PDA

View Full Version : Line6 DM-4, MM-4 -> hulp gevraagd



Jurjan
29 mei 2006, 16:31
Ik ben me aan het orienteren op wat effect modules om die vervolgens live te gaan gebruiken. Misschien dat er hier wat mensen zijn die mij op weg kunnen helpen betreft goed klinkende effecten.

Wie heeft ervaring met de DM-4 en MM-4 van Line 6? Of is het verstandiger om een bv. een Boss delay te kopen? 16 delays in 1 effectenbak klinkt leuk, maar ik lees op Harmony Central niet al te positieve berichten over deze effect modules.

En hoe zit het met multi-effect modules van andere merken? Er is zoveel op de markt dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Bedankt!!

DREAMMACHINE
29 mei 2006, 16:56
...er is idd veel, dus lees je hier ff rustig in...

de dl4 van line6 ( die bedoel je neem ik aan?) is echt een geweldig pedaal met dito sounds....jammer alleen is dat je echt wel een specifieke adapter nodig hebt, of zoals ik hem gebruik, moet voeden met een pedalpower2....

verder prima apparaten!....

die boss multi delay is ook prima, maar die heb ik nooit getest iig...

ieme
30 mei 2006, 10:20
en hoe bevalt de Framus dragon? ik heb nog een 4X12 die er bij hoort te koop als je interesse hebt....

Wicked Willy
30 mei 2006, 11:39
Ik heb zowel een DL4 als een MM4 en beide bevallen uitstekend.

DL4:

Voordelen: alle delays die je jezelf kunt wensen in 1 kastje. Eenvoudig te bedienen (al duurt het wel even voor dat je 3 goede presets hebt gemaakt), tapfunctie, True Bypass, hij klinkt live erg goed (in de studio zou ik toch liever gebruik maken van ''the real thing"), solide gebouwd.

Nadelen: het duurt even voordat je je presets hebt zoals je ze wil, hij vreet batterijen (adapter lost dit natuurlijk op).

MM4:

Voordelen: wederom alle modulatie effecten in 1 kastje. Eenvoudig te bedienen (4 presets), in tegenstelling tot de DL4 haal je er heel snel te gekke sounds uit. Live is hij ideaal, ik heb simpelweg een tremelo, flanger, leslie en een vibrato ingesteld en gaan met die banaan.

Nadelen: vreet batterijen. Ik vind de phaser geluiden die erin zitten niet zo (heb een losse phaser gekocht).

Beide pedalen nemen nogal wat ruimte in op je pedalboard, wat dat betreft is het jammer dat Line6 de 19" versies van deze stompboxen niet meer maakt, die bieden nog meer mogelijkheden. Ik zou ze daarzo voor inruilen.

Ik denk niet dat je je een buil kunt vallen aan de DL4, MM4, etc. Al zullen toonpuristen iets anders zeggen, in bandverband hoor ik het verschil niet, in de studio is het natuurlijk een heel ander verhaal.

skabouter
30 mei 2006, 12:37
Spanned, ik krijg vanmiddag namelijk een DL4 binnen:) ben erg benieuwd, hij lijkt me vrij goed!! ik zou hem eerder kopen dan die gigadelay van boss denk ik, deze heeft gewoon meer mogelijkheden.

en klopt het dat ie True Bypass is? dat wist ik niet

Wicked Willy
30 mei 2006, 13:57
Als je de TB activeert klinken je delay's alleen niet uit als je er een uittrapt. Ik gebruik de TB dan ook niet (heb hem toch in een loop staan die ik aan en uit kan zetten).

jaspie
30 mei 2006, 14:15
en weet iemand wat vd DM4?? zijn deze een beetje ok?

skabouter
30 mei 2006, 17:26
yeah, ik hbe de DL4 binnen! maar ik merk gelijk 2 groooote minpunten als je m met de Echo Park vergelijkt. ik heb mn Echo Park weggedaan omdat ik een preset delay wil, en daarin is de DL4 goed! 3 presets is genoeg, en een taptempo! prima!
maar nadelen tov Echo Park:
-Geen doorklinkende delay uit uitschakelen van preset! dat is nasty!
-taptempo is niet in te stellen VOOR je een delay aanzet (logisch opzich)

dit maakt hem erg ongeschikt voor dub/reggea, terwijl ik juist hoopte dat deze superunit het geheel zou completeren.

naja, helaasch, ik zal er maar aan moeten wennen.......................verder een prima ding:) goeie sounds, genoeg opties, en goed gebouwd!!

Wicked Willy
30 mei 2006, 17:48
Lees het boekje van de DL4 nog maar eens na, je kan delay's doorlaten klinken.

Alternate Bypass for Delay Trail Remain
The Stomp Box Modelers include mechanically switching relays that route your signal directly
from input jack to output jack and around all circuitry while in bypass.
There’s also an alternate bypass mode available that keeps the DSP engaged while bypassed,
so your delays can trail away when you kick the pedal off. If you want this Alternate Bypass
mode, hold the first and third (from the left) stomp switches while plugging in the left/mono
guitar input. (When the left/mono input is unplugged, your pedal is powered off.) Your pedal
will remember to stay in this Alternate Bypass mode until you re-enable True Bypass.


Hopsakee.........kan dus wel. Deze mode gebruik ik ook.

skabouter
30 mei 2006, 17:50
kiiiiiiiiiiiiiiiiiijk, dat moeten we hebben :) geweldig, thanx!!

maar toch, slordig dat ie niet net gewoon als de ECho park een Trails On/Off heeft. zou wel zo makkelijk zijn.

en taptempo voor het aanzetten van een preset? :D gaat xdat ook?

Wicked Willy
30 mei 2006, 17:54
O ja en wat taptempo betreft, je kan het tempo wel opslaan, gewoon preset maken, tempo tappen en opslaan. Als je het tempo wil wijzigen tijdens het spelen, tappen en vervolgens weer opslaan.

skabouter
30 mei 2006, 18:02
ja, dat snapte ik :) maar ik zou het ook fijn vinden om tijdens een nummer eerst zonder delay te spelen, dan gaandeweg ff meetappen voor de juiste bpm, en dan die delay aanschoppen, maar zodat ie ook meteen goed staat! dat zou het handigst zijn, het beste wat ik er nu van zou kunnen maken is delay aanschoppen, en gelijk ff snel meetappen in het goeie tempo, en dan staat ie pas goed. beetje slordig :-s

Wicked Willy
30 mei 2006, 20:03
Mmmmmmm, weet niet of de DL4 dat kan. Ik gebruik de DL4 in een band waar veel met drumloops wordt gewerkt, dus dan klopt het vooraf ingestelde tempo altijd.

skabouter
30 mei 2006, 20:51
dat is wel handig dan:) maar ik zit in een vrij rare band, soms gaat t ineens veel langzamer of sneller dan anders. en helemaal live, dan is bijna alles sneller. veel wisselende tempo`s dus, dan zou het handig kunnen zijn. enfin, ik verzin er wel wat op, het word gewoon aanpassen......