PDA

View Full Version : Ibanez



Parasite
28 mei 2006, 17:01
hey Mensen,
Ik ben van plan om binnenkort over te stappen van mijn stagg s350 naar hoogstwaarschijnlijk een ibanez. dus vandaar mijn vraag welke ibanez is het beste voor mijn budget (600-800 euro)?
ik zat te denken aan een Ibanez RG 1620 X GK. maar ik heb zelf nog geen ervaringen met dit (of elk ander) merk.
ook wil ik liever een 6-string versie (is wat vertrouwder aangezien ik nog niet zo lang speel en ook geen metal wil gaan spelen)

nog een optie zou zijn: helemaal geen ibanez.
ik speel tamelijk veel stijlen (offspring, audioslave, velvet revolver etc.)
laat even of dit merk veelzijdig genoeg is om al die stijlen aan te kunnen.

Nickname
28 mei 2006, 17:05
Die RG1620X is wel een hele fijne gitaar... ook zeker de piezo elementen in de brug zijn top :)

AART
28 mei 2006, 17:11
x GK,

geen peizo maar midi dacht ik.

Ik zou met dat geld kijken naar een Ibanez RG2570.
Prima gitaar met nog een single coil.

Super veelzijdig.

Davidian
28 mei 2006, 17:34
Ibanez is goed voor alles.

almarvk
28 mei 2006, 17:39
Heb je 'm zelf al uitgeprobeerd??

Nitefly7
28 mei 2006, 18:48
x GK,

geen peizo maar midi dacht ik.

Ik zou met dat geld kijken naar een Ibanez RG2570.
Prima gitaar met nog een single coil.

Super veelzijdig.

Is GK in dit geval niet het (onlogische) codewoord voor Galaxy Black?

Voor zover ik weet is de enige GK-'midi' gitaar, de Ibanez RG 1520GK BK..
Volgens Ibanez.com inmiddels de 1820x GK = piezo-akoestisch, Galaxy Black
en de 1520g (ipv 'x') = piezo-midi

Offspring = Ibanez RG / NDM (Noodles model)
Velvet Revolver = Gibson Les Paul
Audioslave = Fender telecaster

Favoriete ('ondergewaardeerde') alternatieven
- Musicman (SUB-reeks of evt. 2ehands 'echte' Musicmans)
* die SUB-reeks speelt erg fijn en klinkt ook behoorlijk veelzijdig, zonder dat het al te 'braafjes' wordt...

- Godin
* m'n LGX is geweldig voor alles, alhoewel té funky dingen net te 'zwaar'klinken
- OLP (vlak ze niet uit! je houdt geld over voor evt. betere pickups...of meer andere gear): de Petrucci en vooral Lukather-gitaren zijn te gek..

Ibanez is in zoverre 'goed' voor alles, dat ik bovenstaande stijlen er best op zou willen/kunnen spelen.. De enige Ibanezzen die ik zou willen krijgen/kopen, zijn de modellen waar ik het geld écht niet voor overheb: de JS1000, Jem7V vind ik voor wat ze bieden veel te duur...
De JSM vind ik beter geprijsd, maar nog steeds te duur...
Voor datzelfde geld heb je een steengoede Carvin of Musicman..

Die RG1620 is best een fijne gitaar volgens mij, piezo's zijn te gek in een solidbody, ik zou niet meer zonder kunnen...
zet er een Air Norton/Steve's Special combinatie in en je hebt in principe een 'John Petrucci'-Ibanez ...



Je zou ook best een Godin kunnen proberen, in die prijsklasse zijn ze IMHO veel beter dan de Ibanezzen van hetzelfde bedrag (en je hebt die suffe Floyd Rose niet in de weg zitten).. De Freeway (strat-type, dus Offspring/Audioslave), of de Solidac of LG-serie (Les paul achtig, meer heavy dan Freeway..)
Die LG's zijn erg ondergewaardeerd bij de 'kenners'...

Als een Godin-reclame, er komt een Black Onyx reeks, matzwart met EMG's... -> erg fijn voor de zwaardere metalen..

Een goede Fender is ook altijd mooi meegenomen, maar natuurlijk minder 'metal' dan Ibanez... (hoewel die Big Block, Aerodyne en 'aangepaste' Strats best overtuigend zijn..)


een beetje OT:, maar zowel de 'x' als de 'g' hebben piezo's, alleen worden die bij de 'x' voor akoestisch gitaar-geluid en bij de 'g' voor het GK-'midi' verhaal gebruikt...