PDA

View Full Version : Vox AC30 ?



Hempo
1 juni 2006, 23:11
Hoeveel is een 2ehands AC30 waard, eind jaren '80.

Ga ervan uit dat ie goed is.
met Reverb en 2 X 12"Celestion G12T-75 en orginele footswitch.

Kan iemand indicatie geven? Zie er niet zoveel van op internet, 2ehands.

Groeten,
Hempo

Negative K3 fan
1 juni 2006, 23:15
voxen zijn redelijk ingewikkeld, ze hebben namelijk door de jaren heen verschillende types en modellen gehad, de een slechter of beter dan de andere... ik weet zo niet direct een website, maar ik heb zon vermoeden dat zo een jaren 80 ac30 niet veel soeps is...

Hempo
1 juni 2006, 23:39
Waarom heb je dat vermoeden?

groeten,
hempo

Dude
2 juni 2006, 00:10
omdat lennart graag internet fabels na lult,

ga dat ding proberen, vind je het wat en is die redelijk geprijst dan moet je het doen, uiteindelijk draait het allemaal om smaak !

Een nieuwe AC30 CC heb je voor 1000 euro.

the sure thing
2 juni 2006, 10:24
eeeehhhh... Die nieuwe vox AC30 CC zijn niet hetzelfde als de oude AC30 (TB). Dude heeft gelijk, probeer dat ding uit. Let wel op: als je een techneut weet die er verstand van heeft, laat 'm dan de binnenkant bekijken. Of maak foto's van de binnenkant en zet die hier op het forum. Dan kunnen wij het beoordelen....

Nk3fan heeft in ide zin wel gelijk: er kan heel veel mee geklooid zijn. De ac30 heeft ingewikkelde elektronica en dat kan goed verklooid zijn. Dan is zoiets weinig waard. In geheel originele staat zou zo'n combo uit de jaren '80 toch zo'n EUR 800 tot EUR 1.000 moeten opbrengen. Nu weet ik dat 20% van het forum nu begin te meuken. Het geluid van de nieuwe Vox AC30CC is Errug goed, maar is op hoog volume niet meer clean te krijgen. De oude AC30(TB)'s blijven op hoog volume ook nog goed clean.

Negative K3 fan
2 juni 2006, 13:23
omdat lennart graag internet fabels na lult,

ga dat ding proberen, vind je het wat en is die redelijk geprijst dan moet je het doen, uiteindelijk draait het allemaal om smaak !

Een nieuwe AC30 CC heb je voor 1000 euro.

sommige oude ac30s zijn niet je van het, solid state gelijkrichters, of zelf hele solid state amps. Volgens de internet verhalen moet je of écht oude ac30s hebben (zoals vulva bv) of nieuwere vanaf de korg reissues.

the sure thing
2 juni 2006, 18:10
Klopt idd. Solid states AC30 amps klinken trouwens best OK, maar zijn natuurlijk (veel) minder waard. Ik heb een Korg versie en die vergeleken met echte oude. De echte oude klinken iets warmer maar ook wolliger. De constructie van de Korg versies schijnt niet zo goed te zijn, o.a. doordat de buizen direct op de printplaat zitten. Dat hebben de nieuwe AC30CC'tjes niet!

Mr.Bluesbreaker
3 juni 2006, 08:52
He Daniel, (Hempo)
als je nog op zoek bent naar een nieuwe amp, kom mijn valvetech eens uitproberen. Ik denk dat je dat wel een toffe bak vind.

hubert
4 juni 2006, 11:05
ola....ben nieuw hier, maar kan wel zeggen dat ik geen vox eind jaren 80 zou kopen. Ik heb er zelf een gehad. Nu heb ik een korg reissue.
Als je nu al een vox wil, koop dan een ac30 CC. betere constructie binnen (die printplaat in de eind jaren 80 vox...oei), meer mogelijkheden qua geluid, betere klank....

en als je m echt wil hebben, dan voor max €650,- Ook gezien de nieuwprijs van een huidige AC30CC.
dush....

Mr.Bluesbreaker
4 juni 2006, 12:14
Nog even een aanvulling op mijn vorige post:
Het type speakers wat in die combo zit die je noemt, zijn dezelfde die ik altijd in mijn Marshall cabs standaard zaten. Ik denk niet dat ze de ideale AC30 speakers zijn. Hier zie je toch vaak greenbacks of blauwe (webers?) in hangen die een stuk levendiger klinken. De G12T-75 is een beetje een allround speaker die je veel in Marshall achtige amps ziet.

hubert
4 juni 2006, 12:19
helemaal gelijk mr. bluesbreaker. ze klinken alsof er dekentje over de amp hangt. Normaal is idd greenbacks of blue dogs van celestion.
en heel belangrijk: die uit de jaren 80 ruikt niet zo lekker na een paar uur spelen. De korg reissue wel en de CC ook.

Scali
4 juni 2006, 12:21
en heel belangrijk: die uit de jaren 80 ruikt niet zo lekker na een paar uur spelen. De korg reissue wel en de CC ook.

Ik voel hem al aankomen: de AC30 met Ambi-pur mod!

Bram+
4 juni 2006, 12:26
Wat een verkooppraat hier ineens. Mr. Bluesbreaker en Hubert zijn goede vrienden?

Scali
4 juni 2006, 12:35
Hier zie je toch vaak greenbacks of blauwe (webers?) in hangen die een stuk levendiger klinken.

De 'echte' AC30-speaker is de Celestion Alnico Blue... te herkennen aan het compleet blauwe frame.
De speaker is maar 15w, en 2 van die speakers worden door de AC30 dus tot het uiterste geduwd (en verder). Hebben een behoorlijk groot aandeel in de AC30-sound.
Die speakers zijn ook bijzonder prijzig, dus is het niet zo aantrekkelijk om een AC30 met andere speakers te kopen, en dan te vervangen door een setje blauwe.

Mr.Bluesbreaker
4 juni 2006, 12:36
@Bram+: ik ken Hempo namelijk al een aantal jaar en weet dat hij niet helemaal 100% ok is met zijn huidige sound. Ruim twee jaar in een band samen gepseeld. Ik ken voxen ook en ik weet eigenlijk al dat zo'n bak zijn sound niet is, zeker met die speakers. Ik zou hem heel iets anders aanraden ipv. een AC30 wat je, als je mijn posts leest, ook zou zien in dit topic.

Mitch
4 juni 2006, 13:35
Wat een verkooppraat hier ineens. Mr. Bluesbreaker en Hubert zijn goede vrienden?

Geef je op voor de spam-politie :stop:

hubert
4 juni 2006, 13:39
ik ken helemaal niemand hier. Maar t gaat over Vox dus wil ik graag mijn bijdrage leveren. Ik reageer dus puur en alleen vanuit t belang van voxversterkers ;)

Hempo
9 juni 2006, 22:30
@Bram+: ik ken Hempo namelijk al een aantal jaar en weet dat hij niet helemaal 100% ok is met zijn huidige sound. Ruim twee jaar in een band samen gepseeld. Ik ken voxen ook en ik weet eigenlijk al dat zo'n bak zijn sound niet is, zeker met die speakers. Ik zou hem heel iets anders aanraden ipv. een AC30 wat je, als je mijn posts leest, ook zou zien in dit topic.

Ah :) adviezen van mensen met kijk op de zaak.

Ik kom wel een keer langs om dat ding ff te bekiekn.

vulvasonic
10 juni 2006, 00:37
De 'echte' AC30-speaker is de Celestion Alnico Blue... te herkennen aan het compleet blauwe frame.

Niet per definitie. Ik heb een oude AC30 en na grondig onderzoek met hulp van een aantal kenners op dit forum konden we alleen maar constateren dat de mijne EXACT gelijk waren aan de Celestion Anlnico Blue's, met dit verschil dat die speakers van mij grijs zijn. Een mailtje met de uiterst aardige mensen van zowel Vox als Celestion heeft dit bevestigd.

Dit even ter aanvulling.....

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/MijnVoxBack.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v227/vulvasonic/Guitars%20and%20gear/MijnVoxSpeaker.jpg

keef
10 juni 2006, 09:46
Zelfde speaker, ja.

Maar niet dezelfde conus - die van jou hebben wsch een 003 stempel, dat voor een nieuwe type conus staat dat ook voor de Greenback en de H30 werd gebruikt. Speakers met deze conus klinken in principe anders dan de Blues.

Staat op jouw speakers een zwarte stempelcode T1088, of een ander T nummer?

vulvasonic
10 juni 2006, 14:23
Zelfde speaker, ja.

Maar niet dezelfde conus - die van jou hebben wsch een 003 stempel, dat voor een nieuwe type conus staat dat ook voor de Greenback en de H30 werd gebruikt. Speakers met deze conus klinken in principe anders dan de Blues.

Staat op jouw speakers een zwarte stempelcode T1088, of een ander T nummer?

Ik dacht T1088 inderdaad. Moet ik ff checken.

keef
11 juni 2006, 20:19
Het zou ook een T1656 kunnen zijn...

Jouw speakers dateren van plm 1969 of later. Dat is te zien aan de vier 'tabs' op het speaker frame voor de bevestiging van de bedrading - eerdere versies hadden 1 tab.

vulvasonic
11 juni 2006, 20:44
Het zou ook een T1656 kunnen zijn...

Jouw speakers dateren van plm 1969 of later. Dat is te zien aan de vier 'tabs' op het speaker frame voor de bevestiging van de bedrading - eerdere versies hadden 1 tab.

Geen T1656.

Het model is in ieder geval nieuwer (rond de 73 meen ik), maar de speakers zijn exact gelijk aan de Alnico Blue's. Dat is in een ander topic reeds uitgezocht (en als gezegd, bevestigd door zowel Vox als Celestion). :)

beus
12 juni 2006, 22:43
toch is dat niet waar, de enig speakers die niet blauw zijn en toch verder (exact) hetzelfde zijn als de blauwe zijn de zg grey alnico's. die zijn dus grijs, hebben de speaker aansluitingen op een poot van het chassis en drie schroefjes rond de bell. zijn maar een paar jaar (64 - 65) gemaakt en dus zeldzaam. daarna komen de zilveren alnico's met de speaker aansluitingen op een tag tussen de poten van het chassis. niet exact hetzefde als de blauwe dus, ook niet kwa geluid (en vermogen: 20W). wel net zo typisch VOX en goed als de blauwe, alleen net wat anders.

Aart

vulvasonic
13 juni 2006, 00:21
toch is dat niet waar, de enig speakers die niet blauw zijn en toch verder (exact) hetzelfde zijn als de blauwe zijn de zg grey alnico's. die zijn dus grijs, hebben de speaker aansluitingen op een poot van het chassis en drie schroefjes rond de bell. zijn maar een paar jaar (64 - 65) gemaakt en dus zeldzaam. daarna komen de zilveren alnico's met de speaker aansluitingen op een tag tussen de poten van het chassis. niet exact hetzefde als de blauwe dus, ook niet kwa geluid (en vermogen: 20W). wel net zo typisch VOX en goed als de blauwe, alleen net wat anders.

Aart

Het was toen ook al zo'n gepuzzel. Je herinnert je het topic waarschijnlijk nog wel. Interessant om nog eens terug te lezen in ieder geval (vond ik, zojuist gedaan).

Voor de geinteresseerden onder ons:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=57767&highlight=ac30