PDA

View Full Version : Welke Richwood (model ES335) is dit?



closewatch
2 juni 2006, 10:47
Hallo,

Ik heb voor mijn zoon onlangs een Richwood gekocht (model ES 335). Zie foto.
Het type is van voor 2004 en wordt niet meer gemaakt.
Dit is o.a. te zien omdat de merknaam anders op de kop staat dan bij de huidige modellen.

http://www.12inter.net/richwood-es335.jpg

Al een tijdje ben ik aan het zoeken wat de preciese specs dan wel het type nummer is van deze gitaar.
Hij lijkt op de huidge RE-400 (die gouden knoppen heeft ipv de zwarte) maar ik begrijp dat zn harware weer meer lijkt (?) op de RE-430.
Wat ik ook heb begrepen is dat deze gitaar in Korea is gemaakt en de RE-400 en RE-430 nu uit China komen.

Weet iemand iets meer over dit "verouderde" model?

Alvast bedankt,
Closewatch

closewatch
6 juni 2006, 08:39
Sorry, de foto link werkte niet (Flickr doet raar). Nu weer wel te zien.
Roept u maar :)

Eko
6 juni 2006, 08:57
Closewatch,

Het probleem is dat Richwood geen eigen fabriek heeft. Het is een merk wat gewoon door een Nederlandse importeur is verzonnen. Het werkt als volgt:
In Korea en China zijn een aantal grote fabrieken die in zeer grote hoeveelheden gitaren bouwen. Je geeft het gewenste model op ( of zoekt het op in een folder) en vraagt een prijs aan per container van dit model. Je krijgt een prijs en iedereen gelukkig.
Doordat het een budgetproduct is kan de materiaalkeuze vaan nog wat te wensen overlaten. Is gewoon een kwestie van wat er op dat moment is. Soms is het goed hout met redelijk metaal, soms wat minder.
Een tweede order van dezelfde importeur is niet altijd mogelijk met hetzelfde materiaal. Het wordt dan gewoon een ,verbeterde, versie. Ook houdt de fabriek niet alles bij. Het kan dus best voor komen dat men zelf niet eens meer weet wat men 4 jaar gelden geleverd heeft. Als je er duizenden per week levert iedere maand dan raak je ook het overzicht kwijt.

closewatch
6 juni 2006, 09:14
Dank je voor de info.
Dus www.richwoodguitars.com is dus gewoon van een nederlandse imnporteur begrijp ik.
Zijn er nog meer zgn 'bekendere' merken die zo georganiseerd zijn zover je weet?

wietse
6 juni 2006, 09:50
ja, stagg, londoncity, jack & danny allemaal zogenaamde OEM merken.
iedereen kan het in principe doen als je genoeg geld hebt, gewoon een container gitaren bestellen bij zo'n fabriek en daar je eigen naam op laten zetten.

closewatch
6 juni 2006, 09:55
En Samick neem ik aan.

zeppo
6 juni 2006, 10:13
Volgens mij is Samick juist 1 van de leveranciers voor derden.
Voor zover ik weet wordt er voor een boel merken gebouwd door Samick, correct me if i'm wrong

closewatch
6 juni 2006, 10:33
ah, I get it
dit model Richwood zou destijds bij Samick in Korea zijn gemaakt.
Dus als ik het verder goed begrijp staan merken als Richwood eigenlijk nergens voor en is de kwaliteit per container dus verschillend.

Gelukkig is het exemplaar wat ik heb gekocht vrij goed zover ik weet.
Het had verder destijds een adviesprijs van 595 euro en van verschillende kanten heb ik begrepen dat deze dat wel waard was.
Ik vertrouw er maar op dat die van m'n zoontje een twee maal hogere prijs als de huidige Richwoord RE-400 waard is. (zucht)