PDA

View Full Version : Mechanische vraagtekens bij Beamblockers. Goeroes?



piezo
28 mei 2006, 17:05
Ik heb zojuist 1 (van 4) Weber BeamBlocker in mijn Koch Classictone 4x10" gemonteerd. Een aantal dingen zijn me daarbij opgevallen:

- De slobgaten in de strips waren niet lang genoeg. De betreffende luidsprekers zijn bevestigd met bouten en van die moeren op een plaatje met punten die je in het hout trekt, zodat ze op hun plek blijven (naam van die dingen vergeten). De bouten moeten dan echt rechtstandig ingelaten worden, anders beschadig je de draad. Ik heb dus de slobgaten naar buiten toe wat uit moeten vijlen.

- Wat me opvalt is dat er na goed handvast aandraaien van de bouten nog vrij veel ruimte tussen de afdicht-rand en de baffle zit, verlopend van ca. 0,6 mm bij de strip tot 0 in de richting van de volgende bout. Een gesloten kast is bij de strip dus niet meer luchtdicht, e.e.a. afhankelijk van hoe zacht/flexibel de afdichtrand is. Mogelijk duurt het even voor de afdichtrand voldoende door de strip ingedrukt is.

- Ook de stalen rand van de luidspreker blijkt te vervormen. Ik meet een vervorming van ca. 1,3 mm, gelijk aan de dikte van de strips. Ik ben geen deskundige op het gebied van luidsprekers, maar het lijkt me dat dit invloed zou kunnen hebben op de conusbeweging. Er zal toch wel een reden zijn dat sommige luidsprekerfabrikanten (Electrovoice) liever gegoten frames gebruiken. Kan iemand van de luidspreker goeroes op dit forum hier iets over zeggen?
Toen ik de beamblockers kocht zei De Gier overigens vragen gesteld te hebben aan Weber over "wiebelen" van de luidspreker door de dikte van de strips en het antwoord was dat de strip zou "wegzakken" in de afdichtingsring. Bij mij - voorlopig althans - niet dus. Misschien moet ik zelf maar eens een vragenmailtje aan Weber sturen, voordat ik de rest van de BeamBlockers monteer.

vester86
28 mei 2006, 18:15
van dat laatste heb ik (gelukkig) geen last aangezien mijn speaker frontloaded is, en jouw kochspeakers kennelijk backloaded.
van die slobgaten had ik totaal geen last, ik had zelfs wat over. hangt misschien af van speakermerk? dat die gaten bij de speakers wat verderaf zitten van de conus dan bij andere merken?

Stitch
28 mei 2006, 23:16
He Piezo ik vroeg me dit eigenlijk ook al af. Niet zozeer het vervormen van de speaker maar wel van het niet meer helemaal aansluiten van de speaker op de baffle.

Moet de beam blocker perse direct op de speaker zitten of kan je hem ook zo monteren dat de baffle tussen de speaker en de beam blocker zit? Is aan de andere kant misschien ook weer niet zo mooi ivm opbollen van je speakerdoek.

Antoon
28 mei 2006, 23:45
De meeste speakers zitten met 4 bouten vast. Aan 2 ervan maak de je strips van de beamblockers vast. Ik heb op de 2 andere bouten ringetjes gezet die dezelfde dikte als de strip hebben. Het speaker chassis mag niet vervormen. Eventueel kun je een extra schuimrubberen ring rond de speaker monteren om de boel opnieuw luchtdicht af te sluiten

Dude
28 mei 2006, 23:51
als je speaker backloaded is, dus met die kurken rand tegen de speaker baffle zit dan heb je als ik je verhaal hoor denk ik een probleem

het "chassis" van de speaker mag niet vervormen nee, en als je met vulringen gaat werken sluit de speaker niet meer goed aan tegen de baffle... beide zaken die niet goed zijn !!

vester86
29 mei 2006, 00:23
maar inderdaad, de beamblocker aan de andere kant van de baffle monteren kan dan weer wel. misschien dat het effect dan IETS minder word, maar het hoog kan nog steeds niet rechtdoor en word dus weggekaatst, en dus de beam geblocked...
ik ga het komende week proberen bij mijn peavey 1x12 cab's, heb afgelopen week 2 van die dingen besteld, dan doe ik er eentje met en eentje zonder en dan het verschil beluisteren

piezo
29 mei 2006, 00:35
........ maar wel van het niet meer helemaal aansluiten van de speaker op de baffle. . Nu, iets verschil zal het altijd maken. Zo'n klankbord heeft tenslotte tot doel om akoestische "kortsluiting" te voorkomen en een gesloten kast is wat dat betreft gewoon een oneindig klankbord. Hoeveel kwaad dat weglekken dan kan, afgezet tegen de gunstige effecten van de beamblocker, kan ik niet beoordelen.

Moet de beam blocker perse direct op de speaker zitten of kan je hem ook zo monteren dat de baffle tussen de speaker en de beam blocker zit? Is aan de andere kant misschien ook weer niet zo mooi ivm opbollen van je speakerdoek. Ik zag dat Nocki ze aan de voorkant van de baffle gemonteerd heeft. Het zal ongetwijfeld wel verschil maken in het geluid, maar beter of slechter zal weer afhangen van teveel dingen om daarover zo te kunnen oordelen. Meer praktisch probleem lijkt me of- en hoe het doek bevestigd zit aan de baffle.
En echt opbollen zal het dan niet want het "bolletje" van de beamblocker is naar de luidspreker gericht, maar als het doek nogal strak tegen de baffle aanzit, zal dat tegen de strips misschien wel gemakkelijker slijten. (Aan de andere kant wordt de LS-conus door een beamblocker juist weer beter beschermd.)


De meeste speakers zitten met 4 bouten vast. Aan 2 ervan maak de je strips van de beamblockers vast. Ik heb op de 2 andere bouten ringetjes gezet die dezelfde dikte als de strip hebben. Het speaker chassis mag niet vervormen. Eventueel kun je een extra schuimrubberen ring rond de speaker monteren om de boel opnieuw luchtdicht af te sluitenJa, aan dat soort oplossingen had ik ook al gedacht, sommige aardig bewerkelijk en kritisch zoals: nauwkeurig een plakje uit de afdichting snijden voor de strip of met een frees een dun plakje uit het hout halen, ook heel nauwkeurig.

piezo
4 juni 2006, 08:48
Update:
Ik heb Weber een week geleden gemaild met de opmerkingen die ik in de beginpost genoemd heb en gevraagd of hij het probleem al vaker was tegengekomen en wat de beste manier was om het op te lossen. Hieronder zijn (snelle) antwoorden:

----- Original Message -----
From: Ted Weber
To: *********
Sent: Monday, May 29, 2006 3:52 PM
Subject: Re: Questions on the mounting of BeamBlockers.

>After re-tightening the 4 bolts I found that the speaker fit to the baffle was not "airtight" anymore.

That's OK. The purpose of any gasket is to form fit around any
surface irregularities. So, after a couple of days, the gasket will
form around the beam end and then you will have the seal. Keep in
mind, we have sold over 5000 of the beam blockers, many to amp
manufacturers and they not only understand this, they are using them
without any problems at all.

>How much does this induce any acoustical "shortening", prevention of which is, after all, the main purpose of a baffle?
>More disturbingly, I found that the steel speaker rim had deformed about 1.3 mm between the "strip"bolts and the regularly mounted bolt.

Yikes.... !!!! you have tightened the nuts WAY too tight if you
bent the rim of the speaker.

Ted Kortom: "Nee meneer, wij hebben nog nooit klachten gekregen over ons produkt."
Inmiddels is er een week verstreken en aan de "formfit" is niets veranderd, er zit nog een even grote luchtspleet tussen luidspreker en hout. Dat heb ik Weber inmiddels ook gemaild.

Dus voor degenen die erover denken ook beamblockers te monteren: Ga eerst even na hoe hard de "zachte" randen van je speakers zijn. Zijn die nogal hard, bereid je dan maar voor op extra werk om de beamblockers goed aan te kunnen brengen.

up-guitarman
4 juni 2006, 11:20
Volgens mij is er bij mijn cab wel wat plaats tussen de baffle en het speakerdoek (Marshall 1960), dus dat zou op zich geen probleem zijn.

Waar ik me wel vragen bij stel is het plaatsen van de microfoon als je je amp een PA in wil sturen. Een mic mag uiteraard nooit pal in het midden staan, maar je gaat toch met die beamblockers een heel ander geluid de microfoon insturen dan zonder ...

Mitch
4 juni 2006, 13:29
Over de angst voor problemen bij mic'en kan ik u allen geruststellen: ik heb er nu een keer of 6 mee opgetreden en van een aantal gigs ook later het zaalgeluid teruggehoord: niks aan de hand. Inderdaad alleen even opletten of de geluidsman niet te veel op de conus mic'ed, maar iets meer off-center (zoals de meeste geluidsmannen gelukkig wel doen).

Qua bevestiging: ik heb er nu één op een backloaded en één op een frontladed speaker zitten, maar heb bij geen van beide problemen. De mail van Weber is wel een beetje "maakt us zich geen zorgen mevrouwtje", maar het misschien té strak aandraaien ben ik het wel mee eens.
Maar inderdaad, extra maatregelen zom het netjes te laten aansluiten is wel zo nauwkeurig.

Het effect blijf wel geweldig trouwens. Vorige week alleen een closed back 1x12 gebruikt en zonder BB, als de cab schuin achter me op de grond stond hoorde ik mezelf eht te slecht, had i eignelijk een standaar nodig. Heb nu de afgelopen week mét een BB op de closed back 1x12 in oefenhok en op podium gestaan en in beide gevallen kon ik mezelf echt prima horen. Zelfs met de cab op de grond !

piezo
4 juni 2006, 17:14
Ik heb inmiddels de nodige aanpassingen gedaan.

Zo heeft het er een week lang bijgelegen:
http://home.hetnet.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/wbb3.JPG

Na verwijderen bleek de rand (papier/karton) onvoldoende ingedeukt:
http://home.hetnet.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/wbb4.JPG

Ik heb dus de baffle maar verwijderd, de slobgaten in de beamblocker strips met een freesboortje wat langer gemaakt, deze tijdelijk vastgebout en afgetekend. Vervolgens ca. 1,1 mm diep uitgefreesd, zodat de strips er nog ca. 0,1 mm bovenuitstaken. Voor dit ondiepe klusje vond ik een mal maken teveel werk, dus uit de hand gedaan. De MDF schijf links was een steunplankje voor de frees in het luidsprekergat:
http://home.hetnet.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/wbb7.JPG
http://home.hetnet.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/wbb8.JPG

piezo
4 juni 2006, 17:15
Vervolg:
De boel weer gemonteerd op de baffle:
http://home.hetnet.nl/~d-artagnan/PLAATJESMAP/wbb9.JPG

Zoals ik zei, wel een beetje bewerkelijk, combo eerst moeten demonteren en zo, maar nu is het constructief tenminste naar mijn zin. De beamblockers aan de voorkant van de baffle monteren was hier niet echt een optie. Het doek zit plat tegen de baffle, dus ik had daar gaatjes voor de schroeven in moeten maken. En daarna zou het doek op de beamblockers en schroeven veel te gemakkelijk kunnen slijten of scheuren.

Mitch
4 juni 2006, 17:22
Netjes hoor !

Negative K3 fan
4 juni 2006, 17:26
damn je hebt er wel werk van gemaakt

Stitch
4 juni 2006, 20:40
he piezo in jou situatie zou ik het ook zo hebben opgelost. Zoiets zou me namelijk blijven irriteren :) Job well done

vester86
5 juni 2006, 18:21
even iets heel anders over die beamblockers.
ik heb sinds een week of 2 nieuwe speakerkastjes (1x12" peavey SX kastjes) en daar heb ik ook beamblockers voor besteld. vandaag 1 speaker mét en 1 zonder en toen eens testen. vond het bij deze zwaar tegenvallen (heb in een mesa combo wél goeie ervaringen). heb het idee (en mijn moeder ook, dat zegt ook wel wat denk ik ;-) ) dat de speaker zonder voller klinkt, en iets scherper in het hoog, en de speaker mét blocker klinkt in het hoog wat aangenamer maar in het laag rommelt ie, het klinkt niet zo strak meer als bij de andere speaker. ik heb bij het monteren ook opvulringen gebruikt dus er is nu sprake van een spleet van 1 mm tussen speaker en baffle. ik zit nog even te kijken of ik de beamblocker ook aan de andere kant van de baffle kan monteren, als dat niet gaat dan weet ik niet of ik ze wel in deze speakerkast wil hebben.
overigens beamt ie op het moment nog steeds, ook iets wat opvalt.

Stitch
5 juni 2006, 23:50
Je hebt ze wel goed om zitten? :)

vester86
6 juni 2006, 00:35
ghehe, dát is me nog niet overkomen

ik ben ondertussen verder gekomen:
ik heb de beamblocker (met 2 punaises :sssh: ) vastgemaakt aan de frontkant van de baffle. de speaker zit dus weer op zn originele manier helemaal tegen de baffle aan en is akoestisch weer helemaal gesloten. strakheid is terug en ik heb het idee dat de blocker zn werk nu beter doet. morgen even op wat hoger volume testen dan toenstraks en even vergelijken met de blockerloze cab. maar volgens mij is dit een blijvertje zo (nu nog bedenken hoe ik um voor vast ga monteren, aangezien ik het doek er niet makkelijk af ga krijgen

Harry
6 juni 2006, 22:14
het is natuurlijk ook geen regel dat de BB's bij alle versterkers het gewenste resultaat hebben. Ik heb eens goed naar mijn versterker geluisterd en ben tot de conclusie gekomen dat ik ze niet nodig heb. Terwijl ik wel zeer nieuwsgierig was, en ze zo nodig had willen bestellen. Scheelt toch weer!

Kim Wilson
7 juni 2006, 09:37
Denken jullie nou echt dat een spleetje van nog geen millimeter invloed heeft op het geluid, dat ie dan ineens niet meer luchtdicht zou zijn? De lucht gaat daar zó moeilijk langs, dat je dat echt niet merkt.

Dat het rommeliger klinkt in het laag klinkt wel herkenbaar. Ik heb een Fender Hotrod, van zichzelf al niet zo'n kei in het laag, en het lijkt nu wel alsof het nog erger is. Maar ik heb wel overal hetzelfde rommelige geluid. :D Maar bij mij gaat ie er weer uit. Gelukkig heb ik een zelfgemaakt exemplaar...