PDA

View Full Version : v-trem afstellen



Izegrim
31 mei 2006, 12:55
Mijn gitaar kwam onafgesteld met de trem plat op de kast. Ik ben wat aan het zoeken geslagen over afstellingstips en wat ik daaruit begrijp is dat zo'n trem in tegenstelling tot een Floyd in een hoek moet staan.De zes schroeven horen de voorkant op de kast te houden en de achterkant komt zo'n 3mm omhoog.

Heb ik dat goed begrepen of werkt zo'n trem anders?

fred dons
31 mei 2006, 14:03
inderdaad, dat heb je verkeerd begrepen :seriousf:

de trem mag plat liggen maar hij kan inderdaad ook zwevend worden afgesteld, waar je ieder geval voor moet zorgen is dat de 6 schroeven aan de voorkant van de trem niet shocking klem in de body zijn geschroeft maar dat er een beetje speling is zodat de trem vrij kan bewegen

Izegrim
31 mei 2006, 14:16
Goed, dus ik heb denk ik mijn trem floating afgesteld. Ik ben ook een Floyd gewend dus ik zou hem niet plat willen hebben. De informatie had ik hiervandaan:

Stratocaster setup (http://www.fender.com/support/setup/stratsetup.php)

En momenteel heb ik mijn brug zo afgesteld staan:


http://img346.imageshack.us/img346/8629/ssl108843qj.jpg

Emocide
31 mei 2006, 14:47
HUH waarom zou je je trem willen laten zweven :O?! ik heb hem namelijk altijd plat :O kan iemand voor en nadelen geven van zwevende trem :) ?

Johannes
31 mei 2006, 15:11
Voordeel:
je kunt tonen verhogen én verlagen.

Nadelen:
je gitaar kán sneller ontstemmen.
je hebt naar het schijnt iets minder sustain.
als je palm-mute kunnen je tonen iets onzuiver worden.

fred dons
31 mei 2006, 16:05
en als er een snaar springt dan is je hele stemming weg (maar toch heb ik een voorkeur voor een zwevende trem)

Izegrim
1 juni 2006, 09:58
Kan iemand mij even vertellen of mijn brug in een juiste hoek staat afgesteld?

fred dons
1 juni 2006, 10:18
ja hoor die staat goed, hoger wordt je aktie te hoog, lager en er is te weinig ruimte om je toon te verhogen

vester86
1 juni 2006, 10:29
ik zou die 6 schroeven ietsie uit de body draaien, dan heb je wat speling als je je trem naar achteren druklt

Izegrim
1 juni 2006, 10:29
Dank je Fred. ;)
Dan kan ik nu de afdekplaat weer op de achterkant monteren.

@Vester
Als je goed kijkt zie je dat de buitenste twee schroeven genoeg speling geven en dat de andere vier 1,5mm hoger staan. Dat was een tip uit de tutorial van de Fendersite.