PDA

View Full Version : Advies bij inleg gevraagd



Arjo
30 mei 2006, 13:53
Hallo beste mensen,

Graag zou ik jullie advies/mening vragen bij het volgende.

Ik ben dus bezig met een zelfbouw tele, nu vooral met de hals.
Ik heb dit weekend de inleg erin gefreesd (een X op de 12e) deze zit nog niet gelijmd maar wel vast! Ik krijg hem er dus niet meer uit (heb ik weer). De inleg ligt er nu diep in omdat ik de toets ook nog 1mm dunner wil schuren.

Mijn vraag aan jullie wat is de slimste volgorde op dit moment.

Kan ik nu het beste eerst de toets op maat schuren (met radius) en dan de inleg lijmen door de lijm erin te laten lopen of kan ik beter eerst lijmen en dan gaan schuren (ik zit overigens ook met wat kiertjes rond de inleg die ik moet opvullen). Zelf dacht ik eerst het grootste deel schuren dan lijmen en opvullen en dan netjes afwerken (lijmresten wegwerken).
Of moet ik toch eerst die inleg eruit zien te werken?

Ik kan helaas ff geen foto posten omdat mijn pc thuis gecrashed is.

alvast bedankt

Arjo

Javaca
30 mei 2006, 13:55
Klein beetje (oplosbare) lijm op de inleg doen en een papiertje/fineertje er op...

Dan kun je hem er uittrekken

Ander iets om te proberen:
Stofzuiger met een panty om de zuigmond.

Arjo
31 mei 2006, 07:51
bedankt voor de tip. Dat van de stofzuiger had al een keer gedaan maar dan perongeluk en zonder panty (oeps).

Maar geloof mij als ik zeg dat ie vast zit, denk dat ik m nieteens meer zou hoeven te lijmen (ga ik nog wel doen natuurlijk).
Ik ga gewoon beginnen met schuren.

Arjo

Gitaarbouwer
31 mei 2006, 14:05
Zit de inleg precies goed?
Dan gewoon laten zitten en vastlijmen met een klein beetje waterdunne secondenlijm. Die kruipt overal tussen. Daarna de grote kieren tussen toets en inleg (als die er zijn) afwerken met zwarte epoxy. Tenslotte pas (radius) schuren.

Zit de inleg te diep?
Dan een nieuwe "X" bovenop de bestaande inleg plakken. Het uitstekende deel van de inleg wegsteken. Daarna vervolgen met de procedure in de eerste alinea.

Mattia
31 mei 2006, 14:49
Zit de inleg precies goed?
Dan gewoon laten zitten en vastlijmen met een klein beetje waterdunne secondenlijm. Die kruipt overal tussen. Daarna de grote kieren tussen toets en inleg (als die er zijn) afwerken met zwarte epoxy. Tenslotte pas (radius) schuren.

Zit de inleg te diep?
Dan een nieuwe "X" bovenop de bestaande inleg plakken. Het uitstekende deel van de inleg wegsteken. Daarna vervolgen met de procedure in de eerste alinea.


Makkelijker: beetje opschuren met fijn schuurpapier (220 of 400 ofzo), totdat de kiertjes gevlud zijn met schuursel, beetje aanpersen, en dan secondenlijm erin (Waterdun), flooden. In een keer vastgelijm EN gaten opgevuld, en dan levellen. Met wat mazzel is het resultaat een egale, mooie inleg.

Arjo
31 mei 2006, 15:21
Makkelijker: beetje opschuren met fijn schuurpapier (220 of 400 ofzo), totdat de kiertjes gevlud zijn met schuursel, beetje aanpersen, en dan secondenlijm erin (Waterdun), flooden. In een keer vastgelijm EN gaten opgevuld, en dan levellen. Met wat mazzel is het resultaat een egale, mooie inleg.

Dat zat ik zelf dus ook te denken.

De inleg zit goed, heb hem expres te diep gelegd (de toets is dus nog te dik). Ik ben eerst heel ondiep begonnen met de gedachte als het mislukt kan ik het vlakschuren en nogmaals proberen. Maar het ging dus goed.

Nog een tip voor de waterdunnen secondelijm (ik ken eigenlijks alleen die standaard dingen).

alvast bedankt
Arjo

Mattia
31 mei 2006, 17:35
Normale secondenlijm (tubetjes) is waterdun. Dus niet het 'gel' spul of het 'medium' spul dat je bij hobbyzaken kunt krijgen, o.a.

Arjo
4 juni 2006, 19:38
Yes!!!!

http://img409.imageshack.us/img409/4426/dscn21022uy.th.jpg (http://img409.imageshack.us/my.php?image=dscn21022uy.jpg)

Ik ben er blij mee, voor een eerste inleg vind ik het zeer geslaagd. Nu nog de radius en hij kan op de hals.
thx voor de hulp.

Arjo

Orpheo
4 juni 2006, 23:20
poeh! mooi hoor! heel mooi! heel strak.

AART
5 juni 2006, 00:02
erg mooi gedaan! :rockon:

charlotte
5 juni 2006, 21:02
Hey Arjo :)

Heel mooi , alle lof .

groetjes Charlotte . :lp:

Arjo
7 juni 2006, 07:25
thx, altijd leuk om te horen.

Hoop dit weekend de radius af te maken.

Arjo

Theo
9 juni 2006, 21:06
Keurig werk Arjo, ziet er mooi uit. Ik heb me er bij mijn laatste project (nog) niet aan durven wagen. Ga het binnenkort toch eens proberen.

sickpunk
9 juni 2006, 21:37
echt uber vet!!!
ik wil er eigenlijk 3...(straight edge) sowieso is de inlag op eem mex jazz(fender) erg gaar, gewoon wit saai plastic...:S

Arjo
9 juni 2006, 23:56
ik wil er eigenlijk 3...(straight edge)

eentje doet t ook hoor ;)

@ Theo, gewoon doen. Als ik het kan kan iedereen het :D

Arjo