PDA

View Full Version : Fender USA, Japan, Mexico



Hector_Tsolodimos
31 mei 2006, 16:16
ik weet heus wel in grote lijnen wat het verschil is..
sommigen zeggen dat de HUIDIGE Japanners super goed zijn enzo, stuk beter dan de huidige Mexicanen, maar dat geloof ik niet zo..
Het kan toch niet echt zo zijn dat een telecaster lite ash van 450 euro een stuk beter is dan een Mexicaanse telecaster van ook 450 euro? (zo veel kosten ze namelijk, allebei)

en het was wel zo dat Fender zijn fabrieken een jaar of 15 terug naar Japan verhuisde ofzo? en dat er toen een reeks hele goede Japanners werden gemaakt
daarna gingen ze weer terug naar de USA en kwamen ook de Mexicanen?

weet er iemand misschien hier meer over te vertellen? vast wel
ook de volgorde en de kwaliteit, want Mexicanen en Japanners bestaan toch maar een jaar of 15?

iam
31 mei 2006, 16:20
een lite ash komt uit korea, niet japan...

ewout
31 mei 2006, 16:30
hier staat een mooi verhaal over japanse fenders, het ziet iets anders dan je beschrijft.

http://freespace.virgin.net/john.blackman4/history.htm

Hector_Tsolodimos
31 mei 2006, 18:37
een lite ash komt uit korea, niet japan...

hmm, dus dat heb je ook al :P
maar zou die dan ook echt beter zijn dan een Mexicaan die net zo veel kost? kan toch bijna niet

Funkblaster
31 mei 2006, 18:38
ik vind die lite ash eigelijk beter spelen dan de gemiddelde mexicaan(standards dan)

Hector_Tsolodimos
31 mei 2006, 18:55
ik vind die lite ash eigelijk beter spelen dan de gemiddelde mexicaan(standards dan)
ook beter klinken?
en is dit ook echt een feit of meer een mening

tmcm
31 mei 2006, 19:15
Het kan toch niet echt zo zijn dat een telecaster lite ash van 450 euro een stuk beter is dan een Mexicaanse telecaster van ook 450 euro?

en het was wel zo dat Fender zijn fabrieken een jaar of 15 terug naar Japan verhuisde ofzo? en dat er toen een reeks hele goede Japanners werden gemaakt
daarna gingen ze weer terug naar de USA en kwamen ook de Mexicanen?

weet er iemand misschien hier meer over te vertellen? vast wel
ook de volgorde en de kwaliteit, want Mexicanen en Japanners bestaan toch maar een jaar of 15?

about misconception

tis een raar idee dat beter (whatever that is) ook duurder is. Prijs hangt af van een hele hoop faktoren, niet in de laatste plaats van arbeidsloon. Chinese arbeid is goedkoper dan Koreaanse die goekoper is dan Japanse die goedkoper is dan..
enniewee. Japaners zijn de duitsers van het oosten, ze zijn goed en efficient maar langzaam aan te duur geworden. De economy Fender is Corona marketing. Je budgeteert een strat (op R&D en onderdelen) en laat dat goedkope arbeidskrachten door machines schuiven, nu dus Mexicanen. Omdat het gecontroleerde produkten zijn mag dat de naam Fender dragen, de Japanners mogen nu alleen voor hun eigen markt produceren omdat Fender daar anders niet inkomt, behalve die paar modelen die Fender zowiezo niet zelf produceert. De Squire reeks is bij de japanners weggehaalt en wordt nu overgelaten aan de Koreanen, Indonesieers en Chinesen behalve de series Special editon die geFenderlogoed is maar niet uit de USA komt.
Bent u daar nog?

De Fender fabriek is nooit verhuisd naar Japan, ze hebben alleen tussen 84 en 86 niks geproduceerd wegens verhuizing, in the meantime zorgde Japan, die de Squire reeks in 82 was gestart, voor produktie. Er bestaat dus geen USA Fender uit 86. Eind tachtig verschenen er Fenders uit Indonesie en Korea, paar jaar later ook uit China. Japan is vanaf 86 het Fender logo gaan voeren, eerst ook voor export, later toen de USA produktie op gang kwam alleen voor domestic -paar uitzonderingen daargelaten dus.

pfff.

Hector_Tsolodimos
31 mei 2006, 19:31
about misconception

tis een raar idee dat beter (whatever that is) ook duurder is. Prijs hangt af van een hele hoop faktoren, niet in de laatste plaats van arbeidsloon. Chinese arbeid is goedkoper dan Koreaanse die goekoper is dan Japanse die goedkoper is dan..
enniewee. Japaners zijn de duitsers van het oosten, ze zijn goed en efficient maar langzaam aan te duur geworden. De economy Fender is Corona marketing. Je budgeteert een strat (op R&D en onderdelen) en laat dat goedkope arbeidskrachten door machines schuiven, nu dus Mexicanen. Omdat het gecontroleerde produkten zijn mag dat de naam Fender dragen, de Japanners mogen nu alleen voor hun eigen markt produceren omdat Fender daar anders niet inkomt, behalve die paar modelen die Fender zowiezo niet zelf produceert. De Squire reeks is bij de japanners weggehaalt en wordt nu overgelaten aan de Koreanen, Indonesieers en Chinesen behalve de series Special editon die geFenderlogoed is maar niet uit de USA komt.
Bent u daar nog?

De Fender fabriek is nooit verhuisd naar Japan, ze hebben alleen tussen 84 en 86 niks geproduceerd wegens verhuizing, in the meantime zorgde Japan, die de Squire reeks in 82 was gestart, voor produktie. Er bestaat dus geen USA Fender uit 86. Eind tachtig verschenen er Fenders uit Indonesie en Korea, paar jaar later ook uit China. Japan is vanaf 86 het Fender logo gaan voeren, eerst ook voor export, later toen de USA produktie op gang kwam alleen voor domestic -paar uitzonderingen daargelaten dus.

pfff.

Thanx
de Japanners uit 84/85/86 moeten dus wel goed zijn?

tmcm
31 mei 2006, 19:38
De japanners uit 82/84, de JV reeks zijn retegoed. De latere crafted in Japan serie (staat op de achterkant van de neck) is zelfde kwaliteit als de USA serie.

Funkblaster
31 mei 2006, 19:42
ook beter klinken?
en is dit ook echt een feit of meer een mening

ik heb ze alleen onversterkt getest dus daar kan ik geen goeie uitspraak over doen, het blijft natuurlijk ook altijd een mening, maar ik denk wel dat meer mensen deze mening zullen hebben

Eko
31 mei 2006, 19:49
Fender heeft het maken van instrumenten niet alleen vanwege de arbeidskosten zo gespreid. Ook het al dan niet mogen verwerken van bv nitrocelluloselak is een reden dat er in Mexico wordt geproduceerd. Inderdaad zijn de arbeidskosten prettig in Mexico, maar de werkelijke kosten van een strat liggen zeer laag. Ga maar na , als je hier bij Haar een klasseinstrument kunt laten maken voor de prijs van een Highway dan moet er ergens iets niet kloppen.
Voor goed begrip, ik verzamel Squier en ben gek op Fenders.
De tactiek is meer dat niet alle modellen overal gemaakt worden met dezelfde materialen. Je kunt niet hetzelfde instrument , bv een Tele `52 reissue, uit Amerika halen en/of uit Mexico en/of uit Korea. Het moment dat ze dat zouden doen kunnen ze de American standards wel uit het programma gooien.

tmcm
31 mei 2006, 19:55
Fender heeft het maken van instrumenten niet alleen vanwege de arbeidskosten zo gespreid. Ook het al dan niet mogen verwerken van bv nitrocelluloselak is een reden dat er in Mexico wordt geproduceerd. Inderdaad zijn de arbeidskosten prettig in Mexico, maar de werkelijke kosten van een strat liggen zeer laag. Ga maar na , als je hier bij Haar een klasseinstrument kunt laten maken voor de prijs van een Highway dan moet er ergens iets niet kloppen. .

Hmm, een Haar ligt rond de 1400? Een highway is de helft...

de prijs van een highway wordt door veel meer faktoren bepaald dan materialen en arbeid; overhead, customs, taxes en shippings, tussenhandel...
Je kan trouwens zelf nog goekoper een strat ala Haar in elkaar draaien maar goedkoper dan een Mex classic of Highway.. nauwelijks.

grofweg; een body 150, een neck 150, tremelo 100, tuners 40, pickups 100, pickguard en pots 50, schroefjes 20, en zelf lakken 100.

Over cellulose.. ik kan me vergissen maar volgens mij zijn het alleen de USA R.I's en de C.S'en die dat juist gebruiken. MIM hebben geen nitro

Robbert
31 mei 2006, 20:47
Hmm, een Haar ligt rond de 1400? Een highway is de helft...

de prijs van een highway wordt door veel meer faktoren bepaald dan materialen en arbeid; overhead, customs, taxes en shippings, tussenhandel...


Ik zou het zelfs breder bekijken. Op de amps en accessoires zijn misschien lagere marges te behalen, daarbij is er een heel apparaat dat gefinancieerd moet worden.

tmcm
31 mei 2006, 21:01
yep, zo werkt dat
niet uit de lengte, dan wel uit de breedte

Johnny V
31 mei 2006, 21:16
Ik vind wel dat er een duidelijk verschil mag gemaakt worden in de categorie 'made in mexico'. Namelijk de standards en de classics...
Die classics zijn echt wel vrij goed ze :)

Speeddemon
31 mei 2006, 22:44
Bestaat er nog verschil tussen "Made in Japan" (als 't goed is pre-1997) en "Crafted in Japan"?

Mijn '68 RI Strat (Olympic White, 3x U.S. Texas Specials) is een Crafted in Japan, eind 90's. Bijzonder goed ding, en bijzonder mooi hout!

Eko
31 mei 2006, 23:12
TMCM,
mijn opmerking over de highway was bedoeld als kosten vergelijking. Een highway tele met tex p.u.`s kost al bijna een 1000 euries. Voor dat geld bouwt een Haar of een andere bouwer hem op maat. Zonder vreemde eisen als speciaal hout.
Als je in ogenschouw neemt dat meneer Fender onderdelen maakt per tienduizend of meer is de kostenpost er van nog maar een fractie. Een kleine bouwer koopt klein en per stuk is. Fender koopt hout per Bos ( letterlijk) en metaal per ton.
De verdienste van Fender is dat het marketing technisch goed klopt. Er is geen zelfde gitaar in produktie op 2 plekken tegelijk. Zo is vergelijken niet echt mogenlijk. En voor iedere portemonnee is er iets te koop. Met of zonder Fenderlogo.

tmcm
1 juni 2006, 00:26
[QUOTE=Speeddemon]Bestaat er nog verschil tussen "Made in Japan" (als 't goed is pre-1997) en "Crafted in Japan"?

QUOTE]

lees zelf maar
http://www.squierjv.info/domesticjv.htm

tmcm
1 juni 2006, 00:41
TMCM,
mijn opmerking over de highway was bedoeld als kosten vergelijking. Een highway tele met tex p.u.`s kost al bijna een 1000 euries. Voor dat geld bouwt een Haar of een andere bouwer hem op maat. Zonder vreemde eisen als speciaal hout.


okee, als erik een strat op bestelling kan bouwen voor onder de 1000 euro, da's heel knap.
Neem aan dat het dan gewoon allparts dingens zijn die in elkaar geschroefd worden door hem, dattie voor zo'n prijs niet nog eens zelf gaat fresen.

Speeddemon
1 juni 2006, 17:30
[QUOTE=Speeddemon]Bestaat er nog verschil tussen "Made in Japan" (als 't goed is pre-1997) en "Crafted in Japan"?

QUOTE]

lees zelf maar
http://www.squierjv.info/domesticjv.htm
Ik zie daar geen uitleg over CIJ vs. MIJ hoor.

Wat overigens vreemd is, op de Serial number-date pagina,
er staat
P+6 digits=1993-1994
Crafted in Japan P + 5 digits=1999-2002.

Mijn Strat heeft echter wel 6 digits, maar toch CIJ. :???:

nopster
1 juni 2006, 20:51
Hier zul je het terug vinden:

http://freespace.virgin.net/john.blackman4/serial.htm

Globetrotter
3 juni 2006, 17:35
Hoi!

Wat is zowat een goede prijs voor een tweedehands TELE USA, denk gewoon de standard, snaren trough body, sunburst met mape neck? De gitaar is van 2005 mét Fender case.
Groeten,

Bart

Tristan
4 juni 2006, 01:40
Mijn ervaring is dat de huidige Japanse modellen wat aan karakter te wensen overlaten... Het zijn aardig klinkende, goed bespeelbare instrumenten, maar ze hebben weinig ballen en weinig karakter... De Japanse elementen vind niet lekker, dus die zou ik upgraden en dan ben je toch een flinke duit kwijt...
Als je een goedkope nieuwe Fender wil, dan zou ik kijken naar een Mexicaans model, of een Highway...
Wat betreft USA Strats vind ik zelf de gewone American de lekkerste, of misschien die nieuwe 60th anniversary, dat lijkt mij ook wel wat...
Die vintage '62 Strats vind ik meestal kut, die vintage '57 Strats zijn wel okee, maar die vind ik de meerprijs t.o.v. een gewone American niet waard, bovendien vind ik de V hals van dat model kut spelen...
Wat betreft een Tele zou ik absoluut niet gaan voor een gewone American, maar voor een '52 vintage, want die American Tele klinkt heel anders, veel meer als een Strat dan als een echte Tele en de elementen op die '52 vintage Tele zijn i.m.h.o. ook veel beter, die vind ik de meerprijs t.o.v. een gewone American Tele meer dan waard...
Maar de beste onder de Fenders zijn i.m.h.o. de Customshop Teambuilt '56 Relic Strat, de '51 NoCaster Relic en de Relic Esquire...

tmcm
4 juni 2006, 02:07
Hoi!

Wat is zowat een goede prijs voor een tweedehands TELE USA, denk gewoon de standard, snaren trough body, sunburst met mape neck? De gitaar is van 2005 mét Fender case.
Groeten,

Bart

... je dacht, een topic hierover starten is niet genoeg, ik ga ook lekker andere topics hiermee hijacken
sjeeez

Eko
4 juni 2006, 09:02
TCMC, De Highway waar ik het over had is een Tele met Texas specials. Kost hier ongeveer 1050 euries. Een DD tele standaard is 1200. Het verschil tussen fabrieks en handwerk is dan zeer klein. dat was m`n puntje.
Dacht je dat het prijsverschil groot was , in materiaal, tussen een Mexicaan en een American Dlx? Zelfde hoeveelheid hout,verf en metaal. Arbeidskosten zijn gunstiger maar er werken weinig Jose`s met een figuurzaag in de fabriek in Ensenada. Het meeste werk wordt door CNC machines gedaan. Geeft niet, zoals je aan m`n handtekening ziet koop ik ze toch wel.

Luke-wannabe
4 juni 2006, 10:57
@Tristan
Mijn ervaring is anders met de japanse Fenders. Ik heb zelf een Fender uit 1998 en mijn vader eentje uit 1990. Het zijn allebei 54 RI's, het enige verschil is dat die van hem wit is en mijne 2 tone sunburst. Nou moet ik zeggen dat ik vrij weinig verschil hoor en zie. Mijn Fender, de nieuwer dus, is zeker net zo mooi af gewerkt als die van m'n pa. T enige verschil in klank is dat die van hem warmer klinkt. Maarja, misschien waren de stock elementen toen nog beter ofzo.
Mijn conclusie: het valt wel mee dat die 'oudere' japanners zo veel beter zijn dan de nieuwe.

tmcm
4 juni 2006, 11:22
I agree
zal wel afhangen per exemplaar he
Ik heb een jv uit 83 en een "54 made in japan" uit 96. De jv heeft andere pickups ondertussen dus daar kan ik weinig over zeggen maar de 54 heeft een veel luidere & levendiger akoestische klank en de neckpocket is ook veel tighter. De jv is van basswood, de 54 weet ik niet. Wel zijn de standaard pickups van de laatste niet geweldig en die v hals speelt niet zo lekker als de C neck van de JV. Een dezer dagen gooi ik wel eens ander pups op de 54, kijken of ie dan overeind blijft bij de JV.

Tristan
4 juni 2006, 12:03
Ik vond eigenlijk alle Japanners die ik tot nu toe gehoord heb (ook oude uit de Jaren '80) niet zo tof klinken, een beetje karakterloos en die elementen vond ik tot nu toe ook altijd ruk...
Nee, geef mij dan maar een Mexicaanse Fender of een Highway, als het per se goedkoop moet...

Hector_Tsolodimos
4 juni 2006, 12:09
Ik vind wel dat er een duidelijk verschil mag gemaakt worden in de categorie 'made in mexico'. Namelijk de standards en de classics...
Die classics zijn echt wel vrij goed ze :)

Komt dat even mooi uit, ik wil graag een 50's RI Strat kopen, schiteerend en een euro of 200 meer dan een standard
moeten das dus eigenlijk wel beter zijn
zijn ook van ander hout gemaakt, andere tremolo en ik geloof dat er ook andere pickups in zitten
ik wil em!!

tmcm
4 juni 2006, 12:17
Ik vond eigenlijk alle Japanners die ik tot nu toe gehoord heb (ook oude uit de Jaren '80) niet zo tof klinken, een beetje karakterloos en die elementen vond ik tot nu toe ook altijd ruk...


misschien moet ik er nog even bijvertellen dat ik hier 6 fenders heb hangen, paar usa's uit begin 70 en een CS maar dat de JV favoriet is.
Achja, ieder zo zijn voorkeuren

heb net die 54 opengemaakt, tis allemaal wel pietepeuterige crap wat daar inzit..

tijs12
6 juni 2006, 20:18
Kheb namelijk zelf een lite ash tele , kzit nog te twijfelen over pickups , maar kvind de gitaar standaard goed klinken speelt ook heel lekker , beestige gitaar , zeker vor de prijs

Mitch
7 juni 2006, 16:07
[QUOTE=tmcm]
Ik zie daar geen uitleg over CIJ vs. MIJ hoor.

Wat overigens vreemd is, op de Serial number-date pagina,
er staat
P+6 digits=1993-1994
Crafted in Japan P + 5 digits=1999-2002.

Mijn Strat heeft echter wel 6 digits, maar toch CIJ. :???:

Misschien zie je de O voor een 0 aan ? Dus Oo voor nul ?


Overigens ben ik ook erg in mijn sas met mijn begin '90's CIJ Tele. Zéér goede klank voor deze prijs.

B-stone
2 juni 2010, 22:33
effe nog een vraag aan jullie,

ik wil een tele gaan kopen en ik ben het meest aan het twijfelen tussen 2 teles namelijk de Baja tele en de 62 RI tele.
de baja komt uit mexico en de 62 ri uit japan.
ik weet dat de baja custom shop designed is en een s1 swich heeft
maar toch de 62 RI blijft qua looks de mooiste tele vind ik (als je afgelope weekend pinkpop hebt gezien dat zag je moke en c-mon en kypski onder ander met de 62 tele (dat zoude wel usa's zijn maar toch).
nou ben ik onder tusse erachter gekome dat jullie niet echt te spreken zijn over de japanse, maar is dat het zelfde bij de '62 tele?

het liefst zou ik voor de '62 gaan maar toch als de baja zo geweldig is als ze zegge.......

natuurlijk als ik een tele ga kope zou ik ze allebij gaan bespelen (oa rockpalace in den haag hebbe ze beide, licht wel wat ver van venlo af maar dat met je er dan maar voor over hebbe xD.) maar ik hoor tch graag ok effe eerst jullie mening.

de baja zou ik btw natuurlijk in de blonde finish wille en de '62 tele in het zwart omdat ik de slagplaat lelijk vind op de sunburst (niet een geheel)

vriendelijke groet Bram (les paul speler die graag de overstap naar een tele maakt :P)

Weeble
2 juni 2010, 22:42
Dan zou ik wel eens willen weten waar je die japanse Fenders vandaan haalt.
Ik zit al een tijdje te kijken naar een Fender ' Beck' Telecaster:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&Item=260569152117&Category=33034&_trkparms=algo%3DLVI%26its%3DI%26otn%3D1

Echter is deze te duur (als je importkosten erbij rekent) en nederlandse dealers hebben hem niet...

wrvh
3 juni 2010, 10:26
Ik heb ooit hier:

http://www.ishibashi-webshop.jp/shop/c/c104010/

Een Fender Japan '57 Strat gekocht. Heeft me destijds zo'n 400 euro gekost. Daarnaast ongeveer 100 euro verzendkosten en wat invoerkosten. Ik dacht rond de 550 totaal. Ik zie dat ze nu iets duurder zijn geworden.

Voor wat betreft die MIJ Fenders: misschien hou je niet van de sound (dat is overigens op te lossen), maar de afwerking is vele malen beter dan die van de USA Strats. Is niet te vergelijken. Had een erg fijne hals ook. Wat mij betreft veel meer waar voor je geld dan een USA.

Weeble
3 juni 2010, 10:56
Tanx!

Ik zie hem er wel tussenstaan:
http://www.excite-webtl.jp/world/english/web/body/?wb_url=http%3A%2F%2Fwww.excite-webtl.jp%2Fworld%2Fenglish%2Fweb%2Fbody%2F%3Fwb_ur l%3Dhttp%253A%252F%252Fwww.ishibashi-webshop.jp%252Fshop%252Fc%252Fc104012%252F%26wb_lp %3DJAEN%26wb_dis%3D2&wb_lp=JAEN&wb_dis=2de '68 gele telecaster met rosewood nek)

Echter wanneer ik op deze tele klik dan krijg ik weer een pagina met japanse tekens (waarschijnlijk 404 niet gevonden ofzo). Krijgt iemand iets anders te zien? Maw kun je hem nu bestellen?

Fenderfan
3 juni 2010, 11:17
Misschien heb ik het bij het verkeerde eind.
Zover mijn kennis van marketing en bedrijfskunde rijkt is het niet logisch verschillende Pups in Mim MIJ of korea te monteren. Lijkt mij zwakzinnig en veel te duur voor een bedrijf.

Arbeidsloon daar zit hem waarschijnlijk het verschil in + goedkopere inkoop mogelijkheden voor staal hout etc.
Betekent dat er geen duidelijke uitspraken gedaan kunnen worden over de klank of kwaliteit.

Wel is het zo dat alle Fenders buiten de Customshop en 52 RI tele modellen, vanaf de winkel eigenlijk nog een professionele setup moeten krijgen. Das tenminste wat ik merk als ik die dingen bespeel. Word allemaal vlug vlug gedaan en het is een toevalstreffer als het wel goed gebeurt is.
Tel bij aankoop nog wat geld erbij voor het fatsoenlijk laten afstellen van de gitaar. Of slimmer nog....klaag er meteen over en laat het de winkel meteen doen onder het mom service. Gratis krijg je dat niet, maar wel voor een betere prijs.

wrvh
3 juni 2010, 15:05
Tanx!

Ik zie hem er wel tussenstaan:
http://www.excite-webtl.jp/world/english/web/body/?wb_url=http%3A%2F%2Fwww.excite-webtl.jp%2Fworld%2Fenglish%2Fweb%2Fbody%2F%3Fwb_ur l%3Dhttp%253A%252F%252Fwww.ishibashi-webshop.jp%252Fshop%252Fc%252Fc104012%252F%26wb_lp %3DJAEN%26wb_dis%3D2&wb_lp=JAEN&wb_dis=2de '68 gele telecaster met rosewood nek)

Echter wanneer ik op deze tele klik dan krijg ik weer een pagina met japanse tekens (waarschijnlijk 404 niet gevonden ofzo). Krijgt iemand iets anders te zien? Maw kun je hem nu bestellen?

Ik krijg ook zo'n pagina inderdaad. Als ik op de Japanse (niet-vertaalde) versie kijk krijg ik een soort formuliertje. Misschien hebben ze die '68 teles tijdelijk niet.

Toen ik daar ging bestellen heb ik ze trouwens gewoon een mail gestuurd met welk model ik wilde en waar het heen moest. Gaat vrij lastig allemaal, ze spreken slecht Engels. Het zijn wel vriendelijke en behulpzame lui. Met een beetje moeite is het goed te doen.

Weeble
3 juni 2010, 15:46
Jupz daar staan de Jappen om bekend, beperkte kennis van de Engelse taal.
Ik heb ze een mailtje gestuurd, ben benieuwd!

@ wrvh: Hoe lang duurde het voor jouw bestelling binnen was?

B-stone
3 juni 2010, 18:20
de baja heeft 2 verschillende pu's namelijk de twisted telly neck pu en een broadcaster bridge pu en een s1 switch.
de 62 ri uit japan heeft 2 USA texas specials pu's (goed?)
nog een keer de 62 ri ziet er veel beter uit vind ik maar de baja heeft toch ook wel wat dat blonde.
maar hebbe jullie ervaring met een 62 ri of een baja; ik hoor graag jullie mening. verder zou de japanse de beter zijn? ook tegen de baja uit mexico?? :P

groetjes bram. hoor graag jullie mening

B-stone
3 juni 2010, 18:27
effe nog wat foto's
foto 1 en 2 zijn de 62 ri en foto 3 is de baja uit mexico

http://www.tdpri.com/telephoto/data/519/62_1.jpg

http://i51.photobucket.com/albums/f399/Csapo/My%20Guitars%20-%20On%20Bed/AV62RIGroup-500pix.jpg

http://www.brucemillersdirect.co.uk/images/stories/Electricguitars/fender/baja_telecaster.jpg

wrvh
3 juni 2010, 21:37
Jupz daar staan de Jappen om bekend, beperkte kennis van de Engelse taal.
Ik heb ze een mailtje gestuurd, ben benieuwd!

@ wrvh: Hoe lang duurde het voor jouw bestelling binnen was?

Het is alweer even geleden, maar als ik me het goed herinner stond de bezorger 7 dagen nadat de betaling binnen was voor de deur. Viel me behoorlijk mee. Hoe lang het duurt voordat de betaling door komt ligt een beetje aan je bank vermoed ik (denk aan hooguit enkele dagen).

Mad mind
11 juni 2010, 17:05
Ik heb ook heel veel interesse in die 62' Reissue. Maar zijn die gewoon te verkrijgen of moet je speciaal uit Japan bestellen? En rond welke prijs gaan deze prachtdingen?

Arjan12
11 juni 2010, 17:32
Volgens mij kun je ze bij Thomann bestellen voor iets minder dan 700 euro.

Ik heb er een uit 1985 :lovelove:.

Scrollcock
11 juni 2010, 17:50
Hmm, een Haar ligt rond de 1400? Een highway is de helft...

de prijs van een highway wordt door veel meer faktoren bepaald dan materialen en arbeid; overhead, customs, taxes en shippings, tussenhandel...
Je kan trouwens zelf nog goekoper een strat ala Haar in elkaar draaien maar goedkoper dan een Mex classic of Highway.. nauwelijks.

grofweg; een body 150, een neck 150, tremelo 100, tuners 40, pickups 100, pickguard en pots 50, schroefjes 20, en zelf lakken 100.

Over cellulose.. ik kan me vergissen maar volgens mij zijn het alleen de USA R.I's en de C.S'en die dat juist gebruiken. MIM hebben geen nitro

je prijzen zijn licht overdreven, je kunt een prima gitaar bouwen uit

Allparts hals - the string voor 125 euro
Body - guitarfetish 50 euro
tremelo - 40 euro heb je een gotoh,
tuners - guitarfetish 25 euro
pickups - marktplaats 80 euro voor een setje fender pickups
pickguard en pots - 30 euro
schroefjes - 10 euro
zelf lakken - 40 tot 50 euro

tenminste zo doe ik het

mart

Mad mind
11 juni 2010, 18:10
Volgens mij kun je ze bij Thomann bestellen voor iets minder dan 700 euro.

Ik heb er een uit 1985 :lovelove:.

Heeft het jaar zoveel te maken met de kwaliteit?
En zijn die nog wel zo te verkrijgen in een winkel?
Ik zou denken dat die RI vrij nieuw zouden zijn. Jaren 2000 +.

Btw, welke uitvoering heb jij (kleur)?
En zijn er misschien winkels in Vlaanderen/België die deze verkopen?

Arjan12
11 juni 2010, 18:40
Geen idee of de oudere '62'ers beter zijn, maar die met die van mij ben (sunburst) ik in ieder geval heel erg tevreden.

humbucker
11 juni 2010, 18:55
In gitaarland is de algemene overtuiging: "hoe ouder hoe beter". Dit gaat natuurlijk niet altijd op, maar in veel gevallen, vooral voor de écht oude instrumenten (lees 50ies en 60ies), is dit zo.

@ Mad Mind: De Japanse Tele '62 is vrij goed verkrijgbaar hier. In Leuven (bij caerts) hangt er bijvoorbeeld een. Vond het een prachtgitaar, maar klonk niet lekker. Ze hangt er ook al een tijdje. Maar je kan er natuurlijk altijd eens heen gaan om wat tele's te testen, ze hebben er van alles wel wat hangen.

Daan_B
11 juni 2010, 19:00
Koop gewoon een SG, de naam zegt al genoeg:

Super Gitaar.

Mad mind
11 juni 2010, 19:18
Koop gewoon een SG, de naam zegt al genoeg:

Super Gitaar.

Ik weet niet wat het is, maar ik ben niet zo'n SG man.

Mad mind
12 juni 2010, 15:27
Als je het dan even samenvat, wat zijn dan de beste Telecasters voor hun geld? Baja? Japanse 62'?

B-stone
13 juni 2010, 15:51
volgens mij betekent SG gewoon solid guitar, niet bijzonders dus ;)
en die 62 teles zijn oa te verkijgen bij thomann, music store en ook bij rockpalace in den haag. (bij feedback ook wel misschien?).
ik mag van me ouders pas in de zomervakantie naar musicstore om wat teles te teste. alleen nu laatst speelde ik op een natural HEAVY relicstrat bij me "gitaarleraar'' en die had niet alle vere in de body, dus de brug stond niet gelijk op de body; zo kon je de tremlo omdraaien en dus de brug naar beneden drukken (tegen de body aan) zo kreeg spande je de snaren dus juist. oke het ontspannen van de snaren ging minder diep maar boeie.

een strat licht nu dus ook weer effe in de race.

en dan nog effe; weet echt niemand wat nou beter zou zijn een 62 ri of een baja tele.

ik vind die blonde finish minder mooi dan bv de zwarte van de 62 ri maar dan nog als die custom shop designed baja tele met een twisted telly neck pu en een broadcaster bridge pu zon super gitaar is als ze op het tele forum zegge denk ik toch wel dat ik die kleur voor lief neem.

de een zegt over de 62 tele beter als usa (de japan is meer trebble maar als je de tone minder open draait dan heb je al de usa sound.) en de ander vindt ze verschrikkelijk klinken.

PS; ik ga waarschijnlijk als ik weer wat geld heb na die tele ook nog een blues deville 410 kopen :mmmm:

Weeble
13 juni 2010, 16:14
weet echt niemand wat nou beter zou zijn een 62 ri of een baja tele.

Definieer 'beter'? Lastig he.
Degene die beter klinkt/voelt/speelt/prijs-kwaliteit verhouding heeft moet je nemen. Dus eerst een winkel vinden die ze allebei heeft (baja's zijn niet zo zeldzoom, fender MIJ wel) en dan je conclusie trekken!

B-stone
13 juni 2010, 16:35
Definieer 'beter'? Lastig he.
Degene die beter klinkt/voelt/speelt/prijs-kwaliteit verhouding heeft moet je nemen. Dus eerst een winkel vinden die ze allebei heeft (baja's zijn niet zo zeldzoom, fender MIJ wel) en dan je conclusie trekken!

bedankt maar zover was ik eigenlijk al :P
ik snap wel dat iedere gitaar natuurlijk anders is maar ik neem aan dat een van jullie wel eens op beide heeft gespeeld. en ik zou graag zijn (of haar) mening horen.

en met beter bedoel ik bv. de japanse zijn beter omdat de mexicaanse afwerking prut is , de mexicaanse gitaren klinken over het algemeen dof en japanse helder , mexicaanse gitaren hebben cheapy hardware en japanse minder (ontstemmen minder snel?),
japanners hebben meer verstand van gitaren bouwen en daardoor voelt de gitaar ook beter ( de neck speelt fijner?).
zo'n dingen bedoel ik met beter

Mad mind
13 juni 2010, 18:50
Dat zou ik ook wel eens willen weten! :D

B-stone
29 juni 2010, 20:49
ik ga voor de baja; deze heeft namelijk een fase witch en is ''custom shop designed en heeft dus ook een twisted telly neck pu en een broadcaster bridge pu. het grote nadeel vind ik van een 62 japanse tele is dat ze tegenwoordig in de tokai fabriek worden gemaakt; tokai echt een goed merk hoor maar als ik een fender koop wil ik geen tokai.... en dat zou dat wel altijd in me hoofd blijven hangen.

ik moet er wel nog een keer op gaan bespelen maar dat komt nog wel

Wabbie
29 juni 2010, 22:40
Er heeft volgens mij nooit zoiets bestaan als een japanse fender fabriek, Fender heeft een licentie gegeven aan een japanse bouwer. Tegenwoordig kan dat best Tokai zijn. Niet dat dat wat uitmaakt voor de kwaliteit natuurlijk.

Verder, wbt het Mexico vs Japan verhaal. Ik heb een Mexicaanse standard stratocaster ( uit begin 1990) en een Japanse jazzmaster ( uit 1999) en qua hout en afwerking doen ze niet onder voor elkaar. Ik vindt de hals op de mex zelfs iets fijner dan de japanse hals( is iets dikker). De oorspronkelijke electronica was ongeveer van dezelfde kwaliteit ( voor zover ik me dat nog kan herinneren).
Mijn mexicaanse strat is overigens al wel 20 jaar mijn hoofdgitaar en is ondertussen fors geupgrade en gereliced.

B-stone
30 juni 2010, 18:49
dus mexican is beter denk je?
ze zeggen namelijk ook dat tegenwoordig beter voor een mexican kan gaan ivp een usa omdat een usa prijskwalitiets verhouding veel te duur is tov een mexican (usa heeft betere hardware en over het algemeen iets meer sustain)
maar dat neemt neit weg dat hij gemiddeld 500 euro (bijna het dubbele) duurder is dan een mexican.
en de baja tele heeft custom shop designed pups dus die upgrades zijn daar denk ik neit echt meer voor nodig of wel??

Wabbie
1 juli 2010, 08:09
Moet je van gitaar tot gitaar bekijken. Ik vind mijn mex geweldig, maar bedenk je wel wat dat ook een gitaar is waar ik al 20 jaar op speel en welke dus helemaal naar mijn hand staat ondertussen.

Ik zou gewoon een stel duurdere mexicanen uit het rek trekken en testen, er zijn tegenwoordig een paar USA series die qua prijs erg dicht in de buurt komen van de mexicaanse classic players, en de allerduurste mexicanen zijn niet heel veel goedkoper meer dan een USA Standard ( hier bij de American Guitarstore doet een mexican Roadworn iets van 900 euro en een USA Standard iets van 1200 ).

Staar je niet blind op het hele mexico/japan/usa verhaal, van alle drie de fabrieken zijn gewelidge gitaren gekomen en van alle drie de fabrieken zijn waardeloze gitaren gekomen.

Fenderfan
1 juli 2010, 16:38
Er wordt vaak gezegt dat Japaners en mexikanen net zo goed zijn dan de usa varianten, door mensen die een Usa niet kunnen betalen. FEIT!

Daar komt wel bij dat de Usa kwaliteit inderdaad hard achteruit gaat t.o.v. vroeger en dat de verschillen waarschijnlijk kleiner worden. Maar het verschil is er nog steeds. probleem is dat men tegenwoordig naar een customshop moet grijpen om de kwaliteit van vroeger te kunnen kopen.

Fender MIM en MIJ doen eigenlijk niets van elkaar onder. Japaners hebben altijd al kwaliteit geleverd. Zit in de aard.

Ow...natuurlijk is een Baja een design uit de customshop. Daar worden ze tenslotte allemaal getekend en betekent dus in weze niets.

Gearjunkie
1 juli 2010, 17:05
Beoordeling van kwaliteit hangt geheel af van het perspectief van waaruit je kijkt en jouw referentiekader. Kan je niet één antwoord op geven.

B-stone
1 juli 2010, 20:46
Er wordt vaak gezegt dat Japaners en mexikanen net zo goed zijn dan de usa varianten, door mensen die een Usa niet kunnen betalen. FEIT!

Daar komt wel bij dat de Usa kwaliteit inderdaad hard achteruit gaat t.o.v. vroeger en dat de verschillen waarschijnlijk kleiner worden. Maar het verschil is er nog steeds. probleem is dat men tegenwoordig naar een customshop moet grijpen om de kwaliteit van vroeger te kunnen kopen.

Fender MIM en MIJ doen eigenlijk niets van elkaar onder. Japaners hebben altijd al kwaliteit geleverd. Zit in de aard.

Ow...natuurlijk is een Baja een design uit de customshop. Daar worden ze tenslotte allemaal getekend en betekent dus in weze niets.

bedankt voor je reactie,
ik kan een american standard wel betalen maar ik denk dat ik het geld er niet voor over heb: het fender ''telecaster'' logo is verkloot op de nieuwe standards, de ''bridgeplate'' is vlak en dus geen kom meer en de tuners zijn geen ''vintage'' bolletjes meer

http://www.vintage-guitars.se/1966_Fender_Telecaster_136389_tuners.jpg
weet iemand misschien nou wel wat dan ''beter'' zou zijn of dat deze gitaren na genoeg gelijk staan namelijk de 62 ri en de baja? nogmaals; ik heb het niet zo op tokai's maar ik weet wel dat ze geweldige gitaren maken (les paul's iniedergeval) ik heb zelf btw ook een oude tokai; geweldige gitaar maar die is dan ook wel vintage :cheerup: maar dus het belangrijkste wat ik nou (en nog wat andere mensen) zou willen weten; zou een 62 ri (japanner) de 200 euro waard zijn wat hij duurder is dan een mexican baja ''customshop designed'' tele met 2 customshop elementen en een s1 witch en een maple fretboard etc.

ik hoop dat iemand mij kan verlossen van dit dillema ;)

benwave
2 juli 2010, 06:17
Daar komt wel bij dat de Usa kwaliteit inderdaad hard achteruit gaat t.o.v. vroeger en dat de verschillen waarschijnlijk kleiner worden. Maar het verschil is er nog steeds. probleem is dat men tegenwoordig naar een customshop moet grijpen om de kwaliteit van vroeger te kunnen kopen.

Fender MIM en MIJ doen eigenlijk niets van elkaar onder. Japaners hebben altijd al kwaliteit geleverd. Zit in de aard.




Waar komt deze wijsheid dan vandaan als ik vragen mag ?
Want het slaat werkelijk helemaal nergens op

Hendriks
2 juli 2010, 08:00
Waar komt deze wijsheid dan vandaan als ik vragen mag ?
Want het slaat werkelijk helemaal nergens op

Tja Ben , er gaat weer een hoop zin en onzin over tafel .

B-stone
2 juli 2010, 13:20
Waar komt deze wijsheid dan vandaan als ik vragen mag ?
Want het slaat werkelijk helemaal nergens op

wat klopt er dan niet?

Venlonaer
2 juli 2010, 14:28
Ik had ffkes snel een vraag...ik heb ook een mex strat..alleen hoe weet ik nou of het een classic of standard player is? Op de headstock staat alleen fender stratocaster en serienumme rop de achterkant van de headstock.

edit: ff fototje

http://img251.imageshack.us/img251/6287/dsc00649a.jpg (http://img251.imageshack.us/i/dsc00649a.jpg/)

B-stone
2 juli 2010, 18:21
Ik had ffkes snel een vraag...ik heb ook een mex strat..alleen hoe weet ik nou of het een classic of standard player is? Op de headstock staat alleen fender stratocaster en serienumme rop de achterkant van de headstock.

edit: ff fototje

http://img251.imageshack.us/img251/6287/dsc00649a.jpg (http://img251.imageshack.us/i/dsc00649a.jpg/)

zet eens een foto van de hele gitaar erop xD ik denk zo te zien een standard.

Venlonaer
2 juli 2010, 18:57
http://img145.imageshack.us/img145/9438/dsc00650ts.jpg (http://img145.imageshack.us/i/dsc00650ts.jpg/)

en zo was ie origineel:

http://img684.imageshack.us/img684/9277/dsc00529cl.jpg (http://img684.imageshack.us/i/dsc00529cl.jpg/)

benwave
2 juli 2010, 19:32
In dat geval zou ik hem weer zo snel mogelijk terug veranderen

B-stone
2 juli 2010, 19:49
ik denk nog steeds een standard, maar zo hoe je hem nu hebt vind ik hem echt wel ruig: je zet wat meer je identiteit op die gitaar ;)
en dat zwart en wit en dan (chrome pup covers?) --> mooie combinatie :P
(zwarte slagplaat met witte pups vind ik minder)

en ik denk een standard omdat die classics meestal/altijd een grijs fender logo hebben

Venlonaer
2 juli 2010, 19:53
ah okay dan weet ik dat ook weer:ok: ehm ja chrome pickup covers!:cheerup:

geert1976
2 juli 2010, 20:05
Waar komt deze wijsheid dan vandaan als ik vragen mag ?
Want het slaat werkelijk helemaal nergens op


Tja Ben , er gaat weer een hoop zin en onzin over tafel .

Ik krab mij bij sommige uitspraken ook erg achter de oren

guitarnijboer
3 juli 2010, 10:41
Ik heb in 1990 een japanse Fender gekocht, de '54 reissue. Ik zie ze wel eens staan op marktplaats voor 5 a 600 Euro. Ik verbaas me daar dan mateloos over. Dat ding koste mij destijds nieuw 900 gulden en heeft er voor gezorgd dat ik vele jaren geen Fender meer heb aangeraakt. Werkelijk alles aan die gitaren klopt niet. Plastic ceramische pickups, flutpotmeterjes en schakelaar, waardeloos tremolo, een hals die bol gaat staan ook al draai je de halspen helemaal los etc.

Ik heb twee jaar geleden een USA std. strat uit '89 (zelfde periode dus) gekocht voor 750 Euro en kan iedereen hier verzekeren dat dit echt hele andere kwaliteit is dan dat ding uit Japan.

De tegenwoordige Squiers uit Korea die ik op een jamsessie wel eens bespeel zijn echt nog 10 x beter dan die oude Japanner en die koop je nieuw voor 200 Euro of zo.

G.G.
3 juli 2010, 10:56
De tegenwoordige Squiers uit Korea die ik op een jamsessie wel eens bespeel zijn echt nog 10 x beter dan die oude Japanner en die koop je nieuw voor 200 Euro of zo.

Grappig dat je dat zegt. Ik had 2 of 3 jaar geleden twee 1994 squiers uit Korea en die waren inderdaad niet eens zo heel erg slecht. Dacht dat ze nieuw iets van €150 kosten in die tijd.

Hendriks
3 juli 2010, 11:38
Ik heb in 1990 een japanse Fender gekocht, de '54 reissue. Ik zie ze wel eens staan op marktplaats voor 5 a 600 Euro. Ik verbaas me daar dan mateloos over. Dat ding koste mij destijds nieuw 900 gulden en heeft er voor gezorgd dat ik vele jaren geen Fender meer heb aangeraakt. Werkelijk alles aan die gitaren klopt niet. Plastic ceramische pickups, flutpotmeterjes en schakelaar, waardeloos tremolo, een hals die bol gaat staan ook al draai je de halspen helemaal los etc.

Ik heb twee jaar geleden een USA std. strat uit '89 (zelfde periode dus) gekocht voor 750 Euro en kan iedereen hier verzekeren dat dit echt hele andere kwaliteit is dan dat ding uit Japan.

De tegenwoordige Squiers uit Korea die ik op een jamsessie wel eens bespeel zijn echt nog 10 x beter dan die oude Japanner en die koop je nieuw voor 200 Euro of zo.

Tja en ik heb bijna gelijktijdig een MIJ 57RI en een AVRI 57 gehad en die ontliepen elkaar niet zoveel , waren beide uit 1993 .
Kan dus ook gewoon exemplarisch zijn .
De beste tele's die ik gehad heb kwamen ook uit Japan , een JD RI, een 55 RI en een Esquier.

geert1976
3 juli 2010, 12:32
Ik heb in 1990 een japanse Fender gekocht, de '54 reissue. Ik zie ze wel eens staan op marktplaats voor 5 a 600 Euro. Ik verbaas me daar dan mateloos over. Dat ding koste mij destijds nieuw 900 gulden en heeft er voor gezorgd dat ik vele jaren geen Fender meer heb aangeraakt. Werkelijk alles aan die gitaren klopt niet. Plastic ceramische pickups, flutpotmeterjes en schakelaar, waardeloos tremolo, een hals die bol gaat staan ook al draai je de halspen helemaal los etc.

Ik heb twee jaar geleden een USA std. strat uit '89 (zelfde periode dus) gekocht voor 750 Euro en kan iedereen hier verzekeren dat dit echt hele andere kwaliteit is dan dat ding uit Japan.

De tegenwoordige Squiers uit Korea die ik op een jamsessie wel eens bespeel zijn echt nog 10 x beter dan die oude Japanner en die koop je nieuw voor 200 Euro of zo.

Waarschijnlijk exemplarisch hoor. misschien een hele goede USA getroffen en een off day Jap

Ik heb zelf een Japanse Contemparory 22 Strat uit Japan bj 1986.

Een hele goede gitaar, ik heb zelf meerdere USA strats gehad en die van de hand gedaan, omdat ik ze niet geweldig vond, om over de afwerking bij sommigen te zwijgen (dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze slecht klinken of spelen)

Mijn 86er Jap doet naar mijn mening niet onder voor een USA Standard.

De contemparory's waren verschrikkelijk goed en gemaakt in de tijd dat Fender USA met zichzelf in de knoop zat.

Toen de produktie in USA weer begon te lopen en de kwaliteitsstandaard weer ok was, hebben ze wellicht de norm in Japan lager gelegd, om de USA productie niet te ondermijnen.

Maar over het algemeen is de kwaliteit van de Japanse Fenders prima.

een blijvende bolling (al is de trusrod los) is vaak op te lossen door er even een heel dik setje snaren op te leggen en gewoon in E te zetten:ok:

Koreaanse Squiers zijn in de periode 1989-1997 gemaakt (even snel uit mijn hoofd) en daar zit een hoop kwaliteits verschil in hoor.
Ik heb hele goede getroffen (voor de exemplaren van Young Chang, serienummer beginnend met de letter E), maar ook hele slechte.

De huidige Squier Classic vibes zijn goede gitaren voor het geld, maar halen het niet bij de Japanse Fenders.

guitarnijboer
4 juli 2010, 03:26
De hals kan gewoon pech zijn, maar de elementen, schakelaars en de rest zal net zo slecht zijn als bij ieder ander exemplaar. Ik heb trouwens geen idee om welke squiers het ging bij de jamsessie, maar heb er twee bespeeld die erg goed speelden. Beide vrijwel nieuw...