PDA

View Full Version : 2-5-1tje????



skeighter
13 november 2002, 17:49
Soms hoor ik wel eens mensen zeggen: Zulle we ff een 2-5-1tje doen?.... Wat houd dat nou precies in ik weet het echt niet heb gezocht maar kom er niet uit.

pimmetje
13 november 2002, 18:22
2e, 5e en 1e positie in de ladder... meestal de (diatonische) majeur-ladder.

In C betekent dit dus het 1e, 2e en 5e akkoord uit de reeks C D E F G A B... de C, D(m) en G.

Het 2e akkoord behoort dan eigenlijk mineur gepakt te worden (maar het blijft muziek, dus doe waar je zin in hebt). Leent zich goed voor reggae en ska.

funkalot
15 november 2002, 14:49
2-5-1 komt uit de jazz en is zo oud als de weg naar rome. Het werkt hetzelfde als een blues schema (1-4-5), alleen vervang je die 4 dus voor een twee en is de volgorde anders. Het kan in alle toonsoorten gebruikt worden, majeur of mineur. voorbeeld:
Toonsoort is D ->
Em7 A7 D7
2 5 1
en in Dm ->
Em7(b5) A7 Dm7
2 5 1

(Volgens de toonladder van Dm zou je Amin moeten spelen maar een A klinkt beter zit een C# in en die toon wil graag naar de D zeg maar)

Je zou het ook nog verder door kunnen trekken
Voorbeeld in Gm ->
Cm7 F7 Bes7 Es7 Am7b5 D7b9 Gm(7)
4 7 3 6 2 5 1

of zoiets...

ps (Het laatste voorbeeld is het akkoorden schema van een jazz standard, voor degene die het ziet...)

moretel
15 november 2002, 19:09
leuk,

ga ik mee aan de slag, vind jazz achtige dingen wel leuk.
De theorie vind ik nog steeds lastig, verdiep me er soms in maar geef het te snel op.
Ik hou van improviseren maar ben slecht in het snel oplepelen van iets. Thuis gaat het goed maar op sessies heb ik soms iets van "ik ben het allemaal vergeten"

Dit helpt me weer wat verder om het overzicht te krijgen.

JV
15 november 2002, 19:27
tis ook niet iets van 'ik ken het' ofzo. als het allemaal in de vingers zit gaat het vanzelf eigenlijk. zie het als een training :smile:. als je dat soort dingen vaker doet gaat het na een tijdje zonder na te denken