PDA

View Full Version : Het verhaal van de 2x12 cabs en een poll!!



LordRiffenstein
29 mei 2006, 10:01
Ik speel ondertussen iets meer dan een jaar op een Engl 2x12. Die bevalt me erg goed en is handiger in gebruik dan een 4x12. Ik heb ook niet het extra laag van een 4x12 nodig dus heb mijn Engl 4x12 vorig jaar verkocht. Mijn idee was om 2 Engl 2x12s te kopen om ze eventueel samen te gebruiken bij grotere optredens.

Vorige week ging ik met mijn vriend Domenico nog eens nr VD Haar om wat versterkers te testen en we hebben daar toen de THD getest. Ik had aan Domenico verteld van het zoekertje van Brutus en hij had interesse. Na onze test was hij er van overtuigd om de cab te kopen. Cab klonk heel straf en de projectie is subliem. Ik kreeg er zowaar ook GAS van en contacteerde VDHaar op dinsdag om die ene cab te kopen. Kreeg woensdag antwoord dat die ondertussen verkocht was. Damn damn, dan maar op zoek nr alternatief of toch gewoon Engl cab bijkopen.

Ondertussen has Josdevos voorgesteld dat ik zijn Bogner 2x12 wel kon lenen. Heb die woensdag dan opgehaald en meegenomen nr repetitie. Bogner cab klonk erg goed op de repetitie, moet nog wat meer ingespeeld worden maar erg lekkere sound.

Donderdag gingen Domenico en ik nr Jeroen/Brutus om die 2x12 te testen. Klonk erg goed met mijn Engl. De cab is de oudere versie met de door THD behandelde Celestion Classic Lead80s en ziet er nog heel goed uit voor zijn ouderdom. Uiteindelijk kocht Domenico de cab want hij klonk zeer goed. Wij terug nr bij mij om nog wat te testen ed. Op een gegeven moment zegt Domenico, als ik die THD cab wil, dan kan ik hem kopen :eek: Hij vond de cab heel goed maar had hem niet echt nodig om thuis te spelen want hij heeft al 3 cabs dus ik kon hem hebben :eek: Tja, dat moest hij geen 2 keer zeggen dus heb ik toegehapt. Ben hem dus iets verschuldigd!

http://www.lordriffenstein.com/images/Cabs.jpg

Dus nu had ik thuis 3 2x12 cabs staan en dus tijd om eens goed te vergelijken. Heb dan gisteren snel 3 clipkes gemaakt met de cabs. Heb de mic positie tov de cab hetzelfde gehouden bij de 3 cabs. Niet de manier om de beste sound per cab te krijgen maar wel het beste om ze te vergelijken. De 3 cabs zijn dus de Engl met V30s, de niet-ingespeelde Bogner met V30s en de THD met de CL80s. Random wank met de Haar strat op de brug humbucker, Engl Savage120 lead kanaal, opgenomen met SM57.

Gebruik de poll om aan te duiden welke je het beste vindt en voor de moedigen, vertel me welke cab welke is :p

http://www.lordriffenstein.com/sound/Cab1.mp3
http://www.lordriffenstein.com/sound/Cab2.mp3
http://www.lordriffenstein.com/sound/Cab3.mp3

Squier4ever
29 mei 2006, 10:05
cab 2, die anderen klinken met deze settings iig voor mij te metal

Toaster
29 mei 2006, 10:07
He Lord

Volgens mij liep het GAS uit je ogen toen je deze post tikte. :D

Ik zal vanavond eens luisteren. Hier op mijn werk kan ik dit niet downloaden

Dude
29 mei 2006, 10:12
mijn volgorde qua smaak is 1 3 2

2 vind ik compleet ruk, veel te dicht en dof klinken, 1 is SUPER heerlijk helder en lekker strak en pinnig !!

vertel vertel

Stitch
29 mei 2006, 10:23
Cab 1 is in ieder geval totaal NIET mijn smaak. Zodra ik mijn topper weet zal ik de poll invullen.


**ik denk dat ik cab 3 het meeste karakter vind hebben.

Chroxy
29 mei 2006, 10:32
ik ben eerlijk gezegd ook voor de volgorde:

1 - 3 - 2

1 vind ik veel opener klinken als de rest.. en daar hou ik wel van :)

future2future
29 mei 2006, 10:35
Ik vind denk ik cab 2 het lekkerst

LordRiffenstein
29 mei 2006, 10:38
He Lord

Volgens mij liep het GAS uit je ogen toen je deze post tikte. :D

Ik zal vanavond eens luisteren. Hier op mijn werk kan ik dit niet downloaden

???? GAS uit mijn ogen?

Daniël_san
29 mei 2006, 10:40
De 3e klinkt het lekkerst vind ik. Heeft kloten zeg maar, de 2e klinkt ook lekker maar vind die een beetje te dof.

Punt
29 mei 2006, 10:44
Ik doe een gok:
1. ENGL
2. THD
3. Bogner ?

Ik denk dat ik 3 het best vind klinken

Jeanken
29 mei 2006, 12:48
Ik twijfel tussen 2-1-3 en 1-2-3, maar denk kleine voorkeur voor 2.
Ik zou ook durven gokken op de THD voor 2..

Tristan
29 mei 2006, 14:05
Voor mij valt er een cab door de mand en dat is de tweede, die vind ik gewoon echt niet goed... Die klinkt erg dun en is minder dynamisch en open dan het eerste cabinet... Bij het eerste cabinet is het hoog wel behoorlijk extreem, waardoor hij heel open, maar in deze setting ook een beetje Metal klinkt, daardoor heb ik toch voor de derde cab gekozen...
Mijn gok zou zijn:
1 = THD, 2 = Engl, 3 = Bogner

new deep
29 mei 2006, 15:46
Voorzover ik het kan beoordelen vanaf mijn pc speakers kies ik voor 2; iets scheller maar ook meer gearticuleerd, open, dynamisch en ruimtelijk naar mijn idee en zal daarom denk ik het beste in bandsituatie passen.

Na 2 vind ik 3 het meest aanspreken,1 klinkt naar mijn smaak te metalig en wollig.
Gok;
1= Engl, 2= Bogner en 3= THD

AART
29 mei 2006, 15:52
3 heeft mijn voorkeur, lekker strak, maar misschien net iets te dun, maar het beste van wat er tussen staat.

2 en 1 moet ik allebei niet, de een te schel en dun, maar wel strak, en de ander donker en dik, maar onstrak.



gokjes:

1: Bogner(nog niet ingespeeld)
2: THD
3: ENGL

brunodb
29 mei 2006, 16:32
ik denk 1: engl
2: het cabinet met CL80's
3: het bogner cabinet.

vond het tweede met kop en schouder erbovenuit steken. een sound die veel beter bij die strat past, die de gedempte noten veel mooier liet klinken, minder dof, levendiger

meer vintage wel, maar daar houd ik wel van.

het eerste cabinet vond ik het minst in combinatie met de strat en de engl savage. heb zelf ook een savage gehad en een 2*12 cabinet van Engl met vintage 30's en een strat. ben ik geen fan van. met mijn dean ML daarentegen was het de max. de Savage is nu weg. en speel nu met mn strat over het 2*12 cabinet van engl een marshall 50 watt plexi. en dat is dan weer wel geweldig. het engl cabinet maakt het losse in de sound van de plexi iets compacter. zeer lekker.

maar dus in jouw setup zou ik met soort gitaarwerk van in de clipjes zeker voor het tweede cabinet kiezen in combi met de strat. met andere gitaren is het een ander verhaal natuurlijk.
mij volgorde voor deze fragmentjes: 2-3-1
cheers

Ibanez RuleZ
29 mei 2006, 18:03
karakters zijn echt zwaar verschillend,

1 vond ik veeel te dunnetjes, klonk imo nergens naar.
2 zou niet samen met mijn mesa gaan, dat zou werkelijk nergens naar klinken, die grote hoeveelheid hoog midden
3 klinkt wel, hoekig goede low end, goede middentonen

volgorde is aflopend 3-2-1.

Harrald

Negative K3 fan
29 mei 2006, 18:18
grote verschillen yoeri!

ik moet alleen zeggen dat ik ze geen van drien écht geweldig vind...

cab1 klinkt te dun, te iel
cab2 klinkt honky (verkeerde mids), een duidelijk v30 geluid (als dit geen v30 cab is mag iemand me slaan)
cab3 is een beetje neuzig, maar klinkt op zich zo wel het lekkerst en is het meest 'mijn' geluid, weet niet of dat voor jou ook werkt

mijn stem gaat dus naar cab 3!

als ik mag gokken denk ik dat cab 1 de cl80 is
cab 2 heeft sowieso v30s
meer durf ik niet te gokken :)

kokeleko
29 mei 2006, 18:32
Ik vindt kab 1 ( zal wel Engl zijn ) wel aardig, wel jammer dat er niet ff een uithaal inzit (stukje leadspel), kan het niet echt goed beoordelen zo.
Wel een leuke test, heb je alle kabs op de zelfde ondergrond/plek gehad tijdens de opname?

Toaster
29 mei 2006, 18:51
Cab 3 klinkt een beetje Van Halen achtig
Cab 1 klinkt als een valvestate
Cab 2 klinkt vintage

Euuhhhmmm de beste... Ik denk toch 3 maar die had een minder heftige palmmute...

Wanneer ga je eens een Koch 2x12 testen :D

Ja ik kies voor 3 maar 2 vind ik ook lekker.

renevanveen
29 mei 2006, 19:17
[QUOTE=LordRiffenstein]
Gebruik de poll om aan te duiden welke je het beste vindt en voor de moedigen, vertel me welke cab welke is :p

Moet eerlijk zeggen dat nr. 2 er met kop en schouders bovenuit steekt.
Afgaande op de gespeelde riffs zou ik zeggen probeer eens wat greenbacks
uit ( liefst oude g12m ) .

Michael AE
29 mei 2006, 19:25
Hmm, lastig. Ik vind zelf cab 3 het beste klinken, omdat hij het meest gebalanceerd is, IMO. Cab 1 en 3 lijken het meest op elkaar qua balans, dus gok ik dat 1 & 3 vintage30's hebben en cab 2 iets anders.

Gokje:

1= Engl
2= THD
3= Bogner

Michael AE
29 mei 2006, 19:30
Hmmz, nu ik nog een keer luister, vind ik de tweede ook wel okay eigenlijk. Ik zou het met cab 2 en cab 3 best wel kunnen vinden, denk ik. Ik ben eigenlijk nog benieuwder hoe ze in combinatie zouden klinken, of hoe ze zouden klinken naast een 4x12.

LordRiffenstein
29 mei 2006, 19:40
Wel leuke reacties, loopt op verschillende fora! Morgen geef ik de resultaten en de juiste oplossing :)

Michael AE
29 mei 2006, 19:42
Ik weet het niet meer, maar ik vind ze eigenlijk alle drie wel bruikbaar naarmate ik vaker luister. Ik heb zo'n vermoeden dat het helemaal niet zoveel uitmaakt als je wat met mic-positions kloot. Ik ben veel benieuwder hoe ze in de ruimte zelf klinken. Kun je daar ook wat over kwijt, Yoeri?

Scali
29 mei 2006, 20:39
Cab 1 vond ik niks. Veel te iel en schel.
Cab 2 en 3 vind ik beter, al mag er wel wat meer bas in, wat mij betreft.
Ik twijfel een beetje welke ik nou de mooiste van de twee vind... Ik heb maar 3 gekozen, is wat smeuiger. Maar misschien dat ik in een mix cab 2 juist mooier vind... ligt een beetje aan de rest van de muziek.

Schunhart
29 mei 2006, 21:08
Ik ga denk ik voor cab 2, al ben ik het wel met scali eens, er zou iets meer bas in mogen. Cab 1 staat daarna op de 2e plek.
Cab 3 vind ik te gesloten klinken, integenstelling tot 1 en 2, waarbij 1 de meeste open was naar mijn idee.

Ik ben wel echt benieuw welke cab welke is, had eigenlijk niet verwacht dat het zo'n gigantisch verschil zou uit maken!

bluegate
29 mei 2006, 21:33
Had op HRI al gepost:

I liked the 3rd cab.
Didn't like the 1st, 2nd was ok.

1=Engl
2=Bogner
3=THD

Mitch
29 mei 2006, 21:54
Moeilijk hoor. Ik heb op 3 gestemd, omdat ik die het meest 'eerlijk' vond. 1 was wel lekker fel, maar voor mijn gevoel iets te scherp en krasserig. 2 klonk n 1 wel erg dof, maar als je 'm nog eens luistert wordt -ie wel wat natuurlijker, tikkie dof wel maar op zich voor een bepaalde sound erg goed.
Ik denk daarom dat 2 de CL80's waren, en van de beide V30 kasten dan 3 de THD.

Mitch
29 mei 2006, 21:56
Ik weet het niet meer, maar ik vind ze eigenlijk alle drie wel bruikbaar naarmate ik vaker luister. Ik heb zo'n vermoeden dat het helemaal niet zoveel uitmaakt als je wat met mic-positions kloot. Ik ben veel benieuwder hoe ze in de ruimte zelf klinken. Kun je daar ook wat over kwijt, Yoeri?

Had de reacties nog niet gelezen, maar hier sluit ik me volledig bij aan. Morgen bij de oplossing ook de andere info zeker ?

TMKXL
29 mei 2006, 23:15
Cab 3 is het lekkerst, gevolgd door 1. 2 vind ik het minste.

Orpheo
29 mei 2006, 23:33
wat ik denk:

1=engl
2=bogner
3=THD

ik vind de 2e t lekkerst klinken.

Scali
29 mei 2006, 23:44
Grappig dat redelijk veel mensen denken dat de 1e cab de Engl is.
Engl associeren ze met schel/iel/metal-geluid?
Ik denk dat ze dan voor een verrassing komen te staan. Ik gok dat de 3e de Engl is.
Ik denk dat de 1e de THD is, en de 2e de Bogner.
Hoewel ik misschien de Engl en de Bogner door elkaar haal.
Maar ik denk dat de Engl juist niet de 1e is iig.

Michael AE
29 mei 2006, 23:51
Tsja, het is ook niets anders dan een gok, en dan ga je toch bepaalde factoren en vooroordelen mee laten spelen. Ik hoor het bijvoorbeeld over mijn laptop-speakers, en als ik mijn monitors had gehad, dan had ik misschien een heel andere conclusie getrokken. Als ik in de ruimte zelf had gezeten met een blinddoek, was mijn conclusie weer heel anders geweest. Had ik dat vervolgens op een andere dag weer gedaan, met de cabs op een andere locatie...you catch the drift.

srv-man
30 mei 2006, 00:05
Tja, eerlijk gezegd heb ik niet alle cabs in het echt gehoord, maar hier is mijn gok, en niet meer dan dat


2. Bogner, meeste mid, strakste laag, meest directe sound
3. Engl, komt niet echt los, beetje flodderig en mist wat transparantie
1. THD (CL80 heeft minder mid)

Maar 2 en 3 zouden net zo goed omgedraaid kunnen zijn aangezien we ingespeelde en niet-ingespeelde speakers vergelijken.
En dat alles vergeleken op een paar crappy pc-speakertjes, maar wel erg leuk om te doen natuurlijk.

Tristan
30 mei 2006, 00:15
Ja, dat is ook zo, maar ik blijf erbij dat ik de tweede op mijn headphones echt waardeloos vind klinken... Die klinkt heel dun, veel dunner dan het eerste cabinet, ook al heeft de eerste meer hoog... De derde klinkt weer een beetje dof, maar is in mijn oren wel het meest gebalanceerd en zeker het meest vintage van klank, dus dan zegt mijn vooroordeel: Bogner...
Wat betreft die THD en die Engl kan ik mis zitten, het verschil tussen de CL80 en de Vintage 30 kan ik niet goed herkennen op de clipjes, maar een ding weet ik wel: die nieuwere THD cabs met de Longhorn speakers zijn echt mega schel van klank... Ik heb die naast verschillende Bogners en Mesa's getest (Shiva size, Big Size, Vintage 30, CL80, Greenback) en die Bogners vond ik echt verreweg het beste klinken... Die Mesa 2x12's vond ik echt mega dof en levensloos klinken...
Ik moet overigens eerlijk zeggen dat ik geen van de drie samples echt goed vind klinken, de derde is voor mij het meest acceptabel, de tweede cab is als hij live zo klinkt als op de clipjes mijns inziens alleen leuk om een sloot mee te dempen... :D
Trouwens, hebben we allen niet geleerd van de amp shootout van vorige keer dat mic placement eigenlijk nog belangrijker is dan de amp die je bij de opname gebruikt? Dat zal dan ook wel voor de speakerkasten gelden...

srv-man
30 mei 2006, 00:27
Nou, nog eens even geluisterd, schiet mij maar lek.
Nummer 2 blijf ik het beste vinden, maar nummer 1 klinkt toch beter dan 3.
3 klinkt mij gewoon te flodderig in de oren, dat moet wel een Engl zijn (just kiddin')

Negative K3 fan
30 mei 2006, 01:32
1 klinkt mij veeel te dun in de oren, heeft helemaal geen body...

brunodb
30 mei 2006, 02:31
1 klinkt koud en steriel :-) wist niet dat een cabje zoveel verschil kon maken eigenlijk.

LordRiffenstein
30 mei 2006, 07:56
Bedankt allemaal om mee te spelen, er is er eentje die het juist heeft.

Het ging hier vooral om te laten horen hoeveel verschil een cab kan uitmaken. Mijn opname techniek (ahum) was dat ik de cabs op dezelfde manier opgenomen heb, dus mic ietsje uit centrum, recht voor de frontgrill. Dit is NIET de beste manier voor elke cab. In geval van cab3 is de opgenomen sound het dichtst bij de werkelijke sound, bij cab1 is die er het verst vanaf. MAW, het clipje van cab3 is het enige dat enigszins weergeeft hoe het in de kamer klinkt.

Persoonlijk zou ik op basis van de clipjes onmiddellijk voor cab3 kiezen maar in de kamer vond ik cab1 misschien zelfs wat beter hoewel die in de clip duidelijk wat laag mist. Clip2 is redelijk ok maar heeft een metaal-achtige bijklank.

De oplossing dan:

-Clip1 is de THD en ligt zoals gezegd het verst van de werkelijkheid, ik zal nog wat moeten zoeken met mic placement om het beste uit die cab te krijgen. Hij klinkt veel opener dan de 2 anderen hoewel de Bogner in spreiding niet heel erg moet onderdoen. Vanavond gelijk eerste optreden met de THD, zal me meer vertellen dan een clipje :)

-Clip2 is de Bogner, klinkt op dit moment nog niet ideaal, metaalachtige bijklank vanwege het niet ingespeeld zijn van de speakers MAAR wel een lekkere cab. Heeft relatief veel laag en komt volgens mij aardig in de buurt van een 4x12 maar het is fysiek ook de grootste cab.

-Clip3 tenslotte is mijn vertrouwde Engl, lijkt het meeste bass te hebben maar heeft vooral een ander mid karakter dan de 2 andere cabs, lijkt enigszins scooped te klinken maar de mids liggen meer nr laag mid ondanks de V30s. Je zou kunnen zeggen dat de Engl echt de beste combi is met de Engl top.

MAW, enkel Scali had het juist en ondanks dat het altijd gokken is, toch een hele prestatie van hem :cooler:

ewout
30 mei 2006, 08:36
zo, dat had ik niet verwacht... Ik had alles precies anders verwacht, bij schel dacht ik aan engl en bij romig en dik aan bogner, net zoals de vele andere mensen hier.

Klinkt die bogner live nou echt zoveel grootser dan de rest? Ik vraag me altijd af hoeveel dat extra beetje lucht in een cabinet uitmaakt. Ik heb net een cabinet met 2x celestion g12H heritage geleend (klinkt volgens mij ook echt te gek met een engl denk ik zo) maar die cab heeft de verhouding van een THD en dat ding vind ik al niet te tillen. Als ik zelf een cabinet koop dan wil ik die in mijn eentje een trap op en af tillen, maar volgens mij gaat dat met die bogner nooit lukken, veel te groot en veel te zwaar!

LordRiffenstein
30 mei 2006, 08:53
Klinkt die bogner live nou echt zoveel grootser dan de rest? Ik vraag me altijd af hoeveel dat extra beetje lucht in een cabinet uitmaakt. Ik heb net een cabinet met 2x celestion g12H heritage geleend (klinkt volgens mij ook echt te gek met een engl denk ik zo) maar die cab heeft de verhouding van een THD en dat ding vind ik al niet te tillen. Als ik zelf een cabinet koop dan wil ik die in mijn eentje een trap op en af tillen, maar volgens mij gaat dat met die bogner nooit lukken, veel te groot en veel te zwaar!

De Bogner klinkt wel wat grootser dan de rest maar eigenaardig genoeg is bv het verschil met de openback THD erg klein. Wil je niet teleurstellen maar die THD cab is veruit de lichtste en handelbaarste cab van de 3, de Engl weegt 30kg of zo en is moeilijker te dragen. De Bogner is hoger maar een stuk minder diep dan de Engl en weegt zeker niet meer maar heeft wel een handvat bovenop.

srv-man
30 mei 2006, 09:35
De oplossing dan:

-Clip1 is de THD en ligt zoals gezegd het verst van de werkelijkheid, ik zal nog wat moeten zoeken met mic placement om het beste uit die cab te krijgen. Hij klinkt veel opener dan de 2 anderen hoewel de Bogner in spreiding niet heel erg moet onderdoen. Vanavond gelijk eerste optreden met de THD, zal me meer vertellen dan een clipje :)

-Clip2 is de Bogner, klinkt op dit moment nog niet ideaal, metaalachtige bijklank vanwege het niet ingespeeld zijn van de speakers MAAR wel een lekkere cab. Heeft relatief veel laag en komt volgens mij aardig in de buurt van een 4x12 maar het is fysiek ook de grootste cab.

-Clip3 tenslotte is mijn vertrouwde Engl, lijkt het meeste bass te hebben maar heeft vooral een ander mid karakter dan de 2 andere cabs, lijkt enigszins scooped te klinken maar de mids liggen meer nr laag mid ondanks de V30s. Je zou kunnen zeggen dat de Engl echt de beste combi is met de Engl top.

MAW, enkel Scali had het juist en ondanks dat het altijd gokken is, toch een hele prestatie van hem :cooler:

Nou, volgens mij had ik het ook juist hoor ;)
Ben wel erg benieuwd hoe die THD in het echt klinkt.

LordRiffenstein
30 mei 2006, 09:49
Nou, volgens mij had ik het ook juist hoor ;)
Ben wel erg benieuwd hoe die THD in het echt klinkt.

LOL, had dus niet gezien dat je de volgorde veranderd had maar inderdaad, jij had het ook juist :)

Scali
30 mei 2006, 10:01
Nou had ik me voorgenomen om niet meer door Engl verbaasd te worden, maar toch ben ik verbaasd dat ik het goed heb geraden...
Ik vind het in de clips idd ook de beste combinatie, maar live zal het misschien anders klinken. En de Bogner gaat misschien nog wat meer op de Engl lijken als ie ingespeeld is?
Die THD is openback? Dat verklaart een hoop, die klinken altijd ieler, zeker met een microfoon alleen ervoor.
Maar is het gebrek aan bas te wijten aan de microfoon/opstelling, of klinken ze echt zo? Ik ben niet zo bekend met 2x12 cabs, maar ik zou zeggen dat mijn 1x12 toch veel meer bas levert dan wat je in deze clips hoort. Dus ik hoop dat ze 'live' ook wat voller klinken.

Josdevos
30 mei 2006, 11:21
De Bogner klinkt toch wel erg verschillen van de ENGL irl hoor, zelfs nadat ie ingespeeld is. Het gebrek aan bas is zeker te wijten aan de microfoonopstellen. Hebben allemaal echt goeie strakke bas. Zelfs de THD. De OS Bogner komt zelfs in de buurt van een goeie 4x12.

Ben m'n 2x12 gisteren dus terug gaan halen en hij klinkt precies toch al een tikkeltje anders. Kan alleen maar beteren...
Thx om hem wat in te spelen Youri... :) (Speel er thuis niet luid genoeg om in deftig in te breken eerlijk gezegd... :) )

Ik heb de 3 cabs naast elkaar gehoord en verkies persoonlijk de THD en de Bogner.
Die liggen echt wel dichter bij elkaar in een ruimte gehoord dan dat de clips laten vermoeden. (zal wel aan de open back liggen van de THD) Om eerlijk te zijn vond ik het ook heel moeilijk om ze te herkennen. Zelfs nadat ik ze irl gehoord had.
De THD en Bogner klinken wel het meeste euh 3D... Ge hoort ze echt ook goed als je niet vlak voor de cab staat. De ENGL blaast echt recht voor zich uit.
De ENGL beviel mij persoonlijk het minste, daarom heb ik hem ook weggedaan... Wel prima cab voor metal imo, leunt fel aan bij de ENGL 4x12. (Wel ja is wel degelijk voor meerdere stijlen goed, maar we spreken hier toch over relatief "subtiele" verschillen.)

Mijn favoriet blijft de Bogner wegens het 4x12 achtige karakter (klank en gebruiksgemak), makkelijke transport en super sound. Zier er ook nog redelijk normaal uit gewoon op de grond met een top er op. (Natuurlijk een andere zaak als je hem bovenop je rack kan zetten zoals Youri doet, en "subtielere" :) muziek speelt.

LordRiffenstein
30 mei 2006, 11:30
Nou had ik me voorgenomen om niet meer door Engl verbaasd te worden, maar toch ben ik verbaasd dat ik het goed heb geraden...
Ik vind het in de clips idd ook de beste combinatie, maar live zal het misschien anders klinken. En de Bogner gaat misschien nog wat meer op de Engl lijken als ie ingespeeld is?
Die THD is openback? Dat verklaart een hoop, die klinken altijd ieler, zeker met een microfoon alleen ervoor.
Maar is het gebrek aan bas te wijten aan de microfoon/opstelling, of klinken ze echt zo? Ik ben niet zo bekend met 2x12 cabs, maar ik zou zeggen dat mijn 1x12 toch veel meer bas levert dan wat je in deze clips hoort. Dus ik hoop dat ze 'live' ook wat voller klinken.

Inderdaad, met anders opnemen ben ik redelijk zeker dat ik de Bogner en THD identiek kan laten klinken, zelfs met die openback, je zou dan een 2de mic moeten gebruiken op de achterkant.

Nog enkele andere opmerkingen:

- de 3 cabs stonden NIET op de vloer maar op een flightcase of rack, dus daar verliezen ze ook al wat laag.

- in geval van de THD, die stond bijna tegen een muur, dus de sound die er langs achter uitkomt wordt snel weer terug naar voor gestuurd door de muur en dat heeft mogelijk ook weer invloed op de sound. Zou trouwens leuke test zijn, THD opnemen vlak tegen de muur of in het midden van de kamer.

Tristan
30 mei 2006, 13:19
Dan blijkt maar weer dat clipjes niet echt representatief zijn voor het geluid in real life... Had ik toch bijna (op basis van die clipjes) de Bogner in het water gegooid, maar dat vond ik toen ik hem testte juist de beste cab...
Wat betreft die THD heb ik alleen die nieuwe gehoord, een closed back 2x12 met Longhorn speakers en die sprak mij niet echt aan... Die klonk echt vreselijk schel, maar ik ben dan toch wel benieuwd naar die oude open back met CL80's, die lijkt mij op basis van de clipjes toch beter te klinken dan de nieuwe versie...
Dat ingespeelde cabs/speakers beter klinken dan niet ingespeelde hoor je wel vaker, maar in dit geval vind ik het wel echt een groot verschil qua sound...

Stitch
30 mei 2006, 14:33
Ik vond het wel een hele coole vergelijking trouwens. Bedankt voor de moeite LordRiff. Ik zou zeggen alle cabs die kant op en ff een mooi vergelijkend waren onderzoek in elkaar draaien :)

De uitslag van de poll is ook netjes verdeel zie ik! Zo zie je maar weer dat je totaal niet af kan gaan op de mening van een ander.

Negative K3 fan
30 mei 2006, 18:01
hmm mijn goks waren ook correct, cab 1 de cl80 en de 2e was een v30 :)

provisus
30 mei 2006, 18:09
Hmm leuk initiatief! Moet u vaker doen
Trouwens heeft er iemand ervaring met Weber blue dog speakers?

Negative K3 fan
30 mei 2006, 18:25
Hebben allemaal echt goeie strakke bas.

wtf??? allemaal een echte goede strakke bas??? naar welke clips heb jij geluisterd dude!

Jeanken
30 mei 2006, 18:44
wtf??? allemaal een echte goede strakke bas??? naar welke clips heb jij geluisterd dude!
Hij heeft ze real life getest en de Bogner is trouwens de zijne..

Negative K3 fan
30 mei 2006, 18:48
ah ok, ik wou net zeggen :D

provisus
30 mei 2006, 19:19
Hmm leuk initiatief! Moet u vaker doen
Trouwens heeft er iemand ervaring met Weber blue dog speakers?

Niemand ervaring met deze speakers?
jammer. :(

Tristan
30 mei 2006, 20:19
Hmm leuk initiatief! Moet u vaker doen
Trouwens heeft er iemand ervaring met Weber blue dog speakers?

Ja, die heb ik ooit getest in een Deluxe achtige replica en vond die speakers toen erg mooi klinken, heel mooi warm en rond, maar niet dof of levensloos...
De meeste mensen vinden overigens die Celestion Blue Alnico toch beter, maar ik weet het nog zo net niet... Sommigen beweren weer dat er een kartonnige sound aan die Webers zit, dat heb ik zelf niet gehoord, het is een tijdje geleden dat ik die speakers testte, maar ik was erg onder de indruk...

provisus
30 mei 2006, 21:24
ah bedankt!
Ze zijn in iedergeval wel goedkoper dan celestion.
Zouden ze ook hogere gain aankunnen?

Tristan
30 mei 2006, 22:27
Ze hebben een powerrating van 30 watt en je kan ze ook krijgen met een power rating van 50 watt, dus ze kunnen aanmerkelijk zwaarder worden belast... Je hebt nu wel die Gold Bulldog (50 watt alnico) van Celestion, maar volgens mij is die zo duur dat je daarvoor een tweede hypotheek moet afsluiten... Verder heb je nog Tone Tubbies (ook duur), maar de meeste mensen zeggen dat die een beetje dof en levensloos klinken, inclusief de importeur, dus ik zou niet weten of je die nog kan krijgen in Nederland (ik zou er zelf ook niet naar zoeken)...
Of bedoel je misschien meer gain in plaats van meer volume, dan weet ik het niet... Alnico speakers zouden dan waarschijnlijk niet mijn eerste keus zijn...
Met wat voor amp wil je ze gaan gebruiken?

Rewind
31 mei 2006, 00:30
Ik ben blij verrast door de thd!

LordRiffenstein
31 mei 2006, 09:22
Gisteren dus opgetreden in een gezellig dorpskaffee in den velde met mijn coverband, zijnde bass/drum/gitaar/toetsen+hammond. Mede door de Hammond/toetsen is het niet altijd simpel om een gebalanceerde sound te hebben, ze zitten nl. ook in het geluids-spectrum van een gitaar.

Het was wat zoeken gisteren, vooral vanwege de opstelling en ook vanwege wat sound problemen (eerst te veel bass, dan te veel toetsen, dan te veel gitaar ...), uiteindelijk in de 2de set was het wat meer gebalanceerd. Ik 'kijk' ff in de richting van Sven/@iro of dit klopt want hij is komen kijken/luisteren.

Thuis had ik het gevoel dat de combinatie Savage120/THD een beetje te schel klonk bij low gain en dat hij dus wat meer laag en minder hoog mocht hebben. Had dus wat EQ-tweaks gedaan maar ben na wat testen, terug gegaan nr mijn normale EQ-instellingen. De 1ste set was echt zoeken en proberen, wat wijzigingen hier en daar maar mede door de bass die naast mij stond te blazen, was het niet echt de ideale referentie. De 2de set was dus een pak beter en nu was er betere balans dus kon ik ook beter beoordelen hoe de THD was.

Eerste grote verschil is de openback/spreiding van die THD, je sound lijkt wat minder focussed te zijn en komt precies een beetje van overal. Dit is zeker in´t begin heel raar, de Engl 2x12 bv is heel directioneel, blaast vooruit en dat is het. De reflectie nr achter geeft je klank een wat andere feel, minder direct ook en dat is wennen. Soundgewijs heeft de THD zeker geen tekort aan laag, had eerst depth boost aan maar was niet nodig. De middentonen klinken wat anders en meer uitgesproken, hierdoor gaat de gitaar in combi met de toetsen wat beter door de mix.

Een ander opvallend verschil is het feit dat de THD percussiever klinkt, de Engl is frontloaded en gewoon heel strak, de THD geeft wat meer mee (rearloaded). Dit valt vooral op in clean en low gain en dat charmeerde mij wel. Aangezien de Savage120 sowieso strak is, blijft dit ook het geval met high(er) gain, bv bij solos met veel gain, merkte ik toch dat die cab lekker speelt en smooth klinkt.

Na de 1ste set had ik wat gemengde gevoelens maar ik wist dat de omstandigheden verre van ideaal waren, de 2de set heeft veel (zou zeggen bijna alles) goedgemaakt, vond de THD cab daar echt goed klinken, goeie feel en sound, zowel clean (wat een PAK beter is met de THD dan de Engl cab), low gain als high gain. Zondag sta ik te spelen op Swinginthals in Herentals en de THD gaat opnieuw mee voor een 2de real-life test.

provisus
31 mei 2006, 11:08
Ze hebben een powerrating van 30 watt en je kan ze ook krijgen met een power rating van 50 watt, dus ze kunnen aanmerkelijk zwaarder worden belast... Je hebt nu wel die Gold Bulldog (50 watt alnico) van Celestion, maar volgens mij is die zo duur dat je daarvoor een tweede hypotheek moet afsluiten... Verder heb je nog Tone Tubbies (ook duur), maar de meeste mensen zeggen dat die een beetje dof en levensloos klinken, inclusief de importeur, dus ik zou niet weten of je die nog kan krijgen in Nederland (ik zou er zelf ook niet naar zoeken)...
Of bedoel je misschien meer gain in plaats van meer volume, dan weet ik het niet... Alnico speakers zouden dan waarschijnlijk niet mijn eerste keus zijn...
Met wat voor amp wil je ze gaan gebruiken?

Ik bedoel gain van overdrive,
Ik wil ze gebruiken voor m'n mesa boogie studio versterker, ik wil graag juist een bluesy en jazzy tone.
1 x 12 is namelijk erg iel zonder PA als je optreed,
Ik had zelf in gedachten om een 2 x 12 cap van vanhaar met twee weber blue dogs te kopen

erwin_ve
31 mei 2006, 13:26
Leuke test Lordi:gitarist: , ik zag hem nu pas, ik vond cab3 het beste klinken in de opname.

Tnx voor de moeite, ik waardeer het bijzonder als forumleden zulke tests delen

Mitch
31 mei 2006, 14:28
De meningen zijn wel mooi gelijk verdeeld trouwens. Grappig hè ?

Rewind
31 mei 2006, 16:12
maar beter ook :)

als iedereen voor 1 cab zou gaan, zou het maar saai worden

Bruce
31 mei 2006, 20:10
Duidelijk Cab 2!
Klinkt iets warmer dan 1, en cab 3 klinkt gewoon te iel.

Tristan
31 mei 2006, 21:21
Ik bedoel gain van overdrive,
Ik wil ze gebruiken voor m'n mesa boogie studio versterker, ik wil graag juist een bluesy en jazzy tone.
1 x 12 is namelijk erg iel zonder PA als je optreed,
Ik had zelf in gedachten om een 2 x 12 cap van vanhaar met twee weber blue dogs te kopen

Alnico speakers zijn niet echt higain speakers en Mesa/Boogies zijn niet echt Blues amps, dus tsja, dat is lastig... Misschien zijn 10 inch speakers wel een optie voor een Bluesy sound, sommige gasten zijn heel erg te spreken over die Kendrick Blackframe speakers... Anders zou ik waarschijnlijk voor die Celestion G12H Heritage (low resonance) en niet voor de G12H Anniversary gaan, of ik zou gaan voor G12M Greenbacks (Classic serie)...
Weber heeft ook mooie ceramic speakers...

provisus
1 juni 2006, 11:58
Harstikke bedankt Tristan!
Uit m'n mesa komt opzich wel een lekkere bluesy sound met een fd2 er voor,
maar goed ik ga ff dan greenbacks uitproberen en die heritage's, waarschijnelijk zijn die ook wat breder (dat hard rock en indi enz ook goed op klinkt)
Misschien een combinatie van G12H, 30 watt en een G12M Greenback 30 wat?
in iedergeval thnx

Tristan
1 juni 2006, 22:19
Graag gedaan hoor...
Ik kan natuurlijk niets garanderen, dus je moet alles wel zelf even testen...
Als je een kast bij Erik bestelt dan zou ik ook even met hem overleggen, misschien mag je er wel een aantal speakers erin testen, om te horen welke je het meeste bevalt... Bovendien moet je dan nog de keuze maken tussen open back en/of closed back en front of rearloaded enzo...
Tenslotte kan je ook even wat kasten (bij hem) proberen (met verschillende speakers erin), zodat je een beter beeld hebt...
Die Bogner kasten vind ik ook waanzinnig klinken (in real life dan) en volgens mij heeft hij ook die THD kasten... Bogners heb je ook met Greenbacks...

Punt
5 juni 2006, 18:25
Ik ben het met een eerdere poster eens dat je met jouw stijl eens Greenbacks zou moeten proberen :)
Ik heb ze in m'n SS 2x12 Bogner gezet en dat was voor mij een openbaring.

@iro
5 juni 2006, 21:01
Gisteren dus opgetreden in een gezellig dorpskaffee in den velde met mijn coverband, zijnde bass/drum/gitaar/toetsen+hammond. Mede door de Hammond/toetsen is het niet altijd simpel om een gebalanceerde sound te hebben, ze zitten nl. ook in het geluids-spectrum van een gitaar.

Het was wat zoeken gisteren, vooral vanwege de opstelling en ook vanwege wat sound problemen (eerst te veel bass, dan te veel toetsen, dan te veel gitaar ...), uiteindelijk in de 2de set was het wat meer gebalanceerd. Ik 'kijk' ff in de richting van Sven/@iro of dit klopt want hij is komen kijken/luisteren.

Thuis had ik het gevoel dat de combinatie Savage120/THD een beetje te schel klonk bij low gain en dat hij dus wat meer laag en minder hoog mocht hebben. Had dus wat EQ-tweaks gedaan maar ben na wat testen, terug gegaan nr mijn normale EQ-instellingen. De 1ste set was echt zoeken en proberen, wat wijzigingen hier en daar maar mede door de bass die naast mij stond te blazen, was het niet echt de ideale referentie. De 2de set was dus een pak beter en nu was er betere balans dus kon ik ook beter beoordelen hoe de THD was.

Eerste grote verschil is de openback/spreiding van die THD, je sound lijkt wat minder focussed te zijn en komt precies een beetje van overal. Dit is zeker in´t begin heel raar, de Engl 2x12 bv is heel directioneel, blaast vooruit en dat is het. De reflectie nr achter geeft je klank een wat andere feel, minder direct ook en dat is wennen. Soundgewijs heeft de THD zeker geen tekort aan laag, had eerst depth boost aan maar was niet nodig. De middentonen klinken wat anders en meer uitgesproken, hierdoor gaat de gitaar in combi met de toetsen wat beter door de mix.

Een ander opvallend verschil is het feit dat de THD percussiever klinkt, de Engl is frontloaded en gewoon heel strak, de THD geeft wat meer mee (rearloaded). Dit valt vooral op in clean en low gain en dat charmeerde mij wel. Aangezien de Savage120 sowieso strak is, blijft dit ook het geval met high(er) gain, bv bij solos met veel gain, merkte ik toch dat die cab lekker speelt en smooth klinkt.

Na de 1ste set had ik wat gemengde gevoelens maar ik wist dat de omstandigheden verre van ideaal waren, de 2de set heeft veel (zou zeggen bijna alles) goedgemaakt, vond de THD cab daar echt goed klinken, goeie feel en sound, zowel clean (wat een PAK beter is met de THD dan de Engl cab), low gain als high gain. Zondag sta ik te spelen op Swinginthals in Herentals en de THD gaat opnieuw mee voor een 2de real-life test.

idd met de toetsen was het eerste deel zeker iets aan de hand, net alsof er iemand constant aan de volume knop zat bas stond ook redelijk hard maar dat stoorde ons iets minder dan de toetsen. 2de helft van de set klonk echt veeeeel beter! En te veel gitaar heb je nooit hé youri Zoals ik gisteren al zei: Bangelijke setup en super cab die thd ! (als je die ooit moest verkopen i'm your man !

skabouter
4 februari 2008, 23:33
ik vind de 2e cab denk ik het beste klinken! 1 en 3 vind ik wat "ieliger"... het mist wat laag...... maar dat felle is ook wel fijn, en 2 vind ik wel wat doffer...het is maar net waarvoor je het gebruikt (stijl)....

Nielsje
4 februari 2008, 23:35
Zeg waarde vriend, ga je nou oude topics zitten bumpen?!

Luke-wannabe
5 februari 2008, 00:04
Omdat ie tog al gebumpt is:

1 vind ik het best. 2 en 3 vind ik te 'hol' klinken. 1 klinkt lekker open en helder, vind ik. Ben benieuwd welke het is!
Edit: Oh ik weet het al.

skabouter
5 februari 2008, 00:25
kut, kwam dit topic tegen via google, toen ik naar amps zocht. Had niet naar de datum gekeken en gereageerd...:(
maar nu kan ik niet meer normaal posten, en ik zie maar 1 post per page.... alle instellingen zijn anders, hoe kan dat nou?? :(

Mitch
5 februari 2008, 09:17
Da's je straf voor het tot leven wekken van fossielen :D
Scroll even naar beneden in het subforum, daar staan een paar venstertjes met mogelijkheid tot het weergeven van topics van 1 dag geleden, 1 maand, 3 maanden etc. Misschien is daar iets veranderd.

skabouter
5 februari 2008, 09:46
en het werkt weer goed sinds ik uitgelogt ben...... en nu zal ik hier niet meer posten ;)

Evil-Payasos
5 februari 2008, 15:14
Om eerlijk te zijn, vind ik ze geen van allen goed klinken! Bij de 1 mist er een strakke bass, bij een andere is er totaal geen mids en weer een andere heeft geen high's... Waarschijnlijk ligt het aan de instellingen van de amp of de gitaar?

[EDIT] Ik zie nu pas dat het een heel oud tpoic is! Sorry :dontgeti: