PDA

View Full Version : Mijn 1e unplugged! (Framus)



Izegrim
1 juni 2006, 01:45
Ik kom net thuis van de bios en m'n vriendin ligt al te maffen maar er lag een leuke verassing in de gang. Ik wilde al een tijdje een oude westerngitaar kopen, maar hij zou bij me thuis gebracht worden en ik kon hem niet ophalen. Het is een oude Framus en ik vraag me af of iemand het model herkent en wat achtergrondinformatie weet. Ik moet hem nog even oplappen want hij is niet helemaal 100% meer. Wat voor snaren moet ik hierop zetten?


http://img437.imageshack.us/img437/2504/ssl108885cm.jpg


http://img432.imageshack.us/img432/4167/ssl108915by.jpg

Izegrim
1 juni 2006, 10:47
O ja, betreft mijn vraag over welke snaren ik moet gebruiken: de mensuur is 24,75"

gertdm
1 juni 2006, 13:14
leuk man! lekker zo'n oude gitaar....advies snaren: martin 011 (SP bv)
Dit vooral om de trekkracht op t bovenblad te beperken en toch een goeie sound te krijgen....

Het is een mooi gitaartje....op een of andere manier zie ik alsmaar een bottle neck voor me.....maar ja, dat is mijn invulling :)

Boom-chick-Franky
1 juni 2006, 18:10
Leuke gitaar !

Mijn eerste gitaar was ook een Framus, maar dan model `Nashville`.
Het zijn degelijk gebouwde gitaren waar je best veel plezier aan zal beleven.
Maar van de achtergrond weet ik niet zo veel.(misschien even googelen?!?)

Van mijn Framus was helaas de hals krom,en dan ook nog net de verkeerde kant op, maar desondanks speelde ze lekker makkelijk en klonk goed !
Ik zou i.d.d.Gert z`n advies opvolgen en er 011 snaren opgooien (extra light)
Dan kan er weinig foutgaan !
Veel speelplezier !
Frank. :dance:

Boom-chick-Franky
1 juni 2006, 18:17
Heb zelf even gegoogeld !
Kijk maar eens op http://www.framus.de
Hier kun je bij `vintage models`aan de hand van het nummer
in je gitaar zien in welk jaar ze is gebouwd.
Bovendien staat er ook een hoop achtergrondinformatie over de Framus-fabriek.
Veel plezier !
Frank :cheerup:

Izegrim
2 juni 2006, 09:15
Hee bedankt voor de site! (Duh:D) Ik heb een e-mail gestuurd en dit is het antwoord erop terug:


Hello,

thank you for your e-mail. The guitar is called Framus "Jumbo" (model number
5/197). The instrument was made 1966 November (66K).
It´s a guitar from the Folk/Western series.

Wow, m'n eerste vintage gitaar! :p

Little Jay
20 juni 2006, 09:23
Hoi,

Ha Framus. tof merk. Volgens mij gaan die oude de komende jaren hot worden! (ik heb er zelf 3).

Je hebt een Framus 5/197 Jumbo, uit de behoorlijk uitgebreide Country Western serie toendertijds. Datumstempel 66K betekent bouwjaar 1966, maand K (wat me een beetje verbaasd, want K is de 13e letter van het alfabet en zou de maand-aanduiding moeten zijn...).

Ik heb een kopie van een oude brochure en daarin staat de volgende tekst:

"Sortierte Alpenfichtendecke mit Holzspan- und Ziereinlagen. Der gewolbte Boden und die Zargen sind aus Sapeli-Mahagoni. Framus-Stilletto-Hals mit Ebenholzgriff und echte Perlmutteinlagen. Specialssteg. Stahlsaiten. Mensur: 63 cm. Halsbreite: 44 mm."

Als prijs staat er 300 DM bij, maar ik weet niet het jaartal van de brochure (denk eind 60er jaren).

Een leuke gitaar! Hoe bevalt 'ie?

Greetz,
Jasper

Harald
20 juni 2006, 09:55
Datumstempel 66K betekent bouwjaar 1966, maand K (wat me een beetje verbaasd, want K is de 13e letter van het alfabet en zou de maand-aanduiding moeten zijn...).

Cool, een dertiende produktiemaand... dat zouden meer fabrieken willen hebben :)

Is hij alweer speelbaar?

Izegrim
26 juni 2006, 20:37
Jazeker! Ze is zeer bespeelbaar. Ik heb laatst met m'n bandje met nog twee akoestische gitaren buiten aan wat nummers gewerkt en het viel iedereen op dat het een heel luide en vol klinkende gitaar is. De frets zijn wel een beetje versleten dus misschien ga ik haar nog eens op laten knappen want het is echt een heel fijn ding.

Not to burst your bubble maar K is dus echt wel de elfde letter van het alfabet. ;) Wel heel tof van je dat je de specs even hebt geplaatst want dan weet ik wat ik heb. Het is dus wel degelijk een kwaliteitsgitaar want DM300,- was indertijd best veel geld...

Vraag: moet ik nou zuinig zijn op deze gitaar? Ze heeft aanzienlijke schade opgelopen (lak verweerd, slagplaat laat los, trussrodcover verdwenen etc.).

En nog een vraag: wat doe ik aan die muffe lucht die eruit komt? Het is echt een penetrante muffe geur en als het nou een beetje was zou ik zeggen oké maar dit is irritant met spelen.

Izegrim
3 december 2009, 00:46
Schop!.....

Sorry, ik zie het wel als spam. Als je het er nog over wilt hebben, graag via PM.
peter_heijnen