PDA

View Full Version : shuffle



stephan
30 mei 2006, 07:24
hallo
kan iemand mij uit leggen hoe je shuffle moet spelen. k moet namelijk het nummer van zz top tush leren. Het is me uitgelegd, maar mijn frisse geheugen liet me even in de steek. K weet dat het meer een gevoels kwestie is, maarrr je moet toch ergens beginnen. Tips en alles zijn welkom
bedankt Stephan

waayer
30 mei 2006, 11:34
http://www.azchords.com/z/zztop-tabs-4833/tush2-tabs-49528.html

bar 16 is een typische shuffle

Bassbitch
30 mei 2006, 13:58
Bij een shuffle tel je volgens mij en-e twee-je drie-je vier-e en je speelt dan dus net na de tel. Of zoals mijn basleraar zei, elke tel is een kleine wals, dat is dan dus een-twee-drie een-twee-drie een-twee-drie een-twee-drie.

Kim Wilson
30 mei 2006, 14:23
Een shuffle is een soort versnelde 6/8. Dus 1-e-te-2-e-te-3-e-te-4-e-te. Waarbij je aanslaat op de tel en op "te". Dus 1-e-te-2-e-te-3-e-te-4-e-te.

Een doorsnee shuffle gaat zo:

. 1 . . 2 . . 3 . . 4 . . 1
G-------------------------------
D-2---2-4---2-2---2-4---2-2-----
A-0---0-0---0-0---0-0---0-0-----
E-------------------------------
Undsofort und soweiter.

hoofd
30 mei 2006, 15:11
. 1 . . 2 . . 3 . . 4 . . 1
G-------------------------------
D-2---2-4---2-2---2-4---2-2-----
A-0---0-0---0-0---0-0---0-0-----
E-------------------------------
Undsofort und soweiter.

Zo dus, bedoel je. Ik heb de timing even verbeterd.

En niet alle noten even hard aanslaan he. De "te" is enkel een opstapje, de beat erna moet knallen.
1-e-te-2-e-te enz. wordt dan dus PATS-rust-pa-PATS-rust-pa enz. herhalen totdat je neervalt.

Kim Wilson
30 mei 2006, 15:49
Ja, precies. Dat bedoel ik. Thnx. Paar spaties vergeten...

Luister naar Status Quo - Whatever You Want, en je weet wat een echte shuffle is. Of koop de cd "Get set!!" van de William E-Street Bluesband en laat je betoveren door de verschillende shuffles in de Rhythm & Blues! :D

hoofd
30 mei 2006, 15:55
Ja, precies. Dat bedoel ik. Thnx. Paar spaties vergeten...

Luister naar Status Quo - Whatever You Want, en je weet wat een echte shuffle is. Of koop de cd "Get set!!" van de William E-Street Bluesband en laat je betoveren door de verschillende shuffles in de Rhythm & Blues! :D

Die spaties vooraan verdwijnen vanzelf, vandaar dat ik er een puntje voor heb gezet en de boel tussen [ code] [ /code] tags heb gezet, dan staat het precies goed.

En Status Quo is idd het schoolvoorbeeld van een retestrakke shuffle :D

stephan
30 mei 2006, 23:01
Cool
Hier kan ik wel wat mee. super.
bedankt
stephan

Mr Joe
5 juni 2006, 17:29
wordt bij een shuffleritme niet zo gedacht:
twee achtste noten worden geïnterpreteerd als een triool waar bij de eerste twee achsten verbonden zijn.

Ik heb er even op paint een tekening bij gemaakt wat ook vaak boven aan partituren staat, voor alle duidelijkheid:

http://img227.imageshack.us/img227/9144/shuffle2xc.jpg

ik hoop dat dit ook helpt.

Joep