PDA

View Full Version : 5150 settings :)



Emocide
29 mei 2006, 13:29
wie gebruikt er hier een 5150 en weet een mooie setting voor *death*metal?

en hoe kom ik van die ongelovelijke PIEPPPPPP af als ik hem iets harder zet :D?

Johannes
29 mei 2006, 15:05
Settings: geen idee

Hoe je van de piep af komt is eenvoudiger dan je denkt. Draai je volume van je gitaar dicht. Een noisegate zou ook kunnen werken. Stillere elementen wellicht. Niet vlak voor je versterker staan als je m flink open draait.

Dick Wolkendeck
29 mei 2006, 15:19
wie gebruikt er hier een 5150 en weet een mooie setting voor *death*metal?


Moi! Lomp veel bass, geen/weinig mid, krijsend hoog er bij bakken in, gain op 5 (death) of 8 (grind) en... hopla! Voorzichtig met de resonance, hahaha.


en hoe kom ik van die ongelovelijke PIEPPPPPP af als ik hem iets harder zet :D?

Ik gebruik een noisegate voor de preamp, dus mijn gitaar eerst in de noisegate, dan in de 5150. Weg piep, ik ga ervan uit dat je gitaar niet piept als je speelt. Ik gebruik een rocktron Hush The Pedal. Flink lomp instellen en wel even utizetten bij solo's, anders vreet hij je hoge noten op. De Boss NS-2 (of zo) werkt ook prima. Goede elementen in je gitaar helpt ook.

Emocide
29 mei 2006, 15:36
Moi! Lomp veel bass, geen/weinig mid, krijsend hoog er bij bakken in, gain op 5 (death) of 8 (grind) en... hopla! Voorzichtig met de resonance, hahaha.



Ik gebruik een noisegate voor de preamp, dus mijn gitaar eerst in de noisegate, dan in de 5150. Weg piep, ik ga ervan uit dat je gitaar niet piept als je speelt. Ik gebruik een rocktron Hush The Pedal. Flink lomp instellen en wel even utizetten bij solo's, anders vreet hij je hoge noten op. De Boss NS-2 (of zo) werkt ook prima. Goede elementen in je gitaar helpt ook.


aha a noise gate it is :D
enig idee hoe duur die dingen ongeveer zijn *hij piept niet als ik speel namelijk :)*

almarvk
29 mei 2006, 15:42
UTFS.

Staan er genoeg op marktplaats of op een website van een gitaarwinkel.

Dick Wolkendeck
29 mei 2006, 15:42
€ 89,= of zo... voorbeeldje: http://www.musicdeals.nl/gitaareffecten.html maar verder ook wel elders te koop.


Hier is hij maar €84,50: http://www.tonefactory.nl/shop/product_info.php?cPath=141&products_id=1817

Succes!

AART
29 mei 2006, 15:54
Bass 6, mid 4, trbel 6,5.

Gain 6, Presence 5,5, Resonance 6.

Anders Destium
29 mei 2006, 18:21
Death metal is er in veel soorten en maten, heb je een streefgeluid qua bands of wat dan ook?

Ik benader bijv. Hypocrisy redelijk met mijn mahonie 7-snaar en dan
Gain: 6
Bass: 5
Mid: 5
Treble: 10
Resonance: 5
Presence: 10

Negative K3 fan
29 mei 2006, 18:24
ik krijg gewoon bijna gas voor een 5150 haha

Emocide
29 mei 2006, 18:47
ik krijg gewoon bijna gas voor een 5150 haha

wat is gas:$:$:$:$? heel veel hebben het erover maar geen idee wat het betkent haha

Negative K3 fan
29 mei 2006, 18:50
dat je een hele dikke scheet moet laten en als je er dan een aansteker bijhoudt er dan een steekvlam komt, hoe groter de vlam, hoe ernstiger je last hebt van gas

interessander
29 mei 2006, 20:17
Ik speel death metal op een 5150 over het lead kanaal met de volgende settings:

maxon od-808 in de low gain input, drive op 3 tone op 4 en level vol

pre: 3,5
bass: 6
Mid: 9
treble: 4
post: 3,5
resonance: 4,5
presence: 6

Dit naar twee ENGL 4x12' s

Meer pregain dan 6 resulteert eerder in fuzz dan in distortion en maakt hem erg onstrak, vooral bij lagere stemmingen.
Die mids heb je echt wel nodig om een beetje een gefocussed geluid te krijgen naar mijn mening, kan ook goed met een eq in de loop.

Wat te doen tegen piep: als de donder die footswitch aantrappen!

Anders Destium
29 mei 2006, 20:21
wat is gas:$:$:$:$? heel veel hebben het erover maar geen idee wat het betkent haha

Gear Acquisition Syndrome, de ziekte dat je steeds nieuwe spullen moet kopen...

Stitch
29 mei 2006, 22:34
http://www.wolfgangregistry.com/5150-info/5150-amp-settings.html



http://mr5150.vhvault.com/

BartT5R
6 juni 2006, 22:53
Als je de combo hebt zoals ik, probeer dan gewoon in plaats van het lead channel het rythm channel, dat klinkt strakker, heeft minder last van piep en de tone is iets minder buzzy, voller.

Gain bijna volle bak en de bright op, verder een heel stuk ressonance, de meest fantastische knop in amp history.

Davidian
7 juni 2006, 01:05
Death metal betekend goed los gaan.


Bass:10(dit is een must, echte deathmetal heeft ballen nodig)

Mid:0(ik haat mids maar ik scoop ze meestal niet ik laat ze gewoon op nul)

Treble:10(als het heel schel is iets minder)


En niet huilen mensen dit hoort gewoon bij muziek.

Wabbie
7 juni 2006, 01:10
jah als je ongedefineerde brei wilt produceren wel idd ;):P

guhlenn
7 juni 2006, 10:18
bass 4 , mid 6, treble 5, resonance 6-7. gain naar smaak en behoefte. maak er eens geen smurry van en beheers je wat dat betreft, dat doen de groten der aarde ook!

Anders Destium
7 juni 2006, 10:21
Death metal betekend goed los gaan.


Bass:10(dit is een must, echte deathmetal heeft ballen nodig)

Mid:0(ik haat mids maar ik scoop ze meestal niet ik laat ze gewoon op nul)

Treble:10(als het heel schel is iets minder)


En niet huilen mensen dit hoort gewoon bij muziek.

Dat klinkt erg kut, maar ja als het helemaal jouw ding is moet je dat natuurlijk doen!

Davidian
7 juni 2006, 10:39
Dat klinkt erg kut, maar ja als het helemaal jouw ding is moet je dat natuurlijk doen!

Dat denken mensen maar als je gewoon 2 gebalanceerde pickup's hebt dan kan het heus wel.


Ik vind dat ik mijn scheur gewoon niet genoeg krijg zonder al die treble maar als je gaat soloen moet je dan wel even naar je nek switchen anders maak je mensen doof haha.

Ik kan uit mijn settings een perfect Cannibal corpse geluid krijgen zo.

Brord
7 juni 2006, 10:44
tien tekens

Kim Wilson
7 juni 2006, 11:12
Dat denken mensen maar als je gewoon 2 gebalanceerde pickup's hebt dan kan het heus wel.


Ik vind dat ik mijn scheur gewoon niet genoeg krijg zonder al die treble maar als je gaat soloen moet je dan wel even naar je nek switchen anders maak je mensen doof haha.

Ik kan uit mijn settings een perfect Cannibal corpse geluid krijgen zo.
Dan hoop ik dat ik nooit voor jullie het geluid hoef te doen, want dan krijgen we ruzie, denk ik. Als jij ballen wil in je death metal, moet je zorgen voor een goeie strakke basgitaar, en niet alles uit je full stack proberen te halen.
Voor een beetje definitie zijn middentonen onontbeerlijk. Zonder mids kan niemand er meer wat van maken. Met jouw instellingen heb je een behoorlijk totaalgeluid. Vergeet alleen niet dat jij maar een stukje bent in de muziek. De mids zijn jouw gebied. En juist die draai jij eruit. En wat draai jij erin? Bas en treble. Bas is voor de basgitaar en hoge tonen is voornamelijk voor de drummer.

Hou er rekening mee dat je met zijn allen een stuk muziek maakt. Jij hoeft niet in je eentje een totaalgeluid te maken...

Heb je wel vaker met je band opgetreden? En heb je wel eens commentaar gehad op je geluid? Slechts een vraag...

future2future
7 juni 2006, 11:16
Een 5150 begint zowaar nog aantrekkelijk te worden!

Davidian
7 juni 2006, 12:00
Dan hoop ik dat ik nooit voor jullie het geluid hoef te doen, want dan krijgen we ruzie, denk ik. Als jij ballen wil in je death metal, moet je zorgen voor een goeie strakke basgitaar, en niet alles uit je full stack proberen te halen.
Voor een beetje definitie zijn middentonen onontbeerlijk. Zonder mids kan niemand er meer wat van maken. Met jouw instellingen heb je een behoorlijk totaalgeluid. Vergeet alleen niet dat jij maar een stukje bent in de muziek. De mids zijn jouw gebied. En juist die draai jij eruit. En wat draai jij erin? Bas en treble. Bas is voor de basgitaar en hoge tonen is voornamelijk voor de drummer.

Hou er rekening mee dat je met zijn allen een stuk muziek maakt. Jij hoeft niet in je eentje een totaalgeluid te maken...

Heb je wel vaker met je band opgetreden? En heb je wel eens commentaar gehad op je geluid? Slechts een vraag...

Ow dat had ik er misschien bij moeten zetten, dat het voor me thuis settings waren en voor me opnames(one man band)

En ik heb wel vaker opgetreden met deze settings, geen probleem alles kwam goed door.

http://www.disgorge.us/Enthroned%20Abominations.mp3

Dit is een beetje mijn sound alleen mijn sound is scherper.

Dick Wolkendeck
7 juni 2006, 13:18
Hahahaha geweldig, zo'n afvoerputje met het duracellkonijntje op drums :seriousf: . Als jouw geluid ook zo is, ben je lekker bezig! En wat betreft de opmerkingen van Kim: ik ben het op zich met je eens. De basgitaar wordt bij de brutere metal echter wel vaker overreden door de gitaar. Bijvoorbeeld de sound van Severe Torture: je ziet de bassist wel noten spelen, en zo te zien ook hele mooie, maar je hoort ze niet (mijn ervaring, ik heb ze drie keer gezien). Nou ja, is een keuze. Werken met een geluidsman die van het genre houdt, is toch wel een voorwaarde voor een goed geluid (een geluid zoals de band het bedoelt).

126
7 juni 2006, 13:26
hmm... je kunt dit toch gewoon zelf een beetje uitproberen ? :speed:

Davidian
7 juni 2006, 14:19
hmm... je kunt dit toch gewoon zelf een beetje uitproberen ? :speed:

Wou net zeggen, of je neemt gewoon een roadie mee.

Dick Wolkendeck
7 juni 2006, 14:28
Wou net zeggen, of je neemt gewoon een roadie mee.

Tuurlijk. Eigen crew is het beste.

Davidian
7 juni 2006, 14:33
Tuurlijk. Eigen crew is het beste.

Het is idd heel prettig. Ik wil niet meer anders.

Wabbie
7 juni 2006, 14:33
http://www.disgorge.us/Enthroned%20Abominations.mp3



mja, ongedefineerde brei dus ;). Stem je dan ook nog omlaag? Ik heb zelf jarenlang ruzie gemaakt in metalbands met gitaristen die vonden dat ze per se een basgitaar moesten nadoen met hun gitaar. Daarbij vergetende dat je totaalgeluid dan klinkt als een natte krant. Ik kan je toch ernstig aanraden als je met meerde muziekanten op het podium gaat staat iets te doen aan je settings.

Dick Wolkendeck
7 juni 2006, 14:52
mja, ongedefineerde brei dus ;). Stem je dan ook nog omlaag? Ik heb zelf jarenlang ruzie gemaakt in metalbands met gitaristen die vonden dat ze per se een basgitaar moesten nadoen met hun gitaar. Daarbij vergetende dat je totaalgeluid dan klinkt als een natte krant. Ik kan je toch ernstig aanraden als je met meerde muziekanten op het podium gaat staat iets te doen aan je settings.`

Als je met zijn allen een mooi (volgens je eigen oren) geluid hebt in de oefenruimte, komt het op een podium wel goed. Je moet het binnen de band dus wel goed afstemmen.

Wabbie
7 juni 2006, 15:06
`

Als je met zijn allen een mooi (volgens je eigen oren) geluid hebt in de oefenruimte, komt het op een podium wel goed. Je moet het binnen de band dus wel goed afstemmen.

Mja meestal wel, maar op het podium klink alles altijd toch net iets anders. Maar ik ben met je eens dat als je in de oefenruimte een redelijk bandgeluid kan creeren dat ook wel op het podium lukt. Bij ons de de oefenruimte staat alleen totaal ander spul dan dat we live gebruiken, dus dan wil het nog wel eens verschillen. Gelukkig is ons live geluid ook best okee ondertussen.
Maar ik blijf erbij dat er naar mij mening veel (metal) gitaristen zijn die per se zwaar zwaarder zwaarst willen spelen en dan zo'n mooie ongedefineerde brei weten te produceren. Daar ben ik persoonlijk nooi zo gecharmeerd van geweest. Maargoed, if it floats your boat ;)

jw009
7 juni 2006, 15:30
http://www.disgorge.us/Enthroned%20Abominations.mp3

Dit is een beetje mijn sound alleen mijn sound is scherper.



Jesus fuck, wat een takke herrie! Flink stevige metal ben ik niet vies van maar dit gaat echt nergens over.

Kim Wilson
7 juni 2006, 15:32
En leg deze mensen maar eens uit dat je met deze sound geen fatsoenlijke zaalmix kunt maken...

Wabbie
7 juni 2006, 16:08
En leg deze mensen maar eens uit dat je met deze sound geen fatsoenlijke zaalmix kunt maken...

ja maar anders klinken ze niet meer "true ende evillll" ;);)

Ik ben het overgens helemaal met je eens hoor. Niks mis met stevige metal, maar dit toch liever niet

Dick Wolkendeck
7 juni 2006, 16:12
En leg deze mensen maar eens uit dat je met deze sound geen fatsoenlijke zaalmix kunt maken...

Nou nou... deze muziek is live prima uit te versterken. Nooit op Wâldrock geweest? De beperking kan ook bij de zaalmixer zitten. Je moet wel een vakidioot hebben die ervaring heeft met deze muziek en er ook van houdt. Niets zo irritant om als bluesbandje een metalmixer voor je kiezen te krijgen en andersom (je weet wel, zo eentje met een eigen smaak, maar dan op zo'n manier dat het niet werkt). De geluidsman moet doen wat de band en de muziek vraagt, gesteld dat de muzikanten op professioneel niveau muziek maken.

Als de klank van de CD je niet aanstaat, ben je uitgepraat. Wil je daaroverheen stappen en werken aan een goed optreden, dan kan je een goed resultaat neerzetten.

Anders Destium
7 juni 2006, 16:26
Dit (http://video.google.com/videoplay?docid=-4152432685029935586&q=cannibal+corpse) is het geluid dat die gasten na proberen te bootsen, al heeft Cannibal Corpse wel duidelijk meer definitie. Dat is een kwestie van toch net iets minder bass en iets meer mids.

Ibanez RuleZ
7 juni 2006, 16:29
pffft, waarom gooien die sukkels er zo veel gain in (ik heb het even over de mp3)? dit klinkt echt nergens naar zeg. naja, alsiemand er blij van wordt: have fun, maar voor sustain is het niet nodig, ook niet voor pinchharmonics en strakker wordt het er niet op. ik heb de leadgain van mn mesa op 3 staan en dan weet ik zeker dat ik bruter ga klinken dan deze lieden...


Harrald

Negative K3 fan
7 juni 2006, 17:57
Dit (http://video.google.com/videoplay?docid=-4152432685029935586&q=cannibal+corpse) is het geluid dat die gasten na proberen te bootsen, al heeft Cannibal Corpse wel duidelijk meer definitie. Dat is een kwestie van toch net iets minder bass en iets meer mids.

,mwaahaha wat een belachelijke muziek eigenlijk

Emocide
7 juni 2006, 18:06
Dit (http://video.google.com/videoplay?docid=-4152432685029935586&q=cannibal+corpse) is het geluid dat die gasten na proberen te bootsen, al heeft Cannibal Corpse wel duidelijk meer definitie. Dat is een kwestie van toch net iets minder bass en iets meer mids.


super sound (Y) vooral die intro lkkr lomp (H)

Davidian
7 juni 2006, 18:50
http://www.youtube.com/watch?v=1Dtfqy8jrg8&search=cannibal%20corpse

En waarom wordt er zo veel op extreme metal gebitched hier?:s


Eerlijk ik zeik toch ook niet over het feit dat jullie wel veel mid gebruiken? het past er gewoon goed bij.


En er wordt zoveel gain gebruikt voor de gallopjes en tremelo picking denk ik, iedergeval ik vind dat prettiger spelen want dan kan je wat kalmer spelen.

interessander
7 juni 2006, 19:19
Er zijn veel metalgitaristen die er gewoon achter komen dat je met dat geluid alleen jezelf gelukkig kan maken. Andere mensen, dus bijvoorbeeld een geluidsman of iemand uit het publiek, kunnen er misschien wel helemaal niks mee. Het is toch de bedoeling dat je muziek en alle riffjes en loopjes die je gebruikt doorkomen bij de luisteraar. Een gitaar is een instrument dat van nature veel mid heeft en daardoor zijn eigen rol heeft in de mix en daarbij dus niet de bas en de drum in de weg zit.

Ik speel zelf ook death metal en heb ooit nog eens op een basversterker gespeeld (100 watt acoustic combo met 15") voor de lekkere lage tonen, daar had ik in de oefenruimte dus geen ene moer aan, ondere andere omdat 15" speakers ook 'trager' zijn dan 12" speakers.
Nu heb ik een 5150 en kan ik alsnog een lomp geluid maken met behoorlijk veel gain, absoluut genoeg bas maar toch erg veel mid omdat ik mezelf anders niet eens lekker hoor.

En veel gain gebruiken om makkelijker te spelen is een kwestie van persoonlijke voorkeur, ik hou er zelf van om te 'werken' op mn gitaar en daarom heb ik dikke snaren en een hoge actie (speel in C en B) dat houdt het spel en het geluid lekker strak.

Wabbie
7 juni 2006, 21:12
http://www.youtube.com/watch?v=1Dtfqy8jrg8&search=cannibal%20corpse



Mja, het enige wat je daar nog een beetje hoort is dus de bassist ;). Die gitarist zorgt alleen maar voor *pruttel* en *pssst*. Naja, als het jou gelukkig maakt dan moet je het vooral blijven doen, maar dan gaan veel van je rifjes niet overkomen op je publiek. En das natuurlijk best wel een beetje jammer ergens lijkt me ;)

interessander
7 juni 2006, 21:16
Hee Wabbie je bandsite is gehackt.............

Negative K3 fan
7 juni 2006, 21:58
haha gneiaal

Wabbie
8 juni 2006, 00:02
Hee Wabbie je bandsite is gehackt.............


jajajaja, dat had ik al door ;) . Wordt aan gewerkt. Schijnt nogal degelijk stuk te zijn is mij vertelt door onze band-websitebeheerder/bouwerdude. En aangezien ik geen verstand heb van websites kan ik het dus ook niet fiksen. Ik ben meer van de mechanica als werktuigbouwkundige ;)

Anders Destium
8 juni 2006, 00:37
,mwaahaha wat een belachelijke muziek eigenlijk

Ik vind de Hammersmashed Face EP geniaal, ook de Zero the Hero cover is super!

Eigenlijk is er geen beter compliment mogelijk dan dat jij iets belachelijk vindt :cheerup:

guhlenn
8 juni 2006, 09:01
Death metal betekend goed los gaan.


Bass:10(dit is een must, echte deathmetal heeft ballen nodig)

Mid:0(ik haat mids maar ik scoop ze meestal niet ik laat ze gewoon op nul)

Treble:10(als het heel schel is iets minder)


En niet huilen mensen dit hoort gewoon bij muziek.

Klassiek! ik scoop ze niet ik zet ze op nul... :D

Death metal betekend in jou geval toondoof en om te huilen. Machine head had een vet geluid. Jij niet. Daar.

Bijl
8 juni 2006, 11:50
Zo, en dan nu weer on topic:

Een 5150 moet je gewoon instellen zoals jij het lekker vindt klinken. Gebruik je oren en kijk niet naar de getallen bij de knopjes. Zet in ieder geval je gain niet verder dan 6 of 7, en als je je geluid gevonden hebt, maak je de boel gewoon vetter en/of scherper met resonance en presence.

Verder nog wat tips om je 5150 beter te laten klinken:

Vervang de buizen van de voorversterker voor JJ buizen (www.eurotube.com) of iets dergelijks.

Om ruis te verminderen heb ik deze tip van Bob van Eurotube: "Run an ECC81 (tube) in the V1 position (closest to the input jack) and then an ECC832 (tube) in V4."

Als je dit doet, kan je de gain van het lead kanaal bijna helemaal opendraaien omdat je minder gain hebt en daardoor ook minder ruis.

Verder krijgen de eindversterkerbuizen van een 5150 top (niet de combo of de 5150 II) te weinig ampere (stroom) om lekker te kunnen klinken. Dit kan verholpen worden door de bias te verhogen. Laat dit doen door een goede technicus, omdat bij een 5150 dan wat onderdelen vervangen moeten worden.

En een 5150 houdt van een speakercabinet met een hoog wattage.


Veel succes ermee!

Wormaap
8 juni 2006, 12:05
Is het niet zo dat één van de dingen die een 5150 zijn kenmerkende sound geven juist de te koude bias is? Ik meen me te herinneren dat ik dat ooit ergens las, op dit forum zelfs.

Anders Destium
8 juni 2006, 13:09
Dat heb je inderdaad hier gelezen maar het is hearsay onzin. Het zal je daarom niet verbazen dat het Neg K3 was die het fabeltje hier heeft gepost...

guhlenn
8 juni 2006, 14:13
waarom is het hear say onzin?

Bijl
8 juni 2006, 14:25
Is het niet zo dat één van de dingen die een 5150 zijn kenmerkende sound geven juist de te koude bias is? Ik meen me te herinneren dat ik dat ooit ergens las, op dit forum zelfs.

Een te koude bias resulteert in een slechte response van de eindtrap. Zonde van die 6L6 buizen die een beetje staan te niksen... Peavey heeft de bias verhoogd bij de 5150 combo en de 5150 II. Je hebt geen idee wat een verbetering het geeft in het geluid van die amp totdat je het gehoord hebt.

Die sound door een te koude bias is dus wel kenmerkend, maar niet gewenst.

guhlenn
8 juni 2006, 14:57
Die sound door een te koude bias is dus wel kenmerkend, maar niet gewenst.

en da's dan een mening en geen feit

Bijl
8 juni 2006, 15:12
Wat jij wil. Peavey heeft 't later zelf ook aangepast voor de combo en de II nadat iedere bekende artiest die de 5150 gebruikt zijn top heeft laten aanpassen.

Wormaap
8 juni 2006, 15:32
Dan ga ik hem misschien toch maar eens binnenbrengen. Er zitten nieuwe buizen in, dus normaal zou ik ervanuitgaan dat'ie ook gebiast is, maar de verkoper gebruikte hem ook op 4 Ohm terwijl de cab 16 Ohm is, dus toch maar eens naar laten kijken.

Bijl
8 juni 2006, 16:04
Een 5150 heeft een "fixed bias". Er moeten dan dus onderdelen vervangen worden wil je er een variabele van maken. Raadpleeg een vakkundig persoon op het gebied van amp modding.

Op 4 ohm spelen kan je eventjes doen, maar ik heb mijn 5150 top eens opgeblazen op die manier. Dat kost je een transformator en 4 buizen (eindtrap) als je geluk hebt.

Wormaap
8 juni 2006, 16:17
Hij stond toen niet al te hard, en hij staat nu uiteraard ook gewoon op 16.
Voor die bias zoek ik wel iemand die er eens naar kan kijken :P Of weet iemand van jullie nog iemand in Zuid Limburg die goed is, maar niet té duur :P

Unicron
8 juni 2006, 16:41
Death metal betekend goed los gaan.


Bass:10(dit is een must, echte deathmetal heeft ballen nodig)

Mid:0(ik haat mids maar ik scoop ze meestal niet ik laat ze gewoon op nul)

Treble:10(als het heel schel is iets minder)


En niet huilen mensen dit hoort gewoon bij muziek.

Dan heb je ongeveer deze eq: \_____/ lijkt me hilarisch, heb je opnames met deze settings? Hoe laag stem je?

Davidian
8 juni 2006, 17:14
Dan heb je ongeveer deze eq: \_____/ lijkt me hilarisch, heb je opnames met deze settings? Hoe laag stem je?

C standaard, en op me myspace staan oude opnames(no reason for mercy is een goed voorbeeld) van voordat ik mijn mengpaneel/geluidskaart had.

Ik heb nog wel nieuwere opnames maar daar zit ook geen bassgitaar onder dus klinkt het toch al schel, dus om me verdere kritiek te besparen post ik die maar niet.

Anders Destium
8 juni 2006, 17:51
waarom is het hear say onzin?

Het kenmerkende geluid van een 5150 zit zeker niet alleen in de fixed bias, dat is zo goed als onmogelijk. Je kunt een versterker niet laten klinken als een 5150 zonder het zelfde schema te gebruiken, en dan krijg je ook de (kenmerkende) ruis er gratis bij ;)

Ik heb mijn 5150 bij de ampboer laten biassen vorig jaar, het is nog steeds onmiskenbaar een 5150. Een verschil in geluid was wel merkbaar (daar heeft Bijl gelijk in), vooral opener en gedefinieerder. Het schelle krasserige hoort natuurlijk wel bij het karakter van de amp en daar helpt geen bias aan.

Bijl
9 juni 2006, 08:57
Et voila! Case closed. :)