PDA

View Full Version : Tone voor thuis: Blues Jr of Blues Deluxe



hanzeman
29 mei 2006, 23:24
Het wordt een Fender. Geen tweedehands.

Maar wat is wijsheid:

Een Blues Junior, met als upgrade een Celestion Vintage 30 erin en een betere set buizen. 15 watt, misschien thuis de eindbuizen toch een beetje kunnen oversturen met het volume boven de 4 zonder meteen de politie op bezoek te hebben. Kost samen met de upgrades iets van 750 Euro

Een Blues Deluxe Tweed Reisue, twee kanalen, misschien meer gewicht/body/massa en daardoor voller geluid, maar 40 watt en aan de harde kant voor thuis. Volume niet boven de 1. Kost ook iets van 750 euro.

90 % thuisgebruik, de andere 10% misschien met een mic ervoor door de PA.

Waar zou ik uiteindelijk de beste tone uit halen.

Toaster
30 mei 2006, 00:23
Uit die versterker die voor jou het beste klinkt :D





FF serieus, je hebt ze dus al blijkbaar naast elkaar gehad, je kent de voor-, en de nadelen. Denk daar dan eens goed over en koop dus dan de versterker die je dan wil.

Les Paul
30 mei 2006, 06:53
Een Blues Jr met eindbuisoversturing zorgt echt voor problemen met je buren. 15 watt gaat echt heel hard. De upgrade naar Vintage 30's zou ik niet doen. Celestions horen in een Marshall. Een Fender wordt daar niet beter van.

hanzeman
30 mei 2006, 07:48
Dus qua oversturen maakt het niet zoveel uit: zal ze beide niet kunnen cranken thuis...

Wat speaker betreft: in Blues Jr's worden door veel mensen juist Celestions of Jensen speakers gezet omdat de standaard Eminence een beetje modderig is. Het stikt overigens van de mods voor dit kleine doosje.

Misschien in de Blues Deluxe (of Hot Rod Deluxe) ook wel trouwens.

Satriani
30 mei 2006, 09:15
Zoals ik al zei in de delta-blues thread. Een blues deluxe is heeeeel erg hard voor thuis imo . Je kan er een andere volume pot in zetten of een volume pedaaltje o.i.d. Maar dat zijn ook weer extra kosten dus.

Squier4ever
30 mei 2006, 09:19
een andere volume pot zal je volume niet veranderen toch?
je bedoelt misschien een mastervolume?

zo nee dan snap ik je niet :D

Epic
30 mei 2006, 09:33
Hij doelt waarschijnlijk op de master volume van het drive kanaal, deze is standaard lineair en kan je in een logaritmische veranderen zodat je meer controle hebt.
Dit werkt dus alleen voor het DRIVE kanaal.

Ik heb de Blues deluxe, en die is inderdaad bijna niet thuis te gebruiken.

Op http://studentweb.eku.edu/justin_holton staat meer info voor deze amps.

hanzeman
30 mei 2006, 09:34
lineair vs logaritmische pot geloof ik.
Fende zet er standaard een potje in die al bij 1 tot 4 de meeste volume toename laat horen. Doen ze expres zodat je in de gitaarwinkel het idee krijgt dat ie loeihard gaat. Terwijl de toename boven standje 4 of 5 nauwelijks meer hoorbaar is. Hierdoor is het volume bij lage volumes heel lastig af te stellen. Een Hot Rod staat bij 1 meteen al behoorlijk hard.
Met een ander soort volumepot is dit te verhelpen. Volumetoename gaat dan veel geleidelijker.

hanzeman
30 mei 2006, 09:37
Ik heb de Blues deluxe, en die is inderdaad bijna niet thuis te gebruiken.

Op http://studentweb.eku.edu/justin_holton staat meer info voor deze amps.

Maar meen je dat serieus, is hij thuis niet goed te gebruiken? Geeft een Blues Jr. bij thuisgebruik uiteindelijk een mooier geluid dan de Blues Deluxe denk je? Of blijft dat door zijn kleinere afmetingen toch altijd een minder volwassen geluid? Ik wil gewoon een versterker die ondanks dat je thuis niet loeihard kan gaan wel een mooi vol, diep en 'echt' geluid geeft. Ik wil niet het 'kleine' en kartonnen geluid dat bv een Laney VC 15 heeft (is maar 10 inch dat scheelt ook).

gitarist17
30 mei 2006, 10:30
ik vind personlijk dat hier wat overdreven reacties worden geplaats wat betreft het volume. Ik heb zelf ook een hot rod deluxe (40 watt dus) en dat gaat thuis prima, oke niet hoger dan standje drie maar het gaat prima.


erik

ps volgend jaar waarschijnlijk op kamers, dan wel even kijken hoe ik het ga doen met amp... : )

Kim Wilson
30 mei 2006, 10:42
Een hotrod (en dus ook een blues deluxe, denk ik) heeft ook onderin een prima geluid. Ik draai met die van mij ook veel thuis. Je moet geen warme eindbuis-oversturing verwachten, maar op het drive-kanaal met een klein beetje drive (standje 2 á 3) is het prima te doen. Ook op volumes die net de tv overstemmen.

taylor
30 mei 2006, 11:29
ik heb zelf een tube 12 van bronx is een soort imitatie hotrod wel uit de usa ook.

die heeft wel een warme 6l6 buizen oversturing met een strat is het een super mooie blues/rock vintage sound. ik heb de master dan wel bijna voluit op standje eigen risico dus 10 of 11(gaat tot 12) de preamp staat op 2 uur ong.

PeeVee
30 mei 2006, 12:36
Geen tweedehands.
Waarom niet? Beide door jou genoemde modellen worden met grote regelmaat aangeboden op internet. Ik heb een Blues Deluxe gehad (inruilertje) en heb op dit moment een Blues Jr. Qua sound kunnen ze beiden niet in de schaduw staan van mijn vintage thuis/studio ampje (beetje te veel om op te noemen maar o.a. '61 Deluxe, '74 Princeton Reverb, zelfbouw 5E3). Anderzijds zie ik toch wel bepaalde andere kwaliteiten en bovendien vind ik ze wel cute[/quote]

De Blues Deluxe is zoals je aangeeft een 40W versterker met 1 x 12". Je zou hem waarschijnlijk nog net kunnen gebruiken voor niet te luidruchtige repetities en in clubs, voor mij gold dat overigens niet, ik kom er (bij lange na) niet mee weg. Mijn vriendin heeft er nog een tijdje over gespeeld (slaggitaar) m.n. omdat ze 'm wel mooi en handzaam vond (speelde daarvoor op een Bandmaster Reverb in 2 x 10" combo kastje) en ondanks dat zij niet zo'n fijnproever is, werd ie na 2 repetities al weer aan de kant gezet. Het ding klinkt wat steriel / kunstmatig clean voor iemand die een vintage Fender gewend is. Het drive kanaal vond ik weinig imposant, de vervorming wordt overigens ook opgewekt door transistortjes. Voor een heel licht randje vond ik het wel geschikt maar heb er geen andere toepassing voor kunnen vinden; niet mooi, beter een goed pedaaltje ervoor zetten. Het drive kanaals is overigens geen "echt kanaal" maar gewoon een boost circuitje op het cleane (enige) kanaal. Heeft dus ook geen geen eigen toonregeling; je moet dus een compromis sluiten m.b.t. settings zodat ze voor clean en drive beetje acceptabel zijn. Thuis cranken om eindbuizen te laten zingen kun je echt wel vergeten; voor in de huiskamer is zelfs de Blues Jr. te hard. Een Blues Deluxe is zondermeer een leuke, handzame en functionele versterker, het "eindcijfer" m.b.t. sound en feel is natuurlijk sterk gekleurd door de referentie die je hebt en wij zijn wat dat betreft erg verwend. Ik kan me voorstellen dat zo'n Blues Deluxe voor veel mensen (in vergelijking met andere amps uit dat segment) een uitstekende sound geeft.

Ik weet niet precies waarom, maar de Blues Jr. vind ik leuker. Ik heb een vroege (één van de eerste) tweed uitvoering die door het leven gaan als "beetje muf / donker" (later schijnt dat aanzienlijk verbeterd te zijn). Ik snap wel een beetje wat men bedoelt; hij mist wat sprankel zonder echt mooi rond te zijn. Toch vind ik dat niet bezwaarlijk. In de huiskamer is het zondermeer een lekker dingetje. Is simpel ding waar je met wat hogere gain setting een bruikbare grom krijgt. Echt "cranken" van de eindbuizen daar komt het in de huiskamer niet echt van, maar zeker is dat ze op huiskamer volume wat harder moeten werken dan twee 6L6'en in de Blues Deluxe, die staan op huiskamer volumes met twee vingers in de neus; komt totaal niet los. Een duetje EL84's wel. Ik heb 'm laatst zelfs gebruikt voor een repetitie (gewoon geen zin om m'n Super Reverb te versjouwen), dan valt ie natuurlijk wel door de mand. Juist cranked viel ie me tegen, misschien ook omdat de EL84's niet cathode biassed zijn (zoals gangbaar is bij EL84's) maar fixed bias. Wel een opsteker voor Fender want dat is iets complexer (dus duurder) circuit; waarschijnlijk gedaan om ampje clean te houden. Ik heb wel het plan om m'n Blues Jr. te gaan cathode biassen; geeft 'm meer sustain en meer "zingende" eigenschappen. Ik heb inmiddels een soort theorie dat alles wat thuis goed klinkt niet goed klinkt in oefenruimte en vice versa. Het kunnen produceren van vermogen en druk vraagt een andere benadering dan het creëren van een prettig geluid op bescheiden volume. Ik vind juist dat de Blues Jr. dat best goed doet, net zoals (niet schrikken) ik een Line6 POD op koptelefoon of laag volume best acceptabel vind klinken. Wellicht is dat omdat je op dat volume de interactie met speakers en behuizing wat minder een rol speelt.

Ik moet je bekennen dat ik er ook wel aan gedacht heb hoor, andere speaker. Ik heb het "muffe" circuit en gezien de ook beetje muffe Emi zal dat wel een verbetering zijn. Ampje klinkt nu ook niet Fenderig (EL84's zijn dat ook niet echt natuurlijk), vind ik niet bezwaarlijk, vind het een leuke blues ding en prik er graag op in, laatste tijd vaker dan op mijn (waanzinnige!) Princeton Reverb (12W) die ik ook niet echt kan cranken als ik de relatie met de buren goed wil houden. Bij Blues Jr. kun je de gain een tikkie hoger zetten (midden is al voldoende) en dan krijg je een leuk bruikbaar bescheiden randje. Anders dan eindbuizen vervorming, maar zeker "fun" om mee te spelen. Qua speaker dacht ik zelf aan de G12H; schijnt mooie gedefiniëerde speaker te zijn die ook die mooie Fender belletjes laat rinkelen; ook relatief laag vermogen dus zal makkelijk aanspreken. Celestion Vintage 30 vind ik een erg brutale "in your face" speaker. Ik heb overigens zelf nog geen ervaring met Celestion in Fender amps, misschien kan iemand anders daar nog op inhaken.

Mijn vote dus voor de Blues Jr. en dan m.n. omdat je aangeeft 90% thuis mee te spelen. Ik denk dat als het andersom was; 10% thuis en 90% repetitie / gigs dat ik misschien voor de Blues Deluxe zou stemmen met daarbij de opmerking dat ik de Blues Jr. toch leuker vind. Hoop dat je er wat aan hebt.

Oh... Voor dat bedrag zou je misschien toch ook wel ergens een silverface Fendertje kunnen vinden, Princeton Reverb oid (hoewel die astronomisch in prijs zijn gestegen lately, for obvious reasons overigens). Heb je geen gain maar wel zeer mooie tone en prachtige reverb. Die stelt bij Blues Deluxe & Jr. nl. niet veel voor; metalig bescheiden (kort) ploink, niet zo erg als echte goedkope amps en ook niet storend, maar niet de prachtige volle Fender buizengalm van z'n voorgangers. Princeton Reverb is prima te cranken. Letop: de reverbloze Princeton is totally different ballgame; mist een gainstage tov de reverb versie en b.v. geeft met een Stratje of Tele en volume op 10 nog geen krimp (is ook wel weer iets aan te doen als je de tremolo op wilt offeren). Princeton Reverb heb ik altijd ervaren als een soort "huiskamer Super Reverb"... Misschien even doorsparen? Een 5E3 tweed Deluxe clone (kit) zou misschien ook nog optie zijn (weet ik nog wel eentje) maar heb je geen reverb natuurlijk en hele basic amp (wel pure buizen tone).

Hoop dat je er wat aan hebt...

hanzeman
30 mei 2006, 14:16
Dank je Pee Vee voor de uitgebreide hulp!

hanzeman
30 mei 2006, 14:24
Ik zag ook nog een Deluxe Reverb Amp staan, een reissue van get 65 model. Geen gain, maar wel als het goed is sprankelend Fender Clean en helemaal buizen (ook de reverb) en maar 22 watt. Iets boven de 1000 euro.

Zag hiervan gisteren ook een vintage op een van de marktplaatsen, gemaild wat die moest kosten, en de vraagprijs was een lieve 1800 euro. Dat viel toch een beetje tegen... slik...

Voor tweedehands buizenbakken ben ik eigenlijk een beetje huiverig bij gebrek aan technische kennis. Bang voor de kat in de zak...

hanzeman
30 mei 2006, 19:16
Weet iemand een goed en betrouwbaar adres voor een originele vintage Fender buizen versterker?