PDA

View Full Version : nieuwe mandoline, aanraders???



hendrix2
28 mei 2006, 17:50
ik speel nu al een tijdje mandoline. Ik speel het voorlopig nog op een goedkoop staggje. Maar het begint nu wat beter te gaan, en ik zou toch eens een beter mandolientje willen.
Nu vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met Fender mandolines. (je hebt veel mandolines van Fender rond de 500euro en goedkoper.
Of epiphone mandolines?
Zijn dit goeie?
De gibsons liggen namelijk iets te hoog (de meeste starten pas vanaf 5000 euro...)
deze had ik zelf in gedachten,
http://www.thomann.de/thoiw7_fender_fm63s_mandolin_prodinfo.html zou dit iets zijn?

ik zou graag eens wat horen van mensen die er iets van kennen, want het is moeilijk om mandolines te testen. De meeste winkels hebben er geen, of bijna geen en kunnen enkel maar bestellen...dus uitproberen is niet zo makkelijk

rinaldo
28 mei 2006, 18:20
hallo hendrix, een goeie betaalbare en ook nog bespeelbare mandoliene is een kentucky mandoline. word veel gebruikt in de bluegrass wereld en je kunt ze kopen bij boetzkes snaarinstrumenten in helmond.www.hboetzkes.com ze klinken erg goed , ik heb er zelf ook een

hendrix2
29 mei 2006, 18:36
bedankt voor het antwoord.
Ik ga zeker eens uitkijken naar zo een kentucky.

dacrow
28 juni 2006, 22:47
bedankt voor het antwoord.
Ik ga zeker eens uitkijken naar zo een kentucky.


Hoe is de zoektocht verlopen ?

Ben ook geïnteresseerd in zoiets , hoe worden deze speelgoedjes gestemd?

En zijn er gemakkelijk (online) partituren van te vinden ?

hendrix2
29 juni 2006, 09:12
Hoe is de zoektocht verlopen ?

Ben ook geïnteresseerd in zoiets , hoe worden deze speelgoedjes gestemd?

En zijn er gemakkelijk (online) partituren van te vinden ?
ik heb na veel testen uiteindelijk toch voor fender gekozen. Het uiterlijk heeft uiteindelijk wel de doorslag gegeven. Had een kentucky rond de 600 euro, en een fender fm63s rond de 500. De kentucky had een iets voller geluid, maar de fender speelt echt heel soepel. Dus uiteindelijk fender gekozen omdat hetzo een prachtige mandoline is. (ff plaatje van op internet, kheb nog geen fotoos van de mijne zelf kunnen nemen)
http://www.chrisguitars.com/fen03fm63s-mando.jpg

Als je een groot budget hebt zou ik je aanraden eens naar een tweedehands Eastman opzoek te gaan. Deze schijnen echt het van het te zijn binnen de mandoline wereld. Op ebay staan ook wel altijd leuke tweedehands koopjes van zeer goede kwaliteit (kwaliteit die je normaal niet in de winkels zult vinden in nederland en belgie), komt namelijk allemaal van amerika van zelfbouwers e.d.

Je kan wel wat partituren online vinden (zie mijn post bij 'handige sites' in een topic hierboven. Maar als je echt leuke dingen wil spelen raad ik toch aan om het op het gehoor te doen, mandoline tabs zijn op z'n minst gezegd meestal vrij pover. Een mandoline wordt van laag naar hoog gestemd als: G D A E (het omgekeerde van de onderste vier snaren van een gitaar). het is ff wennen om akkoordjes enzo te gebruiken, maar ik speel nu bijna een jaar mandoline (12 jaar gitaar) en moet zeggen dat ik er leuke dingen uitkrijg.

Epiphone maakt trouwens ook mandolines die niet te duur zijn (de MM50 oa) maar die heb ik nog niet in mijn handen gehad en weet ik dus niets van de kwaliteit.

edit: oja, je noemde ze speelgoedjes, echt speelgoedjes zijn het niet hoor, mijn ondervinding is dat voor een iewat deftige mandoline je algauw evenveel betaalt als voor een deftige gitaar.
Mandoline is echt wel een volwaardig instrument hoor :)

dacrow
29 juni 2006, 18:04
Als je een groot budget hebt zou ik je aanraden eens naar een tweedehands Eastman opzoek te gaan. Deze schijnen echt het van het te zijn binnen de mandoline wereld. Op ebay staan ook wel altijd leuke tweedehands koopjes van zeer goede kwaliteit (kwaliteit die je normaal niet in de winkels zult vinden in nederland en belgie), komt namelijk allemaal van amerika van zelfbouwers e.d.

Epiphone maakt trouwens ook mandolines die niet te duur zijn (de MM50 oa) maar die heb ik nog niet in mijn handen gehad en weet ik dus niets van de kwaliteit.



Bedankt voor de uitgebreide reply, nu ik zou het meer willen kopen om gewoon wat melodietjes op te spelen, zou het niet beter zijn om een goedkoop Stagg model aan te schaffen ipv een duurder model?

Bij mijn elektrische en acoustische gitaren ben ik wel tot een punt gekomen dat ja beter een prijs/kwaliteit produkt aanschaft maar bij mandolines ben ik niet zo thuis...

hendrix2
29 juni 2006, 19:43
ik heb zelf ook leren spelen op een stagg, en het is een redelijk instrument, je moet het wel eens laten intoneren, en het vergt iets meer kracht om de snaren in te drukken, maar ik speel zelf erg graag op mijn stagg. De M50E is een heel erg mooie (ik heb die ook) en die kost ongeveer 150 euro denk ik. kan ook minder zijn. fender heeft ook wel modellen van rond de 150 euro vermoed ik. Je mag er niet té veel van verwachten, maar om te leren zijn deze zeker voldoende, ben zelf ook zo begonnen... niet direct massa's veel geld willen uitgeven, want je weet nooit of het wel wat voor jou is...
in mijn geval was het wel iets voor mij :D en het is stillaan de gitaar aan het verdringen...

dacrow
5 juli 2006, 20:26
ik heb zelf ook leren spelen op een stagg, en het is een redelijk instrument, je moet het wel eens laten intoneren, en het vergt iets meer kracht om de snaren in te drukken, maar ik speel zelf erg graag op mijn stagg. De M50E is een heel erg mooie (ik heb die ook) en die kost ongeveer 150 euro denk ik. kan ook minder zijn. fender heeft ook wel modellen van rond de 150 euro vermoed ik. Je mag er niet té veel van verwachten, maar om te leren zijn deze zeker voldoende, ben zelf ook zo begonnen... niet direct massa's veel geld willen uitgeven, want je weet nooit of het wel wat voor jou is...
in mijn geval was het wel iets voor mij :D en het is stillaan de gitaar aan het verdringen...


Ik kijk ernaar uit om ze uit te testen! :)

hendrix2
5 juli 2006, 21:07
Ik kijk ernaar uit om ze uit te testen! :)
misschien nog even een goede raad, als je een mandoline koopt, ongeacht de prijsklasse, doe je er goed aan nog voor je ze koopt te vragen in de winkel of ze ze eens deftig kunnen afstellen. Het klein beetje ervaring dat ik heb leert mij dat mandolines zelfden goed afgesteld uit de fabriek komen (ook de duurdere modellen). Een goede technieker kan het normaal op een half uurtje heel goed afstellen en het kost je geen of toch erg weinig geld.
veel succes met je zoektocht, en laat eens weten moest je een mandoline aangeschaft hebben.

dacrow
12 juli 2006, 19:23
misschien nog even een goede raad, als je een mandoline koopt, ongeacht de prijsklasse, doe je er goed aan nog voor je ze koopt te vragen in de winkel of ze ze eens deftig kunnen afstellen. Het klein beetje ervaring dat ik heb leert mij dat mandolines zelfden goed afgesteld uit de fabriek komen (ook de duurdere modellen). Een goede technieker kan het normaal op een half uurtje heel goed afstellen en het kost je geen of toch erg weinig geld.
veel succes met je zoektocht, en laat eens weten moest je een mandoline aangeschaft hebben.


Zal ik doen !

hendrix2
20 oktober 2006, 13:03
Na vier maand wachten is het zover...
m'n nieuwe mandoline is aangekomen in de winkel.
Ik ga er proberen vandaag nog om te gaan. Anders morgen...
http://www.chrisguitars.com/fen03fm63s-mando.jpg

echte fotoos volgen ongetwijfeld nog!

sjoerd5
20 oktober 2006, 17:53
mijn tante heeft ook nog een oude mandoline hangen

ik denk dat ik die ook maar is ga bekijken

hendrix2
20 oktober 2006, 19:04
mijn tante heeft ook nog een oude mandoline hangen

ik denk dat ik die ook maar is ga bekijken
als ze echt al lang ongebruikt is is de kans groot dat ze onbespeelbaar is geworden. Maar je moet het in ieder geval uitzoeken, want ik heb een instrumentje die reeds 50 jaar niet bespeelt is, maar op enkele barsten na speelt als nieuw. Het is wat geluk hebben met die oude mandolines.

Ben ze trouwens niet kunnen gaan ophalen vandaag. Morgen het eerste wat ik doe...

sjoerd5
20 oktober 2006, 21:38
als ze echt al lang ongebruikt is is de kans groot dat ze onbespeelbaar is geworden. Maar je moet het in ieder geval uitzoeken, want ik heb een instrumentje die reeds 50 jaar niet bespeelt is, maar op enkele barsten na speelt als nieuw. Het is wat geluk hebben met die oude mandolines.

Ben ze trouwens niet kunnen gaan ophalen vandaag. Morgen het eerste wat ik doe...


ach zo oud is ie nou ook weer niet
en voorlopig ben ik daar nog niet
maar het er om even te kijken wat ik er mee kan
maar dus voorlopig niet

hendrix2
21 oktober 2006, 00:27
ik raad iedere gitarist aan om zich te verdiepen in de mandoline.
Je muzikale inzicht wordt erdoor verbreedt.
Ik kan nu ook veel beter soleren hoog op de hals.
Mijn gitaarspel is er in ieder geval veel zuiverder door geworden.
Op mandoline kan je trouwens schitterende dingen doen!!!!
(zie maar het evan marshall topic)

hendrix2
21 oktober 2006, 14:26
voila: (kopie van andere post)

Ik postte er al eens fotoos van (4maand en 10 dagen geleden ofzo). Toen had ik net een voorschot betaald. Gisteren eindelijk gearriveerd en vandaag opgehaald. De fender FM63S. Op foto is ze trouwens niet half zo mooi als in het echt. De streep in het hout, en de zeer subtiele kleurschakering is niet vast te leggen op foto (in ieder geval door mij toch niet)

Headstock:
http://i97.photobucket.com/albums/l225/kendrix2/headstockfm.jpg

Body:
http://i97.photobucket.com/albums/l225/kendrix2/bodyFM.jpg

Geheel:
http://i97.photobucket.com/albums/l225/kendrix2/fenderfm-.jpg


Familiefoto (hoop binnenkort op nog een tweede bowlback, kan er eentje scoren, maar ik twijfel nog):
http://i97.photobucket.com/albums/l225/kendrix2/familiekiekje-1.jpg

Ik ben er héél erg trots op. Hier zitten redelijk wat spaarcentjes in.

jaap50
5 november 2006, 18:15
Ik heb vorige week zo"n Stagg M50 E gekocht voor 128,- inclusief koffer. Zeer tevreden over dit mooie instrument maar weet iemand of het normaal is dat het element met 2 zelftappers is vastgemaakt zonder moertjes zodat je het element heen en weer kan bewegen? Of is dit gewoon een fabrieksfoutje?

hendrix2
7 november 2006, 23:27
Ik heb vorige week zo"n Stagg M50 E gekocht voor 128,- inclusief koffer. Zeer tevreden over dit mooie instrument maar weet iemand of het normaal is dat het element met 2 zelftappers is vastgemaakt zonder moertjes zodat je het element heen en weer kan bewegen? Of is dit gewoon een fabrieksfoutje?
wss een fabrieksfoutje. De prijs is wel mooi met inclusief koffer.