PDA

View Full Version : Overschakelen naar een andere toonsoort ???



Guinness
14 november 2002, 17:47
Ik heb een vraagje.

Als ik een nummer maak (muziek op de gitaar bedoel ik) dan loop ik vaak vast als ik een refrein of een middenstuk / break erbij wil verzinnen. Vaak blijf ik dan in dezelfde toonsoort hangen. Heeft er iemand tips hoe ik naar een andere toonsoort kan overschakelen? Of blijft het een kwestie van alle toonsoorten uitproberen? Hoe doen goede songwriters dat?

BVD.

Phoenix Rising
14 november 2002, 21:21
Ik denk dat je wat specifieker moet zijn, kan je een concreet voorbeeld geven van je werk?

Wel moet je bedenken dat je je bij het componeren aan regels KAN houden. Deze zijn overal op het internet te vinden of je kan een boek kopen. Je kan het dus een logisch geheel maken, maar aangezien jij alles beslist hoeft dat dus niet.

Kortom: Doe gewoon wat je mooi vindt klinken, of het nou volgens de regels is boeit niet, toch??

adtree
22 november 2002, 23:25
je moet je toonladders kennen , je kunt namelijk moduleren van een toonladder naar de ander.Van C naar G naar Fis naar Des etc.etc.
alles is mogelijk als je de theorie erachter begrijpt.Laat maar weten als je meer info wilt hebben

Luca P
23 november 2002, 00:08
Soms moet je een mooi akkoorden schema hebben om naar een andere toonsoort te gaan. Soms helemaal niet (b.v. Girls Talk - Dave Edmunds.) De solo begint spontaan in een andere toonsoort.

adtree
23 november 2002, 13:41
Soms moet je een mooi akkoorden schema hebben om naar een andere toonsoort te gaan. =MODULEREN