PDA

View Full Version : Nieuwe Gitaar besteld.



mark verhoef
28 mei 2006, 17:48
Ik heb na veel forums doorspitten en revieuws gelezen te hebben toch de knoop doorgehakt en een japanse Tokai Love Rock LS85F besteld. Ik hoop hem over zon 4-6 dagen binnen te hebben.

Anders Destium
28 mei 2006, 17:57
Alvast gefeliciteerd!

Maar nu komt het lastige: wachten ;)

Speeddemon
28 mei 2006, 18:04
foto's!

Ik ben ook als 't goed is binnenkort de nieuwe eigenaar van een toppie Jap-Les Paul (Burny LP Custom RLC-90), maar zodra ik zelf meer weet/vastigheid heb, weten jullie meer.

mark verhoef
28 mei 2006, 18:59
hier wat foto's ( niet door mij gemaakt)

http://img154.imageshack.us/img154/785/pict3327large4np.jpg

http://img149.imageshack.us/img149/1545/pict3328large6qu.jpg


Ik vind het een schitterende gitaar!!:D

Speeddemon
28 mei 2006, 19:07
Idd bloedmooi!

Dit wordt mijn nieuwe schatje...

http://i4.ebayimg.com/03/i/07/35/1d/ec_1.JPG

8-)

Erikt
28 mei 2006, 19:21
hier wat foto's ( niet door mij gemaakt)

http://img154.imageshack.us/img154/785/pict3327large4np.jpg

http://img149.imageshack.us/img149/1545/pict3328large6qu.jpg

ack.us/img149/4493/pict3324large7bu.jpg

Ik vind het een schitterende gitaar!!:D

precies die staat nu naast me (dezelfde kleur enzo) maar dan van Epiphone :hippie:

mark verhoef
28 mei 2006, 20:35
tjah maar een japanse tokai blaast een epiphone weg. zelfs de koreaanse tokais vind ik al beter dan epiphone . epiphone is way overpriced ze zouden die dingen 300 euro moeten maken meer zijn ze niet waard. gibson is ook flink overpriced. maar deze tokai ( en andere goede japanse lp's zoals burny ;) edwards en greco) kunnen zich prima meten met een gibson. ik hoor steeds vaker dat nieuwe gibsons slecht afgewekt zijn, fret markers enzo. daarom heb ik ook voor deze Jap Tokai LP Gekozen.

hij is maar 800 euro in vergeleijking tot een gibson die nu nieuw 2200 euro zijn.

als je een nieuwe gibson wil kopen vind ik het het prijsverschil niet waard. kan je beter een goede tokai, of een andere jap kopen.

ze zijn gewoon zo gruwelijk goed die japanse lp's en eigenlijk alleen maar voor de japanse markt bedoeld.

Speeddemon
28 mei 2006, 20:48
tjah maar een japanse tokai blaast een epiphone weg. zelfs de koreaanse tokais vind ik al beter dan epiphone . epiphone is way overpriced ze zouden die dingen 300 euro moeten maken meer zijn ze niet waard. gibson is ook flink overpriced. maar deze tokai ( en andere goede japanse lp's zoals burny ;) edwards en greco) kunnen zich prima meten met een gibson. ik hoor steeds vaker dat nieuwe gibsons slecht afgewekt zijn, fret markers enzo. daarom heb ik ook voor deze Jap Tokai LP Gekozen.

hij is maar 800 euro in vergeleijking tot een gibson die nu nieuw 2200 euro zijn.

als je een nieuwe gibson wil kopen vind ik het het prijsverschil niet waard. kan je beter een goede tokai, of een andere jap kopen.

ze zijn gewoon zo gruwelijk goed die japanse lp's en eigenlijk alleen maar voor de japanse markt bedoeld.
My thoughts exactly.

Mijn andere Burny LP Custom (early 80's, de TOP-Burny's) heeft fret-edge bindings en al, dat vind je niet op de goedkopere Gibsons, die nog steeds 2 à 3x zo duur zijn.
Ik heb mijn Burny ook flink lopen pimpen; alle gouden hardware vervangen incl. gouden Switchcraft jack + metalen jackplate, Switchcraft gouden toggleswitch, omdat dat alles zo verweerd was, 18:1 Grover tuners erop, LP Custom truss-rod cover, ,2x GFS pickups (die beregoed en beregoedkoop waren. Ebay-auctioned voor $14 en $26 (ipv verkoopprijs $25.95 en $39.95 8-) ), en ALLE kosten opgeteld (verzenden was al $130USD, douane wilde ook nog 100 eurie van me hebben, etc. kwam ik ook op precies 800 euro uit. :) En die speelt nu menig Gibson van 3000+ zwaar onder tafel, qua playability, afwerking, sound EN mojo!

En de Gibson-bezitters die moord en brand schreeuwen, weten niet beter.
Een originele '59 is een ander verhaal, maar d'r zullen ZEER weinig Norlin-era Gibsons zijn die aan m'n Burny kunnen tippen.

Droffie
29 mei 2006, 14:24
My thoughts exactly.

Mijn andere Burny LP Custom (early 80's, de TOP-Burny's) heeft fret-edge bindings en al, dat vind je niet op de goedkopere Gibsons, die nog steeds 2 à 3x zo duur zijn.
Ik heb mijn Burny ook flink lopen pimpen; alle gouden hardware vervangen incl. gouden Switchcraft jack + metalen jackplate, Switchcraft gouden toggleswitch, omdat dat alles zo verweerd was, 18:1 Grover tuners erop, LP Custom truss-rod cover, ,2x GFS pickups (die beregoed en beregoedkoop waren. Ebay-auctioned voor $14 en $26 (ipv verkoopprijs $25.95 en $39.95 8-) ), en ALLE kosten opgeteld (verzenden was al $130USD, douane wilde ook nog 100 eurie van me hebben, etc. kwam ik ook op precies 800 euro uit. :) En die speelt nu menig Gibson van 3000+ zwaar onder tafel, qua playability, afwerking, sound EN mojo!

En de Gibson-bezitters die moord en brand schreeuwen, weten niet beter.
Een originele '59 is een ander verhaal, maar d'r zullen ZEER weinig Norlin-era Gibsons zijn die aan m'n Burny kunnen tippen.

Gibson bezitters zijn onnozel in jou ogen? Omdat we een Gibson hebben zijn we dom omdat we voor een derde een Tokai hadden kunnen hebben? Wat een gelul. En waarom vergelijk je je Burny met een Norlin? Zijn er daarna geen Gibsons meer gebouwd?

Ik heb je Burny LP gehoord op de pedalendag en toegeven hij klinkt heel lekker. Maar je handen hebben er ook een grote invloed op en in jouw handen had mijn Standard beter geklonken...;)

In mijn handen ook overigens...hahaha

mark verhoef
29 mei 2006, 16:30
ik wil niet in discussie gaan maar ik heb een gibson les paul standard in men handen gehad waar de afwerking egt bagger was. daarintegen heb ik een gibson lp custom in men handen gehad waarvan ik alleen maar van kan dromen. die dingen zijn zo godsgruwelijk mooi.

wat is dat met die sound van de custom kompleet anders dan de standard

Droffie
29 mei 2006, 16:41
ik wil niet in discussie gaan maar ik heb een gibson les paul standard in men handen gehad waar de afwerking egt bagger was. daarintegen heb ik een gibson lp custom in men handen gehad waarvan ik alleen maar van kan dromen. die dingen zijn zo godsgruwelijk mooi.

wat is dat met die sound van de custom kompleet anders dan de standard

Andere elementen, Ebony toets heeft ook impact op de tone...Verder zijn 't na genoeg dezelfde gitaren.

Tokaic
29 mei 2006, 17:14
tjah maar een japanse tokai blaast een epiphone weg. zelfs de koreaanse tokais vind ik al beter dan epiphone . epiphone is way overpriced ze zouden die dingen 300 euro moeten maken meer zijn ze niet waard. gibson is ook flink overpriced. maar deze tokai ( en andere goede japanse lp's zoals burny ;) edwards en greco) kunnen zich prima meten met een gibson. ik hoor steeds vaker dat nieuwe gibsons slecht afgewekt zijn, fret markers enzo. daarom heb ik ook voor deze Jap Tokai LP Gekozen.

hij is maar 800 euro in vergeleijking tot een gibson die nu nieuw 2200 euro zijn.

als je een nieuwe gibson wil kopen vind ik het het prijsverschil niet waard. kan je beter een goede tokai, of een andere jap kopen.

ze zijn gewoon zo gruwelijk goed die japanse lp's en eigenlijk alleen maar voor de japanse markt bedoeld.


Me even geregistreerd om een paar fabels uit de wereld te helpen. Ik geloofde ook al die reviews op verschillende forums dus zelf 1 besteld. Nou, de Tokai's zijn ook niet zo goed kwa afwerking.

Bijna anderhave week heb ik een Tokai LC70s-80s (een witte Custom Les Paul replica) en daar mankeert toch flink wat aan. O.a:

- bindings die loslaten van body, vooral cutaway en onderkant body, deel neck.
- fretmarkers bij sommige frets, diepe sneeen dus waaruit blijkt dat ze de machine soms te diep erin duwden. De hoogste frets steken ook uit, moeten geveild worden.
- er zitten vlekken in de finish, het is een witte Custom en er zit 1 gele en 1 zwarte vlek op en ook wat zwarte puntjes.
- de D-snaar tuner is niet te stemmen zonder dat ie "springt" , no matter what (nieuwe snaren, stretch, potlood over nut etc) , hij moet vervangen worden.
- bij gemiddelde action kletteren de frets als de tierelier. Dus geen lage action, maar gemiddeld hoog. Sommige hoge noten stoppen na 2 seconden ineens.
- dat knopje om de strap op aan te hangen, die heeft de body beschadigd tijdens het inschroeven en je ziet rondom versplinterd hout gewoon, geen finish.

Dat effe een snel lijstje van de tekortkomingen.

Hij klinkt als een rots, dat wel. Ik wil hem toch weg of minstens de tekortkomingen laten herstellen maar de Engelse winkel waar ik hem nieuw van heb doet ineens alsof ik niet besta. Misschien heb ik pech gehad enzo maar waarom Tokai een gitaar met zulke tekortkomingen de deur uit doet is een mysterie. Ze hebben toch ook quality control? Ik snap er niks van :(

mark verhoef
29 mei 2006, 17:23
dan is er iets goed mis met jouw exemplaar
ik heb een ls85f in handen gehad dat stond niet in men beginpost maar dat ding was egt topppppp. niks aan te bekennen. stuur hem terug zou ik zeggen:S

Speeddemon
29 mei 2006, 19:09
Gibson bezitters zijn onnozel in jou ogen? Omdat we een Gibson hebben zijn we dom omdat we voor een derde een Tokai hadden kunnen hebben? Wat een gelul. En waarom vergelijk je je Burny met een Norlin? Zijn er daarna geen Gibsons meer gebouwd?
Dat heb je mij niet horen zeggen!

Ik gaf alleen maar aan dat er een hoop Gibson-fanaten zijn die tegen geen enkele kritiek kunnen op de big G.
En tja, ik ken ook maar weinig mensen die zelf een gitaar van 3000-4000 euro kopen en volmondig toegeven dat m'n goedkope Burny er niet voor onder doet.

Bij Gibson betaal je sinds 't begin al voor de naam, en de QC is omlaag geduikeld na de 60's. Sorry, maar problemen waar ik sommige Gibson-bezitters over hoor praten (Stumpy op dit forum, om maar een recent voorbeeld te noemen), hoor je gewoon niet te hebben bij gitaren boven de 1500 euro.

mark verhoef
29 mei 2006, 19:36
mee eens :D:D

Update: Betaling goed verlopen nog ongeveer 4-6 dagen:D

en dan heb ik gewoon een gitaar die de naam Les paul mag dragen vind ik.

denk er meteen al aan om er SD's intezetten de elementen schijnen een van de weinige mispuntjes te zijn.

mischien adviezen?

toch maar de '59 JB set ?

wat klinkt nou het best in een LP

Speeddemon
29 mei 2006, 19:41
mee eens :D:D

Update: Betaling goed verlopen nog ongeveer 4-6 dagen:D

en dan heb ik gewoon een gitaar die de naam Les paul mag dragen vind ik.

denk er meteen al aan om er SD's intezetten de elementen schijnen een van de weinige mispuntjes te zijn.

mischien adviezen?

toch maar de '59 JB set ?

wat klinkt nou het best in een LP
De JB vond ik wel goed, maar de '59 was te donker, te weinig definitie.

Als je beetje vette rock/metal wilt spelen, zeg ik Air Norton neck en Evolution bridge,
als je de Les Paul-sound in ere wilt houden, maar wel goed en betaalbaar, doe wat ik in m'n Burny LP Custom RR heb zitten:
GFS Vintage '59 Alnico PAF neck (ZEER goeie PAF-kopie, vintage correcte DC waarde, mooi tophoog, diepe, volle klank, zonder zompig te zijn)
GFS Crunchy PAF bridge (beetje 't zelfde idee als een SD JB, maar iets meer 'kerrang'. Wel ietsjes minder mid-complexiteit, maar 'we're splitting hairs here'. :sssh: )
Samen kosten die nieuw $66. www.guitarfetish.com

Droffie
29 mei 2006, 19:47
Dat heb je mij niet horen zeggen!

Ik gaf alleen maar aan dat er een hoop Gibson-fanaten zijn die tegen geen enkele kritiek kunnen op de big G.
En tja, ik ken ook maar weinig mensen die zelf een gitaar van 3000-4000 euro kopen en volmondig toegeven dat m'n goedkope Burny er niet voor onder doet.

Bij Gibson betaal je sinds 't begin al voor de naam, en de QC is omlaag geduikeld na de 60's. Sorry, maar problemen waar ik sommige Gibson-bezitters over hoor praten (Stumpy op dit forum, om maar een recent voorbeeld te noemen), hoor je gewoon niet te hebben bij gitaren boven de 1500 euro.

Ik zeg ook niet dat jou burny er voor onder doet. Het is een fantastisch klinkende gitaar. Kan net zo uitzonderlijk zijn want het geen graadmeter voor alle burny's. De ene gitaar is de andere niet.
Idd QC issues zou niet mogen op een gitaar van die prijsklasse...(stumpy en custom topic)
Overingens heeft mijn LP er ook een beetje last van. Ik heb me laten vertellen dat het temaken heeft met de nitro lak. Ik ga er nog wel een keer mee terug naar NL muziek waar hij vandaan komt.

Maar ook een hoog bedrag kan niet voorkomen dat er iets mis kan zijn met de gitaar. Ook dure BMW's kunnen problemen hebben en terug moeten naar de garage.

Speeddemon
29 mei 2006, 20:06
Maar ook een hoog bedrag kan niet voorkomen dat er iets mis kan zijn met de gitaar. Ook dure BMW's kunnen problemen hebben en terug moeten naar de garage.
Toch, bij een BMW mag je er in mijn ogen iets meer van uit gaan, dat ie 't langer blijft doen dan een KIA.

En als ik 2000 euro te besteden heb voor een gitaar, kies ik dan voor
a) 't bekende merk, waar je veel voor de naam betaalt, en die best veel QC issues heeft?
b) een handgebouwde top-gitaar, die aan al m'n eisen voldoet?

:satisfie:

Tuurlijk zitten bij dure spullen er ook wel eens 'duds' tussen, maar het gaat om 't aantal.

Droffie
30 mei 2006, 10:47
Toch, bij een BMW mag je er in mijn ogen iets meer van uit gaan, dat ie 't langer blijft doen dan een KIA.

En als ik 2000 euro te besteden heb voor een gitaar, kies ik dan voor
a) 't bekende merk, waar je veel voor de naam betaalt, en die best veel QC issues heeft?
b) een handgebouwde top-gitaar, die aan al m'n eisen voldoet?


Je gaat nou way off topic. Ik heb het over Gibson kopieen en het groeiende anti sentimenten tegen dat merk. Niet over handgebouwde gitaren.

Ik vind 't gewoon raar dat er door steeds meer lacherig gedaan wordt tegen gitaristen die een Gibson hebben onder het mom van ze weten niet beter.
Vergeet niet dat jou kopietje zonder 'the real thing' nooit bestaan had.

Idd geef ik grif toe dat Gibson overpriced is. Het is maar net wat je er voor over hebt om een dergelijke gitaar te willen.

Speeddemon
30 mei 2006, 18:01
J
Ik vind 't gewoon raar dat er door steeds meer lacherig gedaan wordt tegen gitaristen die een Gibson hebben onder het mom van ze weten niet beter.
Vergeet niet dat jou kopietje zonder 'the real thing' nooit bestaan had.

Idd geef ik grif toe dat Gibson overpriced is. Het is maar net wat je er voor over hebt om een dergelijke gitaar te willen.
a) door de term 'kopietje' te gebruiken (best denigrerend) geef je mij,-wat je voor de rest niet begrepen hebt, gelijk.

Ik zeg niet 'ze weten niet beter'. Ik zeg: mensen die zelf 3000-4000 euro hebben gelapt, zullen het niet snel toegeven dat een gitaar van 600-800 euro even goed, zo niet beter is, omdat ze DAN zichzelf en hun merkgeilheid zouden tegenkomen.

Droffie
31 mei 2006, 10:19
a) door de term 'kopietje' te gebruiken (best denigrerend) geef je mij,-wat je voor de rest niet begrepen hebt, gelijk.

Ik zeg niet 'ze weten niet beter'. Ik zeg: mensen die zelf 3000-4000 euro hebben gelapt, zullen het niet snel toegeven dat een gitaar van 600-800 euro even goed, zo niet beter is, omdat ze DAN zichzelf en hun merkgeilheid zouden tegenkomen.

Waarom zou iemand die een gitaar van 3000-4000 heeft in de positie komen om de kwaliteit te moeten verdedigen tov een KOPIE van 600 euro? Dat komt omdat zeikers en jankers ze daar continue op aanvallen en afmaken.
Trots post iemand z'n LP Custom en een aantal kunnen het niet laten te melden dat hun kopie van 600 net zo goed is en grijpen het topic aan even Gibson af te zeiken.
Wat maakt 't uit dat iemand de grote naam Gibson laat meewegen in z'n beslissing? Merkgeilheid...Tjonge wat een kinderachtig gedoe...:roll:

Speeddemon
31 mei 2006, 17:58
Waarom zou iemand die een gitaar van 3000-4000 heeft in de positie komen om de kwaliteit te moeten verdedigen tov een KOPIE van 600 euro? Dat komt omdat zeikers en jankers ze daar continue op aanvallen en afmaken.
Trots post iemand z'n LP Custom en een aantal kunnen het niet laten te melden dat hun kopie van 600 net zo goed is en grijpen het topic aan even Gibson af te zeiken.
Wat maakt 't uit dat iemand de grote naam Gibson laat meewegen in z'n beslissing? Merkgeilheid...Tjonge wat een kinderachtig gedoe...:roll:
Da's een andere thread waarin ik niet heb gepost.

Let it go, dude. :confused:

tmcm
31 mei 2006, 18:27
Na een paar tokai's, Greco's en Edwards... goeie gitaren zonder meer, niet veel beter (of slechter) dan de americano's imo. Maar de vibe he... op een copy is een mankementje kut, op een origineel heet het karakter
allemaal tussen de oren natuurlijk, maar then again, daar gaat het uiteindelijk ook om

Speeddemon
31 mei 2006, 18:41
allemaal tussen de oren natuurlijk, maar then again, daar gaat het uiteindelijk ook om
't probleem daarmee is, dat hetgeen tussen de oren sterk afhankelijk is van hetgeen dat de portemonnee verlaten heeft. :sssh:

Saf
1 juni 2006, 22:24
Ik denk dat als ik 3000 euro uitgeef aan een gitaar egaal wat daar mijn persoonlijke redens voor waren. Ik dat met volle verstand gedaan zou hebben. Als jij zou zeggen mijn burny van 600 tot 800 euro klinkt beter en dat zou zo zijn, gaf ik je daarin als eerste gelijk. Je kunt het ook anders zien je burny is nu circa 800 waard en za d at ook wel ongeveer blijven een gibson misschien dan wel 3000 en zal dat ook wel blijven.

Dus zo boeiien, ik heb zelf ooit iemand zien spelen op let op een stagg les paul. Perfect afgewerkt, Echt waar ook veel zelf aan geknutseld etc en dan klonk die gitaar ook echt belachelijk goed maar is en blijft geen reet waard.

Niet om iemand te kwetsen of te aan te vallen maar ik vind dit altijd zo'n zinloze discussies.

mark verhoef
2 juni 2006, 07:38
zielig hoor dit ... en ik wou alleen maar melden dat ik een nieuwe gitaar heb gekocht.

maarja veel plezier nog met jullie NUTTELOZE discussie. Wil je graag een gibson dan KOOP JE EEN GIBSON. heb je daar het geld niet voor of vind je het niet waard dan koop een goede JAPANNER. NIKS IS BETER NIKS IS MINDER het gaat erom wat jij er voor over hebt.

tmcm
2 juni 2006, 08:14
ik zou zelfs zeggen, het gaat erom wat je ermee doet

Stratman70
2 juni 2006, 08:27
Gefeliciteerd Mark.

Ik ben ook helemaal Tokai fan, maar dan van de Strat-afdeling (Springysound). Ik heb er nu drie gehad (nu nog 2) en de ik moet eerlijk zeggen dat de kwaliteit van Tokai over het algemeen goed is, maar niet consistent.

Ik wil sowieso binnenkort eens een topic gaan openen over mijn desertsand Springy. Die gitaar is waanzinnig! Geen strat heb ik gehoord met zo'n resonantie en het (vintgae) tremolosysteem is al helemaal een wonder: ik doe er de gekste dingen mee, maar dat ding blijft op stemming.

Hoe dan ook: veel geluk en plezier gewenst met je Tokai. Ziet er erg mooi uit, al ben ik nog wel benieuwd naar de kop: heeft de jouwe de originele openbook vorm?

tmcm
2 juni 2006, 08:31
He, heb je die van mij gekocht? Springy uit '79, straight from Katana. land of the rising sun. Dat zou grappig zijn.

Droffie
2 juni 2006, 09:39
zielig hoor dit ... en ik wou alleen maar melden dat ik een nieuwe gitaar heb gekocht.

maarja veel plezier nog met jullie NUTTELOZE discussie. Wil je graag een gibson dan KOOP JE EEN GIBSON. heb je daar het geld niet voor of vind je het niet waard dan koop een goede JAPANNER. NIKS IS BETER NIKS IS MINDER het gaat erom wat jij er voor over hebt.

Da's waar...Gefeliciteerd alvast.

mark verhoef
3 juni 2006, 08:45
Gefeliciteerd Mark.

Ik ben ook helemaal Tokai fan, maar dan van de Strat-afdeling (Springysound). Ik heb er nu drie gehad (nu nog 2) en de ik moet eerlijk zeggen dat de kwaliteit van Tokai over het algemeen goed is, maar niet consistent.

Ik wil sowieso binnenkort eens een topic gaan openen over mijn desertsand Springy. Die gitaar is waanzinnig! Geen strat heb ik gehoord met zo'n resonantie en het (vintgae) tremolosysteem is al helemaal een wonder: ik doe er de gekste dingen mee, maar dat ding blijft op stemming.

Hoe dan ook: veel geluk en plezier gewenst met je Tokai. Ziet er erg mooi uit, al ben ik nog wel benieuwd naar de kop: heeft de jouwe de originele openbook vorm?

Ja hij heeft de orginele openbook vorm!!

http://img92.imageshack.us/img92/2940/pict3329large7et.jpg
http://img92.imageshack.us/img92/1309/pict3331large6zb.jpg

Ik Heb zo'n vermoede dat hij dinsdag wel is zou kunnen komen na de pinksteren.

terrasbeest
3 juni 2006, 09:48
Wat mij opvalt in de vele discuties over Gibsons is dat ik nog geen enkele keer een post heb gezien waarin iemand die een Gibson heeft gekocht opgeeft wat hij er allemaal gaat/moet aan vervangen.
Over copies spreek ik me niet uit : ik heb er nog nooit 1 in mijn handen gehad.
Ik heb me net een nieuwe Gibson Melody Maker aangeschaft, ze nemen dat ding uit de handel, en toen ik de doos open maakte ben ik behoorlijk geschrokken : dat ding lijkt wel speelgoed. Maar speelt schitterend , en dat is dus de goedkoopste versie van Gibson : 688€. Ik wou ze hebben omdat ik een 30 tal jaar geleden ook op zo'n ding had gespeeld ( geleend), jeugdsentiment dus...

Over de prijzen van gitaren ( en weer wat jeugdsentiment ).
Tijdens mijn 'muzikale carriere' -30, 35 jaar geleden- en dit is niet uit te drukken in bedragenvan nu- waren muziekinstrumenten ECHT duur (maar ja, als ik sommigen moet geloven waren ze dan ook wel stukken beter ,toch ?).
Ik heb geprobeerd om een manier te vinden om de prijzen van 1970 te vergelijken met de prijzen van nu.
Mijn complete gear, tweedehands Gibson ES-330 ( die ik nog steeds heb btw) + een 100 W stack(nieuw ), merk weet ik niet meer, maar zeker geen top als bvb Marschall, koste toen het equivalent van ongeveer anderhalf jaar salaris.

En natuurlijk zijn de productiemethodes en de gebruikte materialen niet meer die van toen: machines doen nu het werk,hout is schaars en de natuur moet beschermd worden. Wat mij betreft maakt het niet waar die machines staan, in de US, Korea, Japan of China. De endorsers van een merk of een model nog veel minder.
BTW mijn gitaren : Gibson ES-330 ( 1964 ) , Fender strat highway 1 (2005), Michael Kelly Jumbo FT ( 2006) , Gibson Melody maker ( 2006) en een Ibanez AG75BS ( 2006). Geen 'racist' dus.