PDA

View Full Version : Output van Fender elementen



up-guitarman
31 mei 2006, 15:04
Klopt het dat een vintage reissue Tele brugelement minder output geeft dan de standard USA neckpickup? (Hoe meer Ohm hoe minder output dacht ik toch he?)

Ik zit nu nl. met het probleem dat mijn Tele in brugpositie veel minder power geeft dan in de nekpositie ...

Gegroet,
Erik

Antoon
31 mei 2006, 18:07
nee, heb je ze beide even ver van de snaren afstaan?

Ché
31 mei 2006, 19:06
(Hoe meer Ohm hoe minder output dacht ik toch he?)


ik dacht net andersom? bv een 6.2k is toch 'hotter' dan een 6.0k
ofwel staat die K niet voor (kilo)ohm?
correct me if i'm wrong

up-guitarman
31 mei 2006, 21:14
Mm, weet ik niet ...
Wat zou eigenlijk juist het verschil in sound moeten zijn tussen het standard en het vintage element? Ik hoor nl. niet echt gigantisch veel verszchil ...

drap
31 mei 2006, 21:19
Mm, weet ik niet ...
Wat zou eigenlijk juist het verschil in sound moeten zijn tussen het standard en het vintage element? Ik hoor nl. niet echt gigantisch veel verszchil ...

Een echte jaren '50/'60 element is qua magnetisme in ieder geval in de loop der jaren wat afgezwakt, wat de randjes er qua geluid een beetje af heeft gehaald. Je krijgt daardoor volgens de kenners (wat ik dus niet ben, ik heb dit ook alleen maar van lezen) een warmer geluid.

DarknessAwaits
31 mei 2006, 23:03
ik dacht net andersom? bv een 6.2k is toch 'hotter' dan een 6.0k
ofwel staat die K niet voor (kilo)ohm?
correct me if i'm wrong

Nee, hoe meer Ohm hoe meer output. Komt namelijk omdat je de weerstand meet die de complete wikkeling van de coil heeft. Hoe meer windingen hoe meer weerstand maar ook hoe hotter.

Eko
31 mei 2006, 23:26
Ik zou inderdaad eerst even kijken naar de hoogte van het element. Je kunt het zelf verstellen. Als je niet zeker bent , even laten doen.
Het ouder worden van een magneet heeft inderdaad wat voordelen. Een p.u. met minder output laat je de versterker steeds iets verder openzetten. De versterker wordt qua klank met de jaren mooier vanwege...... De speaker in een versterker is voorzien van een......hele mooie magneet.
Vintage p.u.`s worden vaak voorzien van een kleinere output om dit te imiteren. Ook zijn er spelers die vinden dat je meer houttonen hoort bij oudere/mindere magneten in je p.u.`s.

Antoon
1 juni 2006, 00:00
Bij elementen wordt draad van 40 of zelfs 38 AWG tot 44 gebruikt voor "Low Z" tot high output. De specifieke weerstand varieert enorm met de draaddikte. De meeste "conventionele" PUs zijn met 42 of 43 gewikkeld. Bij dezelfde draadikte kun je wel zeggen dat hoe hoger de weerstand, hoe hoger de output is maar vaak is dat niet zo (een humbucker met 5k kan meer signaal geven dan eentje van 18k als ze met verschillende draad gewikkeld zijn).

no 1 hops
1 juni 2006, 11:10
vergeet ook niet dat de snaar bij de brug minder beweegt dan bij de neck.
daarom word een neck pickup in een set ook altijd wat meer windingen gegeven om dit verlies goed te maken.
je moet gewoon even goed ( neem de tijd) wat met de hoogte van de pickups klooien om ze in balans te krijgen.
ook weer niet te dichtbij de snaren want dan kan dmv stringpull van de magneten het trillen van de snaren worden beperkt en dus minder output.
start punt is meestal dat als je een muntje neemt, bv 20 cent, die ongeveer 1 hoogte bij de hoge e snaar en twee muntjes bij de lage e snaar aan afstand moet hebben terwijl je de snaar bij de laatste fret bij de body ingedrukt houd