PDA

View Full Version : vraagje over dempen



saddam
30 mei 2006, 13:28
hey, ik merkte laatst op dat ik een nogal rare(misschien slechte?) manier van dempen heb... . Wanneer ik licks speel op de hoogste drie snaren(gbe) dan leg ik een kleine barré met m'n wijsvinger over de b en e snaar, ik doe dit omdat ik zo ongewild lawaai van de g snaar kan dempen. Nu weet ik niet of dit een goeie techniek is of niet(ik heb het nog niemand anders zien doen...), maar ik heb er geen idee van hoe ik anders die klote 'unwanted noises' moet dempen. voor degenen die het niet verstaan:

e-w----18-16-15---------------->index barré
b-w-------------18-16-15------->index barré
g-------------------------17-15--

topje van w(wijsvinger) raakt de g snaar en dempt deze
grtz

Roy K.
30 mei 2006, 13:49
hey, ik merkte laatst op dat ik een nogal rare(misschien slechte?) manier van dempen heb... . Wanneer ik licks speel op de hoogste drie snaren(gbe) dan leg ik een kleine barré met m'n wijsvinger over de b en e snaar, ik doe dit omdat ik zo ongewild lawaai van de g snaar kan dempen. Nu weet ik niet of dit een goeie techniek is of niet(ik heb het nog niemand anders zien doen...), maar ik heb er geen idee van hoe ik anders die klote 'unwanted noises' moet dempen. voor degenen die het niet verstaan:

e-w----18-16-15---------------->index barré
b-w-------------18-16-15------->index barré
g-------------------------17-15--

topje van w(wijsvinger) raakt de g snaar en dempt deze
grtz

Dus voordat je de 2 noten op de g-snaar speelt demp je die. Tja, op zich niets mis mee denk ik, ik vind het wel raar dat ie zoveel noise maakt; wanneer je alleen de e-snaar of b-snaar speelt zou je niet zoveel noise van de g hoeven horen.

Op een gegeven moment zul je ook licks gaan spelen (waarschijnlijk) waarbij je niet kan dempen door het pakken van een "barre" omdat je indexvinger moet gaan schuiven per snaar. Dan is het van belang dat je ook met je rechterhand kan dempen.

Ik raad je dan ook aan om dat ook te gaan oefenen (rechterhand-demping). In Richie Kotzen's video "Rock chops" laat Richie zien hoe dit in z'n werk gaat, misschien helpt dat...

Gitaro
30 mei 2006, 15:59
Ik zou het afleren en goed met je rechterhand leren dempen.

saddam
30 mei 2006, 21:41
maar als je met de rechterhand dempt dan worden je noten toch veel onduidelijker (vooral op de hogere snaren). En de g snaar maakt zoveel lawaai omdat wanneer ik een noot op de b snaar aanspeel, er een stuk van mijn duim tegenaan durft botsen, niet veel maar toch genoeg om het te horen. Misschien komt het ook doordat ik bijna altijd zonder versterker speel en zo hoor ik letterlijk ieder kleinste detail... .

Gitaro
30 mei 2006, 22:24
Als ik op B speel demp ik gewoon met de duim (enzo) van m'n rechterhand de G, en zo ongeveer wat daar onder ligt. De e wordt wel gedempt door m'n linkerhand. T heeft te maken met hoe je je hand houdt, als ik zware-metalen rhythm speel hou ik m'n hand anders, om beter te kunnen palm muten op de lage snaren.

Nickname
30 mei 2006, 22:29
Gewoon met rechts leren.. na een tijdje gaat het vanzelf :)

jaspie
30 mei 2006, 22:50
je hoort die shizzle ook zonder bijgeluiden en met je rechterhand vanje gitaar af te kunnen spelen. Gewoon goed leren dempem met links, bv als je een noot met je wijsvingerspeelt op de hoge e, druk dan je vingertopje tegen je b aan om te voorkomen dat ie gaat mee klinken.

saddam
30 mei 2006, 22:52
idd jaspie dat doe ik ook , maar wanneer ik iets op de b en de e speel, hoe demp ik dan de g snaar (zoals ik zei raakt men duim hem soms)

jaspie
30 mei 2006, 23:31
tssjah in denk toch wat accurater spele, en in denk als ik iets op twee snaren snel achter elkaar wil spele dak ook gewoon een barretje leg, zoals bv die eind solo van search and destroy(de chili versie), dat snelle pull of stukje.