PDA

View Full Version : wijze raad voor een samick gitaar



Willlem
30 mei 2006, 15:49
dag gitaarvrinden,

ik wil mijn samick lp model verbeteren. sinds een jaar of 4 heb ik em, en hij hoe hij speelt bevalt me erg goed. 2 jaar geleden is ie na een val van een rijdende auto (please don’t ask) gerepareerd aan een breuk tussen de hals en de body. de reparatie is prima uitgevoerd en de gitaar is dus op een esthetisch mankement (je ziet de opgelopen wonden wel), prima in orde.

alleen nu is het wel zo dat de gitaar erg gauw feedbackt. sowieso zijn de elementen de zwakste schakel aan de gitaar, naar mijn idee. ik wil er dus graag nieuwe elementen in laten zetten om het geluid te verbeteren. volgens mij is het wel de moeite waard deze gitaar op te knappen. want samick heeft voor deze gitaar haar beste producten en materialen gebruikt, hij kostte dan ook meer dan je neerlegt voor een eerste de beste samick. en aangezien samick vreselijk veel gitaarproducten en gitaren voor andere merken maakt zijn de onderdelen verder prima in orde (stemmechanieken, brug, zadels, topkam, etc). omdat ik hem niet zal kunnen verkopen na de gemaakte val en reparaties (niemand wil een gitaar die ooit zulke schade heeft opgelopen) wil ik er wel het beste uithalen, en dus opknappen met ten eerste nieuwe elementen.

maar goed, aangezien ik verder niet veel ervaring met het vernieuwen van elementen heb, was ik benieuwd of iemand nuttige tips/opmerkingen had voor mij. welke raad je mij aan? waar moet ik op letten?
het is een erg zware gitaar, lp model met double cutaway en het geluid is me nu te zompig, het mag mij wat agressiever, feller. ik gebruik hoofdzakelijk distortion en overdrive, weinig clean. ik wil eigenlijk geen actieve elementen.
zelf dacht ik aan de volgende elementen, wel goede dingen over gehoord en wat soundsamples geluisterd op internet, maar verder zou ik het ook niet weten:

Seymour Duncan:
SH-6 Duncan Distortion
SH-8 Invader
PATB-2 Duncan Distortion Trembucker

Dimarzio:
Superdistortion DP100
Super 3 DP152

Gibson:
500T

spui uw wijze raad en alvast bedankt!

Scali
30 mei 2006, 16:20
Klinkt alsof jij iemand bent voor keramische elementen.
DiMarzio SuperDistortion zal wel goed werken (denk aan het geluid van Ace Frehley van Kiss).
De Gibson 500T vind ik ook wel wat. Gibson heeft gewoon lekker veel tone, ondanks dat die dingen snoeihard zijn.
De DiMarzio Evolution vind ik ook wel mooi. Hard, veel overtonen, maar toch nog een bepaalde vintage-klank erin.
Ik heb zelf een Epiphone Les Paul van Samick, en ik heb Gibson 490R en 498T erin (vond ik al hard en agressief zat :)). Verder heb ik een graphtech topkam erop laten zetten, en de frets bij laten werken. Kan ik je ook wel aanraden.

Een handige tip tegen feedback is om watten of foam oid onder je elementen te stoppen, zodat ze als het ware 'gedempt' worden. Dit gaat feedback tegen (vooral zo'n hele lage huiltoon). Voor de hoge pieptonen moeten de elementen gewaxpot zijn, maar de elementen die je opnoemt, zijn dat.

Willlem
31 mei 2006, 16:52
ja, ik wil wel echt nieuwe elementen. waxpotten of met watten vullen ga ik niet genoeg mee vooruit voor mijn gevoel. daarnaast ben ik zelf niet bekwaam genoeg om dat uit te voeren. is er hier verder niemand met elementen in zijn gitaar die een mening heeft?

almarvk
31 mei 2006, 16:55
Volg de raad op van Scali en/of luister naar de samples op de websites van de fabrikanten.

Je kan natuurlijk ook altijd GFS elementen proberen!

Scali
31 mei 2006, 18:27
Watten/foam moet je sowieso doen, ook al heb je de beste elementen ter wereld. Die dempen de feedback die veroorzaakt wordt doordat het element aan de schroefjes hangt in de ring of slagplaat, en dat heeft dus niet direct te maken met het element zelf, of de kwaliteit daarvan, maar gewoon met een probleem van het algehele systeem.
Zelfs als je de elementen direct op de kast schroeft, is het aan te raden om er toch een stukje foam oid tussen te proppen.

Willlem
1 juni 2006, 10:49
ok dankje. nu begrijp ik wat je precies bedoelt. dacht dat ik de elementen uit elkaar moest halen. en daar had ik sowieso geen trek in. hier heb ik wat aan!
nog suggesties verder? ik blijf nieuwsgierig.

G.G.
1 juni 2006, 11:56
ok dankje. nu begrijp ik wat je precies bedoelt. dacht dat ik de elementen uit elkaar moest halen. en daar had ik sowieso geen trek in. hier heb ik wat aan!
nog suggesties verder? ik blijf nieuwsgierig.

Ik heb een oud wetsuit dat toch al kapot was verknipt. Zo heb ik mooi 6 mm zwart neopreen materiaal dat ik onder mijn elementen leg. Als je langs de pickuprings langs de elementen naar binnen kijkt zie je alleen maar zwart. Hele mooie oplossinge en mooi op maat te knippen.

frekie
1 juni 2006, 16:54
"Watten/foam moet je sowieso doen, ook al heb je de beste elementen ter wereld. Die dempen de feedback die veroorzaakt wordt doordat het element aan de schroefjes hangt in de ring of slagplaat, en dat heeft dus niet direct te maken met het element zelf, of de kwaliteit daarvan, maar gewoon met een probleem van het algehele systeem."

Met een setje GOEDE humbuckers op een solidbody LP heb ik nog NOOIT last hehad van ongewenste feedback dus piepen zonder dat je dat zelf wil. Ligt wat mij betreft echt aan de elementen.

Tip: GFS op www. guitarfetish.com of www.ebay.com zoeken op GFS. Crunchy PAFS oid, heerlijk soundje voor weinig, ca. 50 euri per stel aan huis bezorgd vanuit de USA. Creditcard/Paypal nodig en een beetje Amerikoans proat'n :)

http://members.home.nl/fmunniksma/RW/RWLP.htm

Scali
1 juni 2006, 18:19
Met een setje GOEDE humbuckers op een solidbody LP heb ik nog NOOIT last hehad van ongewenste feedback dus piepen zonder dat je dat zelf wil. Ligt wat mij betreft echt aan de elementen.

Nee hoor. Ligt aan het volume en de hoeveelheid gain waarmee je speelt.
In mijn gitaar zitten ook gewoon Gibson humbuckers, veel beter zul je kwalitatief niet hebben (zijn zeker beter dan GFS iig), en die hebben dat probleem ook. Behalve dus als je met je vinger op het element drukt... of deze druk levert met wat foam onder je element.
Er zijn ook gitaristen die graag hun elementen direct op de kast schroeven, om dit probleem tegen te gaan, zoals bv John Petrucci.
En dat zijn ook DiMarzio elementen, dus die vallen zeker in de categorie 'goed'.
Ligt dus niet aan de elementen.