PDA

View Full Version : lijmklemmen zijn tekort



G.G.
31 mei 2006, 17:11
Ik heb een redelijke hoeveelheid lijmklemmen, maar ze zijn allemaal max 30 cm.

Weet iemand een truc om een body te klemmen wanneer je geen grote lijmtangen hebt? Voel er weinig voor om €60 uit te geven aan 4 lijmklemmen die wel langer zijn (komt nog wel, maar nu ff niet)

Dus als iemand andere suggesties heeft hoor ik die graag.

Mattia
31 mei 2006, 17:34
Euh, met twee-drie lukt het anders prima. Gewoon die goedkope van bij de Gamma/Praxis/Karwei vandaan, hoeft niet al te duur te zijn. Je gebruikt ze eigenlijk toch maar zeer incidenteel...

piezo
31 mei 2006, 17:43
Ga even naar De Jong op de Schiedamseweg of de Noordmolenstraat. Die hebben goedkope behoorlijke snelklemmen. 5 euro voor 50 cm of zo.

DarknessAwaits
31 mei 2006, 18:04
Ga even naar De Jong op de Schiedamseweg of de Noordmolenstraat. Die hebben goedkope behoorlijke snelklemmen. 5 euro voor 50 cm of zo.

Goeie tip, tnx. Ik heb voor mijn body 5 lijmklemmen gebruikt (van m'n vader) omdat ik gewoon niet beter wist, dus dan maar zoveel mogelijk. Maar 2 zou in principe dus ook al genoeg zijn Mattia?

Mattia
31 mei 2006, 18:12
Goeie tip, tnx. Ik heb voor mijn body 5 lijmklemmen gebruikt (van m'n vader) omdat ik gewoon niet beter wist, dus dan maar zoveel mogelijk. Maar 2 zou in principe dus ook al genoeg zijn Mattia?

2 is wellicht wat karig, maar ik heb het in het verleden 'gewoon' met twee stuks gedaan. Tegenwordig liever 3, soms 4:

http://www.xs4all.nl/~mvalente/guitarpics4/stratele09.jpg

Als je er meer hebt, gebruik ze dan ook vooral. Ik heb 20 (ofzo) kleinere klemmen, overal voor nuttig, maar die joekels zijn echt alleen om bodies de verlijmen, dus heb ik er geen 10 van nodig.

piezo
31 mei 2006, 18:49
Ik zie nu pas dat het voor een body is. Ik weet niet of je dan wel genoeg kracht kunt zetten met maar 2 snelklemmen, want ieder spoortje van een naad is dan al teveel natuurlijk.

Nickname
31 mei 2006, 19:29
Ik zou er toch een paar gaan kopen dan dat je body mislukt door karig materiaal :satisfie:

G.G.
31 mei 2006, 21:32
Ik zie nu pas dat het voor een body is. Ik weet niet of je dan wel genoeg kracht kunt zetten met maar 2 snelklemmen, want ieder spoortje van een naad is dan al teveel natuurlijk.

Ik ga wel ff een paar klemmen halen. Wat betreft die naden, daar ben ik niet echt bang voor. Het hout wordt nu opnieuw gevlakt totdat het superstrak is dus het zou naadloos moeten aansluiten.

gw_guitars
31 mei 2006, 22:47
Hoi,

Wat je ook kunt doen:
Je zaagt een lat van zeg 4,5 cm in het vierkant en de lengte van ongeveer je body schuin in de lengte door.
Je hebt dan zeg maar twee driehoeken, hele platte weliswaar, maar driehoeken.
Je gebruikt korte lijmklemmen om je body aan een kant vast te zetten aan je werkblad.
De lat die je net doorgezaagd heb laat je in z'n vorm liggen.
Aan de andere kant (van de body) maak je de buitenste van de 'driehoeken' die je net gezaagd hebt ook aan je werkblad vast.
Nu kun je de andere driehoek tussen je body en het andere schuine deel inslaan als een soort wig in hierdoor je body delen tegen elkaar aanklemmen.
Wel even iets zwaars op je body leggen zodat hij niet 'bol' komt te staan.
Misschien een latje erover heen spannen.

Misschien heb je hier iets aan.

Groetjes Gerard

Dirk W
31 mei 2006, 23:12
heel inginieus, maar volgens mij heb je veel kans op schuiven. Het is beter om 2 klemmen te kopen dan de gok te wagen denk ik. (als ik je idee goed begreep)

gw_guitars
31 mei 2006, 23:22
Ik ben het met je eens dat het zowieso een goed idee is om de lijmklemmen te kopen.

Wat het schuiven betreft dat valt heel erg mee. Mits je een deel van de body goed verankerd aan je werkblad en het andere deel lichtjes vastzet, dan je 'wig' aanslaat en steeds de body aan het werkblad blijft klemmen.

Het is jammer dat ik geen foto genomen heb want ik heb mijn bodydelen op deze manier aan elkaar gemaakt.

Gerard

G.G.
1 juni 2006, 07:43
Dat schuiven is mooi op te lossen door 4 hele dunne spijkertjes te nemen, in de hals timmeren (op een plek waar niet gefreesd gaat worden) kop eraf knippen, puntje vijlen en de andere delen erop persen, (eventueel in de afdruk ook een klein gaatje voorboren.

daarna verlijmen en het gaat echt niet meer schuiven.


Deuvels kan ook, maar ben ik niet echt een voorstander van ivm uitzetten.

G.G.
2 juni 2006, 12:12
Heb net de perfecte oplossing bedacht en even getest zonder lijm. Meer druk op het hout dan met lijmklemmen mogelijk is en minder kans op beschadigingen, dus die methode wil ik wel even delen met jullie:

Ik heb tussen mijn klimmateriaal gekeken en had nog bandslings liggen.

Is ook gewoon bij de betere buitensportzaak te koop op de rol. Dat spul kan 2500 kilo trekkracht weerstaan en is statisch, dus rekt niet Het is gemaakt van nylonachtig materiaal. Het is een "hole buis" van stof die plat is. Aan beide kanten heb ik een lus geknoopt en deze onder de bodydelen langs gelegd. Daan de lussen naar elkaar toebrengen en kruisen. Dan door de lussen een stuk staal (stevige stang, breekijzer, dik draadeind etc.... van minimaal 50 cm) dan draaien en draaien en draaien. Door de grote hefboom kan je zoooo gruwelijk veel spanning op het hout zetten. Dat lukt je nooit met een lijmtang.

http://img100.imageshack.us/img100/7857/image000138hy.jpg

Zo zet je 3 of 4 bandjes om de body heen, en gebruik je je korte klemmetjes om alles vlak aan de werkbank te klemmen.

Meer foto's volgen nog wanneer ik echt ga lijmen.

no 1 hops
3 juni 2006, 08:16
zou persoonlijk vier stevige balkjes nemen (of meer) twee voor de onderzijde met wat bakpapier erop en twee voor de bovenzijde met bakpapier ertussen.
(dit is om te voorkomen dat de body hieraan, of aan een ondergrond vastplakt en later met loshalen iets uit de body scheurt
deze balkje zo leggen dat je met lijmklemmen de delen bij elkaar houd en niet opbollen.
gevlakt hout is mooi maar glad en met lijm en druk wil dat echt wel schuiven, vooral als je meerdere delen in 1 keer wil lijmen.

wat betreft lijmtang lengte
je kan ook twee kleine lijmtangen nemen, haak de beide bovenzijden in elkaar zodat je de handvaten voor het aandraaien aan elke kant van de gitaar hebt.
dit moet je eigenlijk even met zijn tweeen doen.

gebruik je drie lijmklemmen doe dan in het midden (daar zijn die balkje dan weer makkelijk bij) aan de onderkant iedergeval 1 lijm klem de andere twee aan de bovenzijde.

(heb vroeger tafelbladen verlijmt van meerdere stukken hout en door de lijmklemmen om en om te zetten, dus boven en onder het blad krijg je een gelijkmatiger druk op het hele lijm vlak anders alleen meer op de bovenzijde
je trekt ander al gauw zo' n blad krom met naden onder en boven alles dicht

G.G.
3 juni 2006, 11:07
Ik ga nu lijmen, straks post ik ff de foto's, heb er heel lang over nagedacht, dit moet lukken.

B_2_the_a
3 juni 2006, 17:31
wat dacht je van spanbanden?

G.G.
4 juni 2006, 14:00
wat dacht je van spanbanden?

Met het juiste type war je veel kracht mee kan zetten moet het lukken, band moet wel glad genoeg zijn om rondom de body aan te spannen en niet de delen schuin naar boven trekken.

Ik heb het zo gedaan:

Delen met klemmen aan de tafel, daarna de banden opgespannen door te draaien met stukken ijzer, daarna de hefbomen vastgebonden. Het eindresultaat is nu een superstrake lijmverbinding. Niets is verschoven en ik heb geen naden tussen de delen.

http://img152.imageshack.us/img152/9410/image000151xk.jpg

ernieman
4 juni 2006, 15:59
Ik ben eventjes niet helemaal meer mee hoor.
Dit ziet er voor mij meer uit als KUNST dan als een body lijmen.

Normaal is het niet nodig om 200kg spankracht op zo'n stuk hout te zetten om het te lijmen. Als je ervan uitgaat dat je de te verlijmen delen goed vlak en schoon hebt gemaakt is het eigenlijk de lijm zelf die het werk moet doen. Het is de bedoeling dat de lijm die je tussen de delen smeert een binding aangaat met het hout, niet dat de 2 delen zover tegen elkaar gedrukt worden dat ze als het ware alle lijm er tussenuit geperst wordt en de 2 delen terug in elkaar moeten vergroeien. Hout-hout blijft niet op zijn plek, hout-lijm-hout wel.

Ook de hoeveelheid lijm die er hier is gebruikt is wel erg overdadig (Het lijkt wel alsof je aandelen hebt in dat merk :seriousf: ). Weer hetzelfde. We gaan ervanuit dat de delen vlak zijn en dat de lijm echt als een dun filmpje tussen de 2 stukken hout komt. Witte houtlijm is niet echt bedoeld als vulmiddel (toch niet voor delen waar kracht kan opkomen te staan) Als je niet zeker bent dat alles heel erg mooi past, gebruik dan bv PU-bruislijm. Is echt heel vies spul, maar het vult wel.

Als je 2 delen hout in dezelfde richting lijmt (dus voor een body of bovenblad) smeer je gewoon een dunstreepje op het lijmvlak, veeg dit uit met je vinger of een penseeltje en zet de 2 delen tegen elkaar. Als je ze dan plat op tafel legt (met iets van bescherming tegen lijmvlekken eronder) kun je ze even tegen elkaar aan schuiven (moeilijk uit te leggen zo). In het begin schuift het gemakkelijk, maar na een paar keer voel je al wat tegenwerking. Dit betekend dat de lijm zich als een dun filmpje tussen het hout heeft gezet en al binding begint te maken. Op dat moment kan je de delen met ofwel klemmen of spanbanden op elke andere manier tegen elkaar klemmen zodat ze niet meer verschuiven.

Dit is nu wel een beetje "vijgen na pasen" wat ik vertel en jouw methode heeft het natuulijk ook wel goed gedaan. Dit is ook slechts mijn visie, maar misschien iets voor een volgende keer te proberen.

EJ

no 1 hops
4 juni 2006, 16:35
persoonlijk denk ik dat perskracht wel nodig is om een stevige verbinding te krijgen.
je krijgt dan een zo miniem mogelijke lijmlaag tussen de houten delen.
spanbanden lokken mij niet zo, zou dan eerder voor de wig methode gaan.
dus die uitleg over die driehoeken op tafel/werkblad.

Mattia
4 juni 2006, 17:01
Bij Titebond en dergelijke moet je wel enige perskracht uitoefenen om de overtollige lijm eruit te persen. Simpelweg omdat de lijm uit zichzelf geen kracht heeft (cohesief), maar het beste werkt als het de twee delen voegt met een minimum aan lijm (adhesief). Bij beenderlijm is het wat anders, als ik het goed begrijp; het trekt zichzelf 'vast' als de naden perfect zijn, hoeft je maar zeer weinig druk uit te oefenen. Titebond is toch net wat anders.

G.G.
4 juni 2006, 19:06
Ik heb niet echt een gruwelijke hoeveelheid lijm gebruikt hoor. De stukken fineer zijn allen ongeveer 1 cm breder, en ik heb het hele opperval ingesmeerd, vandaar dat er wat overtollige lijm zichtbaar is.

Of heel veel kracht nodig is weet ik niet, maar als ik bruut veel druk op de lijmverbinding kan zetten, waarom dan niet? Weet ik in ieder geval zekker dat de delen goed op elkaar zitten.

charlotte
5 juni 2006, 20:59
Hey GG :)

Wat je ook kon doen is, op 2e pinksterdag naar de Gamma gaan, alles was met 10 % korting te koop,en dus de grote klemmen gaan kopen.
Ik heb in ieder geval een aantal klemmen gescoord,de grootste kunnen 45 cm klemmen , en kosten normaal iets van 10 euro. Hieronder een plaatje van de laatste aanwinsten.
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/009%20lijmklemmen.jpg

Met die spanbanden is trouwens ook een goed idee, maar als ik me het goed herinner, hebben ze bij de gamma en zo ook speciale banden, met geleiders voor de hoeken,deze worden gebruikt om lijsten of grote werkstukken te klemmen.

groetjes Charlotte :lp: