PDA

View Full Version : Dreadnought model ongeschikt voor Fingerstyle



Merc Wiersma
30 mei 2006, 07:15
Graag jullie reactie op deze stelling

gertdm
30 mei 2006, 09:07
Een dreadnought kan ook prima worden gebruikt voor fingerstyle. In bepaalde gevallen speelt het misschien wat stugger, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.
Ik vind het altijd een beetje mythe dat er gezegd/gesteld wordt dat OM 's en ooo's beter zouden zijn voor fingerstyle.
Het hangt ook wel af van de eigenschappen van de dreadnought, de snaren en natuurlijk je stijl van spelen. Fingerstyle als zodanig kent ook verschillende richtingen / stijlen etc.

Dreadnoughts zijn erg lekker in open stemmingen, krijgen dan een mooi dragend geluid.
Ik zou dan wel kiezen voor een dreadnought met cutaway.

kornelius
30 mei 2006, 10:01
Hangt er volgens mij ook van af hoe groot je bent. Ik ben vrij groot en voel me veel beter thuis op een dreadnought dan op een ooo-tje. ook voor fingerstyle. sterker nog, ik heb een landola "mini jumbo" ingeruild omdat ie voor mij te klein was, ik krijg als ik langer speel dan kramp in mijn rechterarm. Dus doet mijn maar dreads of jumbos. prima.

Droffie
30 mei 2006, 10:09
Een dreadnought kan ook prima worden gebruikt voor fingerstyle. In bepaalde gevallen speelt het misschien wat stugger, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.


Waarom zou een dreadnought stugger spelen? Kan je dat uitleggen? ik pick zelf op een dreadnought en vind 't heel fijn spelen.



Dreadnoughts zijn erg lekker in open stemmingen, krijgen dan een mooi dragend geluid.
Ik zou dan wel kiezen voor een dreadnought met cutaway.

Ik speel veel in open G en het klinkt zo mooi. Ik wil bijna niet anders meer. Zelfs mijn Les Paul ligt in z'n koffer in open G gestemd. Zwaar verslavend vind ik 't ...

chris c
30 mei 2006, 10:12
Ik ben vrij groot en voel me veel beter thuis op een dreadnought dan op een ooo-tje

Bij mij is het andersom. Ik krijg last van mijn schouder als ik lang op een dreadnought speel. Een 000/OM of kleine jumbo is voor mij ideaal. Kleiner dan dat vind ik ook niet comfortabel.
Sommige dreadnoughts lenen zich prima voor fingerstyle, andere minder. John Renbourn, Michael Hedges, Tommy Emmanuel, en nog vele andere fingerstyle gitaristen hebben allemaal wel eens op dreadnoughts gespeeld.
Mijn ervaring is dat een doorsnee dreadnought (ook jumbo) wel meestal zwaardere snaren nodig om tot zijn recht te komen, wat minder prettig is voor fingerstyle in standaardstemming.

Boom-chick-Franky
30 mei 2006, 19:02
Mijn ervaring heeft me geleerd dat het model echt niet uitmaakt.
Als je gitaar maar licht bespeelbaar is (action zo laag mogelijk) en als de hals maar lekker makkelijk is.
En dat de rest van de gitaar nu een Jumbo, dreadnough of voor mijn part een ukelele is dat mij volgens mij geen bal uit ! 8-)

Frank.

Picker
30 mei 2006, 19:20
'Ongeschikt' is een groot woord. Het hangt ook erg van de gitarist af denk ik en tegen de tijd dat het echt veel uit gaat maken betekent het dat de gitarist heel goed het 'onderste uit de gitaar kan halen'. Dat is niet bij veel gitaristen het geval. Als ik zelf fingerstyle speel op een Dreadnought vind ik het vaak wat soeperig klinken. Het lijkt of alle noten door elkaar lopen.

Ikzelf geef dus beslist de voorkeur aan een OM of Grand Concert model, omdat grotere klankkasten minder transparant klinken en minder snel reageren. Het klinkt allemaal wel veel imposanter, maar het houdt ook niet meer op als het eenmaal begint. Een soort Mercedes-Benz gevoel.

Ik heb zelf indertijd twee Taylor 914s gekocht (tussen een Dreadnought en een OM model in), omdat ik een massiever geluid wilde hebben voor solo fingerstyle. Maar ik ben daar toch op teruggekomen. Geef mij maar een kleiner concertmodel voor fingerstyle. Meer punch, meer focussering, betere toonseparatie. Ook wat minder bas en wat minder 'breedte', maar dat maak ik met de toonregeling wel goed.

Anderzijds: Harry Sacksioni speelde indertijd 'De Lifter' op een Martin Dreadnought. Klonk niet verkeerd. Het blijft dus ook persoonlijk.

Martin D
31 mei 2006, 11:50
Waarom heb je er 2 gekocht, als ik vragen mag ? één voor doordeweeks, en één op zondag ?

gertdm
31 mei 2006, 13:12
Waarom zou een dreadnought stugger spelen? Kan je dat uitleggen? ik pick zelf op een dreadnought en vind 't heel fijn spelen.




Ik speel veel in open G en het klinkt zo mooi. Ik wil bijna niet anders meer. Zelfs mijn Les Paul ligt in z'n koffer in open G gestemd. Zwaar verslavend vind ik 't ...


Ja en dan als variant moet je eens je B-snaar naar C stemmen.
DGDGCD (of E)

gertdm
31 mei 2006, 13:45
Waarom zou een dreadnought stugger spelen? Kan je dat uitleggen? ik pick zelf op een dreadnought en vind 't heel fijn spelen.




Ik speel veel in open G en het klinkt zo mooi. Ik wil bijna niet anders meer. Zelfs mijn Les Paul ligt in z'n koffer in open G gestemd. Zwaar verslavend vind ik 't ...


Het geldt ook wat mij betreft niet voor alle dreadnoughts. Maar toch zijn ze vaak afgesteld op een dikkere snaar en is het fretwerk wat stugger.
Dat is mijn ervaring tenminste. De hele constructie van een dreadnought is gewoon anders dan een kleinere gitaar zoals een OM.
Maar zoals gezegd, op een dreadnought kun je prima fingerstylen....hoewel ik het ook eens ben met picker, namelijk dat de finesses op een bepaald moment mee gaan spelen.
Persoonlijk denk ik dan ook dat t erg afhangt van de gitaar, je anatomie, je stijl van spelen en de compositie. Ik vind open stemmingen op een dreadnought altijd erg mooi.

Overigens is mijn Zwier GdM, die toch een grote gitaar is, en desondanks ontworpen voor fingerstyle, afgeleid van een Santa Cruz Tony Rice. Die TR kan alles aan. Van strumming, flatpicking tot fingerstyle in optima forma...die heeft me indertijd erg verrast.
Mijn Zwier echter is alleen in open stemmingen te gebruiken vanwege de langere mensuurlengte. Het is een semi bariton.

Kortom, er is geen algemene stelregel voor. Michael Hedges speelde ook op dreadnoughts en deed daar vanalles op. ik denk dat het ook erg afhangt van de gitaar, de houtsoorten ( ik ben zelf weer helemaal terug in mahonie) etc

en...de eisen die je stelt....soms heb je zo'n gitaar waar alles klopt, behalve dat je er ook hard op moet werken :)