PDA

View Full Version : Bias afstellen vox ac30cc????



josvliet
28 mei 2006, 20:05
HI,
ik ga de buizen in mijn vox ac30cc vervangen. Nu begrijp ik uit diverse posts dat ik dan ook de bias moet controleren/afstellen.
Weet iemand hoe dat moet bij de vox?

Buizen:
ECC83
EL84
GZ34

PeeVee
28 mei 2006, 20:50
De "ouwe" AC30 was kathode biassed. Je hebt dus, itt bij de meeste Fenders en Marshalls geen negatieve voorspanning op het stuurrooster nodig om de ruststroom in te stellen. Over de kathode weerstand valt een bepaalde spanning en dat maakt de kathode positief t.o.v. aarde en het stuurrooster dus negatief t.o.v. de kathode. Wanneer er teveel stroom gaat lopen valt er meer spanning, wordt kathode dus positiever en stuurrooster dus relatief gezien negatiever wat de stroom weer "afremt". Dit wordt wel eens self-biassing genoemd, iets wat je bij fixed bias (toepassen van neg. voorspanning op stuurrooster) uiteraard niet hebt.

Nogmaals, dit was zo bij de "oude" AC30's maar ik vermoed dat de AC30cc ook gewoon met een kwartetje kathode biassed EL84's werkt dus zou je gewoon om moeten kunnen wisselen. Als je zekerheid wilt zou je de spanning kunnen meten over de kathode weerstand(en) en berekenen hoeveel stroom er loopt. Daargaans is dat wel OK.

Negative K3 fan
28 mei 2006, 23:09
die custom classic is ook gewoon cathode bias, in andere woorden: plug and play. even ter informatie de gz34 is een gelijkrichterbuis (rectifier), de el84s zijn de eindbuizen (waar het om gaat dus) en de ecc83s zijn de voorversterker buisjes, geen van deze hoeft gebiast te worden als je ze vervangt.

josvliet
29 mei 2006, 01:03
Ha, mooi zo. Dan kan ik ze gaan vervangen. Bedankt!!!

PeeVee
29 mei 2006, 17:36
Zoals Aart zegt dan; plug 'n' play!

the sure thing
29 mei 2006, 19:54
He Josvliet, ik ben wel benieuwd waarom je ze nu al wilt vervangen. Heb je het afgelopen jaar elke avond ermee opgetreden?

josvliet
29 mei 2006, 20:23
He Josvliet, ik ben wel benieuwd waarom je ze nu al wilt vervangen. Heb je het afgelopen jaar elke avond ermee opgetreden?

Ik heb er al wat aardig uurtjes mee gedraaid. Ik wil de oude buizen dan als reserve gebruiken. Volgens mij moeten ze nog best wel een tijdje meegaan hoor.