PDA

View Full Version : dempen op 12-snarige



apekop
2 juni 2006, 17:43
Ik hoor veel mensen praten over dat het dempen zo anders zou zijn op 12-snarige....wat is zo verschillend met het dempen op een 6-snarige?....en waarom zou je dat meer moeten toepassen.....na een week oefenen ben ik er niet achter waarom ik meer zou moeten dempen....het is mij nog niet zo opgevallen in ieder geval...

En hebben jullie het dan over dempen met de rechterhand of linkerhand???

gertdm
2 juni 2006, 18:59
Met dempen bedoel ik in de eerste plaats dempen met de rechterhand (als je normaal rechts speelt natuurlijk)....en ja waarom ...Het moet niet per se natuurlijk, maar in veel tunes die ik in ieder geval speel, is het bij bepaalde passages nodig om de bassen met de palm van de hand wat af te dempen. Dit dan a/ om te voorkomen dat het een brij aan geluid wordt en b/ soms voor het effect.

Overigens demp ik ook erg veel met de linkerhand in samenspel met de rechterhand. Dit om bv bij snelle passages de noten goed uit te laten komen.

Ook op een 6string kun je natuurlijk ook afdempen voor t effect. Op n 12 echter dien je die techniek misschien wat vaker toe te passen, vooral als je een fingerstyler bent. Voor plectrumspel is het wat moeilijker en misschien ook wel niet nodig omdat je daar crosspicking kunt toepassen.

Merc Wiersma
4 juni 2006, 22:00
Crosspicking, wat is dat?

gertdm
5 juni 2006, 08:29
Crosspicking: kijk even hier ....dan heb je meteen de betere uitleg en voorbeelden :)
http://www.folkofthewood.com/page5308.htm