PDA

View Full Version : dire straits- the bug toonladder ?



EC
30 mei 2006, 17:06
hey.

ik heb een vraag want ik kom er niet uit..


het nummer van dire straits : The bug, Welke toonladder kan ik daarover soleren ?

hij speelt wel een E power chord steeds, maar nu weet ik niet of je daarover majeur of mineur, of misschien cromatische toonladder ??

ik kom er niet uit.. Als iemand het nummer wil hebben moet ie maar ef vragen

grtz

Jimi Hendrix
30 mei 2006, 22:26
E-mixolydisch....
veel kleine terts (g) die meteen oplost naar grote terts (g#) door opdrukken of slide.

EC
31 mei 2006, 14:59
ehj tnx,

hij speelt ook chromatische noten op de live versie die ik heb,

Ik ben wel geinterreseerd in de speeltijl qua jazz van Knopfler. Wat doet hij nou precies ?? Het klinkt bij hem altijd zo jazzie`eg

Dat zou ik ok zelf in mijn speelstijl willen toepassen, maar waar te beginnen ??

b.v het nummer waar ik deze post over heb gedaan, Je zou toch ook er een beetje jazz feel aan kunnen geven zoals knopfler doet in die versie dat ik heb....

Ook over het nummer Sultans of swing zie :

http://www.youtube.com/watch?v=M5HpquY3yzA&search=dire%20straits

welke ladders, of welke tonen speelt hij over die solo en solo 2? misschien weet iemand waar ik een beetje mee kan beginnen b.v over Sultans of swing ?? In de stijl van knopfler, of tenminste de ladders/tonen die het jazzie maken..

grtz

Harm
8 juni 2006, 09:50
In de laatste Guitar Techniques staat The Sultans of Swing (juni dacht ik)helemaal uitgewerkt met commentaar van de mannen die het uitgezocht hebben...

Ik weet trouwens niet of er op internet ergens tabs te vinden zijn die goed genoeg zijn, lang leve google!

Harm

Jimi Hendrix
8 juni 2006, 14:01
welke ladders, of welke tonen speelt hij over die solo en solo 2? misschien weet iemand waar ik een beetje mee kan beginnen b.v over Sultans of swing ?? In de stijl van knopfler, of tenminste de ladders/tonen die het jazzie maken..

grtz

Dm, (D-E-F-G-A-Bb-C), behalve op het A-akkoord, D harmonisch mineur (D-E-F-G-A-Bb-C#) of D melodisch mineur (D-E-F-G-A-B-C#)

Uiteraard pakt hij wel vaak de akkoordtonen mee, zo klinkt het al gauw 'jazzy': de solo-melodie volgt de akkoorden. Als je even puzzelt zie je dat alle akkoordtonen zitten in Dm (en A dus in D harmonisch en melodisch mineur).