PDA

View Full Version : Verbeteren stemvastheid



Nickname
28 mei 2006, 20:36
Hee mensen,

Aangezien ik nu mijn graphtech gost zadels enzo binnen heb ga ik deze volgend weekend inbouwen in mn gitaar. Maar aangezien die gitaar nog niet stemvast genoeg is naar mijn smaak vraag ik me af wat er gedaan kan worden om dat te verbeteren. :)

FruscianteFan
28 mei 2006, 20:39
Wat voor gitaar is het?

MjS
28 mei 2006, 20:59
Stemvastheid ligt heel vaak aan de topkam, daar willen de snaren nogal eens blijven hangen. Grafieten topkam of een gewoon die perfect is uitgesneden helpen meestal voldoende. Zo niet -> betere stemmechanieken er op zetten.

Als je een tremolo-gitaar hebt kan het natuurlijk ook aan de tremolo liggen.

Nickname
28 mei 2006, 21:18
Het is (nog) een ibanez GSA-60... een beginnersgitaartje maar ik ben hem langzamerhand aan het opwaarderen. Hij heeft een tremolo maar ik zit te denken om die vast te zetten. De topkam is inderdaad van goedkoop plastic, is een goeie duur? en is die er zelf in te zetten?

MjS
28 mei 2006, 21:52
Ah, ik ken de GSA60 wel. Eigenlijk het upgraden niet waard, hele leuke gitaar hoor, maar als je hem een beetje fatsoenlijk wilt upgraden zit je al snel boven de nieuwprijs aan upgrades. De tremolo vast zetten kan wel natuurlijk, blokje hout er tussen en de veertjes lekker strak zetten. Topkam vervangen voor een grafieten zal zo'n 40/50 euro kosten gok ik, beetje veel voor zo'n gitaar. Probeer er eens met wat grafiekpoeder (van potlood ofzo) de sleufjes te smeren. Misschien spelen met dunnere snaren?

Nickname
28 mei 2006, 22:57
Ah, ik ken de GSA60 wel. Eigenlijk het upgraden niet waard, hele leuke gitaar hoor, maar als je hem een beetje fatsoenlijk wilt upgraden zit je al snel boven de nieuwprijs aan upgrades. De tremolo vast zetten kan wel natuurlijk, blokje hout er tussen en de veertjes lekker strak zetten. Topkam vervangen voor een grafieten zal zo'n 40/50 euro kosten gok ik, beetje veel voor zo'n gitaar. Probeer er eens met wat grafiekpoeder (van potlood ofzo) de sleufjes te smeren. Misschien spelen met dunnere snaren?

Haha.. inderdaad.. maar aangezien het mn 1e gitaar was, en dat ie bovendien werkelijk fijn speelt (afgezien van de hardware, maar dat wordt dus nu allemaal vervangen) én dat ie een unieke kleur heeft waar ik helemaal weg van ben heb ik toch besloten om hem helemaal te upgraden. :) als hoofdgitaar hou ik altijd mn RG1570, maar als backup en af en toe voor akoestische stukken (die piezo's) hou ik em er zeker bij...

MjS
28 mei 2006, 23:01
Nouja, als je dan écht gaat upgraden:

- topkam vervangen door grafieten
- locking tuners (Schaller, Sperzel)
- straplocks
- electronica vervangen
- elementen vervangen
- switch om tussen pickups en piezo te schakelen
- brug vastzetten

Maar goed...dan zit je waarschijnlijk aan meer dan het dubbele van de nieuwwaarde...

hoofd
28 mei 2006, 23:05
Och, als je daarna nog de body en de neck vervangt, dan heb je wel een nette gitaar :D

Negative K3 fan
28 mei 2006, 23:07
ik heb een grafioeten topkam, locking tuners etc en nog ontstemt mijn gitaar af en toe behoorlijk... valt te wijten aan TAGS die waarschijnlijk geen topkammen kunnen vijlen.

Nickname
28 mei 2006, 23:07
Nouja, als je dan écht gaat upgraden:

- topkam vervangen door grafieten
- locking tuners (Schaller, Sperzel)
- straplocks
- electronica vervangen
- elementen vervangen
- switch om tussen pickups en piezo te schakelen
- brug vastzetten

Maar goed...dan zit je waarschijnlijk aan meer dan het dubbele van de nieuwwaarde...

Elektronica wordt vervangen, switch komt ertussen, en de brug komt inderdaad vast. Straplocks heb ik al van grolsch (:seriousf:) en voor de humbucker ben ik inderdaad nog op zoek voor een andere 2e hands. De rest komt later wel als ik ertegen loop..maar een nieuwe topkam ga ik inderdaad nog wel kopen