PDA

View Full Version : Speakercab voor Cleane(re) Sounds



Jimi Hendrix
30 mei 2006, 20:24
Hallo daar,

wat zijn aan te raden speakers / cabs voor een goed clean geluid?
Ik heb als referentie altijd ouwe knopfler (Communiqué: meesterlijk) in m'n hoofd, dus mijn vraag kun je ook zien als: welke cab+speaker klinkt/klinken zoals een Fender combo (vibrolux/vibroverb etc)? tips? Ik heb een voorkeur voor 2x12 ivm podiumvolumes. Amp: Rivera (niet misselijk in de cleane afdeling..)
De laatste tijd gebruik ik m'n boogie 2x12 (zoals jullie nu wel weten: de jaren 80 verticale oversized, half open/half dicht), die is op zich meesterlijk, maar 't clean mag iets breder klinken, terwijl de vuile sounds wat meer mogen 'drukken'.
ik overweeg aparte speakers voor clean en lead aan te schaffen en daar (voor live gebruik) evt. door Ernst een speakerswitcher voor te laten bouwen...

MarkS
30 mei 2006, 20:43
my guess: Electrovoice speakers. Blijven behoorlijk strak en breken niet zo snel op in vergelijking met een Celestion, en hebben ook wat minder "mid".
Blijft een kwestie van smaak, sommigen vinden hem bijv. iets te steriel klinken.

Kim Wilson
31 mei 2006, 09:14
Ik denk dat een closed cab, een beetje klein, helpt om je clean te behouden. Hoe kleiner en dichter de cab, hoe strakker het geluid. Dus dan zullen je speakers minder flapperen. Maar dit is pas bij hogere volumes. Voor meer spreiding is een open back beter, maar dan krijg je eerder oversturing van je speakers...

Tenminste, zo werkte het bij subwoofers in auto's...

LordRiffenstein
31 mei 2006, 09:25
Ik wou posten, een openback cab tot ik las dat je die al hebt. Vind nl dat mijn clean een pak beter klinkt op mijn 'nieuwe' THD cab dan met mijn Engl 2x12.

Chiel
31 mei 2006, 09:52
Zou zelf het eerst denken aan die 4 x 10" cab van Bogner. Strakker en directer kun je het geluid denk ik niet krijgen uit een stockcab. Wellicht dat een Paul Lenders cab je nog zou kunnen verrassen. Klinkt een beetje als de BagEnd, maar dan breder, warmer en met iets meer dynamiek. Zou nog wel eens de moeite waard kunnen zijn om uit te checken.