PDA

View Full Version : Stemvastheid Gibson LP



BartL
30 mei 2006, 21:43
Tijdje geleden nieuwe Schallers op mijn LP gezet...maar helaas. Hij is nogsteeds niet stemvast.

Als jullie snaren op je LP leggen, hoeveel wikkelingen maken jullie om de tuner voordat de snaar echt op spanning begint te komen? Ik heb bij de G B en e nu namelijk maar 1 of 1,5 wikkeling. Wellicht te weinig?

Anders zit ik eraan te denken om mijn topkam te vervangen. Ik vroeg me af of dit wat was:

http://www.thomann.de/de/tusq_pq6000_sattel.htm

Alvast dank.

RvB
30 mei 2006, 21:46
Mijn gibson sg is gewoon stemvast en ik heb ook zo'n 1 a 1,5 wikkeling. Maar ik heb kluson mechanieken.

Nickname
30 mei 2006, 21:52
Probeer er eens wat meer.. misschien helpt het.. en anders een graphtech topkam ofzo.. wil ook wel eens helpen :)

BartL
30 mei 2006, 21:59
Zo een graphtech topkam, kan ik die er gewoon zelf inknallen? Op de site van thomann.de zie ik alleen graph tech kommen voor strat en tele :(


Wat is de prijs van Gibson LP Studio's gestegen trouwens :dontgeti:
...of is 800 euro voor een goed gebruikte zwarte een normale vraagprijs?

Negative K3 fan
31 mei 2006, 12:09
hey bart, mijn agile is ook niet al te stemvast, ondanks dat er locking tuners en een graphtech topkam op zit, ik denk dat hiet goed invijlen van een topkam echt een kunst is ofzo... in enschede bakken ze er iig niets van.

Nickname
31 mei 2006, 12:15
Misschien een hele domme vraag hoor.. maar zijn de snaren wel goed uitgerekt en hoe staat het met de temperatuur waar de gitaar staat? :satisfie:

Wicked Willy
31 mei 2006, 12:47
Een nieuwe Les Paul Studio kost ongeveer 1300 euro. Dan vind ik 800 euro wel een redelijke prijs, ligt er natuurlijk wel een beetje aan in welke staat hij is en of er bijvoorbeeld een koffer bij zit. LP Studios verschillen onderling ook nogal.

Josdevos
31 mei 2006, 13:00
Gewoon topkam laten invijlen door een goeie bouwer, en je gitaar zal niet meer ontstemmen... Locking tuners zijn niet stemvaster dan Grovers oid op zo'n gitaar.
Benen nut glijd in principe genoeg, ik denk dat graphtec enkel interessant/nodig is op gitaren met een trem.

Bobbel
31 mei 2006, 16:11
Als jullie snaren op je LP leggen, hoeveel wikkelingen maken jullie om de tuner voordat de snaar echt op spanning begint te komen? Ik heb bij de G B en e nu namelijk maar 1 of 1,5 wikkeling. Wellicht te weinig?


hoe minder wikkelingen hoe beter...

BartL
31 mei 2006, 16:58
Misschien een hele domme vraag hoor.. maar zijn de snaren wel goed uitgerekt en hoe staat het met de temperatuur waar de gitaar staat? :satisfie:
Snaren zijn lang genoeg uitgerekt. Zitten er al een tijdje op. Temperatuur is iets onder kamertemperatuur.

BLOK182
31 mei 2006, 18:10
Ik heb relatief best wel wat wikkelingen op mijn twee LP's, maar ben niezo ster in hersnaren haha. Wel behoorlijk stemvast, zelfs met mijn geveeg en gebeuk:p

Agent_Smith
31 mei 2006, 18:21
1,5 wikkeling vind ik persoonlijk wel erg mager. Ik wikkel alles minimaal 3 keer en de dunnere tot 5 keer ongeveer om de as. Er ontstemt nooit wat. Niet met spelen en niet na een maand in de koffer.

BartL
31 mei 2006, 18:36
...ik denk dat 'k m'n topkam nog maar eens uit probeer te vijlen. Ik denk toch dat (op zijn minst) mijn G blijft haken na een bend...pfff.

Josdevos
31 mei 2006, 20:10
...ik denk dat 'k m'n topkam nog maar eens uit probeer te vijlen. Ik denk toch dat (op zijn minst) mijn G blijft haken na een bend...pfff.

Ach laat dat toch doen, moet voor 25 euro geklaard zijn en duurt in principe niet langer als een half uurtje. Ten eerste heb je het juiste materiaal niet en ten tweede heb je er geen ervaring in...

BartL
31 mei 2006, 20:12
Daar heb je gelijk in...strak plan.

BartL
27 juni 2006, 13:41
Nou...the end :)

1. Topkam laten vervangen (graphtech). Zo plat mogelijk laten vijlen. Meteen 2. toets laten reinigen en de gitaar laten 3. afstellen.

Is nu (tot nu toe) stemvast. (Ik moest in totaal 43,50 betalen. Is dat OK, of te duur?)

hidde630
27 juni 2006, 14:07
klinkt wel als goede deal. Als daarmee je probleem opgelost is lijkt het me een puike investering.

Rormo
27 juni 2006, 18:00
hoe minder wikkelingen hoe beter...

Gibson geeft als advies voor de onomwikkelde (e,b, en g) snaren 3 omwikkelingen. En voor de omwikkelde snaren (d,a, en e) 2 omwikkelingen. 1-1,5 lijkt me dus wat weinig.
Maar op het moment is het ook zo dat de temperatuur nogal verschilt (hittegolf en dan weer 15 graden). Je gitaar reageert hier ook op.

Een echte Gibson hoort niets aan vervangen te worden om op stemming te blijven. Zou echt geen probleem moeten/mogen zijn. Heb er zelf twee en zijn beiden perfect op stemming, behalve dus als ik ze van een warme naar koude ruimte verplaats of andersom, of als de temperatuur 10 graden verschilt sinds de laatste keer dat ik gespeeld heb.


Overigens is 800 euro niet duur voor een tweede hands LP studio. Mijn LP Studio smartwood is laatst getaxeerd op 960 euro door Feedback. Is wel in perfecte staat. Als iemand interesse heeft mail dan gerust. Voor 900 gaat ie de deur uit.

BartL
27 juni 2006, 19:12
Dan zou ik ook zeggen dat 800 niet duur is :D

Rormo
27 juni 2006, 20:02
naja, lijkt mij dat de heren van Feedback wel kunnen taxeren. En als zij 960 zeggen voor mijn in perfecte staat verkerende Gibson, dan is 800 niet duur (als dat exemplaar ook in redelijk goede staat is).

Kun je ook zelf bedenken als je ziet dat ze nieuw vanaf 1250 euro gaan ofzo, dan is 800 niet duur.