PDA

View Full Version : Endorsement "leugens"



ieme
30 mei 2006, 10:54
Ik hoor en zie steeds vaker dat bands grote fullstack rigs op t podium hebben en dan hoor/zie je achteraf dat er een 30 watt combo achter staat te brullen en dat je die in principe alleen hoort....
Enkele voorbeelden:

Sambora: crush tour, 6 Marshall DSL fullstacks naast elkaar en een fender combo er achter die t werkelijke geluid maakt. Nu zag ik vorige week sambora met een herbert en %13 op een 412 en dat ik 2fout staan in nijmegen, zou hij daar nu weer een combo achter hebben?

Metallica: hiervan wordt gezegd dat ze achter die wall of recto's mark IV's hebben staan

Santana: hij zou op koch multitone spelen ipv die Mesa's op t podium

Verder zijn er nog soortgelijke verhalen over Eddie van Halen, Nickelback en anderen...

Maar nu de vraag, is er iemand die kan bewijzen dat het ook echt zo is? De reden waarom lijkt mij duidelijk, endorsement deals...

almarvk
30 mei 2006, 11:04
Zakk Wylde deed het ook met z'n Marshall stack's, terwijl er een DSL401 combo aanstond achter het podium...

Maar ook bijv. drummers doen het. Dan zetten ze rustig een ander merk op het drumstel.

De bassist van Alter Bridge gebruikt bij tv-optreden Mesa Boogie spul, terwijl hij live Ampeg kasten heeft staan. Ook puur voor het geld.

taylor
30 mei 2006, 11:06
live denk ik niet dat dat veel gebeurt maar in de studio des de meer.

van evh is het bekend dat die in studio andere gitaren en ook amps gebruikt.
laast met die docu over metallica zag ik vintage marshalls staan ook een kitchen marshall had kirk.

duckman
30 mei 2006, 11:15
Zakk Wylde deed het ook met z'n Marshall stack's, terwijl er een DSL401 combo aanstond achter het podium...
.

ja er staat een dsl 401 achter het podium, maar da's niet zijn PA geluid.Deze wordt gebruikt door de gitaartechnicus.Zijn live sound is 2 x JCM800 2203/1960 B met EV speakers.
Wel speelt Zakk in de studio over verschillende amps.fx-en en gitaren.
Maar dat doet iedereen tijdens opnames.

Maar goed Zakk is nog iemand die de shit die die endorsed ook nog wel gebruikt.
Endorsements zijn gewoon goede business, voor beide partijen.

En dan kun je nog wel een "vul maar in merk"op het podium zien, maar wat er verder aan gecustomized is, kom je toch bijna niet achter.

Ik word wel een beetje ziek van dat lijkengepik van Dime, vooral door Dean.

Punkrockerke
30 mei 2006, 11:18
Een foto van 2 van de 14!!! amps op het podium bij Status Quo, genomen door forumlid Birt.

http://images2.fotopic.net/?iid=yhqb5o&noresize=1&nostamp=1&quality=70

Marshalls? Dat dacht je maar, 't zijn 2 Voxen...

Wicked Willy
30 mei 2006, 11:23
In Somekind of Monster kreeg je inderdaad even te zien wat de heren van Metallica wel niet aan gear hadden...........poehee. En dan hebben we het niet eens over de meer dan 300!!! gitaren die Kirk en James bezitten. Wel erg leuk om te zien trouwens, ook de auditie voor de nieuwe bassist en dat je meteen merkt dat Robert Trujillo het gewoon meteen is.....die klik...........echt vet. En Lars is echt een eikel.

Zo en weer verder ontopic:

Enorme muren met 4x12" staan er natuurlijk puur voor de show/reclame (Kravitz op Pinkpop bijvoorbeeld). Meestal staat er backstage een amp in een flightcase vol open te brullen, wat betreft verschil in merken/typen, tsja zou kunnen. Maar je hoort van iedereen weer iets anders, zoals bijvoorbeeld bij Santana, ik hoorde dattie op Dumbles speelt (en dat is niet echt iemand die endorsers nodig heeft).

ieme
30 mei 2006, 11:44
Een foto van 2 van de 14!!! amps op het podium bij Status Quo, genomen door forumlid Birt.

http://images2.fotopic.net/?iid=yhqb5o&noresize=1&nostamp=1&quality=70

Marshalls? Dat dacht je maar, 't zijn 2 Voxen...

das pas verneukerij!

marc_o
30 mei 2006, 11:49
Ik denk dat die trucjes juist heel weinig voorkomen. Het zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen. Sommige spullen zullen customised zijn, maar geloof nou maar nooit dat wanneer er een rij Diezels achter een gitarist staat, hij stiekum toch backstage een Crate heeft staan blazen van 15 watt. Denk je niet dat die gasten andere dingen aan hun hoofd hebben?

almarvk
30 mei 2006, 11:49
In Somekind of Monster kreeg je inderdaad even te zien wat de heren van Metallica wel niet aan gear hadden...........poehee. En dan hebben we het niet eens over de meer dan 300!!! gitaren die Kirk en James bezitten. Wel erg leuk om te zien trouwens, ook de auditie voor de nieuwe bassist en dat je meteen merkt dat Robert Trujillo het gewoon meteen is.....die klik...........echt vet. En Lars is echt een eikel.


Meer dan 500 gitaren zelfs!! ;)

Wel leuk om te zien dat ze echt veel verschillende versterkers hadden staan!

Chroxy
30 mei 2006, 11:59
en om te zien dat ze veel inspeelde op Les Pauls zonder EMG elementen..

ieme
30 mei 2006, 11:59
maar geloof nou maar nooit dat wanneer er een rij Diezels achter een gitarist staat, hij stiekum toch backstage een Crate heeft staan blazen van 15 watt. Denk je niet dat die gasten andere dingen aan hun hoofd hebben?

Bij sambora is het zo dat hij daar achter zijn Marshall wall een Fender 30 watt combo achter had...

Kim Wilson
30 mei 2006, 12:03
Ik denk dat die trucjes juist heel weinig voorkomen. Het zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen. Sommige spullen zullen customised zijn, maar geloof nou maar nooit dat wanneer er een rij Diezels achter een gitarist staat, hij stiekum toch backstage een Crate heeft staan blazen van 15 watt. Denk je niet dat die gasten andere dingen aan hun hoofd hebben?
Denk jij dat een Parfitt of welke gitarist dan ook zoveel anders is dan wij? Ik denk namelijk dat elke gitarist, hoe groot ook, altijd zoekt naar de juiste tone. Hammett is ook gewoon een vent die zo af en toe moet schijten en moet blijven ademen om in leven te blijven.

LordRiffenstein
30 mei 2006, 12:13
Bij sambora is het zo dat hij daar achter zijn Marshall wall een Fender 30 watt combo achter had...

Voor zijn talkbox! :cooler:

birt
30 mei 2006, 12:22
das pas verneukerij!


maar het paste allemaal zo mooi bij elkaar. zelfs de cabs van de toetsenist waren wit getolexed.

de amps waren intern overigens allemaal stock.

future2future
30 mei 2006, 13:29
Ja Steve lukather speelt op het podium ook alleen op zijn MM, maar ik zag een filmpje van studio opnames voor Tambu en speelde hij op een Gibson 335.

En bij Lenny Kravitz stonden al die voxen er eerst ook maar voor de show

robzilla
30 mei 2006, 13:57
Ja Steve lukather speelt op het podium ook alleen op zijn MM, maar ik zag een filmpje van studio opnames voor Tambu en speelde hij op een Gibson 335.

En bij Lenny Kravitz stonden al die voxen er eerst ook maar voor de show

Die muur was wel insane!

ruurdtje
30 mei 2006, 15:07
maar heeft sambora laast in nijmegen iets achter zjin amps staan en hij had toch 2 4x12 kasten en 4 tops toch??

marc_o
30 mei 2006, 15:08
Denk jij dat een Parfitt of welke gitarist dan ook zoveel anders is dan wij? Ik denk namelijk dat elke gitarist, hoe groot ook, altijd zoekt naar de juiste tone. Hammett is ook gewoon een vent die zo af en toe moet schijten en moet blijven ademen om in leven te blijven.


Ja, prima....


Maar wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen??


(overigens speelt quo al sinds de beginjaren op Vox AC-30's hoor...

Izz
30 mei 2006, 15:15
Bij sambora is het zo dat hij daar achter zijn Marshall wall een Fender 30 watt combo achter had...

ik dacht dat ie op de Crush tour alleen 3 of 4 halfstacks had staan? Wellicht dat ie er iets anders achter had staan maar zijn geluid klinkt op die tour toch wel vrij Marshall'ig vind ik...

Tijdens de These Days tour had ie wel 6 of meer Fender fullstacks staan en zijn geluid was toen ook significant anders... weet iemand wat ie er toen eventueel achter gebruikte... vind zijn geluid tijdens die periode wel goed... komt heel rauw en puur op mij over...

Kim Wilson
30 mei 2006, 15:19
Ja, prima....


Maar wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen??


(overigens speelt quo al sinds de beginjaren op Vox AC-30's hoor...
Nou, jij zegt dat die gasten wel iets anders aan hun kop hebben. Ik denk dat het gewoon mensen zijn zoals jij en ik, die zich ook druk maken om hun tone.

Of ik heb je vorige post verkeerd begrepen, dat kan ook. :)

marc_o
30 mei 2006, 15:24
Nou, jij zegt dat die gasten wel iets anders aan hun kop hebben. Ik denk dat het gewoon mensen zijn zoals jij en ik, die zich ook druk maken om hun tone.

Of ik heb je vorige post verkeerd begrepen, dat kan ook. :)

haha, we lullen langs elkaar geloof ik.


Ik denk dat het vaak broodje-aap verhalen zijn van die extra ampjes in ieder geval of inderdaad zoals LordRiff schrijft, voor bijvoorbeeld een bepaald effect (talkbox). Zo zijn er ook altijd die verhalen over Van halen die dan een 5150 heeft maar daarin zit een soldano gebouwd hoor....ach....de man heeft gear en geld als water. Speelt (of speelde in zijn geval) gewoon op die 5150's hoor.

Kim Wilson
30 mei 2006, 15:29
Ja, maar Quo dan? Voor het oog spelen ze op een muur van Marshall's (waarvan 80% van de cabs volzit met lampen :D ), maar ze spelen stiekem op Vox...

ieme
30 mei 2006, 15:38
maar heeft sambora laast in nijmegen iets achter zjin amps staan en hij had toch 2 4x12 kasten en 4 tops toch??


divided by 13
diezel herbert
412

en dat 2 keer....

Kim Wilson
30 mei 2006, 15:40
Dat werkt in de blues gelukkig anders. Daar heb je alleen een combo'tje, klaar! :D

duckman
30 mei 2006, 15:46
Ja, maar Quo dan? Voor het oog spelen ze op een muur van Marshall's (waarvan 80% van de cabs volzit met lampen :D ), maar ze spelen stiekem op Vox...

ja, vroeger speelde ze ook nog op de transistor versie van de AC 30

ruurdtje
30 mei 2006, 15:47
divided by 13
diezel herbert
412

en dat 2 keer....
maar stonden dar heen 4 head twee op mekaar bij ieder cab

AART
30 mei 2006, 15:53
maar stonden dar heen 4 head twee op mekaar bij ieder cab


zegt ie toch, en je kan je zinnen beter in normaal nederlands schrijven, dit is bijna onleesbaar.

birt
30 mei 2006, 15:54
Ja, maar Quo dan? Voor het oog spelen ze op een muur van Marshall's (waarvan 80% van de cabs volzit met lampen :D ), maar ze spelen stiekem op Vox...

Status quo had zo maar even 14 amp heads on stage. met even veel cabs in gebruik (+ de cabs van de toetsenist, en EXTRA cabs met spots in ipv speakers) (2 bass amps, 4 vox AC30, 2 JCM800 el34, 2 JCM800 6550, 2 JCM2000 en 2 JCM900) de cabs met lampen in waren wel degelijk in de minderheid hoor ;)

ruurdtje
30 mei 2006, 15:58
zegt ie toch, en je kan je zinnen beter in normaal nederlands schrijven, dit is bijna onleesbaar.
sorry niet goed opgelet.

nielsduursma
30 mei 2006, 16:27
Metallica: hiervan wordt gezegd dat ze achter die wall of recto's mark IV's hebben staan

late reactie, maargoed.

ik zat net even de metallica dvd te kijken die bij st anger zat. dat is het album gespeeld in de oefenruimte als een soort repetitie voor de tour. en in die oefenruimte staat iig. geen muur van mesa's. een paar combo's (roland jazz chorus?) en een rack versterker kan ik herkennen. maar voor de rest ben ik niet zo thuis in dat soort metalversterkers.

AART
30 mei 2006, 16:30
De Mark IV is als rackmount verkrijgbaar, zo heb ik em ook.

Bijna al hun Marks zitten in racks, net zoals hun triaxis' en strategy 400's en recto's(dual racktifiers).

Helter Skelter
30 mei 2006, 17:53
van horen zeggen:

- Santana heeft achter zijn rij Boogies een Koch (!) staan

- Leendert Haaksma's Hooks staan voor de sier/reclame op het podium, hij is ingeplugd in een Bassman

heerlijk die geargossip :D

Negative K3 fan
30 mei 2006, 17:57
Een foto van 2 van de 14!!! amps op het podium bij Status Quo, genomen door forumlid Birt.

http://images2.fotopic.net/?iid=yhqb5o&noresize=1&nostamp=1&quality=70

Marshalls? Dat dacht je maar, 't zijn 2 Voxen...


ahahahaha wat hard!!!1

ieme
30 mei 2006, 17:58
van horen zeggen:

- Santana heeft achter zijn rij Boogies een Koch (!) staan

- Leendert Haaksma's Hooks staan voor de sier/reclame op het podium, hij is ingeplugd in een Bassman

heerlijk die geargossip :D

1 klopt
2 hij heeft een uberschall ONDER het podium staan!

Hell's Engl
30 mei 2006, 18:47
En ik dan.....?
Op 't podium staat 'n Triamp met 2x12 Mesa kast, maar ondertussen staat er achter 't podium 'n 15W Bogey te brullen hoor!!!

WHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAAAAA

Sorry, maar moest even....

ruurdtje
30 mei 2006, 19:37
speelde nickelback wel eigenlijk op die 9x 4x12 kasten

Geronimo
30 mei 2006, 19:58
Zo zijn er ook altijd die verhalen over Van halen die dan een 5150 heeft maar daarin zit een soldano gebouwd hoor....ach....de man heeft gear en geld als water. Speelt (of speelde in zijn geval) gewoon op die 5150's hoor.

Misschien zijn die verhalen meer figuurlijk bedoelt dan, want een 5150 is feitelijk een ripoff van de SLO100 :)

jw009
30 mei 2006, 20:11
James Hetfield's live rig van de afgelopen tour:

http://filepit.freewebs.com/montyjay/jamesamps/jamesrig2003.jpg

Rack 1

Furman PL Pro Power Conditioner
Sony WRR-840 Wireless
TC Electronics G-Major
TC Electronics G-Major
Pedal shelf: Line 6 DM4 Distortion, MXR Phase 100, EH Bass Micro Synth, Digitech Whammy WH1
Mesa Boogie Triaxis 2-
Mesa Boogie Triaxis 1-
Mesa Boogie Triaxis 2 Spare
Mesa Boogie Triaxis 1 Spare
DMC GCX Audio Switcher
DMC GCX Audio Switcher
Mesa Boogie High Gain AmpSwitcher
Mesa Boogie Custom EQ (x2, Triaxis loop)
Mesa Boogie Strategy 400 Power Amp

Rack 2

Roland JC120 Head
Furman PL-Plus Power Conditioner
Behringer (Maybe a MULTIGATE PRO XR4400)
Mesa Boogie Strategy 400 Power Amp
Diezel VH4
Diezel VH4

Other Gear

DMC Ground Control Pro midi board-Total control over everything
Peterson Strobe 520 Tuner
Boss CH1 Chorus pedal
Audio Technica microphones: AT4050 for guitars (old setup), AT4054 for vocals
Audio-Technica 2500 Artist Elite for guitars (actually a drum mic)
A&S road cases, soundproof iso cabs



Kirk Hammett's live rig van de afgelopen tour:

http://filepit.freewebs.com/montyjay/kirkamps/kirkrig2004b.jpg


On top of racks:
Pedalboard
Digitech XP-300 Space Station

Rack One

Furman PL Pro
TC Electronics G-Major
Mesa Boogie Triaxis
Shelf: Weber MASS, Digitech WH1 Whammy (1 of 2, #2 is on pedalboard)
DMC System Mix Plus
.
.
Mesa Boogie Strategy 400 Poweramp
Mesa Boogie Strategy 400 Poweramp

Rack 2

Furman PL Pro
Sony WRR-840 Wireless
Dunlop 1SR Rackwah
Dunlop 1SR Rackwah
TC Electornics G-Major
Rack Drawer: Ibanez TS9 tubescremaer, modified by Analogman
DMC GCX Audio Switcher
DMC GCX Audio Switcher
Mesa Boogie Triaxis
Mesa Boogie Triaxis
.
Mesa Boogie rackmount Dual Recto
Mesa Boogie rackmount Dual Recto

Pedalboard:

Line6 DL4 Delay
Line6 MM4 Modulation
Digitech WH1 Whammy

cosmos
30 mei 2006, 20:52
Ik breng over 2 weken verslag uit, ben dan (op zaterdag) op het Engelse Download Festival, backstage. Zal mijn camera even meenemen.. :)

Tristan
30 mei 2006, 20:53
van horen zeggen:

- Santana heeft achter zijn rij Boogies een Koch (!) staan

- Leendert Haaksma's Hooks staan voor de sier/reclame op het podium, hij is ingeplugd in een Bassman

heerlijk die geargossip :D

Ik denk dat die Bassman top van Leendert waar je het over hebt in werkelijkheid de nieuwe Hook amp is, of het Hook experimenteer model is...
Ik hoorde van Martijn Van Agt dat Leendert een lege Bassman had gekocht, om daarin zijn eigen amp(s) en tweaks te bouwen...

nielsduursma
30 mei 2006, 21:05
Ik denk dat die Bassman top van Leendert waar je het over hebt in werkelijkheid de nieuwe Hook amp is, of het Hook experimenteer model is...
Ik hoorde van Martijn Van Agt dat Leendert een lege Bassman had gekocht, om daarin zijn eigen amp(s) en tweaks te bouwen...

maar dan nog de vraag waarom die hook er voor de sier staat:???:

vulvasonic
30 mei 2006, 21:24
James Hetfield's live rig van de afgelopen tour:

Rack 1

Furman PL Pro Power Conditioner
Sony WRR-840 Wireless
TC Electronics G-Major
TC Electronics G-Major
Pedal shelf: Line 6 DM4 Distortion, MXR Phase 100, EH Bass Micro Synth, Digitech Whammy WH1
Mesa Boogie Triaxis 2-
Mesa Boogie Triaxis 1-
Mesa Boogie Triaxis 2 Spare
Mesa Boogie Triaxis 1 Spare
DMC GCX Audio Switcher
DMC GCX Audio Switcher
Mesa Boogie High Gain AmpSwitcher
Mesa Boogie Custom EQ (x2, Triaxis loop)
Mesa Boogie Strategy 400 Power Amp

Rack 2

Roland JC120 Head
Furman PL-Plus Power Conditioner
Behringer (Maybe a MULTIGATE PRO XR4400)
Mesa Boogie Strategy 400 Power Amp
Diezel VH4
Diezel VH4

Other Gear

DMC Ground Control Pro midi board-Total control over everything
Peterson Strobe 520 Tuner
Boss CH1 Chorus pedal
Audio Technica microphones: AT4050 for guitars (old setup), AT4054 for vocals
Audio-Technica 2500 Artist Elite for guitars (actually a drum mic)
A&S road cases, soundproof iso cabs



Kirk Hammett's live rig van de afgelopen tour:

On top of racks:
Pedalboard
Digitech XP-300 Space Station

Rack One

Furman PL Pro
TC Electronics G-Major
Mesa Boogie Triaxis
Shelf: Weber MASS, Digitech WH1 Whammy (1 of 2, #2 is on pedalboard)
DMC System Mix Plus
.
.
Mesa Boogie Strategy 400 Poweramp
Mesa Boogie Strategy 400 Poweramp

Rack 2

Furman PL Pro
Sony WRR-840 Wireless
Dunlop 1SR Rackwah
Dunlop 1SR Rackwah
TC Electornics G-Major
Rack Drawer: Ibanez TS9 tubescremaer, modified by Analogman
DMC GCX Audio Switcher
DMC GCX Audio Switcher
Mesa Boogie Triaxis
Mesa Boogie Triaxis
.
Mesa Boogie rackmount Dual Recto
Mesa Boogie rackmount Dual Recto

Pedalboard:

Line6 DL4 Delay
Line6 MM4 Modulation
Digitech WH1 Whammy



Ongelofelijk. Zo onnoemelijk veel mooi en duur spul.... en dan NOG een kutgeluid eruit halen!
Het is een kunst an sich.... :o

vulvasonic
30 mei 2006, 21:28
Ja, maar Quo dan? Voor het oog spelen ze op een muur van Marshall's (waarvan 80% van de cabs volzit met lampen :D ), maar ze spelen stiekem op Vox...

Status Quo speelt over ZOWEL Marshalls als AC30's. In de loop der jaren is de verhouding tussen die twee verstekers regelmatig veranderd, maar los van de beginperiode, waarin ze ook nog andere versterkers hebben gebruikt, hebben ze altijd over Vox en Marshall tegelijk gespeeld.

B_2_the_a
30 mei 2006, 21:32
die muur van mesa boogies bij metallica zijn eigenlijk gewoon monitoren

staan allemaal zeker aangesloten(maar alleen de poweramp wordt gebruikt)

http://filepit.freewebs.com/montyjay/jamesamps/jamesrig2003.jpg

dit maakt de sound van james(met een paar iso cabs :P)

http://filepit.freewebs.com/montyjay/kirkamps/kirkrig2004b.jpg

dit de sound van kirk(met iso cabs ofcourse)



9 van de 10 bands gebruiken die muur aan versterkers voor de sier en podiumgeluid(wat bij de front desk binnenkomt is 9 van de 10 x een iso cab singaal)

marc_o
30 mei 2006, 21:50
Blijft grappig te zien dat tussen al dat buizengeweld van Hetfield ook nog een distortion modeller staat van Line6 :sssh:

vulvasonic
30 mei 2006, 21:56
Blijft grappig te zien dat tussen al dat buizengeweld van Hetfield ook nog een distortion modeller staat van Line6 :sssh:

En wat doen ze in vredesnaam met die Digitech XP-300?
In welke maat van welk nummer zouden ze dat ding gebruiken? :D

tijs12
30 mei 2006, 21:57
Ik heb vaak al gezien dat ze op podiumgewoon 1 stackh ebben staan en dat ze backstage een rackj ehebben met heads die ze dan weer mixen voor hun eige unieke sound te krijgen over de PA

Tristan
30 mei 2006, 22:17
maar dan nog de vraag waarom die hook er voor de sier staat:???:

Waarschijnlijk omdat iedereen die dan ziet (het uiterlijk is natuurlijk anders dan van die Hook die in de Bassman headbox zit ingebouwd) en misschien ook om soms te kunnen AB'en tussen het prototype met tweaks en het reguliere model...

Tristan
30 mei 2006, 22:23
Ik vind de live gitaar sound van Metallica ook niet echt lekker klinken, zeker de sound van Kirk Hammett niet, maar misschien ligt dat juist wel aan de hoeveelheid rommel die ze meeslepen... Ik begrijp er zowiezo geen reet van, zet een goede Marshall, een goede Vox en een goede Fender amp neer, wat pedaaltjes met een MIDI schakelboard... Je hoeft minder te sjouwen en je hebt een betere sound denk ik dan en het is niet dat ze die amps niet hebben...

ieme
30 mei 2006, 22:31
zet een goede Marshall, een goede Vox en een goede Fender amp neer, wat pedaaltjes met een MIDI schakelboard... Je hoeft minder te sjouwen en je hebt een betere sound denk ik dan en het is niet dat ze die amps niet hebben...

juist 8 9 10

Toaster
30 mei 2006, 22:40
zo is er ook een heel bekende nederlandse gitarist die niet over zijn versterkers speelt.

Jimi Hendrix
30 mei 2006, 22:46
Oh J.A.?

pomtiedomtiedom (10 tekens)

Bram+
30 mei 2006, 23:26
zo is er ook een heel bekende nederlandse gitarist die niet over zijn versterkers speelt.
Jan? Adje? Marcel?
Die laatste heeft zijn versterkers teruggestuurd naar Koch toch?

Toaster
30 mei 2006, 23:39
Heb ik ooit in vertrouwen gehoord.

Philippe
30 mei 2006, 23:51
Bij Metallica proberen ze hun shit altijd zo af te stellen, dat als James en Kirk tegelijk een riff spelen het heel bruut klinkt.
Helaas is om een gare reden hun individuele geluid daardoor erg kut.

BeeJee
31 mei 2006, 00:13
Paar jaar terug was Metallica afsluiter op Fields of Rock en toen was het gitaargeluid gewoon prima, voor Metallica-maatstaven buitengewoon goed zelfs. De band (en vooral Kirk) was toen ook in topvorm die avond. Maar ik heb ze inderdaad ook regelmatig met een kutgeluid gehoord. Met name de cleane(re) sounds willen bij Metallica nog weleens om te huilen zijn (extreem dun en ielig).

future2future
31 mei 2006, 00:19
Ik vind metallica niet zo lekker klinken, wel bruut, maar niet mooi ofzo. Maare ik snap die dudes niet zo goed, neem je een endorsement ga je er niet op spelen! neem dan niet! de meeste van die gasten hoeven het toch niet voor het geld te doen...

ewout
31 mei 2006, 08:47
Ik blijf dat gerucht over santana en kochs vreemd vinden.

Ik begreep eerst dat koch niets officieels mocht zeggen over dat Santana koch zou gebruiken omdat hij een endorsement heeft bij Mesa. Wanneer je mensen van koch bijv. in de feedback tegenkomt en je vraagt ernaar dan zeggen ze dan ze iets van een multitone poweramp en of preamp geleverd hebben die achter de huidige Mesa's staat. Ik snap dat allemaal wel, ten slotte zal Paul Reed Smith, zelf bespeler van een multitone, vast wel een keer dat ding aan Santana hebben laten horen en enzovoorts. Als ik de klank hoor, live, kan ik me ook best voorstellen dat dat een koch is die je hoort, dus ik kan het best geloven, maar....

Wat ik niet snap is dat er overal officiele Santana foto's zijn waar je hem met Mesa's maar ook met Dumbles en tonetubby cabinetten kan zien. Zie bijvoorbeeld de musician's corner op zijn website. Als hij dan toch met andere merken naar buiten treed, waarom dan niet met die koch? En... waarom zou hij op koch spelen als hij bij ieder interview tegenwoordig zijn Dumbles promoot, waar hij verder niets aan verdient, en zegt dat zijn huidige sound compleet aan die versterker te danken is? Beetje raar hoor.

lespaul57
31 mei 2006, 09:01
Jan? Adje? Marcel?
Die laatste heeft zijn versterkers teruggestuurd naar Koch toch?

marcel had die carvin legacy head weer terug gestuurd. Kan me niks herinneren van de koch.

B_2_the_a
31 mei 2006, 09:59
Paar jaar terug was Metallica afsluiter op Fields of Rock en toen was het gitaargeluid gewoon prima, voor Metallica-maatstaven buitengewoon goed zelfs. De band (en vooral Kirk) was toen ook in topvorm die avond. Maar ik heb ze inderdaad ook regelmatig met een kutgeluid gehoord. Met name de cleane(re) sounds willen bij Metallica nog weleens om te huilen zijn (extreem dun en ielig).

fields of rock vond ik niet al te best(De band zelf), gelredome was beter en de arena(ondanks het kutgeluid van die zaal zelf) was het ook super :)

het geluid van kirk clean is om van te huilen
maar jaymz z'n sound is super :)

Ik ben zelf meer weg van de sound van jaymz, mede dankzij zijn gitaren(een explorer of een lespaul heeft gewoon een beter sound dan een kh esp ofzo, ondanks de emg) en speelstijl(veel downpicken)

Jaymz z'n sound is niks mis mee, kirk z'n solo sound ook niet... en z'n rythm sound is gewoon echt om jaymz te ondersteunen, losstaand is het niks!


p.s. ik noem hem jaymz want dat is een bijnaam die al vele jaren rondgaat in de metallica fanclub forums enzo

B_2_the_a
31 mei 2006, 10:05
En wat doen ze in vredesnaam met die Digitech XP-300?
In welke maat van welk nummer zouden ze dat ding gebruiken? :D

Blijft grappig te zien dat tussen al dat buizengeweld van Hetfield ook nog een distortion modeller staat van Line6 :sssh:


kirk gebruikt het voor z'n solo's nu en voor sommige riffs/intro spelen ze wat met octavers enzo... en die line 6 gebruikt kirk(jaymz niet) ook weer voor z'n solo's

http://img.photobucket.com/albums/v18/mjf1982//kirkamps/kirk2003pedals.jpg

deze ligt bij kirk z'n micstand op het podium(ook voor solo's zoals melbourne vlak voor nothing else matters)


Ik heb vaak al gezien dat ze op podiumgewoon 1 stackh ebben staan en dat ze backstage een rackj ehebben met heads die ze dan weer mixen voor hun eige unieke sound te krijgen over de PA

dat is in een iets andere tijd :P dat zijn meestal bij kleine shows..
nu bij kleine shows staat al hun oefenruimte apperatuur er(dus die racks met een paar amps, maar niet een muur aan boogies)

almarvk
31 mei 2006, 10:12
In de docu van Metallica kon je goed zien dat hij heel wat meuk had liggen van Line6. En waarom ook niet? Zelfs The Edge van U2 heeft het in z'n rack zitten...

nielsduursma
31 mei 2006, 11:00
In de docu van Metallica kon je goed zien dat hij heel wat meuk had liggen van Line6. En waarom ook niet? Zelfs The Edge van U2 heeft het in z'n rack zitten...

die speelt zelfs op line6 gitaren :sssh:

Bates15
31 mei 2006, 11:21
JT (bassist uit NL) speelde vroeger op music and harmony in Utrecht in een demo tent op een enorme Hartke stack, terwijl zijn geluid uit zijn Eden preamp kwam die rechtstreeks de JBL set in ging. Die hele Hartke set deed niets! Is niet zo groot als Metalica maar het komt vaker voor dan gedacht.

Bram+
31 mei 2006, 12:49
marcel had die carvin legacy head weer terug gestuurd. Kan me niks herinneren van de koch.
Kan ook wel, preciese details wist ik niet meer, ik las zoiets hier een keer.
Maar nu weten we nog niet het antwoord. Fijn is dat, mensen die interessant willen doen en dan niet met het antwoord 'durven' komen...

Anders Destium
31 mei 2006, 13:32
Jan? Adje? Marcel?
Die laatste heeft zijn versterkers teruggestuurd naar Koch toch?

EVH heeft hij het over denk ik.

Toch geinig dat de 5150 een hele populaire versterker is (geworden) in andere stijlen :)

B_2_the_a
31 mei 2006, 14:26
trouwens
voor mensen die nog denken dat die muur van versterkers niet gebruikt wordt bij metallica

wrm gaan ze er dan af en toe voor staan voor feedback enzo?

ACSlater
31 mei 2006, 14:33
trouwens
voor mensen die nog denken dat die muur van versterkers niet gebruikt wordt bij metallica

wrm gaan ze er dan af en toe voor staan voor feedback enzo?

Waarschijnlijk zijn er wel een paar cabs of eentje aangesloten zodat James kan "feedbacken"

PS ik noem James James want zo heet hij ook al noemen ze hem op metallica-fora anders :)

brunodb
31 mei 2006, 15:17
en ik noem James gewoon Jefke want ik doe mee aan de belachelijke trend om mensen hun naam te veranderen in plaats van ze gewoon bij hun naam te noemen!

burn :-)

Bram+
31 mei 2006, 15:38
EVH heeft hij het over denk ik.

Toch geinig dat de 5150 een hele populaire versterker is (geworden) in andere stijlen :)
Hmm ik vraag me toch af in hoeverre Lex en Ed zichzelf nog 'Nederlander' voelen. In deze thread hadden we het al over EVH en het (niet) gebruiken van zijn 'eigen' gear, dus ik was er al vanuit gegaan dat hij het over een andere 'Nederlandse' gitarist had.

Negative K3 fan
31 mei 2006, 16:29
EVH heeft hij het over denk ik.

Toch geinig dat de 5150 een hele populaire versterker is (geworden) in andere stijlen :)

en ook grappig dat vaak die signature versterkers zo verdomd goed klinken naar mijn mening, ik noem de legacy, de 5150, ZW jcm800... cornford ritchie kotzen model lijkt me ook zeer interessant.

Funkblaster
31 mei 2006, 17:45
en ik noem James gewoon Jefke want ik doe mee aan de belachelijke trend om mensen hun naam te veranderen in plaats van ze gewoon bij hun naam te noemen!

burn :-)

:seriousf:

en zo is het

nielsduursma
31 mei 2006, 18:48
hoe heet james dan in het echt:???: arie ofzo??

Funkblaster
31 mei 2006, 18:57
henk de vries dacht ik

ruurdtje
31 mei 2006, 19:03
eey zo heet mij pa

nielsduursma
31 mei 2006, 19:54
henk de vries dacht ik

als ie henk heet, heeft hij zich hier net aangemeld. (kijk maar in het "stel jezelf voor" forum)

Dude
31 mei 2006, 21:57
Paar jaar terug was Metallica afsluiter op Fields of Rock en toen was het gitaargeluid gewoon prima, voor Metallica-maatstaven buitengewoon goed zelfs. De band (en vooral Kirk) was toen ook in topvorm die avond. Maar ik heb ze inderdaad ook regelmatig met een kutgeluid gehoord. Met name de cleane(re) sounds willen bij Metallica nog weleens om te huilen zijn (extreem dun en ielig).

nee man dat was die avond waar ze de eerste 3 nummers alle drie drie keer opnieuw moesten opstarten omdat Mr Drummer niet op tijd begon, en kirk en james niet op elkaar invielen....

geluid was wel vet maar qua spelen stond het alles behalve stabiel

BeeJee
1 juni 2006, 00:58
Zou het met mijn 'state of mind' te maken hebben gehad van die avond :hippie: ? Maar dat ze de 1e drie nummers opnieuw hebben moeten inzetten kan ik me niet meer herinneren... Wel dus dat hun sound toen lekker was, en Kirk soleerde erg strak die avond.

Bram+
1 juni 2006, 01:01
Volgens mij hebben ze alleen Frantic (of dat andere magnum opus van die plaat) toen drie keer opgestart, ik kan me die andere valse starten ook niet herinneren.

j.augustus
1 juni 2006, 11:22
Ongelofelijk. Zo onnoemelijk veel mooi en duur spul.... en dan NOG een kutgeluid eruit halen!
Het is een kunst an sich.... :o
Ja ,maar dat komt omdat die mettallica jongens gewoon niet muzikaal zijn.Die twee leiders zijn gewoon geloofsgestoorde idioten.

Bins
1 juni 2006, 11:25
Ik weet niet of het echt telt als "leugen", maar toen ik Trivium in de melkweg zag had Corey (sp?), die als het goed is een Krank endorsement heeft, een 5150 eronder staan. Aan het groene lichtje op de Krank zag je dat ie op altijd clean stond, en ik heb er die avond maar heeeeel weinig clean uit horen komen :)

Scali
1 juni 2006, 12:35
Beetje flauw wel... Doen die gasten het dan alleen voor het geld? Contractje tekenen, geld vangen, roadies hijsen het wel op het podium, en dan lekker toch je eigen spullen gebruiken?

Dat mensen een zooi Marshall-stacks neerzetten, en vervolgens niet gebruiken, kan ik me voorstellen... dat is gewoon een soort decorbouw.
Maar ik zou dan wel m'n decor bouwen van het merk versterker dat ik gebruik.
Dus als Zakk Wylde een decor van Marshalls heeft, en dan op een DSL combo speelt, soit.
Maar een Krank stack neerzetten en dan stiekum een 5150 gebruiken, vind ik wat flauw (ik neem aan dat de 5150 ook geen backup was, omdat de Krank kuren had... een endorser zal toch ook wel backupversterkers van hetzelfde merk en type meekrijgen?). Voor het decor hoef je het niet te doen, een 5150 stack is net zo indrukwekkend.
Dat is gewoon een vorm van oplichterij, zowel naar de fabrikant als naar de fans toe.

Als ik niet tevreden was met de spullen, zou ik ze ten eerste gewoon niet endorsen... en ten tweede, mocht ik ze wel endorsen, maar zou ik er door de tijd toch niet tevreden meer mee zijn, en wat anders willen gebruiken, dan zou ik ook niet schijnheilig die andere versterkers op het podium zetten, en zou ik ook de endorsement willen beeindigen, of in ieder geval de fabrikant de kans geven om een andere versterker te leveren, die wel aan m'n eisen voldoet.

dml
1 juni 2006, 13:04
1 klopt
2 hij heeft een uberschall ONDER het podium staan!

Is het dan geen UNTERSCHALL?

basswasp
1 juni 2006, 13:35
Beetje flauw wel... Doen die gasten het dan alleen voor het geld? Contractje tekenen, geld vangen, roadies hijsen het wel op het podium, en dan lekker toch je eigen spullen gebruiken?

Dat mensen een zooi Marshall-stacks neerzetten, en vervolgens niet gebruiken, kan ik me voorstellen... dat is gewoon een soort decorbouw.
Maar ik zou dan wel m'n decor bouwen van het merk versterker dat ik gebruik.
Dus als Zakk Wylde een decor van Marshalls heeft, en dan op een DSL combo speelt, soit.
Maar een Krank stack neerzetten en dan stiekum een 5150 gebruiken, vind ik wat flauw (ik neem aan dat de 5150 ook geen backup was, omdat de Krank kuren had... een endorser zal toch ook wel backupversterkers van hetzelfde merk en type meekrijgen?). Voor het decor hoef je het niet te doen, een 5150 stack is net zo indrukwekkend.
Dat is gewoon een vorm van oplichterij, zowel naar de fabrikant als naar de fans toe.

Als ik niet tevreden was met de spullen, zou ik ze ten eerste gewoon niet endorsen... en ten tweede, mocht ik ze wel endorsen, maar zou ik er door de tijd toch niet tevreden meer mee zijn, en wat anders willen gebruiken, dan zou ik ook niet schijnheilig die andere versterkers op het podium zetten, en zou ik ook de endorsement willen beeindigen, of in ieder geval de fabrikant de kans geven om een andere versterker te leveren, die wel aan m'n eisen voldoet.
Achja... zo leer je nog eens iemand waarderen om z'n spel, in plaats van z'n spullen :)

Nine-Inch-Niek
1 juni 2006, 16:36
Ik weet niet of het echt telt als "leugen", maar toen ik Trivium in de melkweg zag had Corey (sp?), die als het goed is een Krank endorsement heeft, een 5150 eronder staan. Aan het groene lichtje op de Krank zag je dat ie op altijd clean stond, en ik heb er die avond maar heeeeel weinig clean uit horen komen :)

Dit klopt in total guitar stond dat ze krank addict zijn maar volgens mij zijn ze krank in het hoofd want ze hebben live en in de studio peavey's.. maar ook het marshall folder en op de website staat dat ze ook tsl 100 gebruiken imo bullshit.. toch vind ik trivium erg lekker klinken :)

Nine-Inch-Niek
1 juni 2006, 16:39
nee man dat was die avond waar ze de eerste 3 nummers alle drie drie keer opnieuw moesten opstarten omdat Mr Drummer niet op tijd begon, en kirk en james niet op elkaar invielen....

geluid was wel vet maar qua spelen stond het alles behalve stabiel


Inderdaad en dan maar schreeuwen "where professionals"!!! :mad: eikels..

Bins
1 juni 2006, 17:36
Dit klopt in total guitar stond dat ze krank addict zijn maar volgens mij zijn ze krank in het hoofd want ze hebben live en in de studio peavey's.. maar ook het marshall folder en op de website staat dat ze ook tsl 100 gebruiken imo bullshit.. toch vind ik trivium erg lekker klinken :)

Heaffy (wederom: sp?) gebruikt zo ver ik weet een dsl100 met een boost ervoor, toen ik em zag wel iig.

Edit: Verrek, het was wel een tsl.. zie het net op de fabchannel video.

Negative K3 fan
1 juni 2006, 17:48
ik zeg trouwens ook altijd dat ik over mn zelfgebouwde versterkers speel, maar ondertussen si dat gewoon een 5150 hoor :)

B_2_the_a
1 juni 2006, 18:21
nee man dat was die avond waar ze de eerste 3 nummers alle drie drie keer opnieuw moesten opstarten omdat Mr Drummer niet op tijd begon, en kirk en james niet op elkaar invielen....

geluid was wel vet maar qua spelen stond het alles behalve stabiel


ik weet niet of je het weet, maar dat geintje hebben ze ongeveer de helft van de shows gedaan die tour 8-) it's all part of the act :P

enige echte fout die ik tot nu toe heb meegemaakt was de eerste x dat ze some kind of mosnter speelde en dat lars het helemaal kwijt was

pol
1 juni 2006, 18:48
nogal logisch dat dit gebeurt, stel jezelf eens in de plaats van die bands, die gasten hebben het helemaal niet zo breed, in de meeste gevallen verdienen ze zelfs een stuk minder dan iemand die gewoon elke dag gaat werken, zoals de meesten onder ons
Dan ben je natuurlijk snel overhaald om voor wat extra zakgeld een merk te promoten waarvan je de amps helemaal niet gebruikt.

Philippe
1 juni 2006, 18:59
Daar ben ik het mee eens.
De mannen van Metallica hebben echt geen rooie cent.

future2future
1 juni 2006, 19:04
Die gasten kunnen wel wat support gebruiken. Giro 567

BeeJee
1 juni 2006, 19:59
Volgens mij doelde Pol niet op Melattica ;)