PDA

View Full Version : kromme hals misschien?



tomazz
31 mei 2006, 21:02
Ik heb me vandaag dus een aria gitaar aangeschaft voor de economische prijs van 25 euro.Nu alles is prima met die gitaar enkel als ik de onderste snaar indruk bij de 2e fret raakt de snaar ook de 3e fret wat voor een bijgeluid zorgd. Dit is op zich niet erg want ik heb de gitaar enkel gekocht om op een schip mee te spelen en daar heb ik toch al genoeg last van bijgeluiden als motors en andere machines dat ik het waarschijnlijk niet zal merken. Ik heb de hals al bekeken en zie niets abnormaals, de groef is niet abnormaal uitgesleten waar de snaar doorloopt. Als ik de snaar op de 3e fret indruk heb ik er geen last van .Wat denken jullie dat er scheelt aan deze gitaar en is het te verhelpen. Het is een aria aw-75bk denk wel niet dat ik een miskoop heb gedaan kben al blij dat ik m'n gitaarspel wat kan onderhouden als ik op zee ben.

Picker
31 mei 2006, 21:10
Kijk even op mijn website, www.eltjohaselhoff.com (http://www.eltjohaselhoff.com), in the Tech artikeltjes. Daar staat alles over het controleren van de hals van je gitaar etc.

Noot Muskaat
31 mei 2006, 21:49
Je kan hem altijd nog als peddel gebruiken.

tomazz
31 mei 2006, 22:35
Daarmee zal ik al een eind verder raken met die tech artikels,en als er niets helpt heb ik toch een extra peddel aan boord haha.

Nickname
31 mei 2006, 23:03
Misschien is het wel simpel hoor.. gewoon even de hals controleren en evt de halpen of de brug wat afstellen :)

Gitaarbouwer
1 juni 2006, 06:58
Nu alles is prima met die gitaar enkel als ik de onderste snaar indruk bij de 2e fret raakt de snaar ook de 3e fret wat voor een bijgeluid zorgd.

Hoi,

Ik zeg altijd maar zo: als dit bijgeluid zich slechts voordoet bij die éne snaar op die éne fret, dan kan het bijna niet anders dan dat:
- het fretdraad van de 2e fret te veel is ingesleten, óf
- het fretdraad van de 3e fret is een stukje omhoog komen zetten uit de fretgleuf. Met een klein hamertikje op het fretdraad (houtje ertussen!) en evt. wat secondenlijm kun je die fret dan weer terug in de gleuf tikken.

Succes!

Boom-chick-Franky
1 juni 2006, 19:27
Je kan hem altijd nog als peddel gebruiken.

Maar eerst het gat afplakken, anders loopt hij vol! ;)
Sorry, kon het niet laten! :seriousf:
Ja inderdaad zoals de gitaarbouwer al vertelde, gewoon even de 2e en 3e fret op hoogte controleren !

Succes Frank

tomazz
2 juni 2006, 11:29
het is dus die fretdraad nu nog trachten het te fixen

tomazz
2 juni 2006, 12:03
Ok dat lukt dus niet die fret is duidelijk niet van plan om op z'n plaats te gaan dus heb ik met een nogal amateuristische aanpak het probleem opgelost kheb met een vijltje voor modelbouw de fret afgevijld tot het geluid weg was bij het aanslaan van die snaar op die fret en nu klinkt hij fantastisch(voor een gitaar van 25 euro).Dus probleem opgelost met een klein laagje fret weg te vijlen.

Enra
5 juni 2006, 08:17
Je verhaal doet me eerder denken aan een fretprobleem. Het lijkt inderdaad of er een fret te veel is uitgesleten; of dat de frets niet allemaal even hoog zijn.

Een simpele manier om dit te checken is :

Neem een korte lineaal (of iets deregelijks; als het maar kaarsrecht is), bij voorkeur van metaal en zo lang dat hij over drie frets heen past. Zet deze op de eerste drie frets en kijk of je een wip-wap effect krijgt. Niet? Een fretje opschuiven en weer controleren.

Als je dat wip-wap effect krijgt betekend dat dat de middelste van de drie frets te hoog ligt. Bemerk je dat bij één of meer frets wordt het tijd om te vlakken en opnieuw te kronen.

Globetrotter
5 juni 2006, 12:29
Heb het probleem ook op de 5de fret van de onderste E snaar. Ook op diezelfde snaar klinkt de 14de fret wanneer je de 12de indrukt... Die 14de fret zit wel wat omhoog, maar die 5de zie ik niks aan... Anyway, heb hier al wel wat tips gelezen waarmee ik aan de slag kan...
Groeten,

Bart