PDA

View Full Version : hoe maak je een strat oud???



sembo
1 juni 2006, 20:29
hallo allemaal

ik heb een goedkope strat gekocht en wil hem er graag heel oud uit laten zien( alle verf eraf enzo) :cooler: .

maar ik weet niet hoe je dat kan doen!!!

misschien kunnen jullie me helpen hoe je dat moet doen tot dat hij er net zo uit ziet als de gitaar van rory gallagher?????


vele groeten sem :rockon:

bat
1 juni 2006, 20:32
De gangbare methode is de gitaar aan de trekhaak van een auto binden en dan de A28 even helemaal op en neer rijden.

Maar je kunt ook zoeken op 'relic', dan kom je wel een stuk of wat topics tegen hierover.

nielsduursma
1 juni 2006, 20:32
ga kijken in zelfbouw, staat een heel stuk over. relic of relicen. moet je maar even zoeken.

Jeanken
1 juni 2006, 20:39
Voor de Rory look neem je een grote schuurmachine ter hand met grove korrel, alles eraf en vervolgens eens goed in de smerigheid wrijven.
Er is in zelfbouw net een topic over idd.

wietse
1 juni 2006, 20:40
geef hem aan Fnark mee, wordt hij erg relic van, wel onbespeelbaar maar relic :D.

Anders Destium
1 juni 2006, 21:29
Voor een zacht prijsje wil ik het best voor je doen :hippie:

thomazzbootzz
1 juni 2006, 21:44
WAT DACHT JE VAN ER HEEL VEEL OP SPELEN? NEPPERT!
http://www.gitaarnet.nl/forum/images/smilies/icon_dance.gif

iwamoto
1 juni 2006, 21:52
WAT DACHT JE VAN ER HEEL VEEL OP SPELEN? NEPPERT!
http://www.gitaarnet.nl/forum/images/smilies/icon_dance.gif
precies ja, gewoon keihard die neppert afstraffen!! gaat ie zeker ook een fender logo erop zetten, en dan proberen te verpatsem!!! :angry:

Javaca
1 juni 2006, 21:59
Hoe maak je een gitaar oud?

Nou het gaat net als met kerken en dorpspompen...
Gewoon heel lang laten staan en wachten tot iemand er zo'n blauw-wit bordje aan hangt.

up-guitarman
1 juni 2006, 22:23
Pff, relicen, zooooo fake !!!
Een echte relic is suuuuuupervet maar een 'gemaakte' relic is zooo nep !!!

Gewoon lekker lang op spelen, uit mijn tele zijn ook al wat plekjes lak, en zo gaat dat steeds verder, maar ik ga mijn gitaar niet onnodig liggen schuren of wat dan ook, de kans dat het dan lelijk wordt is heel groot !!!

Anders Destium
1 juni 2006, 23:03
Wees niet bang, alleen lelijke gitaren worden gerelict. Die kunnen er alleen maar op vooruit gaan.

Luke-wannabe
2 juni 2006, 00:02
Hoe maak je een strat oud?
Wachten.. :chicken:

tmcm
2 juni 2006, 01:15
come on guys

is best een goeie topic, Fender, Gibson, ESP en Greco doen het, Bill Nash maakt er naam mee, Haar doet het, Relicguitars probeert het.. waarom mag een enthousiast forumlid het niet?

Ik kan je zeggen, blijf van het schuurpapier af, gebruik hitte, kou , chemicalieen en mechanische voorwerpen (dat klinkt mysterieus he)
Wees subtiel en kijk naar echte oude gitaren als voorbeeld. En geen sigarettenpeuk bij de topkam!

enne Luke wannabe, ken je die EDWARDS ESP Jhon Frusciante style `62 Relic Strato NEW (http://cgi.ebay.nl/EDWARDS-ESP-Jhon-Frusciante-style-62-Relic-Strato-NEW_W0QQitemZ7418211608QQcategoryZ33038QQtcZphotoQ QrdZ1QQcmdZViewItem)http://pics.ebaystatic.com/aw/pics/nl/s.gif? Niks voor jou?

Buryyourdead
2 juni 2006, 01:17
Geef je gitaar voor 1 show aan mij :P

en hij is oud! :P hahaha

Luke-wannabe
2 juni 2006, 09:27
Ja die strat is echt cool! Ik vind m niet zo heel goed gerelict eigenlijk :sssh:... T ziet er uit alsonf t gewoon met n schuurpapiertje is gedaan.

G.G.
2 juni 2006, 10:54
Ik kan je zeggen, blijf van het schuurpapier af, gebruik hitte, kou , chemicalieen en mechanische voorwerpen (dat klinkt mysterieus he)
Wees subtiel en kijk naar echte oude gitaren als voorbeeld. En geen sigarettenpeuk bij de topkam!


Ik ben al een paar weken met een relic bezig, het is niet een klusje dat je in een uurtje doet. Je moet steeds een klein stapje verder gaan.

Ik been geen tegenstander van schuurpapier. Schuurpapier is prima, maar je moet wel meer doen.

Mijn methode:

Laat de slagplaat, neckplate etc zitten. Ram eerst een aantal deuken in de gitaar op de juiste plekken. Dit zorgt ervoor dat de lak in het hout geduwd wordt. Wanneer je gaat schuren blijven deze dieperliggende plekken met lak mooi gelakt.

Dan op de juiste plekken met schuurpapier (korrel 100) schuren totdat je net op kleine plekken door de lak heen komt. Gelijk stoppen en overgana op korrel 400.

Opnieuw deuken en krassen maken. Ook deze deuken en krassen liggen dieper en blijven dus mooi zichtbaar (versleten lak, geen hoogglans meer. Daarna weer verder schuren.

Het blanke hout zal een zeer "schone" indruk hebben. Dit zal vanzelf groezelig worden omdat het geen beschermlaag meer heeft.

Wat ik vervolgens gedaan heb: een doek met thinner, thinner op de body smeren en in de fik steken. De lak gat op de plekjes waar het weggeschuurd is aan de randen smelten en brokkelen. Ook de blanke stukken hout worden donkerder. Daarna heb ik toilettpapier genomen, dit overgoten met thinner en in de fik gestoken. Even heb je een hoge vlam, en daarna allemaal kleine brandpuntjes (papier krult een beetje op en raakt de body op kleine plekjes. Met een schroevendraaier of iets dergelijks schuif je dit brandende paier over de body heen (langzaam, zodat de brandpuntjes overal hun tijd hebben de lak te verhitten.

Zo ontstaan er diverse verweerde plekken.

Daarna de hele body met korrel 800 en meubelolie gladmaken (veel spelen polijst natuurlijk een gitaar. Het moet er niet op lijken dat alle beschadigingen van deze week zijn.

Kijk anders ff bij Zelfbouw. Staat een onderwerp van mij met de titel Relic Handleiding. In dit onderwerp heb ik heel veel tips gekregen van allerlij leden. Misschien heb je wat aan hun tips.

Ik zal binnenkort de foto's in dat onderwerp verder bijwerken, want ik ben ondertussen 6 stappen verder.

Kim Wilson
2 juni 2006, 11:15
Ebay.com, trefwoord Vintage...

Ome Keith
2 juni 2006, 13:11
Blanke lakdelen (ook moderne (!) en het hout) kun je verouderen (vergelen) met een ouderwetse hoogtezon (zo'n leuke kwik-UV lamp).
; uren/dagen. Blijf zelf uit de buurt (huidkanker) en zorg dat er niks in de fik kan vliegen.

dejohan
2 juni 2006, 14:32
Veel groenten en fruit, veel sporten, niet roken of drinken, niet te veel rood vlees.
Zo wordt hij wel oud.

ieme
2 juni 2006, 17:34
ik wil het ook wel voor je doen...

dirty-harry
2 juni 2006, 18:50
Ik snap er geen moer van, het is toch de bedoeling dat je de gitaar ze mooi mogelijk probeert te houden????????????
waar zijn dan al die polisch middeltjes voor.
Gewoon slijtage wegens gebruik kan ik wel hebben .
FAKE FAKE FAKE.

Sicky61
3 juni 2006, 00:47
iets zieligers als je gitaar relikken is er niet,en ook best lullig als je een echte ouwe gitaar om je nek hebt hangen en hij wordt voor relic vertsleten.
De mooiste gitaar is in mijn ogen zeker een afgeragde,juist omdat dat wat over het geleden leven verteld.
Maar die tijd is helaas voorbij.

sebass
10 juni 2006, 14:16
Ik vind dat ook de mooiste gitaren. Lekker afgeragt dat geeft de gitaar veel meer karakter. Mijn gitaar heeft bijna geen gebruikssporen alleen de achterkant van de riem en een paar kleine butsjes van het vervoeren. Die lak is blijkbaar te goed.
Wat volgens mij de best manier is, is om de lak te verwijderen en dan gewoon alles op zijn beloop laten gaan. Slijten doet het dan wel.

jw009
10 juni 2006, 15:35
Ik ben al een paar weken met een relic bezig, het is niet een klusje dat je in een uurtje doet. Je moet steeds een klein stapje verder gaan.

Ik been geen tegenstander van schuurpapier. Schuurpapier is prima, maar je moet wel meer doen.

Mijn methode:

Laat de slagplaat, neckplate etc zitten. Ram eerst een aantal deuken in de gitaar op de juiste plekken. Dit zorgt ervoor dat de lak in het hout geduwd wordt. Wanneer je gaat schuren blijven deze dieperliggende plekken met lak mooi gelakt.

Dan op de juiste plekken met schuurpapier (korrel 100) schuren totdat je net op kleine plekken door de lak heen komt. Gelijk stoppen en overgana op korrel 400.

Opnieuw deuken en krassen maken. Ook deze deuken en krassen liggen dieper en blijven dus mooi zichtbaar (versleten lak, geen hoogglans meer. Daarna weer verder schuren.

Het blanke hout zal een zeer "schone" indruk hebben. Dit zal vanzelf groezelig worden omdat het geen beschermlaag meer heeft.

Wat ik vervolgens gedaan heb: een doek met thinner, thinner op de body smeren en in de fik steken. De lak gat op de plekjes waar het weggeschuurd is aan de randen smelten en brokkelen. Ook de blanke stukken hout worden donkerder. Daarna heb ik toilettpapier genomen, dit overgoten met thinner en in de fik gestoken. Even heb je een hoge vlam, en daarna allemaal kleine brandpuntjes (papier krult een beetje op en raakt de body op kleine plekjes. Met een schroevendraaier of iets dergelijks schuif je dit brandende paier over de body heen (langzaam, zodat de brandpuntjes overal hun tijd hebben de lak te verhitten.

Zo ontstaan er diverse verweerde plekken.

Daarna de hele body met korrel 800 en meubelolie gladmaken (veel spelen polijst natuurlijk een gitaar. Het moet er niet op lijken dat alle beschadigingen van deze week zijn.

Kijk anders ff bij Zelfbouw. Staat een onderwerp van mij met de titel Relic Handleiding. In dit onderwerp heb ik heel veel tips gekregen van allerlij leden. Misschien heb je wat aan hun tips.

Ik zal binnenkort de foto's in dat onderwerp verder bijwerken, want ik ben ondertussen 6 stappen verder.


Heb je ervoor gestudeerd ofzo..? :satisfie:

jerome
10 juni 2006, 15:57
Blanke lakdelen (ook moderne (!) en het hout) kun je verouderen (vergelen) met een ouderwetse hoogtezon (zo'n leuke kwik-UV lamp).
; uren/dagen. Blijf zelf uit de buurt (huidkanker) en zorg dat er niks in de fik kan vliegen.

lijkt me wel verstandig om dan alle kunststof delen (elementen, elementkapjes, slagplaat,etc) te verwijderen.
De meeste kunststoffen kunnen niet goed tegen UV!

bat
10 juni 2006, 16:08
lijkt me wel verstandig om dan alle kunststof delen (elementen, elementkapjes, slagplaat,etc) te verwijderen.
De meeste kunststoffen kunnen niet goed tegen UV!
Da's nou net het idee, lijkt mij.

up-guitarman
10 juni 2006, 16:16
lijkt me wel verstandig om dan alle kunststof delen (elementen, elementkapjes, slagplaat,etc) te verwijderen.
De meeste kunststoffen kunnen niet goed tegen UV!

Haha, ik ben er niet voor om je gitaren te relicen, een oude afgeragde strat ziet er machtig uit maar zo'n fake relic, dan moet het toch al héél goed gedaan zijn.

Maar deze opmerking snap ik toch niet hoor. Als je er dan toch aan begint doe het dan goed. Niets ziet er zo belachelijk uit als een gerelicte vergeelde gitaar met een hagelnieuwe slagplaat en pickup covers ...

jerome
10 juni 2006, 18:19
Haha, ik ben er niet voor om je gitaren te relicen, een oude afgeragde strat ziet er machtig uit maar zo'n fake relic, dan moet het toch al héél goed gedaan zijn.

Maar deze opmerking snap ik toch niet hoor. Als je er dan toch aan begint doe het dan goed. Niets ziet er zo belachelijk uit als een gerelicte vergeelde gitaar met een hagelnieuwe slagplaat en pickup covers ...

Ben ik heus wel met je eens.
Maar het is alleen maar een waarschuwig hoor.
Als je het kunststof te lang blootstelt aan UV wordt het bros en flikkert het zo uit elkaar...
Bovendien zijn je elementen ook niet zo blij met warmte en UV...
Ik zou de kunststof delen op een andere of rustigere manier proberen te verouderen.

Ik vind trouwens die overdreven heftige (bijdehandte) anti-reacties niet erg netjes.
Ik hou zelf ook niet van kunstmatige verouderde gitaren maar als die jongen dat nou wil moet dat toch kunnen?
Een beetje respect voor elkaar zou fijn zijn.
Als iedereen dezelfde smaak zou hebben dan zouden we allemaal op dezelfde gitaar spelen en dan zou toch ook niet leuk zijn!!

greetz,
Jeroen

Izegrim
10 juni 2006, 22:16
Ik denk dat als je zweert dat je je gitaar een maand lang zonder hoes 24/7 bij je houdt je een heel eind komt. Dus gewoon naar school met de bus en je gitaar continu exposed. 's Middags lekker naar het strand ermee. In het weekend een moshpit van een obscure locale death metalband. In bed met je vriendin... Die gaat heel mooi worden.

Nickname
10 juni 2006, 22:36
Hoe maak je een strat oud?
Wachten.. :chicken:

+1 (23456789)

Tupelo
10 juni 2006, 22:56
Als iedereen dezelfde smaak zou hebben dan zouden we allemaal op dezelfde gitaar spelen en dan zou toch ook niet leuk zijn!!

Idd. dan zou het merendeel van de gitaristen met een strat te zien zijn. :roll:

jerome
10 juni 2006, 23:11
Idd. dan zou het merendeel van de gitaristen met een strat te zien zijn. :roll:

Das dan weer een voordeel... :gitarist:

Orpheo
10 juni 2006, 23:30
Das dan weer een nadeel ... :gitarist:

mee eens! ;)

up-guitarman
11 juni 2006, 00:31
Ben ik heus wel met je eens.
Maar het is alleen maar een waarschuwig hoor.
Als je het kunststof te lang blootstelt aan UV wordt het bros en flikkert het zo uit elkaar...
Bovendien zijn je elementen ook niet zo blij met warmte en UV...
Ik zou de kunststof delen op een andere of rustigere manier proberen te verouderen.

Ik vind trouwens die overdreven heftige (bijdehandte) anti-reacties niet erg netjes.
Ik hou zelf ook niet van kunstmatige verouderde gitaren maar als die jongen dat nou wil moet dat toch kunnen?
Een beetje respect voor elkaar zou fijn zijn.
Als iedereen dezelfde smaak zou hebben dan zouden we allemaal op dezelfde gitaar spelen en dan zou toch ook niet leuk zijn!!

greetz,
Jeroen

Daar ben ik het dan weer mee eens !!!
En sorry, het was niet de bedoeling bijdehand over te komen of zo, ik vind persoonlijk dat een fake relic er doorgaans ook fake uitziet, of het moet heel goed gedaan zijn, dan is het wel mooi. Toch zweer ik bij gitaren die natuurlijk afgeragd worden ...
Ach ja, het is een eeuwige discussie, de mensen die zich er goed bij voelen om hun gitaar te relicen moeten dat maar gewon doen ;)

(damn, kben een beetje zat denk ik, en lulle maar ;))

Bluesbreaker
11 juni 2006, 21:59
De relics van vd Haar vind ik bijzonder netjes.

jerome
11 juni 2006, 23:32
Daar ben ik het dan weer mee eens !!!
En sorry, het was niet de bedoeling bijdehand over te komen of zo, ik vind persoonlijk dat een fake relic er doorgaans ook fake uitziet, of het moet heel goed gedaan zijn, dan is het wel mooi. Toch zweer ik bij gitaren die natuurlijk afgeragd worden ...
Ach ja, het is een eeuwige discussie, de mensen die zich er goed bij voelen om hun gitaar te relicen moeten dat maar gewon doen ;)

(damn, kben een beetje zat denk ik, en lulle maar ;))

Dat bijdehandte sloeg trouwens niet op jouw hoor!!

Ik baalde van mijn eerste zelfgemaakte beschadiging op mijn 2e hands gekochte strat en nu vind ik m alleen maar mooier worden...
Maf hé? :satisfie:

sembo
20 juni 2006, 14:11
ja ik vin af gerachde strats ook mooi

maf he:)

Damage Inc.
20 juni 2006, 18:05
Weet ik veel :P , wat schuren enzo?
Maar het beste is gewoon veel op spelen dus ja ennn... slecht behandelen?

Die bekende gitaar van Kirk Hammett is pas echt een relic zoals ie ook genoemd wordt!
En hij ziet er niet eens zo slecht uit.

James Hetfield heeft een soort van gemaakte relic ookal noemt ie 't niet zo.
Het is namelijk de Truckster, gewoon gemaakte schuringen en krassen om 'm er wat kooler uit te laten zien, en dat is gelukt .
Het thema is dan ook trucker-style... ofzo...
Ik zou zeggen, doe er iets origineels mee, ipv "relicen" of wat dan ook.

GreetingZ
- Damage Inc.

matto
20 juni 2006, 18:41
Ik denk dat als je zweert dat je je gitaar een maand lang zonder hoes 24/7 bij je houdt je een heel eind komt. Dus gewoon naar school met de bus en je gitaar continu exposed. 's Middags lekker naar het strand ermee. In het weekend een moshpit van een obscure locale death metalband. In bed met je vriendin... Die gaat heel mooi worden.


BRRRRRRrrrrrrrrrr!!!:seriousf:

robert-gitarist
20 juni 2006, 18:48
hallo allemaal

ik heb een goedkope strat gekocht en wil hem er graag heel oud uit laten zien( alle verf eraf enzo) :cooler: .

maar ik weet niet hoe je dat kan doen!!!


Litertje benzine wil wel helpen :D

Bluesbreaker
20 juni 2006, 18:48
Weet ik veel :P , wat schuren enzo?
Maar het beste is gewoon veel op spelen dus ja ennn... slecht behandelen?

Die bekende gitaar van Kirk Hammett is pas echt een relic zoals ie ook genoemd wordt!
En hij ziet er niet eens zo slecht uit.

James Hetfield heeft een soort van gemaakte relic ookal noemt ie 't niet zo.
Het is namelijk de Truckster, gewoon gemaakte schuringen en krassen om 'm er wat kooler uit te laten zien, en dat is gelukt .
Het thema is dan ook trucker-style... ofzo...
Ik zou zeggen, doe er iets origineels mee, ipv "relicen" of wat dan ook.

GreetingZ
- Damage Inc.

Yo man, dat zeg ik, niet meer relicken gewoon vette dope trucker style maken die axe.

Dikke kus xxxx Bluesbreaker

JulesKr
20 juni 2006, 18:50
En als je wilt weten hoe je je hals moet relicen, moet je vragen aan deze (http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A//koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_elektrisch/39406069.html%3Freturn%3DeJwlyeEKgjAUBeB3Eeyna2ooE wl7EVl2ybG5jd0rmdG7t9mfcz7OkYKLjxLnDgVvLiK7B%252Fd C6GYiLxjTzoMtFhk0eSMlYWENW9ZdgR7BjsoihXUBS2AZWinDs YxPRTLEHwxoCgqnmU1N3RYzLea6mZ6fHtiTy6uB59XNxBiask0 sE%252BuDFLkrn7hFpn7%252F26GKKE%252B%252B51n3%252F QHc4T%252B1%26df%3D1%26p%3D1) verkoper. :D

tmcm
20 juni 2006, 19:04
oeps. doorgeschoten...

Bluesbreaker
20 juni 2006, 19:47
Ik vind hem best aardig gelukt hoor, niet echt onrealistisch, geen bandschuurmachinewerk....

schizo910
20 juni 2006, 19:49
drie weken in de regen in je tuin vlak onder het gras begraven. Daarna op graven en schoonmaken met een spons... een schuurspons wel te verstaan. Vervolgens boter smeren op alle kale houtdelen.

Of doe gewoon niet voorzichtig met je gitaar en stop hem nooit in een koffer...

Damage Inc.
20 juni 2006, 19:54
Yo man, dat zeg ik, niet meer relicken gewoon vette dope trucker style maken die axe.

Dikke kus xxxx Bluesbreaker

Ik zei origineel : P .

- Damage Inc.

sembo
28 juni 2006, 20:08
die kop van hals is lelijk vind ik

niet goed gelukt die kop maar de rest wel

G.G.
23 maart 2007, 18:07
*schopje*

Alle metalen onderdelen die je van de gitaar gehaald hebt, die doe je in een kunststof bak. Eerst even alle onderdelen bewerken met fijn schuurpapier en staalwol zodat de chroomlaag aangetast is.

Deze plastic bak zet je in een grotere plastic bak, en die grote plastic bak, daar giet je een laag azijn in ( ik heb gewoon die witte genomen uit het keukenkastje) op de grote bak doe je een deksel. Je onderdelen liggen dus droog, maar staan wel in de damp. Na een paar uurtjes zien ze er niet meer uit. Vergeet ook de kleine schroefjes niet.
Tussendoor steeds even kijken. De verchroomde delen hebben meer tijd nodig, maar de rest kan er misschien wel eerder uit.

http://img352.imageshack.us/img352/8050/p1000162fg6.jpg

Na een paar uurtjes:

http://img381.imageshack.us/img381/4421/p1000181mp5.jpg

http://img412.imageshack.us/img412/416/p1000197th0.jpg

G.G.
23 maart 2007, 18:07
Nu nog het plastic verouderen. Ik heb in het verleden een hoop geprobeerd met thee, koffie etc.. maar met weinig succes. Ik lees heel veel over Kiwi schoensmeer in de kleur bruin. Dat zou goed moeten werken, maar dat moet ik nog een keertje testen.

Eerst heb ik het plastic beschadigd met vijl, schuurpapier en staalwol. De slijtage kan je zo extreem maken als je zelf wilt. Het plastic heb ik vervolgens een beetje geel gemaakt met ecoline (kleur 227, Gele Oker). De knoppen heb ik wat ronder geschuurd en de scherpe randjes heb ik eraf geschuurd. De elementkapjes heb ik afgerond en aan de randen helemaal doorgevijld (40 jaar plectrum schade)
De diepe krassen en schuurtjes in de elementkapjes heb ik met een potlood ingekleurd en een beetje uitgeveegd.
De slagplaat is opgeruwd met staalwol, zodat de glans eraf is en de inkt beter pakt.
Alle schroefgaatjes heb ik met een wattestaafje en ecoline voorzien van wat roestvlekken.

Daarna een laagje blanke lak en rustig wachten tot de boel droog is., Heel voorzichtig op de juiste plekken een beetje polijsten met staalwol en je bent klaar.

http://img462.imageshack.us/img462/4297/p1000163jz1.jpg

http://img110.imageshack.us/img110/5393/p1000166in2.jpg

http://img168.imageshack.us/img168/1631/p1000175sn5.jpg

http://img359.imageshack.us/img359/6327/p1000184ci5.jpg


Voor degene die het willen proberen: succes, hoop dat je wat aan deze info hebt.

Negative K3 fan
23 maart 2007, 18:23
ik vind die slagplaat niet zo heel mooi gelukt, de structuur klopt niet helemaal en hij is overal even smerig... de metalen dingen vind ik wel erg goed gedaan!

G.G.
23 maart 2007, 18:33
ik vind die slagplaat niet zo heel mooi gelukt, de structuur klopt niet helemaal en hij is overal even smerig... de metalen dingen vind ik wel erg goed gedaan!

Klopt, tussen de snaren moet ie lichter zijn. Ik ga die strook nog wel even polijsten tot ie meer de originele kleur heeft. Goed dat je het opmerkt, daar kan ik wat mee.

G.G.
24 maart 2007, 06:00
In navolging op mijn post op de vorige pagina, voor de mensen die een relic willen maken:

Alles strippen tot het kale hout als je een gitaar met een poly lak hebt. Schuren met een grove korrel en steeds fijner tot de body kaal is. Zelf heb ik redelijk goeie ervaring met een verfbrander. Zo eentje zonder vlam, een dikke vette fohn dus.

Zolang je blijft bewegen met de brander en ergens bij een gaatje begint (slagplaatschroefje of iets dergelijks) komt er een luchtbel onder de blanke lak en die luchtbel schuif je over de hele body heen. Je zal zien dat er grote stukken lak van de gitaar afvallen. Bij mijn chinese squier zat er onder de hele dikke blanke lak een dunne kleurlaag. Deze kleurlaag was goed weg te schuren.

In mijn geval begin ik met een zelfbouwbody, dus dat is makkelijk. Geen lak te verwijderen.

http://img255.imageshack.us/img255/3078/p1000135ht2.jpg


De poly lak, die wil je natuurlijk niet meer. Die lak is dik, krasvast en verkleurd niet, dat is niet de bedoeling. Neem een nitrocellulose lak (er wordt ook beweerd dat deze lak veel beter klinkt). Celluloselak is onderandere te krijgen van Cetabever (blanke lak) en de kleurlakken kan je bij de Gamma en andere bouwmarkten voor ongeveer €7 per bus kopen. Motip Trendy Colourline lakken zijn nitro cellulose (ook de metallic lakken, maar NIET de blanke lak, die is op alkyd basis, zoek hier dus een andere lak voor).

Voor het spuiten heb je geen speciale cabine of apparatuur nodig om een goed resultaat te krijgen.

Spuit buiten, in een plekje uit de wind. Bij voorkeur wanneer het net geregend heeft want dan zit er weinig stof in de lucht. Hang de gelakte delen binnen op een warme plek en de nitrolak is in ongeveer 2 uur droog.

De laatste lagen (2 lagen blanke lak) heb ik op een warme body, met warme lak binnen gespoten en na een kwartier heb ik deze buiten gehangen voor ongveer 15 minuten. Buiten was het ongeveer 8 graden, terwijl de body heel warm was (hing 10 cm van de gaskachel vandaan, die voluit stond te branden.

De lak is hierdoor geschrokken en heeft hele kleine haarscheurtjes gekregen. Er is ook een streep zichtbaar waar de twee body delen aan elkaar gelijmd zijn.

Ik heb de methode aangehouden die weleens door fender gebruikt werd: een witte grondlaag, twee kleurlagen en twee blanke lak lagen (Leo Fender lette nogal op de centen, dus hoe minder hoe beter). Ik heb gekozen om een zogenaamde refinish te maken, en die te reliccen.

Dat zag je vroeger veel, toen de kleuren beperkt waren en gitaristen vaak een strat overspoten in een andere kleur. Ook fender deed dit veel zelf. Zo waren in een bepaalde periode alle bodies sunburst, en de lelijkste spoot Fender in een van de customkleuren.

Witte primerlaag:

http://img296.imageshack.us/img296/9500/p1000201wn0.jpg

G.G.
24 maart 2007, 06:01
Blauwe nitrocellulose metallic lak:

http://img377.imageshack.us/img377/8579/p1000205im3.jpg

Vlekkerige witte grondlaag (zodat de laatste laag niet helemaal effen is.

http://img266.imageshack.us/img266/8866/p1000209ua2.jpg

Roze op witte grondlaag op blauwe lak op witte grondaag op blank hout:

http://img245.imageshack.us/img245/6981/p1000219uf1.jpg

Een klein stukje geschuurd, geeft een leuk effect.

http://img87.imageshack.us/img87/6913/p1000224nh2.jpg


Binnenkort waarschijnlijk wat meer tips over het maken van realistische krassen en deuken (of juist hoe het niet moet, hangt ervanaf hoe goed het me lukt). Alle tips zijn welkom.

Jay Cal
24 maart 2007, 07:27
Leuke relic-methoden man! Die kleur is natuurlijk volledig discutabel ;)

P.s. waarom die reusachtige forearm contour? Speelt dat echt lekkerder? Of issie ook door het "vele spelen" enorm ingesleten?

Omdat het toch weer een relic topic is... ook maar ff mijn relic:
Nieuw gekocht en een beetje samen met een goede maat van mij een relic plan opgesteld. Gebruikte materialen:

metaal: IJzeroxide
plastic: Kiwi schoensmeer en het restant uit de ijzeroxidesessie
Body: scotchpad, vleesvork, stoeptegels (echt waar) en rubber blokken voor het gladmaken
Neck: staalwol, houtskool

Behold:
http://i33.photobucket.com/albums/d51/gianno/P1010029.jpg

G.G.
24 maart 2007, 12:05
Forermconour: De eerste fenders werden met een linkzaag uitgezaagd, en daar kwam je reusachtige bellycuts en forearmcontours tegen, soms.

Kun je wat meer uitleg posten over jouw aanpak, klinkt interessant.

Braindead
24 maart 2007, 14:16
Ecoline is toch op waterbasis? Blijft dat wel zitten dan?

Chroom is erg goed gerelic'ed !



Nu nog het plastic verouderen. Ik heb in het verleden een hoop geprobeerd met thee, koffie etc.. maar met weinig succes. Ik lees heel veel over Kiwi schoensmeer in de kleur bruin. Dat zou goed moeten werken, maar dat moet ik nog een keertje testen.

Eerst heb ik het plastic beschadigd met vijl, schuurpapier en staalwol. De slijtage kan je zo extreem maken als je zelf wilt. Het plastic heb ik vervolgens een beetje geel gemaakt met ecoline (kleur 227, Gele Oker). De knoppen heb ik wat ronder geschuurd en de scherpe randjes heb ik eraf geschuurd. De elementkapjes heb ik afgerond en aan de randen helemaal doorgevijld (40 jaar plectrum schade)
De diepe krassen en schuurtjes in de elementkapjes heb ik met een potlood ingekleurd en een beetje uitgeveegd.
De slagplaat is opgeruwd met staalwol, zodat de glans eraf is en de inkt beter pakt.
Alle schroefgaatjes heb ik met een wattestaafje en ecoline voorzien van wat roestvlekken.

Daarna een laagje blanke lak en rustig wachten tot de boel droog is., Heel voorzichtig op de juiste plekken een beetje polijsten met staalwol en je bent klaar.

http://img462.imageshack.us/img462/4297/p1000163jz1.jpg

http://img110.imageshack.us/img110/5393/p1000166in2.jpg

http://img168.imageshack.us/img168/1631/p1000175sn5.jpg

http://img359.imageshack.us/img359/6327/p1000184ci5.jpg


Voor degene die het willen proberen: succes, hoop dat je wat aan deze info hebt.

G.G.
24 maart 2007, 14:30
Ecoline is toch op waterbasis? Blijft dat wel zitten dan?


Ja, maar met wat blanke lak erop werkt het prima, dan wat staalwol om de glans eraf te halen en klaar.



Chroom is erg goed gerelic'ed !

Ben daar ook erg tevreden mee. Vergeet alle moeilijke trucjes en koop een fles azijn van €0,75. Meer heb ik er echt niet mee gedaan. (het is zo simpel dat ik het eigenlijk niet moet verklappen)

OJJVZ
24 maart 2007, 16:11
Voor een zacht prijsje wil ik het best voor je doen :hippie:

ik doe het gratis :P
gewoon alles eraf en dan achter me fiets, lijkt me fantástisch om te doen :P
(of zoals iemand voor mij zei, A28 :P)

maar natuurlijk mooier als het echt is
tenzij het een goedkoop aftijg stratje is ofzo :P
gewoon snachts buiten laten liggen (mss nek wel inpakken, zodat ie niet al te veel temp.verschillen krijgt te verduren) en verf er "welkom" op zodat mensen denken dat ze hun voeten er op horen te vegen ofzo
gewoon zo hard mogelijk aftuigen als je maar kan :D

Bluesbreaker
24 maart 2007, 19:07
ik doe het gratis :P
gewoon alles eraf en dan achter me fiets, lijkt me fantástisch om te doen :P
(of zoals iemand voor mij zei, A28 :P)



Hahaha, ja goeie grap!














Zo lekker origineel ook...

drap
24 maart 2007, 20:01
Ik wil het projekt niet afkraken, maar ik vind die slagplaat echt zo nep als wat om eerlijk te zijn. Een slagplaat verkleurd niet zo als ie ouder wordt. Sterker nog, een slagplaat verkleurt nauwelijks. Er is alleen een periode geweest dat Fender slagplaten gebruikte die een hele lichte mintgroene waas kregen.

Ik zie sowieso het nut van relicen niet in, maar dat is persoonlijk. Ik ben van mening dat een gitaar uit zichzelf relict in de loop der jaren.

nielsduursma
24 maart 2007, 20:17
Ik wil het projekt niet afkraken, maar ik vind die slagplaat echt zo nep als wat om eerlijk te zijn. Een slagplaat verkleurd niet zo als ie ouder wordt. Sterker nog, een slagplaat verkleurt nauwelijks. Er is alleen een periode geweest dat Fender slagplaten gebruikte die een hele lichte mintgroene waas kregen.

Nou heb ik hier een of ander blad liggen met foto's van Rory Gallaghers orginele strat (niet die neppe fender remake). En die heeft toch weldegelijk een behoorlijk gele slagplaat. Niet zo geel als die van G.G. maar toch wel behoorlijk vergeeld.

drap
24 maart 2007, 20:25
Nou heb ik hier een of ander blad liggen met foto's van Rory Gallaghers orginele strat (niet die neppe fender remake). En die heeft toch weldegelijk een behoorlijk gele slagplaat. Niet zo geel als die van G.G. maar toch wel behoorlijk vergeeld.

Agreed, maar dat is dan ook een vorm van extreme extreme (overtreffende trap) mishandeling van een gitaar. Normaal gesproken relict een slagplaat niet op die manier. Check de strats van Frusciante maar eens. Die dingen komen allemaal uit de jaren '50 en '60 en er is er niet één bij die zo geel is en vooral ook zo vlekkerig als die van de strat van G.G.

spirit
24 maart 2007, 20:35
Fender slagplaten, en ook de andere plastic delen vergelen wel degelijk. alleen de hele vroegere 8-gaats slagplaten blijven wit.

http://www.provide.net/~woodrails/oldpics/str62wsc.jpg

Als dit niet vergeeld is, weet ik het niet meer :cooler:

drap
24 maart 2007, 22:42
Ik kan me sterk vergissen, maar als ik naar het plastic op de elementen en de knoppen kijk, dan is die slagplaat niet vergeeld maar heeft ie sowieso een andere kleur. Geel is ie sowieso niet.

G.G.
24 maart 2007, 23:16
Over het vergelen:

links mijn gerelicte en rechts mijn originele bijna 30 jaar oude slagplaat:

http://img101.imageshack.us/img101/826/p1000178fs8.jpg

drap
24 maart 2007, 23:42
Over het vergelen:

links mijn gerelicte en rechts mijn originele bijna 30 jaar oude slagplaat:

http://img101.imageshack.us/img101/826/p1000178fs8.jpg

Met alle respect en het is me echt niet om het afkraken, maar ik blijf het nep vinden lijken. Ook als je 'm naast die andere slagplaat legt. Ik zie gele vlekken op je slagplaat en geen verkleurde slagplaat om eerlijk te zijn.

G.G.
13 september 2007, 16:56
Even een oud topic bumpen.

Beste tip voor een goeie relic: Heel veel roken.

Mooie gouden strat:

http://img386.imageshack.us/img386/2374/stratmarktplaatsqz9.jpg

blijkt eigenlijk wit te zijn:

http://img398.imageshack.us/img398/2456/p1000665ad1.jpg

G.G.
13 september 2007, 17:18
Hoe maak je een strat oud? Heel simpel: bind de gitaar met een touw achter je trekhaak, en rij nu de dijk en paar keer op en af (het liefst over 'n straat met klinkers).

Leuk, maar die staat al in de tweede post. Beetje oud, vind je niet?


De gangbare methode is de gitaar aan de trekhaak van een auto binden en dan de A28 even helemaal op en neer rijden.

Maar je kunt ook zoeken op 'relic', dan kom je wel een stuk of wat topics tegen hierover.

Blend
13 september 2007, 17:41
Leuk, maar die staat al in de tweede post. Beetje oud, vind je niet?

Shit, ik zie 't nu pas.. :chicken: Sorry, haal 'm weer ff weg ;)

Mr.Fingers
13 september 2007, 18:40
Spelen met machetknopen, ringen, broeksriem van metaal, en bretellen + de gitaar niet al te lief behandelen en proberen vanaf +-0.5 meter in z'n stand te mikken, veel roken en als het goed weer is hem in het zonnetje leggen

glacius
13 september 2007, 18:44
een strat maak je maar op 1 manier oud. door hem lang genoeg te bezitten tot hij oud is.

Nielsje
13 september 2007, 18:54
Ik vind de tips die G.G. geeft werkelijk waar nuttig.

Weet niet of ik m'n slagplaat zo geel wil hebben, maar dat terzijde.

Zelf heb ik wel een redelijk resultaat met koffie & elementkapjes. Ik hou wel van een beetje, niet tè veel.

Bovendien verkleurt ie dan ook niet egaal, wat je met de standaard 'gele' kapjes wel hebt van bijv. TF.

Ga ook eens de azijntruc proberen, alhoewel ik wel wat huiverig ben voor de werking van bijv. stemmechanieken en tremolo.

Tja, ik zou verder zeggen: Dunne nitro lak, geen gitaarstand gebruiken, en altijd een riem om!

Butcher
14 september 2007, 03:00
http://nashville.craigslist.org/msg/420183357.html

JvD.
14 september 2007, 07:51
strat in zonne bank!

jimihattricks
14 september 2007, 13:40
Ik kan me sterk vergissen, maar als ik naar het plastic op de elementen en de knoppen kijk, dan is die slagplaat niet vergeeld maar heeft ie sowieso een andere kleur. Geel is ie sowieso niet.

nee idd, die platen worden niet voor niets mint green genoemd..

vulvasonic
14 september 2007, 18:47
Hoe maak je een strat oud?
Wachten.. :chicken:

Ik geef je gelijk. Maar het punt is dat veel gitaristen hun gitaren er uit willen laten zien als de ouwe planken waar onze voorbeelden op hebben gespeeld.
Niet alleen speelden die helden dag en nacht op die gitaren, jaaaaaaaaren achtereen (en ja, dan wil er wel eens iets slijten). Maar die 'grote jongens' speelden wel allemaal op gitaren die nog gelakt werden met nitro cellulose lak. En dat slijt en verkleurd nu eenmaal een stuk sneller.

Men lijkt te vergeten dat (in het geval van Fender althans) de meeste gitaren NIET meer afgewerkt worden met nitro-cellulose. Als je een American Series gitaar wilt relicen, ben je in mijn optiek een beetje vreemd bezig, omdat je hoopt op een resultaat dat nooit zou kunnen worden gerealiseerd middels een natuurlijk proces.

En dat vind ik gek. Nog los van de vraag of het überhaupt niet een beetje gek is.

bass blom
14 september 2007, 19:09
het is gewoon mode, de schapen hobbelen achter de anderen aan, ik wil ook beehheehe!

was het niet kieth die ermee begon dat hij fender vroeg een oude tele voor hem te maken?

doe mij maar een gitaar die er altijd als nieuw uit blijft zien :p

Gitaristje 18
14 september 2007, 19:28
Je ziets soms van die Strats die zijn echt afgeragd dat het gewoon onrealistisch wordt. Echt alle lak eraf, zwarte plekken van de brand, gaten, putten echt totaal afgeragd. Aangespoeld wrakhout ziet er nog beter uit. Dat snap ik dan weer niet, zo krijg je echt niet de look alsof de gitaar al heel lang bespeeld is. Je krijgt dan gewoon de look van een gitaar die opzettelijk is bewerkt om er zo uit te zien. Een gitaar slijt maar op bepaalde plekken en bij zo'n extreem relic geval zie je echt slijtage plekken die daar echt niet kunnen komen als je gewoon heel erg lang met een gitaar speelt.
Van zo'n overdreven relic gitaar wordt ik persoonlijk niet warm. Om er dan zo'n mega bedrag voor neer te leggen snap ik ook niet. Al vind ik een beetje slijtage wel mooi, zodat je gewoon dat "mijn oude vertrouwde onverwoestbare werkpaard die niet stuk te krijgen is" look. Maar het wordt soms echt te sterk overdreven.