PDA

View Full Version : Hoe kan ik zien of mijn EL84 ampje geBIASed moet worden??



vester86
28 mei 2006, 21:23
ik ben op t moment in contact met Dr tube over een nieuwe set voor en eindbuizen voo.r mijn mesa boogie DC-2 combo.hij heeft het over een biaspot die moet worden ingebouwd omdat de mesa bias fixed is (bekend verhaal voor mij) nu had laatst iemand op het forum (aart??) het erover dat ik gewoon andere eindbuizen erin kan steken, dat er niks gebiased moet worden. moet ik er dan op letten welke eindbuizen ik bestel? of zal ik maar zo'n biaspot in laten bouwen?

schematic van de dc-2: http://hoodlum.gmta.nl/boogie_studio_caliber_dc2.pdf

thanks you folks!

Joris

JoostBaksteen
28 mei 2006, 22:03
Mesa werkt met kleurcodes, dus als je buizen koopt met dezelfde kleur werkt het gewoon.

Die kleurcodes geven eigenlijk gewoon de stroom van die buizen aan.

Negative K3 fan
28 mei 2006, 23:16
als je je aan die kleurcodes houdt hoef je idd niet te biasen, ik geloof dat je bij sommige buizenzaken ook niet-mesa buizen kunt kopen met 'de juiste kleuren'... op zich een heel bruikbaar principe, je bent zo alleen wel genoodzaakt mesa buizen te kopen.

Negative K3 fan
28 mei 2006, 23:17
in dat schema staat trouwens een leuk recording out circuitje... klinkt dat nog een beetje?

vester86
29 mei 2006, 00:35
jup, klinkt goed. had het een keer voor de grap aangesloten op mn mixertje en hifi boxen, en de klank bleef zowel met clean als distortion aardig overeind. zal eens een opnametje maken binnenkort :)


ik heb even een van de 2 eindbuizen eruit getrokken, dit staat erop

EL84/ 6BQ5
SOVTEK (r)
made in russia
02 09

hoe kan ik hier de kleurcodering uithalen?
is dat die 02 09?

Chroxy
29 mei 2006, 10:09
in mijn mesa heb ik echt mesa eindbuizen, en daar zit gewoon een rond stickertje in het groen op..

Lijkt me dat je nu niet met de kleurcodes kunt werken omdat er nu geen mesa eindbuizen in zitten en je de kleur dus niet weet.