maar is nieuw wel iets van 3200 euro, dus ruim 1000 euro duurder nieuw dan de standaard versie.

LP_CL
20 oktober 2008, 16:54
Ik dacht net dat een maple top iets meer hoog in de toon bracht?

Braindead
21 oktober 2008, 01:10
De nieuwe Luke BFR Ball Family Reserve. Als het goed is heb je ook een BFR van de Axis SS maar eveneens peperduur.


Ik kan het alleen maar beamen. Ik heb al bijna 5 jaar mn mm luke 2 (zwart) en het is mn main gitaar voor optredens. Voor repetities gebruik ik meestal mn vd Haar strat, ook fijn maar toch anders. Ik heb altijd de neiging meer op de luke te spelen dan de vd Haar. Oorzaak? De hals denk ik. Daarnaast klinkt hij gewoon top en kan ik er alles op spelen, disco, jazz, rock, bluesrock, zelfs metal.

De luke 2 is er sindskort ook met een maple top, dus klinkt nog wat warmer, les paul achtiger. Maar is nieuw wel iets van 3200 euro, dus ruim 1000 euro duurder nieuw dan de standaard versie.

LucaBrasi
21 oktober 2008, 13:18
Het grote verschil in klank tussen de BFR serie en de normale serie, zowel bij de Axis SS en de Luke, is niet de maple top, maar het mahonie 'toneblock' dat in de body is ingebracht. Dit toneblock zorgt voor de warmere en 'rondere' sound.

Braindead
21 oktober 2008, 14:17
Dat hoorde ik John Petrucci ook zeggen op een youtube filmpje. Maar er lopen hier lieden (Orpheo) die beweren dat dat toneblock van mahonie de gitaar niet warmer doet klinken. Zie topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1830185#post1830185


Het grote verschil in klank tussen de BFR serie en de normale serie, zowel bij de Axis SS en de Luke, is niet de maple top, maar het mahonie 'toneblock' dat in de body is ingebracht. Dit toneblock zorgt voor de warmere en 'rondere' sound.

arjanb01
21 oktober 2008, 14:35
Dat is het inderdaad, sorry voor het misverstand. De maple top zorgt niet voor het warmere, vollere geluid maar de toneblocks.
Toch vind ik het die 1000 euro meer niet waard om mn eigen luke 2 in te ruilen voor eentje met maple top en toneblocks. Ik ben heel erg gehecht geraakt aan deze gitaar dat ik hem nooit meer wegdoe. Gister nog ff lekker gerepeteerd met dat ding en wat een waanzinnig instrument is het toch, elke euro waard !

Braindead
21 oktober 2008, 20:08
Nee, zou ik ook niet doen. Anders is ook niet altijd beter. Maar ik ben wel benieuwd hoe de Axis BFR nu klinkt in verhouding tot de oude.

groovieguitarguus
21 oktober 2008, 20:36
En... ehhh... waarom niet op zoek naar één van Steve zijn eerste gitaar liefdes... een Valley Arts Custom pro. Met EMG's. Super allround. (Uiteraard een Pre Samick... gebouwd tot 1992).
En persoonlijk veeeeeel meer 'looks'... of is het 'Luks'???
Met een beetje mazzel (eerlijk gezegd... speld in een hooiberg) vind je er één met een SPX control, een gaaf boostertje, die de gitaar nog allrounder maakt.
(kan je ook later plaatsen, desnoods in een Luke).

LucaBrasi
21 oktober 2008, 21:57
Waarschijnlijk omdat je dan een héle tijd aan t zoeken bent. Die VA Lukathers zijn echt heel erg schaars aan t worden, en peperduur.

heavy-metal-thunder
21 oktober 2008, 22:43
Mee eens, de axis klinkt wat voller, vanwege de di marzio humbuckers die er standaard opzitten. De emgs hebben de neiging voor sommigen wat 'kil' te klinken clean. Ik vind het strak klinken clean en wel mooi, omdat ik ook veel disconummers speel. En dus veel funky slagjes speel.
De humbucker van de Luke vind ik daarentegen mooier dan de Dimarzio humbuckers die op de Axis zitten, strakker, meer mid en minder laag en echt lekker als je je versterker aan het werk wil hebben ! Daarentegen heb ik als backup gitaar een Gibson LP Standard, dus misschien later iets voor jou om naast je eventuele Luke 2 te gebruiken ?

de andere gitarist in mijn band heeft een Luke (1 of 2, weet ik niet) en ook een Axis Sport. En ik vind die luke totaal niets. Dun en scherp. Zijn Axis sport (met maple neck) klinkt veel voller en warmer. Zelf heb ik een Axis supersport gehad (rosewood toets) en die klonk nog voller dan de Axis. Neen, DEZE Luke (heb er nog maar 1 regelmatig gehoord) vind ik totaal waardeloos. Als ik er zou moeten op spelen, had ik er nog geen 350 euro voor over. Nogmaals DEZE luke (een mens zou zich vragen beginnen stellen over de afkomst, zeker omdat hij ze behoorlijk goedkoop heeft gekocht). De neck speelt wel fijn, dat wel.

groovieguitarguus
21 oktober 2008, 22:48
Nogmaals DEZE luke (een mens zou zich vragen beginnen stellen over de afkomst, zeker omdat hij ze behoorlijk goedkoop heeft gekocht). De neck speelt wel fijn, dat wel.
Je bedoelt toch niet zo'n goedkope OLP uitvoering??? ;-)

groovieguitarguus
21 oktober 2008, 22:49
en ook een Axis Sport.

Is dat die uitvoering met gevlamde top, lichtmetalen velgen en mistlampen????... :blast:

heavy-metal-thunder
21 oktober 2008, 22:51
Het wordt dus wel moeilijk kiezen tussen een Luke en een Super Sport begrijp ik.... Waarschijnlijk is de Luke het meest geschikt voor die speciale solo zoals ook een Soldano of Custom Audio amp dat kunnen. Ik vond op de beide clipjes de Super Sport er wel iets eerlijker uitkomen zonder band. Heb overigens wel gehoord dat de 1e axis (niet de Super Sport dus) clean iets minder is.

Aan de ander kant, ik heb al een Ibanez Steve Vai en een Gison Les Paul en verwacht dus dat de Luke misschien wel het meeste aanvult. Wel moeilijk want er is vrijwel geen zaak waar je ze beide kunt uitproberen.

Wat zouden jullie nemen een Super Sport Axis of toch maar die Luke????


Axis supersport!! heb zowel de Luke, de Axis en de Axis SS gehoord. En luke vond ik dun en schel. Mijn strat klinkt ook helder, maar die heeft toch een warmte, muzikaliteit in zich. De Luke van mijn bandmaat heeft dat niet. Maar de SS (heb ik zelf even gehad via inruil) vond ik toch nog beter en veelzijdiger. Vooral in clean. Ik denk dat de Axis wat meer pusht.

arjanb01
22 oktober 2008, 10:19
Ik denk dat die Luke van je bandmaat zo'n OLP ding is. Leuke beginnersgitaartjes maar echt niet het geluid die de emgs hebben, laat staan de houtkwaliteit en ook geen geoliede hals.
Die OLP klinkt inderdaad scheller omdat er cheapo imitatie elementen inzitten.
De Axis kan ik niet beoordelen (tenminste niet de SS, wel de EVH, pure rockgitaar maar geen veelzijdige gitaar).
Ik hoorde ook nog die Valley Arts voorbijkomen. Als ze al te krijgen zijn ligt de prijs op rond de 4000 euro tweedehands voor een pre-samick valley arts.
Een Valley die in de buurt komt is de custom pro, maar daar zitten standaard passieve elementen (seymour duncans ?) in. Deze heb ik laatst zien staan op internet voor een kleine 3000 euro. Waanzin natuurlijk, want in de jaren 90 betaalde je voor deze 4500 gulden (2250 euro) nieuw.

heavy-metal-thunder
22 oktober 2008, 12:51
Ik denk dat die Luke van je bandmaat zo'n OLP ding is. Leuke beginnersgitaartjes maar echt niet het geluid die de emgs hebben, laat staan de houtkwaliteit en ook geen geoliede hals.
Die OLP klinkt inderdaad scheller omdat er cheapo imitatie elementen inzitten.
De Axis kan ik niet beoordelen (tenminste niet de SS, wel de EVH, pure rockgitaar maar geen veelzijdige gitaar).
Ik hoorde ook nog die Valley Arts voorbijkomen. Als ze al te krijgen zijn ligt de prijs op rond de 4000 euro tweedehands voor een pre-samick valley arts.
Een Valley die in de buurt komt is de custom pro, maar daar zitten standaard passieve elementen (seymour duncans ?) in. Deze heb ik laatst zien staan op internet voor een kleine 3000 euro. Waanzin natuurlijk, want in de jaren 90 betaalde je voor deze 4500 gulden (2250 euro) nieuw.


nope, is een echte MM!

Reb
22 oktober 2008, 16:09
Ik heb zelf nog nooit op een Luke gespeeld. Het geluid heb ik wel gehoord en ik moet zeggen dat ik het te flets vind. Zou een Musicman Petrucci niet een betere optie zijn? Deze heeft dan wel geen "V" neck, maar klinkt wel beter IMO en heeft een piezo optie. :)

Orpheo
22 oktober 2008, 17:10
Ik heb zelf nog nooit op een Luke gespeeld. Het geluid heb ik wel gehoord en ik moet zeggen dat ik het te flets vind. Zou een Musicman Petrucci niet een betere optie zijn? Deze heeft dan wel geen "V" neck, maar klinkt wel beter IMO en heeft een piezo optie. :)

ik vind de petrucci veel lekkerder dan de luke. lekkerdere hals, dat ten eerste, ten tweede, niet die verdomde emgs (wat een tonekillers), en mooier body, vind ik. de V shape vind ik echt een ramp. kan d'r gewoon niet mee omgaan. de EBFR petrucci is helemaal te gek. supergave axe met te gekke sound.

Braindead
22 oktober 2008, 17:59
Al die tegenstrijdige meningen maken het er niet makkelijker op een keuze te maken. Ik doe er nog een schepje bovenop door mijn ervaring met o.a. de Petrucci te vermelden.

Zoals gezegd begon ik bij Silhouette met FR die helemaal te gek was qua bespeelbaarheid maar voor mij wat aan ballen miste. Toen een Petrucci gehad die ik helemaal niks aan vond. De hals was veel te plat en veel te breed en met de korte mensuur vond ik het een heel vreemde verhouding. Tel daar nog de tremolo bij op die hij heeft (musicman zwevend) die mij ook niet kon bekoren en het plaatje is compleet. De tremolo is gewoon heel anders dan een floyd en ook weer anders dan de vintage looking Musicman tremolo. By the way, de pure basswood body vond ik ook erg steriel klinken. Het voordeel is wel dat ie megamooi clean heeft vanwege (optioneel) piezo en standaard splitbare humbuckers. Nu bij de Axis uitgekomen en vind dat de absolute top.

In short: Probeer ze allemaal zelf uit en merk dat er vele smaken zijn bij Musicman. Je hebt ook nog de Steve Morse trouwens waar je ook megaveel klanken mee kunt maken aangezien daar het hele Dimarzio assortiment ingepleurd is. De neck daarvan vond ik weer anders maar een tikje richting silhouette maar dan voller/dikker, wat ik me ervan herinner.

Misschien overbodig te vermelden maar de USA Musicmans moet je nooit met de olp's gaan vergelijken. Maar dat begrijp je vast wel.

oorzaak
22 oktober 2008, 18:34
Je hebt ook nog de Steve Morse trouwens waar je ook megaveel klanken mee kunt maken aangezien daar het hele Dimarzio assortiment ingepleurd is. De neck daarvan vond ik weer anders maar een tikje richting silhouette maar dan voller/dikker, wat ik me ervan herinner.

Hoi,

Ik ben geen kenner in die zin dat ik niet vaak gitaren 1 op 1 met elkaar vergelijk en al helemaal niet de complete Music Man range. Toevallig heb ik wel zelf een Steve Morse (met Floyd Rose) en heb ik een paar andere MM modellen even in handen gehad (Axis Sport, Petrucci, Albert Lee). De Steve Morse is redelijk veelzijdig terwijl in mijn herinnering de Petrucci dat op zijn manier ook was (met piezo). Niettemin heb ik een eind jaren '70 Aria Pro II die meer geluiden aan boord heeft dan die twee Music Mans bij elkaar. Maar de kwaliteit en bespeelbaarheid zijn een beetje anders, zeg maar :P

De Steve Morse heeft o.a. een paar fijne Strat-achtige geluidjes, klikt lekker helder, strak en open. Hij reageert subliem op je spel maar dat doen de meeste MM's. De Steve Morse is afgeleid van de Silhouette dus de nek zal er wel op lijken, ik vind 'm in ieder geval stevig genoeg om vast te houden zonder dat het een honkbalknuppel wordt. Geen Ibanez racehalsje in ieder geval.

Ik gebruik de Morse in een bluesrock bandje voor slag en lead maar ook in de homestudio als allround gitaar. Dus eh... is de keuze nu nog makkelijker voor je geworden?

Groeten, Frits

Reb
22 oktober 2008, 18:50
Misschien overbodig te vermelden maar de USA Musicmans moet je nooit met de olp's gaan vergelijken. Maar dat begrijp je vast wel.

Dat lijkt me juist helemaal niet overbodig. Pak eens een nieuwe Squier en een Fender. Het verschil is er, maar niet heel duidelijk (ik heb USA fenders gehad). Met OLP en Musicman is dat verschil heeeeeeeel groot. Gebruik nooit een OLP als referentie voor een Musicman gitaar. :)

groovieguitarguus
22 oktober 2008, 19:20
Ik hoorde ook nog die Valley Arts voorbijkomen. Als ze al te krijgen zijn ligt de prijs op rond de 4000 euro tweedehands voor een pre-samick valley arts.
Een Valley die in de buurt komt is de custom pro, maar daar zitten standaard passieve elementen (seymour duncans ?) in. Deze heb ik laatst zien staan op internet voor een kleine 3000 euro. Waanzin natuurlijk, want in de jaren 90 betaalde je voor deze 4500 gulden (2250 euro) nieuw.

Een Valley arts Custom pro (uiteraard pre Samick en pre Gibson) was destijds de duurste uitvoering. Door de verschillende samenstellingen (Custom) ook verschillend geprijsd. 3500,- gulden tot denk 5000,- gulden. De 'Guilted maple' versies zijn het meest geliefd en nu ook het duurst. Staat er een voor 3900,- op Marktplaats... TE DUUR! En denk ook niet meer origineel omdat de meeste waren uitgevoerd met EMG's.
De goedkopere series waren de Standards (zwarte headstock). En de japanse 'M' series.... Allen erg goede kwaliteit. Voor meer leuke info: www.valleyartsguitars.com

groovieguitarguus
22 oktober 2008, 19:25
niet die verdomde emgs (wat een tonekillers)

Tja... dit blijft een kwestie van smaak. Veel gebruikers van een EMG set-up zoals in de Luke, gebruiken de gitaar erg All-round.
Ook Tnijland wil de gitaar All-round gebruiken. Van Funk tot Rock.
Denk dat ze hier voor meer dan prima zijn.
Speel je alleen lekkere blues Rock, of Jazz, kan ik me voorstellen dat je meer 'karakter' wil... maar goed over EMG's yes or no is al genoeg gediscussieerd.

Liquid_Metal
24 oktober 2008, 11:05
Al die tegenstrijdige meningen maken het er niet makkelijker op een keuze te maken. Ik doe er nog een schepje bovenop door mijn ervaring met o.a. de Petrucci te vermelden.

Zoals gezegd begon ik bij Silhouette met FR die helemaal te gek was qua bespeelbaarheid maar voor mij wat aan ballen miste. Toen een Petrucci gehad die ik helemaal niks aan vond. De hals was veel te plat en veel te breed en met de korte mensuur vond ik het een heel vreemde verhouding. Tel daar nog de tremolo bij op die hij heeft (musicman zwevend) die mij ook niet kon bekoren en het plaatje is compleet. De tremolo is gewoon heel anders dan een floyd en ook weer anders dan de vintage looking Musicman tremolo. By the way, de pure basswood body vond ik ook erg steriel klinken. Het voordeel is wel dat ie megamooi clean heeft vanwege (optioneel) piezo en standaard splitbare humbuckers. Nu bij de Axis uitgekomen en vind dat de absolute top.

In short: Probeer ze allemaal zelf uit en merk dat er vele smaken zijn bij Musicman. Je hebt ook nog de Steve Morse trouwens waar je ook megaveel klanken mee kunt maken aangezien daar het hele Dimarzio assortiment ingepleurd is. De neck daarvan vond ik weer anders maar een tikje richting silhouette maar dan voller/dikker, wat ik me ervan herinner.

Misschien overbodig te vermelden maar de USA Musicmans moet je nooit met de olp's gaan vergelijken. Maar dat begrijp je vast wel.

Het lijkt mij juist een fantastische gitaar. Qua geluid vind ik m helemaal top, qua speelbaarheid kan ik niets zeggen want ik heb er nog niet op gespeeld.
De Luke wel en die speelt bijzonder fijn. Al moet ik zeggen dat ie niet beter speelt dan mijn Ibanez RGR van 400 euro. De Luke zou ik dus voor de speelbaarheid absoluut niet kopen. Wellicht voor het geluid, maar daarvan was ik ook niet écht onder de indruk (niet 2000-euro-onder-de-indruk iig). Ik hoop binnenkort zeker een JP in mn handen te kunnen houden. Ik ben razend benieuwd :rockon:

Orpheo
24 oktober 2008, 13:14
allereerst, de Luke heeft OOK een basswood body. de morse populier.

ik vind de morse het allertofst in looks, feel en sound. superveelzijdig in ieder opzicht. piezo heb ik gehad, maar vind het overrated. werkt wel aardig, maar het kan op een veel betere manier gedaan worden (maar daar wil men niet aan...)

Van Dattum
24 oktober 2008, 13:33
Volgens de site van Music Man heeft de Luke een elzen body....

Ik heb wel eens gespeeld op een Luke en vond hem geweldig. Ik ben alleen niet zo kapot van de vorm van de body..... Ik heb wel een zelfbouwer met de EMG Steve Lukather set. Enorm geluid....... van kristalhelder tot loeizwaar!

Orpheo
24 oktober 2008, 13:38
Volgens de site van Music Man heeft de Luke een elzen body....

ik dacht echt basswood. nja, heb ik 't fout :)

zeppo
24 oktober 2008, 14:26
Deze heb ik laatst zien staan op internet voor een kleine 3000 euro. Waanzin natuurlijk, want in de jaren 90 betaalde je voor deze 4500 gulden (2250 euro) nieuw.

Waanzin? Dat ligt er maar helemaal aan hoe schaars en goed ze zijn. Ik geloof dat een '59 Les Paul tegenwoordig ook iets meer opbrengt dan dattie destijds kostte. <grin> (en dat geldt voor veel meer gitaren)

Wat natuurlijk ook nog meespeelt is hoe hip/hype een bepaald model is: er zijn tijden geweest dat het helemaal niet cool was om met een LP Gezien te worden, en ze daardoor relatief goedkoop waren. SG's: zelfde verhaal, zijn de afgelopen jaren van erg hip naar 'mwoah' gegaan.

En: alles is een kwestie van vraag en aanbod, en heel af en toe 'wat de gek ervoor geeft', maar dan moet je wel net die gek weten te vinden.

arjanb01
24 oktober 2008, 14:27
Kinderen, ik zal het nog 1x uitleggen:

De petrucci sig heeft een basswood body (de nieuwere ook een maple top)
De luke heeft een elzenhouten body (luke 2 oude type)
De morse heeft een populieren body
De BFR series hebben een maple top.

De morse ken ik kwa bespeelbaarheid en geluid niet zo (ja van zn platen). Enorm veelzijdig lijkt me zeker met de schakelingen in elementen die je tot je beschikking hebt. De nieuwere serie is wat overzichtelijker kwa elementen schakelingen.
Een piezo op een elektrische gitaar vind ik ook een beetje half half. Als je akoestisch wilt spelen grijp dan een akoestische en ga niet surrogaat lopen doen met een elektrische gitaar met piezo aan boord, totaal niet overtuigend qua akoestisch geluid toch ?

Braindead
24 oktober 2008, 18:07
Als je het dan toch nog een keer uitlegt doe het dan goed. Je vergeet bij de BFR serie het mahonie toneblock te noemen.


Kinderen, ik zal het nog 1x uitleggen:

De petrucci sig heeft een basswood body (de nieuwere ook een maple top)
De luke heeft een elzenhouten body (luke 2 oude type)
De morse heeft een populieren body
De BFR series hebben een maple top.

De morse ken ik kwa bespeelbaarheid en geluid niet zo (ja van zn platen). Enorm veelzijdig lijkt me zeker met de schakelingen in elementen die je tot je beschikking hebt. De nieuwere serie is wat overzichtelijker kwa elementen schakelingen.
Een piezo op een elektrische gitaar vind ik ook een beetje half half. Als je akoestisch wilt spelen grijp dan een akoestische en ga niet surrogaat lopen doen met een elektrische gitaar met piezo aan boord, totaal niet overtuigend qua akoestisch geluid toch ?

stratlover
3 november 2008, 20:05
Ja.. Steve Lukather speelt erop:listen:

Braindead
26 juni 2009, 17:10
Even een bump;

De Morse heeft geen populieren body. Wel een poplar body wat hout van de Magnoliaboom zou zijn.


Kinderen, ik zal het nog 1x uitleggen:

De petrucci sig heeft een basswood body (de nieuwere ook een maple top)
De luke heeft een elzenhouten body (luke 2 oude type)
De morse heeft een populieren body
De BFR series hebben een maple top.

De morse ken ik kwa bespeelbaarheid en geluid niet zo (ja van zn platen). Enorm veelzijdig lijkt me zeker met de schakelingen in elementen die je tot je beschikking hebt. De nieuwere serie is wat overzichtelijker kwa elementen schakelingen.
Een piezo op een elektrische gitaar vind ik ook een beetje half half. Als je akoestisch wilt spelen grijp dan een akoestische en ga niet surrogaat lopen doen met een elektrische gitaar met piezo aan boord, totaal niet overtuigend qua akoestisch geluid toch ?

stratie
27 juni 2009, 12:00
waarom trek je in godsnaam zon oud topic omhoog? -_-

Braindead
27 juni 2009, 15:24
Zodat jij hem hoog kan houden :D

FF serieus nu, ik las dit topic en kwam die onjuistheid tegen. Sommige mensen zullen wellicht op dit forum zoeken en deze misinformatie gebruiken. Dus vandaar dat ik hem even heb aangepast. Helder?


waarom trek je in godsnaam zon oud topic omhoog? -_-

Krikkeden 1ste
27 juni 2009, 16:45
Ik ben in het gelukkige bezit van beide gitaren (MM Luke I en de orginele MM EVH ) en in mijn beleving is de Luke een behoorlijk stuk veelzijdiger dan de EVH , want de MM EVH is eigenlijk een rock gitaar pur sang en ik vind hem niet echt geschikt voor het cleanere werk ( al heb ik nog nooit op één gespeeld met een piezo erin dus daar kan ik niks over zeggen)

Coil splitje installen, en je hebt mooi clean...