PDA

View Full Version : Mandoline stemmen



Martien
31 mei 2006, 01:34
Mja ik heb de search al gebruikt maar ik zal wel dom zijn :)

ik heb een mandoline aangeschaft, m50e van stagg,

het is meer voor het proberen allemaal, maar nu.
Ik vind het zo sunde om na nog geen 5 minuten gebruik mn snaren te breken of die eng dunne hals krom te trekken.
Hij is dus 8 snarig, 2 paartjes snaren, 4 stuks.
Ik neem aan dat ook deze mandoline gewoon in G-D-A-E stemming hoort, (ondanks dat hij een element heeft?)
maar is het dan de bedoeling dat ik de laagste snaar van de mandoline, de g dus als een g stem, en moet ik de 2e snaar van de laagste dan ook in een g zetten of anders? en zoja, als ik dat doe dan zijn ze of gelijk. Dus dan zou dat hele 8 snaren idee geen effect hebben (lijkt mij?) of moet de ene een lage G zijn en de ander een hoge G en zoja, moet ik dan de laagste G ver omlaag doen of die onderste juist heel ver omhoog,
oftewel ik weet niet welke snaar welke toon hoogte's moet hebben. en dan niet alsin nooten oid.

Martien
1 juni 2006, 01:19
kben er denk ik al wel uit,
is gewoon als paar stemmen G-D-A-E,

ReinoutV
1 juni 2006, 11:24
Inderdaad, geen octaven dus. Je hoort wel goed dat het 8 snaren zijn, je krijgt ze per paar nooit exact hetzelfde.

hendrix2
1 juni 2006, 14:27
heb die stagg ook. kijk zeker de intonatie eens na, want bij mij stond die abnormaal slecht geintoneerd.
het is een leuk instrumentje, waar je, als je er veel op speelt, enorm pijnlijke vingers van krijgt.
stemming is indd G D A E, maar ik heb ondervonden dat deze mandoline toch wat vlotter speelt in F E B D stemming. het word dan iets gemakkelijker om de snaren in te drukken, en de hoge noten gaan ook iets beter klinken.

Martien
2 juni 2006, 23:28
hmz, mja miss het proberen nog waard,
ik zat al te kijken of ik die brug niet wat lager kon draaien zodat hij wat makkelijker grijpt,
maar zodra ik de g bij de 9e fret grijpt komt er al bijna geen toon meer uit, tenminste hij klinkt niet meer door,
terwijl hij volgens mij niet aanloopt, is daar wat aan te doen?
en wel jammer dat het geluid via een versterker niet echt heel 'mandoline' klinkt, dat geluid komt echt uit die klank kast

hendrix2
3 juni 2006, 00:29
de brug gaat inderdaad niet erg laag, heb dit ook allemaal geprobeerd. Als je er erg veel op speelt went het wel en krijg je een zeer sterke greep. Ik durf nu zeggen dat ik vrij goed mandoline kan spelen en het lukt ook erg aardig op die stagg, maar echt soepel word ze nooit volgens mij. Overigens wel een goed instrument om het te leren en de liefde voor mandoline te pakken te krijgen.
Om die hoge tonen mooi te laten klinken is nauwkeurigheid ook zeer belangrijk hier. Je kan ze misschien in een winkel de brug wat laten verlagen? waar ik ze gekocht heb, hebben ze ze gratis volledig opnieuw afgesteld enzo, en dat scheelde toch ook al wat.
ik gebruik ze eerlijk gezegd ook niet erg veel versterkt daar ik het geluid teveel naar gitaar vind toeneigen.

Martien
3 juni 2006, 15:30
ik kom binnenkort wel een keer bij keesdee, die willen vast wel even kijken :)

hendrix2: heb je niet ergens een stukje opgenomen btw ben wel benieuwd

hendrix2
3 juni 2006, 15:54
beschik niet echt over opname materiaal. Ik werk altijd met mijn laptopje, en daar heb ik bevoorbeeld geen ingang om gitaar of micro ofzo aan te sluiten. Maar tegen het eind van de maand heb ik mijn nieuwe mandoline, en dan ga ik zeker wel wat opnames maken bij een vriend thuis. Ik post ze zeker op het forum dan.