PDA

View Full Version : Last van brom door verlichting op podium!



ieme
29 mei 2006, 13:44
Mijn gitaar had zaterdagavond op het podium last van brom door het licht... zeer vervelend, volgens mij las ik ooit in een interview met rob winter dat hij humbuckers in zn strat had omdat hij anders teveel last van ruis had bij de lichten van de show van borsato...

Iemand die kan bevestigen dat humbuckers minder ruisen bij lichten dan singlecoils?

Groet,
ieme

future2future
29 mei 2006, 13:47
Ja Humbuckers ruisen minder, maar het blijft irritant van die brom door lichten. Maar wat ik raar vind is dat het niet altijd is, dus bij sommige lichtinstalaties niet...

Fvddungen
29 mei 2006, 13:57
Dat heeft te maken of je op dezelfde groep zit of niet. Als je alles op 1 groep zet, bromt het in principe niet. Maar ja, of de groep al die apparatuur trekt. Je zult sowieso moeten proberen om alle geluidsapparatuur op 1 groep te zetten en het licht apart. Stel je doet de voorversterkers/combo's apart, maar de mixer/eindtrappen weer samen op 1 groep, dan is dat vragen om problemen.

Nickname
29 mei 2006, 13:59
Humbuckers zijn inderdaad gemaakt om de brom (=hum) te verminderen, hends ook de naam 'hum'bucker. Dat het bij sommige lichtinstallaties wel, en bij anderen niet zo sterk voorkomt kan volgens mij aan een paar dingen liggen. Zoals het wel of niet correct geaard zijn van de apparatuur, de afscherming van kabels (zowel signaalkabels als elektriciteitskabels) en of alles een beetje fatsoenlijk is opgebouwd. Als er namelijk flinke krachtstroom kabels dicht bij signaalkabels enzo lopen kan je ook een flinke brom krijgen. :)

hoofd
29 mei 2006, 14:06
'shielden' helpt daar toch goed tegen? Gewoon de hele binnekant van je gitaar volplakken met aluminiumfolie ofzo, schijnt te helpen.

Nickname
29 mei 2006, 14:09
Shielden is inderdaad een optie.. maar er zijn vele simpelere manier om alles op te lossen :)

w00t nog 100 posts tot de 1000 :D

bert k
29 mei 2006, 15:07
Tja, goed shielden, goeie geaarde spullen, alles op 1 groep. Maar als in een zaal brakke dimmers zitten ben je uitgeluld, krijg je toch brom van hun zooi.

ieme
29 mei 2006, 15:44
feesttent, verlichting aan het plafond, maar ook ik stond dicht bij de verlichting van het podium, en de brom begon na de soundcheck idd toen ze de lichten van t podium gingen testen, had 3 gitaren mee, alle 3 brom piep en ruis, en tot overmaat van ramp hield mn pedalboard er mee op...

Negative K3 fan
29 mei 2006, 16:53
ja duh, dat weet toch iedereen dat single coils brommen bij verlichting (ruis is heel wat anders!!!).

ieme
29 mei 2006, 16:54
ja duh, dat weet toch iedereen dat single coils brommen bij verlichting (ruis is heel wat anders!!!).

nou niet iedereen....

Nickname
29 mei 2006, 16:58
nou niet iedereen....

....dus....

Chiel
29 mei 2006, 21:17
Dezelfde groep hoeft niet eens. Netruis op de aarde en de hele meterkast heeft d'r last van! Goede regulator helpt al een heel eind. Anders het hele rack in een ongeaard stopcontact en één of andere output van je setup naar een input van een niet brommende monitortafel oid. Heb je het hele zaakie toch geaard, maar zonder brom :)

bert k
29 mei 2006, 21:47
Nee dus. Brom van dimmers is ook vaak pure instraling. Is niet tegenop te aarden.

Chiel
29 mei 2006, 22:07
Heb je wel een hele foute dimmer idd. En dan reageren de buizen in dat geval als één grote mega antenne.

bert k
29 mei 2006, 22:26
Ik heb ooit in een zaaltje gespeeld in Boskoop, heel gezellig, met een soort van lichtshow. Dat bleek dus één dimmer te zijn, waar het geluid ook over liep.... En wij maar niet begrijpen dat de versterkers zo kut klonken en dat de digitale zooi steeds uitviel...

Nickname
29 mei 2006, 23:44
Ik heb ooit in een zaaltje gespeeld in Boskoop, heel gezellig, met een soort van lichtshow. Dat bleek dus één dimmer te zijn, waar het geluid ook over liep.... En wij maar niet begrijpen dat de versterkers zo kut klonken en dat de digitale zooi steeds uitviel...

Bij mij thuis is het ook zo erg, ik weet niet waar het vandaan komt maar mn versterker is 1 grote antenne.. als ie niet bromt dan ontvang ik de BBC :hippie:

harrie-beton
30 mei 2006, 10:06
Humbuckers hebben weinig last van dimmers maar als je pedalboard er ook mee ophoudt dan denk ik eerder dat er een stroom probleem was. Te laag voltage ofzo. Dat hebben we wel eens gehad op festivals veroorzaakt door Friet-kramen die het hele stroomnet leeg zogen.

ieme
30 mei 2006, 10:09
Humbuckers hebben weinig last van dimmers maar als je pedalboard er ook mee ophoudt dan denk ik eerder dat er een stroom probleem was. Te laag voltage ofzo. Dat hebben we wel eens gehad op festivals veroorzaakt door Friet-kramen die het hele stroomnet leeg zogen.


zou wel eens kunnen... al was mijn pedalboard probleem een georgel kabel die er mee kapte...

morris
30 mei 2006, 11:06
Single coils hebben per definitie last van brom. Dimmerpacks verergeren dat alleen maar, en dat heb je niet altijd in de hand. Met EMG's heb je er weinig tot geen last van, maar ja, dat vinden ook al veel mensen een compromis omdat niet iedereen van het EMG geluid houdt. Suhr heeft nu een systeem ontwikkeld waardoor ook passieve SC's in principe brom-loos moeten worden. Ik heb het zelf nog niet getest, maar het schijnt revolutionair te zijn.

kijk hier (http://www.haarguitars.nl/test/Merken/News/suhr_backplate.jpg) maar eens...

Morris

harrie-beton
30 mei 2006, 11:48
Tja Ieme, het is dan de kunst om een humbucker te vinden die net zo klinkt als een single coil..

Het is niet echt een oplossing voor jou. Ik zag op de DVD van Anouk dat zij gewoon 90% met singlecoils spelen. Dat lijkt me een sound die je wilt..
Het moet kunnnen lijkt me. Goede noise-gate en uit de buurt van beeldschermen, TL balken en lichtdimmers.

hb

ieme
30 mei 2006, 11:56
Tja Ieme, het is dan de kunst om een humbucker te vinden die net zo klinkt als een single coil..

Het is niet echt een oplossing voor jou. Ik zag op de DVD van Anouk dat zij gewoon 90% met singlecoils spelen. Dat lijkt me een sound die je wilt..
Het moet kunnnen lijkt me. Goede noise-gate en uit de buurt van beeldschermen, TL balken en lichtdimmers.

hb


juist das mijn sound! en met die vox ac30cch, haar strat en bogner 4X12 kom ik heel dicht in de buurt!

LordRiffenstein
30 mei 2006, 12:12
Dat heeft te maken of je op dezelfde groep zit of niet. Als je alles op 1 groep zet, bromt het in principe niet. Maar ja, of de groep al die apparatuur trekt. Je zult sowieso moeten proberen om alle geluidsapparatuur op 1 groep te zetten en het licht apart. Stel je doet de voorversterkers/combo's apart, maar de mixer/eindtrappen weer samen op 1 groep, dan is dat vragen om problemen.

Er klopt iets niet in je uitleg, of je gitaarversterker en de PA op 1 of meerdere groepen aangesloten zijn heeft niks invloed, het belangrijkste is dat je NOOIT op hetzelfde circuit als de lichtinstallatie moet zitten tenzij je een goeie voltage regulator hebt, dan kan het soms nog goed gaan. Dus goed opletten waar je je versterker inplugd!

Kim Wilson
30 mei 2006, 13:03
Dat dacht ik ook. Licht op één groep, geluid op een ander. Lichtinstallaties kunnen de boel hopeloos vervuilen. En zorgen dat je met je spul niet te dicht bij die installaties staat. Je kunt de stralingen daarvan erg opvangen met je gitaar of versterker.

Negative K3 fan
30 mei 2006, 17:52
zijn je gitaren trouwens afgeschermd van binnen? dat wil ook nog wel eens helpen

bert k
30 mei 2006, 21:50
Dat is een goeie. Instraling heb je niet alleen op je elementen, maar op alle onderdelen, potmeters, bekabeling, alles. Afschermen helpt.