PDA

View Full Version : Dobro of lapsteel?



shamehair
30 mei 2006, 14:08
Wie kan me raad geven?

Ik zou zittend willen slidegitaar spelen, met de gitaar plat op de benen. Kan ik hiervoor het best een lapsteel of een dobro gebruiken?

Alvast bedankt!

Reigor
30 mei 2006, 14:35
Lapsteel voor zittend geloof ik..

MSNL
30 mei 2006, 17:15
Hoi,

Ik gebruik een Dobro! Squareneck, dus speel ook zittend.
Speelwijze verschilt niet, klank wel.
Ik vind de klank van een Dobro mooier dan van een Lapsteel.

Grt

MSNL

Oude Drummer
31 mei 2006, 00:16
Dobro of lapsteel? Ik heb allebei en speel met evenveel plezier op beide, maar de dobro/national vind ik veel meer geschikt voor blues en de lapsteel voor melige Hawaii- en countrymuziekjes. Ze klinken totaal anders.
De dobro speel ik meestal als een gewone gitaar met een glazen bottleneck. Bij lapsteel gebruik je een "steel", dat is een zware massieve RVS rol. De techniek is dus ook anders.

shamehair
31 mei 2006, 09:38
Waar zit het verschil in techniek? Momenteel speel ik ook slide op een dobro, maar dan in gewone gitaarhouding. Ik heb zo een voorgevoel dat je met een gitaar in lapsteelhouding andere dingen kan doen dan in gewone houding.

Heb jij nog wat tips Oude Drummer?

Thanks (en de rest ook natuurlijk!)

nielsduursma
31 mei 2006, 12:50
je kan natuurlijk beginnen je dobro is op je schoot te leggen en uit te vinden wat je dan meer kan.

als ik zelf bijv. de solo uit high hopes van pink floyd speel. leg ik m'n gitaar gewoon ff op schoot omdat het dan veel makkelijker gaat. je kan makkelijk hoger komen als in de gewone houding enz.

dus zolang ik geen echte lap steel heb leg ik gewoon m'n gitaar op schoot. :hippie:

MSNL
31 mei 2006, 13:06
Als je slide speelt op de 'gitaarmanier' maak je gebruik van een slide (glas/metaal).
Bij de 'lapsteel'-manier maak je gebruik van een metalen bar zoals ook steelgitaristen gebruiken. Je maakt ook gebruik van plectrums voor duim en vingers. Ik heb mijn Dobro gestemd in G (G B D G B D ).

grtz

msnl

shamehair
31 mei 2006, 13:34
Ik heb al een paar keer geprobeerd om met mijn dobro al platliggend te spelen. Het probleem is dan dan de aktie van de snaren niet hoog genoeg ligt zodat je regelmatig met de slide tegen de frets aantikt. Bovendien speel ik zowel in open G als open D met het gevolg dat als je je gitaar 3 keer verstemt, de snaren eraf springen (ik zou dus eigenlijk 2 van die gitaren moeten hebben, eentje in D en eentje in G :D ).

Ik moet toegeven dat ik na het bekijken van een dvd van Jerry Douglas, echt wel geil sta van lapsteel/dobro toestanden en ik wil dat ook goed kunnen!

Oude Drummer
31 mei 2006, 23:45
Mijn dobro en National zijn "spaanse" gitaren, dus eigenlijk alleen geschikt om als een gewone gitaar vast te houden. En dan druk je je snaren ook tegen de frets aan (ook met je vingers), of je laat ze een beetje jengelen met je bottleneck. Geen idee eigenlijk, ik knoei maar wat, maar het klinkt voor mij wel lekker. Stemming is een open E. Met een dobro met hoge kam heb ik geen ervaring.
Mijn 6-snarige Van der Donck lapsteel is veel korter en staat in D6 en de toon komt uitsluitend uit de "steel bar"

Enra
24 juni 2006, 09:03
Wat jij zoekt is een square-neck Dobro. Dat zijn de modellen van Dobro (dat is trouwens een merknaam, eigenlijk zijn resonator gitaren) waarbij het instrument liggend op schoot gebruikt wordt.

Verschil in speeltechniek... Ja, natuurlijk. Allen al de hoogte van de snaren maakt een wezenlijk verschil. Er zijn echter extensions in de handel; kapjes over de topkam en het zadel, waardoor je je resonator gitaar op simpele wijze kan ombouwen tot de andere vorm. De extensions zijn van messing. Risico daarvan is dat een normale resonator gitaar niet gebouwd is voor de spanning die hoog liggende snaren geven. Een beetje het "top zwaar" effect.

Vast staat dat het een manier is om te proberen of iets bevalt of niet.

Ik weet dat die extensions bestaan, ik heb ze een paar jaar geleden ergens gezien en de kans gehad om ze te kopen. Misschien dat Henny van Ochten van Texas & Tweed je kan helpen, of anders internet.

Enra
24 juni 2006, 09:17
Zoek eens op google met 'dobro nut extension'.

Succes.

shamehair
25 juni 2006, 17:34
Ondertussen heb ik een lapsteel gekocht op Ebay voor 60 euro. Hij is ondertussen aangekomen en ik ga hem een beetje hotrodden (nieuwe pickup erin, ...). Voor die prijs kon ik het eigenlijk niet laten liggen. Bedoeling is om het in de band te gebruiken met een tikje oversturing. Nu heb ik zowel een dobro roundneck als een lapsteel en kan ik eens gaan zoeken waar de verschillen in speelstijl liggen. Ik houd jullie wel op de hoogte.

Fern
26 augustus 2006, 22:52
Lapsteel en squareneck dobro (en Weissenborn) speel je op je schoot. Hierdoor speel je alles met de slide bar. Je zult ook 'slants' moeten maken (de bar scheef draaien), flageoletten plukken op elke positie..
Roundneck dobro/ slide gitaar speel je met een metalen, of glazen buisje, en je maakt meestal een combinatie tussen slide noten, open snaren en gefrette noten.
En dan is het grootste verschil tussen dobro en lapsteel 1) de schaal, en 2)acoustisch/ elektrisch.
Als je een gitaar wilt afstellen voor slide, kun je proberen om de trekstang in de hals iets losser af te stellen, zodat je nog redelijk de akkoorden in de lage posities kunt pakken, en verder op de hals makkelijker kunt sliden.

RB-1
2 november 2008, 13:30
Wat jij zoekt is een square-neck Dobro. Dat zijn de modellen van Dobro (dat is trouwens een merknaam, eigenlijk zijn resonator gitaren) waarbij het instrument liggend op schoot gebruikt wordt.

Verschil in speeltechniek... Ja, natuurlijk. Allen al de hoogte van de snaren maakt een wezenlijk verschil. Er zijn echter extensions in de handel; kapjes over de topkam en het zadel, waardoor je je resonator gitaar op simpele wijze kan ombouwen tot de andere vorm. De extensions zijn van messing. Risico daarvan is dat een normale resonator gitaar niet gebouwd is voor de spanning die hoog liggende snaren geven. Een beetje het "top zwaar" effect.

Vast staat dat het een manier is om te proberen of iets bevalt of niet.

Een nut riser (http://www.stewmac.com/shop/Nuts,_saddles/Resonator_nuts,_saddles/Slide_Guitar_Extension_Nut.html):
http://www.stewmac.com/product_images/1lg/4596/Slide_Guitar_Extension_Nut_Detail.jpghttp://www.stewmac.com/product_images/2lg/4596/Slide_Guitar_Extension_Nut_Detail2.jpg
Kost drie keer niks.
Ik ben ooit begonnen op een vintage Regal roundneck met zo'n nut riser en dat ging heel behoorlijk. Enig nadeel is dat je op een niet-squareneck niet de zware snaren (http://www.daddario.com/DADProdDetail.aspx?ItemID=EXP42&ID=5) kunt gebruiken die de klank echt mooi maken.

Nu al weer 17 jaar op een APF custom squareneck met Quarterman cone (http://www.firstqualitymusic.com/itemdetail.asp?item=D2Q&keyword=quarterman).
En niks zitten, dat ding hangt gewoon om mijn nek.... Anders kom ik echt niet bij de vocal mike van de band...:seriousf:
http://www.halfaturn.nl/home/images/1-25.jpg
O ja, zonder een goede bar blijft het knoeien, je kunt anders nooit goede hammers en pulloffs maken...
De Shubb-Pearse SP-3:
http://www.thestringman.com/slides/images/sp3_250.jpg

hendrix2
2 november 2008, 21:13
RB-1, je reageert op een post van 24 juni 2006, da's van 2 jaar geleden :)

Kan je er in het vervolg even op letten als je een topic omhoog haalt?

Voor een tip als in jouw post, mag je altijd een nieuw topicje openen (hier in overige snaarinstrumenten toch) da's veel interessanter dan het te posten in een oud topic!

Goeie tip overigens!

RB-1
2 november 2008, 23:26
RB-1, je reageert op een post van 24 juni 2006, da's van 2 jaar geleden :)

Kan je er in het vervolg even op letten als je een topic omhoog haalt?

Voor een tip als in jouw post, mag je altijd een nieuw topicje openen (hier in overige snaarinstrumenten toch) da's veel interessanter dan het te posten in een oud topic!
Zoveel hoofden zoveel zinnen... In de andere forums die ik bezoek wordt het juist als hinderlijk gezien als er steeds topics over het zelfde onderwerp worden geopend. Daar wordt dan onmiddellijk licht ontstemd naar de zoekfunctie verwezen om aan te geven dat al een topic over het bewuste onderwerp is, zodat men daar bij kan aansluiten, no matter hoe oud. En eerlijk gezegd vind ik dat ook een beter uitgangspunt....;)


Goeie tip overigens!
Ik ben redelijk goed thuis in de modernere bluegrass en aanverwanten, dus die kennis is dan ook voor jullie. :)

hendrix2
3 november 2008, 12:23
Zoveel hoofden zoveel zinnen... In de andere forums die ik bezoek wordt het juist als hinderlijk gezien als er steeds topics over het zelfde onderwerp worden geopend. Daar wordt dan onmiddellijk licht ontstemd naar de zoekfunctie verwezen om aan te geven dat al een topic over het bewuste onderwerp is, zodat men daar bij kan aansluiten, no matter hoe oud. En eerlijk gezegd vind ik dat ook een beter uitgangspunt....;)



Dat klopt, hier wordt het normaal ook hinderlijk gezien als je wéér een nieuw topic over iets opent. Maar enkel hier in Overige Snaarinstrumenten steekt dat niet zo nauw. Er wordt hier weinig gelezen en als een oud topic omhoog gehaalt wordt, vrees ik dat er nog minder mensen het lezen.

Maar in ieder geval leuk om er iemand met Bluegrass kennis bij te hebben. Je komt zo'n mensen niet te veel tegen in Belgie/Nederland. Ik ben zelf nog een 'jonkie' in de bluegrass, maar begin meer en meer mijn draai te vinden. Speel je zelf nog 'bluegrass' instrumenten?

(kijk dit mag hier ook wel eens, gewoon lekker offtopic lullen, dat kan op andere plaatsen dan weer niet :))

RB-1
3 november 2008, 15:53
Dat klopt, hier wordt het normaal ook hinderlijk gezien als je wéér een nieuw topic over iets opent. Maar enkel hier in Overige Snaarinstrumenten steekt dat niet zo nauw. Er wordt hier weinig gelezen en als een oud topic omhoog gehaalt wordt, vrees ik dat er nog minder mensen het lezen.Daar is ook wat voor te zeggen. In ieder geval is het -als nieuwkomer- binnen een week een moderator tegen je in het harnas jagen niet mijn stijl...:seriousf:


Maar in ieder geval leuk om er iemand met Bluegrass kennis bij te hebben. Je komt zo'n mensen niet te veel tegen in Belgie/Nederland. Ik ben zelf nog een 'jonkie' in de bluegrass, maar begin meer en meer mijn draai te vinden. Speel je zelf nog 'bluegrass' instrumenten? Mmm, eens kijken... banjo (http://home.hccnet.nl/e.beurskens/Skyland/sound/Soundbite%20'Shorttrack%20shuffle'.mp3), mandoline, dobro en gitaar. Die gaan als de brandweer :dance:, maar fiddle en bas juist liever niet als er iemand luistert...:listen: Maar dit (www.halfaturn.nl) is mijn tegenwoordige band


(kijk dit mag hier ook wel eens, gewoon lekker offtopic lullen, dat kan op andere plaatsen dan weer niet :))Associatief discussieren noem ik dat.....:seriousf:

jplm
3 november 2008, 20:35
Daar is ook wat voor te zeggen. In ieder geval is het -als nieuwkomer- binnen een week een moderator tegen je in het harnas jagen niet mijn stijl

Hallo.

Ach, je moet er niet te zwaar aan tillen, commentaar van een moderator heb je hier al gauw. Persoonlijk vind ik het geen probleem als een wat ouder topic opgehaald wordt, deze heb ik bijvoorbeeld destijds niet opgemerkt, en omdat ik in slide geïnteresseerd ben ik het gewoon aardig om te lezen. Naar mijn mening is dit gewoon één van de manieren waarop een forum kan werken, misschien blaast het weer nieuw leven in een rustend topic. Een moderator hoeft er voor wat mij betreft alleen voor te zorgen dat mensen elkaar niet verbaal in de haren gaan vliegen, en/of elkaar allerlei grove taal toe gaan smijten. Voor de rest niets.

Nog even een reactie op het topic: hou goed in de gaten dat zo'n "nut-raiser" al gauw desastreus is voor een roundneck gitaar, vanwege de hoge spanning op de hals en kast. Ook zie je nogal eens een gebruikte roundneck reso aangeboden worden die een tijdje van zo'n ding voorzien is geweest. Wordt de nut-raiser dan weer verwijderd dan ziet de eigenaar dat de hals zo krom is als een banaan, en de hoge actie niet meer terug te brengen is door bewerken van de topkam of brug. En ja, dan gaat de gitaar marktplaats op.

Groet, Jan.

hendrix2
3 november 2008, 20:52
Daar is ook wat voor te zeggen. In ieder geval is het -als nieuwkomer- binnen een week een moderator tegen je in het harnas jagen niet mijn stijl...:seriousf:
Twas geen kritiek hoor, moest het mij echt storen had ik de post wel afgesplits en er een nieuw topic van gemaakt. Twas meer een advies omdat ik denk dat op die manier je post meer kans heeft om gelezen te worden. No offence dus!


Mmm, eens kijken... banjo (http://home.hccnet.nl/e.beurskens/Skyland/sound/Soundbite%20'Shorttrack%20shuffle'.mp3), mandoline, dobro en gitaar. Die gaan als de brandweer :dance:, maar fiddle en bas juist liever niet als er iemand luistert...:listen: Maar dit (www.halfaturn.nl) is mijn tegenwoordige band

Associatief discussieren noem ik dat.....:seriousf:
Ben nu aan het luisteren op je website, klinkt echt goed! Prettig om te beluisteren!
Banjo staat ook nog eens op mijn verlanglijstje, maar eerst ga ik toch nog maar even verder met gitaar/mandoline :)


Hallo.

Ach, je moet er niet te zwaar aan tillen, commentaar van een moderator heb je hier al gauw. Persoonlijk vind ik het geen probleem als een wat ouder topic opgehaald wordt, deze heb ik bijvoorbeeld destijds niet opgemerkt, en omdat ik in slide geïnteresseerd ben ik het gewoon aardig om te lezen. Naar mijn mening is dit gewoon één van de manieren waarop een forum kan werken, misschien blaast het weer nieuw leven in een rustend topic. Een moderator hoeft er voor wat mij betreft alleen voor te zorgen dat mensen elkaar niet verbaal in de haren gaan vliegen, en/of elkaar allerlei grove taal toe gaan smijten. Voor de rest niets.
.

Tja, omgekeerd kan ik het ook zeggen: jij bent er al gauw bij als er commentaar te geven valt op een moderator. Je zoekt het de laatste tijd wel wat ver om me toch maar even op m'n plaats te zetten hé. :dontgeti:

jplm
3 november 2008, 21:25
Tja, omgekeerd kan ik het ook zeggen: jij bent er al gauw bij als er commentaar te geven valt op een moderator. Je zoekt het de laatste tijd wel wat ver om me toch maar even op m'n plaats te zetten hé. :dontgeti:

Nee, voor wat betreft dit soort zaken zoek ik eigenlijk nooit iets. Om je de waarheid te vertellen: naar aanleiding van je opmerking heb ik even nagekeken wat je bedoelde, ik had namelijk niet eens in de gaten dat mijn vorige post m.b.t. dit onderwerp tegen dezelfde moderator was, dus dat geeft toch wel aan dat het me er niet om te doen is, en dat het van mijn kant zeker niet persoonlijk bedoeld is. Nogmaals, ik zie zeker wel het nut van een moderator, maar, zoals ik al schreef, meer als mensen bijvoorbeeld op elkaar gaan schelden puur omdat ze van mening verschillen, dat is dan volgens mij niet meer van waarde voor andere lezers, en heeft dan ook geen nut, en dient dan ook afgekapt te worden, en dan is een moderator zeker waardevol. Maar, zoals bijvoorbeeld bij deze draad het geval is, wordt er een topic opgehaald waar ik belangstelling voor heb, en dat ik destijds waarschijnlijk gewoon gemist heb, zodat het zelfs nuttig was dat het weer naar voren werd gehaald, is mijn mening dan.

Groet, Jan.

hendrix2
3 november 2008, 22:25
Nee, voor wat betreft dit soort zaken zoek ik eigenlijk nooit iets. Om je de waarheid te vertellen: naar aanleiding van je opmerking heb ik even nagekeken wat je bedoelde, ik had namelijk niet eens in de gaten dat mijn vorige post m.b.t. dit onderwerp tegen dezelfde moderator was, dus dat geeft toch wel aan dat het me er niet om te doen is, en dat het van mijn kant zeker niet persoonlijk bedoeld is. Nogmaals, ik zie zeker wel het nut van een moderator, maar, zoals ik al schreef, meer als mensen bijvoorbeeld op elkaar gaan schelden puur omdat ze van mening verschillen, dat is dan volgens mij niet meer van waarde voor andere lezers, en heeft dan ook geen nut, en dient dan ook afgekapt te worden, en dan is een moderator zeker waardevol. Maar, zoals bijvoorbeeld bij deze draad het geval is, wordt er een topic opgehaald waar ik belangstelling voor heb, en dat ik destijds waarschijnlijk gewoon gemist heb, zodat het zelfs nuttig was dat het weer naar voren werd gehaald, is mijn mening dan.

Groet, Jan.

Mijn opmerking over dit topic was toch niet zo erg? Ik reageerde er zelfs niet als mod op... ik grijp trouwens vrij weinig in als mod.

Maar goed, da's een andere discussie :)
Dobro's hier :)

RB-1
3 november 2008, 22:29
Twas geen kritiek hoor, moest het mij echt storen had ik de post wel afgesplits en er een nieuw topic van gemaakt. Twas meer een advies omdat ik denk dat op die manier je post meer kans heeft om gelezen te worden. No offence dus!Was ook maar een geintje, die laatste reactie van mij...:) Daarom misschien een overbodige waarschuwing: ik ben ooit geboren in Amsterdam...:seriousf:
Ik kom wel op fora, waar bijzonder steile meningen als onwrikbare waarheid worden geventileerd. En daar valt vervolgens iedereen overheen. Maar geen moderator die dan reageert. Du moment dat er een zweempje religie of politiek dreigt te verschijnen komt ineens de botte bijl tevoorschijn.
Dus hier valt het wel mee, om maar eens een understatement te gebruiken....:seriousf:
Over mijn surfgedrag: Ik kijk juist alleen naar de topictitels en helemaal niet naar de startdatum om te bepalen of ik er iets nuttigs aan kan bijdragen. Ik ben er wellicht iets te gemakkelijk vanuit gegaan dat dit ook de algemene benadering is. Maar goed, de waarheid ligt zoals gewoonlijk in het midden.
In dat licht stel ik het alleen maar op prijs als ik er op wordt gewezen dat het wel eens wat anders zou kunnen liggen, dan zoals ik had aangenomen.

Prettig dat Jan ons even bij de les houdt met betrekking tot de nutraiser: Helemaal terecht, als je geen gitaar hebt met minstens een T-bar of anders een echte truss-rod in de neck, dan kan het een drama worden. Die pre-war Regal waarover ik het eerder had, leed daar een (gelukkig) klein beetje aan. Maar dat was sowieso een bluegrass dobro forever. En m'n eigen APF heeft een walnut balk als neck, die gaat echt helemaal nergens heen....:seriousf:


Ben nu aan het luisteren op je website, klinkt echt goed! Prettig om te beluisteren! Dank je! Als ik je videos zo zie dan ben je in 3 jaar tijd verder dan ik 42 jaar geleden....

Banjo staat ook nog eens op mijn verlanglijstje, maar eerst ga ik toch nog maar even verder met gitaar/mandoline Gelijk heb je, focussen, maar niets uitsluiten.