PDA

View Full Version : Wat kan problemen geven???



Nocki
30 mei 2006, 23:16
Hoi.

Wat zijn nu de typische valkuilen bij het bouwen van een pedalboard?

Bekend is bv de Voeding en de Wah ver uit elkaar vanwege het oppikken van het de "straling" van de voeding door de wah. En natuurlijk de juiste plaatsing van de fx. mn octaver trackt beter in de loop dan voor de preamp.

Wat zijn nu nog meer van die dingen die je eigenlijk moet weten voo rje begint?

future2future
31 mei 2006, 00:13
Volgens mij is het gewoon veel proberen welke effecten waar goed klinken en dan schroeven cq. klittebanden maar ;)

Robbert
31 mei 2006, 00:15
Ik denk dat je beter je wah van je board kun aflaten. Zo'n pedaal werkt gewoon prettiger (vind ik) wanneer je de ruimte er voor hebt.

Schunhart
31 mei 2006, 00:38
Wat je denk ik het beste kunt doen voordat je een definitieve board gaat maken, is eerst een tijdelijk ding maken. Ik speel nu ook nog met een tijdelijk board, om te kijken of alles bevalt wat betreft plaatsing en ruimte en dergelijke, en later (als ik die heb) om de plaats van dingen zoals voeding en aansluiting te bepalen.

Just my 2 cents

Antoon
31 mei 2006, 10:18
Ik heb ooit de fout gemaakt om teveel pedalen op het bord te willen. Gevolg was een LOODZWAAR en onmogelijk groot ding dat ik uiteindelijk liever thuisliet. Je kun het beter klein simpel en handzaam houden en eventueel een "flexplek" maken op je bord om een pedaal makkelijk te kunnen wisselen.
Zet er je favoriete overdrive/distortion, een flanger/chorus als je die gebruikt, eventueel delay/galm een voeding en een stemapparaat op. Meer niet. Wah of volumepedaal inderdaad los (is anders niet te bedienen).

LordRiffenstein
31 mei 2006, 10:27
De meeste mensen hebben last van plaatsgebrek op hun board :cooler:

schizo910
31 mei 2006, 10:42
De meeste mensen hebben last van plaatsgebrek op hun board :cooler:

oei, je hebt helemaal gelijk... mijn board zou net iets groter moeten zijn, toch begin ik er niet meeraan. Ik had eerst een enorme kist en vond het uiteindelijk te veel gedoe... :)

Robbert
31 mei 2006, 10:49
Ik heb ooit de fout gemaakt om teveel pedalen op het bord te willen. Gevolg was een LOODZWAAR en onmogelijk groot ding dat ik uiteindelijk liever thuisliet. Je kun het beter klein simpel en handzaam houden en eventueel een "flexplek" maken op je bord om een pedaal makkelijk te kunnen wisselen.
Zet er je favoriete overdrive/distortion, een flanger/chorus als je die gebruikt, eventueel delay/galm een voeding en een stemapparaat op. Meer niet. Wah of volumepedaal inderdaad los (is anders niet te bedienen).

Nocki heeft een auto en is gewend aan 12" cases, dus die paar kilo erbij moet ook wel lukken :D

fullorder
31 mei 2006, 10:53
Het is sowieso verstandig je plank zoveel mogelijk modulair/flexibel op te bouwen, zodat je je plank kunt blijven aanpassen aan je wensen. Zo kun je blijven experimenten met je pedalen-setup zonder meteen een nieuwe plank te moeten bouwen. Gaandeweg krijg je steeds een beter idee hoe je het wilt hebben en bovendien is het een utopie te denken dat je nooit meer nieuwe pedaaltjes zult kopen ;)

skabouter
31 mei 2006, 11:00
heel goed topic nocki!!! (ben namelijk zelf ook bezig met die dingen).

waar ikzelf erg aan zit te denken voor mijn board is idd zorgen dat alles flexibel blijft! alles moet netjes weggewerkt worden, maar toch moet het makkelijk open te gooien zijn, zodat je kan verwisselen etc, stel je voor dat er iets hapert bij een gig, dan moet je t vrij makkelijk kunne her-routen. mss wel handig om daaraan te denken dus!

ik ga bovendien met een verhoging werken, jij ook? mijn plan was om te zorgne dat die verhoging open kan, dmv sloten, of een scharnier ofzo. zodat je er altijd makkelijk onder kan komen!

enfin, bodemline, keep it flexibel and dynamic!

voeding gaat voor mij ook een probleem worden denk ik, zal wel even duren voor alles netjes aangesloten is, zonder brom. zal wel aantal losse adapters worden, en daisy, en heel mss toch nog zo`n pedalpower of powerbank!
maar hier kan k je nog even geen tips over geven.........

piezo
31 mei 2006, 11:10
Waarom is een Wah-pedaal niet te bedienen als het in/op een pedalboard zit?

Te recht voor je? Ongemakkelijke hoogte door de bodemdikte van het board? Opstaande rand van board in de weg?

Robbert
31 mei 2006, 11:18
Waarom is een Wah-pedaal niet te bedienen als het in/op een pedalboard zit?

Te recht voor je? Ongemakkelijke hoogte door de bodemdikte van het board? Opstaande rand van board in de weg?

Het is niet onmogelijk. De positie is ongemakkelijk, je moet namelijk verder voorover leunen omdat je sta-voet tegen de rand van de pedalboard komt (kan komen).
Een losse wah geeft wat meer vrijheid, maar eigen keus of je dat wilt ;)

skabouter
31 mei 2006, 11:44
het gebruiksgemak van "deksel eraf, inpluggen en gaan met die banaan" speelt ook wel mee toch. losse wah is weer irritanter.....zo`n wah in een board went toch wel. moet kunnen. tenzij je maat 49 hebt, zoals onze bassist ofzo :D dan wordt t snel iets lastiger

Wicked Willy
31 mei 2006, 11:51
Ik heb zelf een vrij groot (tijdelijk) pedalboard gebouwd. 1.20 bij 40. Kleine verhoging erop voor mijn footswitch en verder gewoon alles erop gemaakt met duo-tec (houdt het bord flexibel). Pedalen in de loop staan bij elkaar (MM4, DL4 en EVH Phase 90) en pedalen voor de preamp (Gt3, Wah en Boston Distortion en channe;switch) staan ook bijelkaar. Loop kan ik aan en uit zetten dus tapdansen is het nooit. Op lange termijn wil ik PL (of andere expert op dit gebied) een board voor me laten bouwen, maar dan moet ik eerst helemaal tevreden zijn over mijn effecten.

skabouter
31 mei 2006, 11:56
hey willie
mss heb je al es een foto gepost, maar ben beetje lui om te zoeken:) kan je er nog 1 posten, of anders ff mailen. ben wel benieuwd welke het (ook alweer) is!
greets

Negative K3 fan
31 mei 2006, 12:14
afhankelijk van je genre is een 'bierscherm' ook wel nuttig...

Chiel
31 mei 2006, 12:15
Recentelijk ook een nieuw pedalboard gemaakt. Deze is voor de kleine gigs en voor het snabbelwerk als ik de Studiotone gebruik. Het 2de board is in de maak en deze gebruik ik in combinatie met m'n rack (o.a. met ground control erop). Komt ook een multiconnector op en is daardoor niet flexibel voor andere setup's. Ik maak geen gebruik van verhogingen oid. Een tip is om goed te plannen waar je alles wilt hebben en test de configuratie vooral voordat je alles definitief in elkaar zet! Scheelt een boel ergenis. Momenteel ben ik ff cameraloos, maar zal tzt eens een paar pics posten.


grt
Chiel

Wicked Willy
31 mei 2006, 12:49
@Skabouter: zie mijn sig. Staat alleen niet een hele recente foto op (de DL4 mist), but you'll get the idea.

Chiel
1 juni 2006, 22:08
Heb ff een paar pics geschoten van mijn snabbel setup :).

http://www.noahonline.nl/newweb/images/girly_set_test.jpg

Hierboven eerst ff de boel op een klitteband boardje geplaatst. Na een paar live testjes bleek dit de meest ideale plaatsing van de pedalen. Ook bleek de OCD beter te presteren op een 12V voeding en moest de EchoPark separaat van de overige pedalen om hinderlijke bijgeluiden te voorkomen.

http://www.noahonline.nl/newweb/images/girly_set.jpg

Hierboven mijn boardje in de (bijna) definitieve setting. Moet enkel nog een interface op met jack inputs, nu is dit nog een multisnake. Straks is dit boardje dus bruikbaar icm met iedere combo of stack. Ideaal :satisfie:.

ruezzz
1 juni 2006, 22:36
Ziet er goed uit!
Wat voor voedingen zitten erop? Verschillende voltages ofzo?

Nocki
1 juni 2006, 22:39
Wat een afzichtelijk wah pedaal is dat joh! zeker zo'n goedkoop rotding?

Verder wel een leuk bord...

Chiel
1 juni 2006, 22:45
Uuuuh. . . RMC Picture Wah ofzo (check mijn sign)??? Best klinkende Wah pedaal dat ik bij Erik van Haar heb gehoord en trust me; dat zijn er heel wat! Overigens kun je voor dat zelfde geld 2 Crybaby's aanschaffen.


PS: Okay, de Fulltone had hij niet op voorraad...

Nocki
1 juni 2006, 22:51
ik pest je maar. ik heb een RMC3... :)

Nocki

Chiel
1 juni 2006, 22:53
Ziet er goed uit!
Wat voor voedingen zitten erop? Verschillende voltages ofzo?

Thanks. Die voedingen zijn CIOKS powersupplies. Van Haar distribureerd die dingetjes. Zijn best okay, niet zo goed als bijv. de pedalpower waarbij iedere output galvanisch gescheiden is van de naastgelegen outputs. Maar goed, ze zijn lekker klein, goed weg te werken en niet bizar duur. De rechter heeft twee separate 12V outputs waar de OCD op zit. Heeft ie net wat meer bite. De Delay zit apart van de rest op de rechter voeding vanwege zijn inteferentie met de andere pedalen.

Chiel
1 juni 2006, 22:54
ik pest je maar. ik heb een RM3... :)

Nocki

EN een Marshall MG100 Head. Hield de eer al aan mijzelf door daar maar niets van te zeggen :cheerup:.

Nocki
1 juni 2006, 22:57
Tja. dat ik een MG100 heb kan ik niks aan doen. mn mesa roadster is nog niet in nederland... hij komt eraan... :)
En mischien heb ik er een koper voor... dus dan ga ik weer vooruit en heb ik een geleende H&K combo!

Nocki

phx
3 juni 2006, 08:14
Mijn tip: zet eerst de pedalen in de volgorde die je wilt hebben en meet dit vervolgens op, doe een paar cm extra erbij (bij de grootte van je board) want je weet wel dat er eens een pedaal omgewisseld wordt in de toekomst.

Denk idd ook ff aan het totaal gewicht, hij moet natuurlijk geen 35 kilo gaan wegen. Zelf heb ik 9 en 12 (voor bodem) mm triplex gebruikt. De case is niet zwaarder geworden dan 15 kilo.