PDA

View Full Version : Combi Combo



wimh
31 mei 2006, 13:36
Gisteren is een draadje gestart over akoestische versterkers. Omdat ik zelf ook op het punt sta een versterker aan te schaffen voor mijn nieuwe nylonsnarige gitaar volg ik dit met belangstelling.
Nu is mijn vraag of een akoestische versterker ook geschikt is voor een dikbuik jazzgitaar (die ik nog wil aanschaffen). Het is alleen voor thuisgebruik bedoeld en ik wil de omvang van mijn gear een beetje beperkt houden. Ik zou eigenlijk van twee walletjes wilen eten door aanschaf van een versterker die voor beide toepassingen geschikt is.

sjaakies
31 mei 2006, 23:41
die nieuwe Bose paal heeft presets voor diverse gitaren

http://www.muzikanten.bose.nl/

erg leuk als het budget het toe laat

Dridon
1 juni 2006, 00:57
Misschien een beetje domme vraag, maar wat veranderd er aan de sound van een akoustische versterker in vergelijking tot een electrische?

Harald
1 juni 2006, 07:50
Heb dat Bose systeem pas in aktie gezien bij John Standefer. Op zich een mooie compacte PA oplossing voor kleine bezettingen. Ze hebben het op hun site ook over bands, maar hoe dat dan moet met de vier beschikbare ingangen vraag ik me een beetje af.

Hoorde dat John Standefer bij de soundcheck besloot om zijn eigen versterker toch nog even op te halen en er bij te zetten om het geluid te mengen. Voor elektrische gitaar heb ik zowiezo mijn twijfels. Versterker is dan toch een zeer essentieel deel van de sound. Elektrische gitaar rechtstreks over een PA klinkt meestal ook niet echt geweldig.

Had Doyle Dykes niet zon Rivera (of zoiets) signature versterker die zowel elektrisch als akoestisch deed?

gertdm
1 juni 2006, 14:17
elektries en akoesties zijn twee dingen....de output van de elementen / piezo's is nogal verschillend.
Persoonlijk geloof ik dat een elektriese gitaar het best tot zijn recht komt metn passende versterker...je eigen sound creeren..
Bij n akoestiese gitaar moet je ook je eigen sound creeren...maar dan door de touch op de snaren en fingerboard. Een versterker heeft daar de functie te versterken wat je doet met behoud van het akoestiese geluid...
Ik denk dan ook dat je het moet scheiden als je het beste van beiden wilt...

wimh
1 juni 2006, 20:22
Was het leven maar wat simpeler.
Eerst jarenlang geen gitaar meer aangeraakt om te proberen af te kicken.
Omdat het toch weer begon te jeuken weer een gitaar aangeschaft met de bedoeling het bij 1 gitaar te houden. Maar dat gaat niet lukken want het worden er in ieder geval 2 (of meer) om mijn muzikale behoeften te kunnen bevredigen. En 1 versterker gaat ook niet lukken begrijp ik nu. Waar moet dat heen... een nieuwe verslaving en dan opnieuw afkicken?

449
1 juni 2006, 20:43
Een jazz gitaar (arch top) klinkt prima met een akoestische verterker lijkt mij.
Vaak gebruik ik hoogstens een acoustic xciter van Aphex om het geluid iets op te krikken. Verder direct in mixer van PA.
Het ligt natuurlijk wel aan de sound die je wilt hebben. Dit werkt alleen als je een clean geluid wilt hebben. Tuck Andress (van Tuck and Patty) speelt b.v. ook niet via een gitaar versterker maar direct via PA. Als je eechter een geluid als b.v. John Scofiled wilt hebben lijkt een gitaarversterker mij wel handig.

Harald
1 juni 2006, 22:06
Tuck Andress heeft nu ook niet bepaald een typische jazz sound. Die zou trouwens ook niet werken voor dat soort arrangementen. Bij hem werkt dat PA geluid juist doordat het heel transparant is. Dat komt zijn drukke spel ten goede. Hun live setup is trouwens ook door jaren heen geperfectioneerd.

Daar staat tegenover dat Joe Pass op een gegeven moment wel rechtstreeks over PA's is gaan spelen. Maar die was het gewoon zat om met een versterker te slepen. Slechte zaalinstallatie, slecht geluid... dat nam hij dan maar op de koop toe. En zijn publiek noodgedwongen ook. Proffesionele instelling...

Picker
1 juni 2006, 22:54
Misschien een beetje domme vraag, maar wat veranderd er aan de sound van een akoustische versterker in vergelijking tot een electrische?

Akoestische versterkers zijn in principe HiFi versterkers met een lineaire respons en vlakke frequentiekarakteristiek. Electrische versterkers geven het bij een paar duizend Herz meestal al op, hebben vaak een niet-lineaire respons en 'kleuren' het ingangsgeluid. Draai een CDtje over een elektrische versterker en het klinkt meestal vreselijk slecht, hol en blikkerig. Een akoestiche gitaar dus ook, maar een electrische net weer niet. De specifieke kleuring van de versterker geeft nou net het karakter aan je electrische gitaargeluid.

chris c
2 juni 2006, 09:56
Ik heb een jaar of 2-3 geleden eens een combo van Laney gezien met een ingang voor elektrische gitaar en een voor akoestische. 2 versterkers in 1 dus. Ik weet niet of die goed is en of ze die nog maken.

Wimvds
7 juni 2006, 07:30
Ik gebruik een Roland AC-60 en die heeft een ingang voor een akoestische gitaar en ook één voor een elektrische gitaaar, de twee kanalen zijn onafhankelijk van elkaar en dat werkt prima. Het is ook een kompakte versterker met een heleboel aansluitingen. Gebruik deze versterker nu ongeveer twee jaar zowel thuis als live. Op onze website kan je mijn setup bekijken.