PDA

View Full Version : hoevaak stemmen ?



poepsnaar
14 november 2002, 16:36
kheb net van iemand een nieuwe gitaar, en ik heb hem in een uur 5 keer gestemd omdat ie steeds ontstemt, vast doordat ie nieuw is,, hoevaak mag ik hem op een dag stemmen eigenlijk ???

Keith Richards
14 november 2002, 17:17
oh oh hebbie em al 5 keer gestemd nou dan maggie wel uitkijken =)

guitarmusicman
14 november 2002, 18:47
ja pfff zou ik er even andere stem-mechanieken op (laten) zetten) Want voor de duidelijkheid : dat is echt NIET GEZOND. Ik kom op de een keer in de 2 weken uit en dan is het ook omdat ik met en perfect gestemde gitaar wil spelen ook al hoor je het verschil niet echt
greetz, succes verder

Dionyios
14 november 2002, 18:58
Wanneer je nieuwe snaren op een gitaar hebt gezet, blijf je wel een tijdje bezig met stemmen. Dit is volgens normaal, omdat de snaren nog niet helemaal opgerekt zijn.
Op een gegeven moment zal je merken dat je steeds minder hoeft te stemmen, en op een gegeven moment hoef je zelden meer te stemmen (tot op een zekere hoogte natuurlijk).

Die opmerking van andere stemmechanieken vind ik een beetje flauw, dat is gelijk wel een uiterste...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dionyios op 2002-11-14 18:59 ]</font>

suzanne
14 november 2002, 19:16
yep idd zoals de persoon hierboven zegt zo is het! dat heb je nou eenmaal met een nieuwe gitaar! met een spaanse overigens wat meer dan met een western.

dungekste
14 november 2002, 22:40
Nieuwe snaren bij het spannen en stemmen paar keer oprekken met duim en pink bij het begin van de frets wil ook wel eens wat stembeurten voorkomen.

Luca P
14 november 2002, 23:02
Vooral met nieuwe nylon snaren blijf je klooien.
Die zij zo elastisch dat je een paar dagen later nog steeds een het stemmen bent.
Snaren moeten ook nog eens op een goede manier aangebracht worden anders blijven ze ontstemmen.

Effe om je de ogen uit te steken. Na een optreden 'gooi' ik mijn gitaar in de hoek en na een paar dagen is hij maar een ietsie pietsie ontstemd.
Trouwens ik vind zelf de oude Smooth Tuners II van Ibanez de fijnst werkende tuners.

iwan
19 november 2002, 14:37
Het hangt er inderdaad van af of de (nylon)snaren nieuw zijn. Die rekken de eerste twee drie dagen nog flink uit, na vijf minuten spelen mag je herstemmen. Het is trouwens zowiezo normaal dat je een met nylon bespannen gitaar dagelijks moet stemmen (wordt verergerd door temperatuurswisselingen of wisselende luchtvochtigheid). Let eens op als je iemand op ziet treden ermee (bv. flamenco-solisten): die stemmen na elk nummer!
Pas als je oudere snaren hebt, en ze blijven binnen het uur ontstemmen, moet je eens nagaan of je stemmechanieken, of de snaarhechting, misschien slippen.