PDA

View Full Version : Scheurtje tussen toets en nek



woutB
1 juni 2006, 12:08
Vraagje aan de reparateurs:

Bij de kop zit dus een klein scheurtje tussen de toets en de nek. Ik moet druk uit oefenen om het scheurtje te vergroten( om er lijm tussen te ketsen) en is dan iets kleiner dan 1 mm. Houtlijm lijkt mij te dik om er tussen te krijgen. Kan ik er ook secondenlijm in laten lopen?
Of weet iemand iets beters?

G.G.
1 juni 2006, 12:17
Misschien het omliggende gedeelte goed afplakken en dan met een stevig papiertje (bijvoorbeeld dat groene kartonnetje achterin een rizla shagvloeipapierpakje (mooi woord voor scrabble)) de lijm erin schuiven?

fred dons
1 juni 2006, 12:30
inderdaad secondenlijm in laten lopen en gelijk beginnen met schuren, zodat er hout schuursel in de gleuf komt en hard wordt met de lijm
is het een gelakte nek dan werkt die methode minder (met name het schuren)
ik doe wel eens wat hout lijm op een exacto mesje als de gleuf te smal om te lijmen en probeer de lijm op die manier in de gleuf te wringen

woutB
1 juni 2006, 14:23
Thanks!!!
Ik gaat het proberen

Gerrit
1 juni 2006, 15:35
Bij de apotheek een setje injectie naalden in verschillende dikte, en een spuit vragen.
Dan moet je ff uitleggen hoe de vork in de steel zit aan de apotheker.

Met die naalden kan je er hoogst waarschijnlijk gewone houtlijm tussen spuiten.

Enra
4 juni 2006, 17:58
Als de lijmverbinding tussen toets en hals plaatselijk loslaat en de kier bijna een mm breed is kan je er heel goed doodgewone witte houtlijm inwrijven. Desnoods zet je (voorzichtig) het kiertje iets open met de punt van een scalpel of iets dergelijks. Lijm erin wrijven. Overtollige lijm wegwissen met een licht vochtige doek. Opnieuw lijm erin wrijven, weer afnemen. Lijm erin wrijven, afnemen. Tot je er niets meer inkrijgt. Tussendoor kan je met een voelermaat de lijm erin drukken. De voelermaat is ook handig om vooraf te checken hoe diep de opening eigenlijk is. Dan klemmen. Kunststof knijpklemmen voldoen vaak.

Soms heb je een hulpmiddel nodig om de klem (of klemmen) op zijn plaats te houden. Die moet je van tevoren al gemaakt hebben. Kortom, eerst proefdraaien met een klem.